Identifying Data 2018/19
Subject (*) Art and Fashion History Code 710G03001
Study programme
Grao en Xestión Industrial da Moda
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department
Coordinador
Martín Vaquero, Rosa Consolación
E-mail
r.martin@udc.es
Lecturers
Lezcano González, Mª Elvira
Martín Vaquero, Rosa Consolación
E-mail
m.lezcano@udc.es
r.martin@udc.es
Web
General description Introducir ao alumnado na Historia da Arte e da Moda dun xeito reflexivo, analizando cada época cos seu propios condicionantes culturais, históricos, sociais e as súas posibilidades técnicas. Ver a moda a través da historia da arte: formas, modelos e complementos, obras, estilos, evolución, materiais, técnicas e ferramentas. Os condicionantes da moda ao longo da historia. A moda nos museos e/ou exposicións. Deseñadores-creadores, coñecer as propostas que tiveron outros deseñadores no momento de achegarse ao proxecto. A aportación da historia da arte á moda ao longo do tempo: entender e interpretar as creacións artísticas, valoración, xestión e productividade. Os temas acompañaranse do seu correspondente material gráfico e escrito.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Conocer los fundamentos básicos de gestión de una empresa de textil/moda, tanto a nivel estratégico como operativo y funcional.
A2 Conocer los aspectos del entorno que influyen en la evolución del mundo de la moda y sus empresas, con especial incidencia en el impacto de las cuestiones económicas y legales.
A4 Dominar los fundamentos del diseño en general y del diseño de moda en particular, y enmarcarlas en su contexto histórico particular y general.
A5 Desarrollar las necesarias habilidades para la generación de ideas creativas e innovadoras.
A7 Conocer la realidad y los condicionantes sociales que influyen en el mundo de la moda, con perspectiva de evolución histórica.
A8 Ser capaz, en base al conocimiento del entorno social, de diseñar y poner en marcha estrategias de marketing eficaces, que contemplen especialmente las variables de comunicación y distribución: mensajes, medios, canales, relación con el cliente, etc, ...
A13 Conocer el impacto de la tecnología en los distintos procesos de la industria textil.
A18 Conocer los lenguajes plásticos y visuales en el ámbito del diseño de la industria de la moda, para entender e interpretar las creaciones artísticas de prendas de moda.
A19 Capacidad para la recogida, selección y análisis de flujos de información, integración de los mismos en los sistemas y procesos de gestión de la información de la empresa, y aplicación a la toma de decisiones estratégicas y operativas, siempre desde una perspectiva ética.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 Capacidad para la cooperación, el trabajo en equipo y el aprendizaje colaborativo en entornos interdisciplinares
B7 Capacidad para analizar tendencias (razonamiento crítico).
B8 Capacidad de planificación, organización y gestión de recursos y operaciones
B9 Capacidad de análisis, diagnóstico y toma de decisiones
B10 Capacidad de comprensión de la dimensión social e histórico-artística del diseño y la industria de la moda, vehículo para la creatividad y la búsqueda de soluciones nuevas y efectivas.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida
C7 Desarrollar la capacidad de trabajar en equipos interdisciplinares o transdisciplinares, para ofrecer propuestas que contribuyan a un desarrollo sostenible ambiental, económico, político y social
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad
C9 Tener la capacidad de de gestionar tiempos y recursos: desarrollar planes, priorizar actividades, identificar las críticas,establecer plazos y cumplirlos.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer a evolución da Historia da Arte e da Moda dende as primeiras civilizacións ata os comezos do século XIX. A2
A4
A7
A18
B1
B3
B5
B6
B7
B10
C7
C8
Comprender o desenvolvemento e evolución da moda nas diferentes etapas ou momentos históricos a través dos estilos artísticos que se sucederon dende a Antigüidade ata a actualidade, así como a súa influencia. A2
A4
A7
A18
B1
B2
B3
B10
C7
C8
Saber valorar as principais correntes do deseño da moda actual e ao longo da Historia da Arte. A2
A4
A5
A7
A18
A19
B1
B3
B5
B7
B10
C7
C8
Relacionar e identificar imaxes - obras e deseños- (época, período, movemento artístico, etc.), para adquirir unha bagaxe conceptual básica para poder reflexionar sobre propostas, proyectos o creacións propias. Valorar, ademáis, as súas posibles influencias dentro doutras tendencias ou artes, para poder traballar por si mesmos ou como membros de equipos diversos e multidisciplinares. A2
A4
A5
A7
A18
A19
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B10
C3
C7
C8
Desenvolver e aplicar os conceptos expostos na clase a diferentes traballos -individuais e en equipo- prácticos: obxectos, traxes, vestidos ou outros elementos relacionados coa moda. A1
A2
A4
A5
A7
A13
A18
A19
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
C3
C7
C8
Elaborar e expoñer traballos en equipo relacionados cos temas explicados, aplicando os coñecementos previos dados para a súa realización. A2
A4
A5
A8
A18
A19
B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
B9
B10
C7
C8
C9

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. Introdución.
1.1. Relación entre a Historia da Arte e a Moda: a arte como inspiradora e testemuña da indumentaria e da moda. A moda como arte.

