Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Estatística Código 710G02075
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Matemáticas
Coordinación
Tarrio Saavedra, Javier
Correo electrónico
javier.tarrio@udc.es
Profesorado
Tarrio Saavedra, Javier
Correo electrónico
javier.tarrio@udc.es
Web
Descrición xeral Esta é unha materia de iniciación ó uso de ferramentas estatísticas para análise de datos. Se imparten técnicas de estatística descriptiva univariante e multivariante, indicadores bibliométricos, números indice, series de tempo, probabilidade, variables aleatorias, distribucións de probabilidade e inferencia estatística.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se modificarán os contidos.
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Manteranse todas as metodoloxías.
*Metodoloxías docentes que se modifican
Non se modificará ningunha metodoloxía.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Ferramentas: Microsoft Teams, Moodle e correo electrónico.
Temporalización: Microsoft Teams utilizarase en horario de tutorías. O correo electrónico servirá de medio para resolver dúbidas e para o intercambio de ficheiros e información xeral. Moodle servirá para intercambio de información e material da materia, ademais de ser o medio para a realización de probas de resposta múltiple, ademais de traballos de avaliación continua.
4. Modificacións na avaliación
Non se farán modificacións na avaliación.
*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non se farán modificacións.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento da natureza da información e dos documentos, dos seus diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos do seu uso e transferencia, e das fontes principais de intormación en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A2 Coñecemento, comprensión, aplicación e valoración dos principios teóricos e metodolóxicoa, e das técnicas para a planificación, organización e avaliación de sistemas, unidades e servizos de información.
A4 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos para o estudo, a análise, a avaliación e a mellora dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
A5 Coñecemento e aplicación das tecnoloxías da información que se emplea nas unidades e servizos de información e nos procesos e transferencia da información.
A8 Habilidades na obtención, tratamento e interpretación de datos sobre unidades e servizos de información, dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
B6 Capacidade de análise e de sintese aplicaa á xestión e organización da información
C2 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e da comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer as medidas descriptivas e representacións gráfias de datos máis usuais. A1
Habilidade en sintetizar e analizar descriptivamente e gráficamente un conxunto de datos. A2
Coñecemento do concepto de probabilidade, regras de cálculo probabilístico e modelos probabilísticos máis usuais. A4
Coñecemento das técnicas de inferencia básicas e habilidade no cáculo e interpretación de intervalos de confianza e contraste de hipótesis nunha e dúas poboacións. A8
Capacidade de aplicar ferramentas informáticas para o desenvolvemento e a explotación de sistemas de información. A5
C2
Integrar os coñecementos teóricos e prácticos como vía para o desenvolvemento dun coñecemento e pensamento reflexivo e totalizador respecto á estatística. A2
B6
C2
Capacidade de análise e de síntese aplicada á xestión e organización da información B6

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Estadística descriptiva dunha variable unidimensional. Objeto de la Estadística. Conceptos generales. Tabulación y representación gráfica de datos. Medidas descriptivas de los datos. Concepto de proporción y números índices. Obxecto da estatística. Conceptos xerais. Tabulación e representación gráfica de datos. Medidas descriptivas de datos. Concepto de proporción e números índice.
Tema 2. Estatística descriptiva dunha variable bidimensional. Estatística descriptiva de dúas variables conxuntas. Relación de dependencia entre variables cualitativas. RElación de dependencia entre variables cuantitativas: regresión lineal simple.
Tema 3. Números índices e series cronolóxicas en documentación. Numeros índice. Índices simples e compostos. Indicadores en bibliotecas e documentación. Índices empregados nas bases de datos do ISI (journal citation report). Novas alternativas: ínidice H. Introducción á análisis descriptiva de series cronolóxicas. Series de crecemento acelerado e outros procedementos bibliométricos: lei da ventaxa acumulada de Price.
Tema 4. Conceptos de investigación de base estatística de especial interese nas ciencias da información e documentación. Modelos estatísticos empregados en Documentación. A distribución das palabras nos textos: ley de Zipf. Modelización do proceso. Refinamento do modelo. Ecuación de Both.Federowicz, ecuación de Brookes, ecuación xeralizada de Mandelbrot.
Tema 5. Nocións elementais de probabilidades. Conceptos básicos. Operacións con sucesos. Regra de Laplace. Propiedades da probabilidade. Probabilidade condicionada. Regra do produto, regra das probabilidades totais, regra de Bayes. Aplicacións a problemas de documentación.
Tema 6. Variables aleatorias discretas y continuas. Definición variable aleatoria. Variables aleatorias discretas. Distribución Binomial e distribución de Poisson. Variables aleatorias discretas. Distribución normal.
Tema 7. Introducción á Inferencia Estadística. Introducción. Intervalos de Confianza. Contrastes de Hipótesis.
Tema 8. Fontes de información estatística. Organización da estatística oficial no ámbito nacional e internacional (axencias da ONU, Euroestat, INE, IGE, etc.). Principais estatísticas no ámbito socioeconómico (estatísticas demográficas, sociais, de emprego, económicas...).