1.2. Terminoloxía artística e relacionada coa moda.
TEMA 2. Introducción á investigación nos ámbitos da arte e da moda 2.1. Fontes para o seu estudo: bibliográficas, documentais, iconográficas, materiais
TEMA 3. Prehistoria e Idade Antiga 3.1. Prehistoria
3.2. As antigas civilizacións: Exipto e Mesopotamia
3.3. Arte Clásica: Grecia e Roma
TEMA 4. Manifestacións artísticas na Idade Media 4.1. Arte Paleocristiá e Bizantina
4.2. Prerrománica
4.3. Islam
4.4. Arte románica e gótica
TEMA 5. A Arte na Idade Moderna 5.1. Renacemento
5.2. Barroco
TEMA 6. Arte do século XVIII 6.1. Do Rococó al Neoclasicismo
TEMA 7. A época contemporánea

7.1. Trasformaciones figurativas do século XIX
7.2. Século XX. As vangardas
TEMA 8. A Interpretación do patrimonio como ferramenta de comunicación 8.1. Principios fundamentais, medios interpretativos

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Objective test A2 A4 A7 B1 B2 B3 B7 C8 C3 2 6 8
Critical bibliographical A4 A7 A18 A19 B1 B3 B7 B10 C8 2 1 3
Supervised projects A2 A4 A5 A7 A8 A18 B1 B2 B3 B5 B6 B8 B9 B10 C7 C8 4 20 24
Field trip A2 A4 A5 A7 A8 A13 B1 B2 B6 B7 C7 C8 2 8 10
Oral presentation A5 A8 A18 B2 B4 B7 B10 C7 C8 C9 1 3 4
Seminar A4 A5 A13 A18 B1 B2 B3 B5 B7 B10 C7 C8 4 8 12
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A7 A18 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B10 C3 C7 29 0 29
 
Personalized attention 60 0 60
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Objective test Proba escrita estilizada para a avaliación da aprendizaxe do alumnado. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigurosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento e aptitudes. A proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas -de respostas múltiples ou breves-, desenvolvemento dun tema e comentario de imaxes -obras, deseños- das cales pediranse contidos e relacións coa época, estilo, obras ou autores.
Critical bibliographical O alumnado realizara lecturas e b´suquedas bilbiográficas de aspectos relacionados co tema que teñan que traballar de dforma grupal.
Supervised projects Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Field trip Actividades desenvolvidas nun contexto externo ao contorno académico universitario (empresas, institucións, organismos, monumentos, etc.) relacionadas co ámbito de estudo da materia. Estas actividades céntranse no desenvolvemento de capacidades relacionadas coa observación directa e sistemática, a recollida de información, o desenvolvemento de produtos (bosquexos, deseños, etc.), etc.
Oral presentation Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica. Irá relacionada ao traballo grupal.
Seminar Técnica de traballo en grupo que ten como finalidade o estudo intensivo dun tema. Caracterízase pola discusión, a participación, a elaboración de documentos e as conclusións ás que teñen que chegar todos os compoñentes do seminario.
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Personalized attention
Methodologies
Objective test
Critical bibliographical
Supervised projects
Field trip
Description
Busqueda do fomento da aprendizaxe por parte do alumnado e espíritu crítico. Durante o curso realizaranse clases interactivas nas que se prestará atencion personalizada en grupos pequeños e, se é preciso en titoria individual ou correo electrónico. Os traballos faranse de xeito progresivo, polo que esta atención e a participación do alumnado serán importantes.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Seminar A4 A5 A13 A18 B1 B2 B3 B5 B7 B10 C7 C8 Asistencia a Seminarios, Obradoiros, Encontros, Conferencias especializadas. 10%
10
Objective test A2 A4 A7 B1 B2 B3 B7 C8 C3 Consistirá nun exame final no qeu se desenvolverá un tema ou capítulo do programa e/ou preguntas curtas, tipo test ou comentario de imaxes. ata un 40%. 40
Supervised projects A2 A4 A5 A7 A8 A18 B1 B2 B3 B5 B6 B8 B9 B10 C7 C8 Valorarase o traballo en grupo e individual realizado, en función do continente e o contido do mesmo. Ata un 50%.

O traballo tutelado divídese en dúas partes: grupal e individual. Cada unha delas será valoirada nun 25% da calificación final.
50
 
Assessment comments

-Todas as partes
teñen que ser superadas a lo menos nun 50% para poder facer o cómputo final
.  O alumnado que suspenda o exame figurará en
actas coa calificación obtida no mesmo.

-  A asistencia a clase é obrigatoria. Para poder presentarse ao sistema de porcentaxes, o alumnado ha de asistir, como mínimo, ao 80% das clases. Aquelas persoas que non alcancen esta porcentaxe, terán que realizar unha proba escrita valorada ao 100%, pero haberán de entregar igualmente os traballos individuais propostos e aprobalos, se ben non puntuarán na nota final. 

- Os traballos
individuais de recensión bibliográfica e presentación oral estarán
directamente relacionados co traballo en grupo. As instruccións detalladas
serán explicadas pola profesora na clase e expostas na plataforma Moodle
para a súa consulta. O traballo en grupo puntuará un 25% e o individual outro 25%.

Os anteriores criterios de avaliación aplicaranse tanto na primera como na segunda oportunidade.

O alumnado que libere unha parte da materia mediante unha proba parcial, sólo terá validez para o curso actual. Se unha persoa que ten liberada unha parte non consegue aprobar a materia no seu conxunto, nin en primeira nin en segunda oportunidade, a súa calificación final será suspenso, e terá que repetir toda a materia nos seguintes cursos académicos.

Está prohibido acceder ó aula na que se desenvolven as distintas probas de avaliación con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior e/u almacenamento de información.


Sources of information
Basic

AMBROSE, Gavin; HARRIS, Paul. Diccionario visual de la moda. Barcelona, 2008. Editorial: Gustavo Gili.

ARGAN G. C., El Arte moderno. Del Iluminismo a los movimientos contemporaneos. Madrid. Akal, 1991. (1ª ed.: El arte Moderno 1770-1970. 2 v.).

ABERCROMBIE, S.: George Nelson: The design of modern design. Cambridge. MA.1995.

BOEHN, Max von. La moda: historia del traje en Europa: desde los orígenes del cristianismo hasta nuestros días. Con un estudio preliminar por el Marqués de Lozoya. 3ª ed. v. I, 1945 1ª Ed. Salvat. (son doce tomos)

BONET CORREA, Antonio (coord.). Historia de las Artes aplicadas e industriales en España. Madrid. Manuales Arte Cátedra, 1994, 3ª edic.

BOZAL, V., El arte del siglo XX. La construcción de la vanguardia. Edicusa. Madrid, 1978.

-- Arte del siglo XX en España. Madrid. Espasa Calpe, 1993, 2 vols.

-- Modernos y postmodernos. Madrid, Historia 16, 1993.

--Historia de las ideas estéticas. Madrid. Historia 16, 1997.

BOUCHER, F. Historia de la moda en Occidente de la Antigüedad a nuestros días. Paris, 1965.

CASTELO ÁLVAREZ, Bernardo: Las Primeras Vanguardias Históricas del siglo XX. Santiago de Compostela, Tórculo Edición. 1986.

CENDÁN, Susana: La moda (no ) son siempre los demás. Interrelaciones entre moda, arte y diseño. Aldine editorial. Ferrol, 2009. ISBN: 978-84-9916-211-9

COAD, E. D.: Javier Mariscal: Designing the New Spain. Londres. 1991.

CONRAN. T.: Diseño. Barcelona. 1997.

COSGRAVE, Bronwyn: Historia de la moda. Desde Egipto hasta nuestros días. Gustavo Gili, Barcelona, 2005. 978-84-2522064-7

CHARLOTE & PETER FIELL,: Diseño del siglo XX. Nueva York. Taschen, 2005.

DESCALZO, Amalia y LEIRA, Amelia "España en sus vestidos, 1840-2000". En: FUENTES SANTOS, Mónica y GÓMEZ COCA, Amaia (coord) España Contemporánea: fotografía, pintura y moda. Catálogo de la exposición en Fundación MAPFRE. 2013, pp. 47-71. ISBN 978-84-9844-447

DESLANDRES, Y. El traje imagen del hombre. Barcelona, 1985. Editorial Tusquets

DÍAZ SÁNCHEZ, Julián (coord.): “Arte, diseño y moda; Confluencia en el sistema artístico”, en: Colección estudios. Universidad Castilla La Mancha, 2015. ISBN: 978-84-9044031-5

DORMER, P.: Diseñadores de siglo XX. Las figuras claves del Diseño y las Artes Aplicadas. Barcelona. 1993.

GOMBRICH, E.H. Historia del Arte. Madrid, 1997. Editorial: Phaidon

HAJTE, U. Historia de los Estilos Artísticos. Vol. I y II. Madrid, 2001. Editorial: Itsmo

IRELAND, Patrick John. Enciclopedia de acabados y detalles de moda. Barcelona, 2008. Ed. Parramón.

IRELAND, Patrick John Figurines para el dibujo de moda. En español. ISBN: 978-84-34232624

LAYUNO ROSAS, M.A.: Los nuevos museos en España, Madrid, Edilupa, 2002.

MANIERI ELIA, Mario,: William Morris y la ideología de la arquitectura moderna. Barcelona. Gustavo de Gili, 1977.

MASCHKE, Th, HEINEMANN. Th.: Diseño. Los clásicos del futuro. Madrid 1999.

--Mobilier Japanais. Tokio, 1985. Catálogo de Exposición.

MONROE C. BEARDSLEY y John HOSPERS: Estética, historia y fundamentos. Madrid. Cátedra, 1976, 1988.

MONTANER, J.M.: Museos para el nuevo siglo, Barcelona, G. Gili, 1995.

MONTAÑA, Jordi y MOLL, Isa,: Diseño: rentabilidad social y rentabilidad económica. Madrid. Ministerio de Ciencia y Tecnología, Fundación BCD, 2000

MOORE, K. (ed.): La gestión del museo, Gijón, Trea, 1998.

--Nouvelles Tendances : les avant-gardes de la fin du XXme siècle. París. 1986. Catálogo de Exposición.

OLIVÉ, Elisabet. Y yo, ¿qué me pongo?. Barcelona, 2010. España: Ed. Libros cúpula

PLAZA ORELLANA, Rocío. Historia de la moda en España. Córdoba, 2009. España: Ed. Almuzara

PÉREZ DE LA PEÑA, Gorka (Idea y proyecto científico. Exposición). Arquitectura religiosa contemporanea 1875-1975. Bilbao, 2004.

RAMÍREZ, J. A. (coord.) Historia del arte (vol. I). La Edad Antigua. Madrid,1997. Alianza Editorial.

RAMÍREZ, J. A. (coord.) Historia del arte (vol. II). La Edad Media. Madrid, 1996. Alianza Editorial.

RAMÍREZ, J. A. (coord.) Historia del arte (vol. III). La Edad Moderna. Madrid, 1997. Alianza Editorial.

RAMÍREZ, J. A. (Coord.) Historia del arte (vol. IV). La Edad Contemporánea. Madrid, 1997. Alianza Editorial.

RAMIREZ, Juan Antonio: Las vanguardias históricas: del Cubismo al Surrealismo. Alianza Editorial, Madrid, 2003.

REIFF ANAWALT, Patricia. Historia del vestido. Barcelona, 2008. España: Ed. Blume. ISBN 978-84- 9801299-6

SEBASTIÁN, Santiago. Mensaje del arte medieval. Córdoba, 1991. Editorial EL Almendro.

VILASECA, Estel. Desfiles de moda. Diseño, organización y desarrollo. Barcelona, 2010. Editorial: Promopress.

VVAA. Elena Rosera Caicedo (coord.) Los servicios de información y documentación en el marco de la cultura y el arte contemporáneo. Edicciones Trea. 2008.

VV.AA. Fuentes y documentos para la Historia del Arte. Arte Antiguo. Arte Medieval I y Arte Medieval II. Barcelona, 1982. Editorial Gustavo Gili.


WEBGRAFÍA

Museo del traje http://museodeltraje.mcu.es/

Victorian & Albert Museum. http://www.vam.ac.uk/

Museo Reina Sofía http://www.museoreinasofia.es/index.html

Museo Pompidou http://www.centrepompidou.fr/

MOMA http://www.moma.org/

Tate Gallery. http://www.tate.org.uk/modern/

Museo del Prado. http://www.museodelprado.es/

https://offmagazine.es/2017/01/31/los-siete-museos-de-la-moda-que-no-te-puedes-perder/


Catálogos de bibliotecas

Catálogo Biblioteca Nacional: www.bne.es/es/Catalogos/

Catálogo Biblioteca Museo del Prado: http://www.museodelprado.es/investigacion/biblioteca/acceso-al-catalogo/

Catálogo biblioteca Museo Reina Sofía: http://www.mcu.es/comun/bases/spa/brso/BRSO.html

Catálogo biblioteca do Patín. UDC.

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA. Se complementará con bibliografía específica para cada uno de los temas del programa.

Complementary

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA: Completarase con bibliografía específica en cada tema ou apartado do programa.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Research Methodology in Humanities and Documentation/710521005

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
History of Museums and Collecting/710521008

Subjects that continue the syllabus
Organization and Management of Museums/710521011

Other comments

Sería aconsellable quetiveran cursado materias de Historia da Arte. Coñecementos de Historia da Arte. Sensibilidade cara as manifestaciónss artísticas e estéticas, aspectos fundamentais para entender o mundo do deseño de Moda.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.