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas a través de TIC A1 A2 A4 A5 A8 B6 C2 0 50 50
Seminario A2 A4 0 50 50
Proba obxectiva A2 A4 A5 A8 B6 2 47 49
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas a través de TIC O alumno adquirirá habilidades en coñecementos de software estatístico, en particular R. Resolverá casos prácticos de análise de datos mediante a aplicación de ferramentas informáticas.
Seminario Abordarase a resolución de problemas prácticos de aplicación de técnicas estatísticas que permitirán poñer en práctica os coñecementos teóricos adquiridos.
Proba obxectiva Exame final dos contidos teóricos e prácticos consistente en preguntas de resposta múltiple e/ou resolución de problemas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Proba obxectiva
Prácticas a través de TIC
Descrición
A atención personalizada farase, globalmente, mediante tutorías personalizadas directas e virtuais, individuais e grupais.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Seminario A2 A4 Resolución de problemas propostos polo profesor. 30
Proba obxectiva A2 A4 A5 A8 B6 Consistirá nun exame de preguntas a desenvolver e/ou preguntas con resposta múltiple de 2 horas de duración. 40
Prácticas a través de TIC A1 A2 A4 A5 A8 B6 C2 Traballo en grupo ou individual nos que se desenvolverán supostos prácticos mediante o uso dun paquete estatístico. 30
 
Observacións avaliación

Primeira oportunidade:

O exame final da materia incluirá preguntas teóricas e prácticas de opción múltiple, aínda que tamén poderá darse a posibilidade da inclusión de preguntas de resposta desenvolvida e problemas (40%). Os aspectos e criterios que se terán en consideración a avaliar actividades das Prácticas a través da TIC (30%) e seminarios (30%) son a coherencia dos contidos abordados, coñecementos demostrados e competencias referidas a esta materia. O sistema de calificacións expresarase mediante calificaciónnumérica dacordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003do 5 de septembro (BOE 18 de septembro), polo que se establece o sistemaeuropeo de créditos e o sistema de calificacións nas titulaciónsuniversitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional.Sistema de calificacións: 0-4.9=Suspenso 5-6.9=Aprobado 7-8.9=Notable9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honra (Graciable).

Dado que a titulación á que pertence estase a extiguir, esta é unha materia sen docencia.

Segunda oportunidade:

A avaliación farase seguindo o mesmo procedemento que na primeira oportunidade.


Fontes de información
Bibliografía básica Marín, J. (1999). Estadística Aplicada a las Ciencias de la Documentación. Murcia: Diego Marín Editor
Peña, D. (2001). Fundamentos de estadística. Madrid: Alianza
Cao, R., Francisco, M., Naya, S., Presedo, M.A., Vázquez, M., Vilar, J.A. y Vilar, J.M. (2001). Introducción a la Estadística y sus aplicaciones. Madrid: Ediciones Pirámide
Egghe, L. y Rousseau, R. (1990). Introduction to Infometrics. Quantitative Methods in Library, Documentation and Information Science. Amsterdam: Elsevier
Cao, R., Labora, A., Naya, S. e Ríos, M. (2001). Métodos estatísticos e numéricos. A Coruña: Baía Edicións
Stephen, P. and Hornby, S. (1997). Simple statistics for library and information professionals. London: Library Association Publishing
Moya, F., López, J. y García C. (1996). Técnicas Cuantitativas Aplicadas a la Biblioteconomía y Documentación. Madrid: Síntesis

Bibliografía complementaria Gonick, L. e Smith, W. (2001). A estatística ¡en caricaturas!. Lugo: SGAPEIO
S. Alonso, F.J. Cabrerizo, E. Herrera-Viedma ,F.Herrera (2009). h-Index: A review focused in its variants, computation and standardization for different scientific fields. Journal of Informetrics: ELSEVIER
Judit Bar-Ilan (2008). Informetrics at the beginning of the 21st century—A review. Journal of Informetrics: ELSEVIER


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Para axudar a conseguir unha contorna sostible e cumprir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e sustentable  ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol: 

A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia: 

• Solicitaranse en formato virtual e/ou soporte informático. 

• Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade  de imprimilos. 

• En caso de ser necesario realizalos en papel: 

- Non se empregarán plásticos. 

- Realizaranse impresións a dobre cara. 

- Empregarase papel reciclado. 

- Evitarase a impresión de borradores. 

• Débese de facer un uso sustentable  dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.   

• Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase  na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. 

• Deberanse detectar situacións de discriminación e propoñeranse accións e medidas para corrixilas.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías