Identifying Data 2019/20
Subject (*) Fundamentals of Fashion Design Code 710G03002
Study programme
Grao en Xestión Industrial da Moda
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
First Basic training 6
Language
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Composición
Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinador
Blanco Lorenzo, Enrique Manuel
E-mail
enrique.blanco@udc.es
Lecturers
Blanco Lorenzo, Enrique Manuel
García Requejo, Zaida
E-mail
enrique.blanco@udc.es
zaida.garcia@udc.es
Web http://http://ffd.materias.udc.gal/
General description Materia de primeiro curso e primeiro cuadrimestre que propón dar a coñecer os conceptos básicos do deseño e os seus principios universais, así como introducir os seus vínculos cós ámbitos da arte e da moda.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A4 Dominar los fundamentos del diseño en general y del diseño de moda en particular, y enmarcarlas en su contexto histórico particular y general.
A5 Desarrollar las necesarias habilidades para la generación de ideas creativas e innovadoras.
A18 Conocer los lenguajes plásticos y visuales en el ámbito del diseño de la industria de la moda, para entender e interpretar las creaciones artísticas de prendas de moda.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B7 Capacidad para analizar tendencias (razonamiento crítico).
B8 Capacidad de planificación, organización y gestión de recursos y operaciones
B9 Capacidad de análisis, diagnóstico y toma de decisiones
B10 Capacidad de comprensión de la dimensión social e histórico-artística del diseño y la industria de la moda, vehículo para la creatividad y la búsqueda de soluciones nuevas y efectivas.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Dominar os fundamentos do deseño en xeral e do deseño da moda en particular, enmarcándoas no seu contexto particular e xeral A4
A5
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B10
C1
C2
C3
C8
Desenvolver as habilidades precisas para a xeración de ideas creativas e innovadoras A4
A5
A18
B1
B3
B5
B7
B8
B9
B10
C1
C3
C8
Coñecer as linguaxes plásticas e visuais no ámbito do deseño para entender e interpretar as creacións artísticas vinculadas A4
A5
A18
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B10
C1
C3
C8

Contents
Topic Sub-topic
01. INTRODUCTION 01.01. PRESENTATION
01.02. DEFINITIONS
01.03. RELATIONS
02. PROCESSES 02.01. HOW TO SEE DESIGN
02.02. FUNDAMENTALS OF FASHION DESIGN
02.03. DESIGN AND EXPERIENCE
02.04. DESIGN AND HUMAN BODY
02.05. DESIGN AND CULTURE
02.06. DESIGN AND GEOMETRY
02.07. DESIGN AND PROJECT
02.08. DESIGN AND METHODOLOGY
02.09. DESIGN, CONSTRUCTION AND FASHION
02.10. DESIGN, ARCHITECTURE AND FASHION

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A4 A18 B3 B7 B8 B9 B10 C2 C3 C8 20 20 40
Workshop A4 A5 A18 B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 C1 C3 C8 18 45 63
Supervised projects A4 A5 A18 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B9 C1 C3 C8 3 24 27
Objective test A4 A18 B1 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B10 C1 C8 2 16 18
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Theoretical classes and oral presentations complemented by the use of audiovisual media in order to transmit the fundamentals bases of the knowledge and facilitate their learning.
Workshop Training modality oriented to the application of learning in which different methodologies/test - exhibitions, simulations, debates, problem solving, guided practices and so on - can be combined. Through them students develop tasks that eminently practical on a specific topic, with the support and supervision of the professors.
Supervised projects Complementary to the lectures and the workshop and in order to promote an autonomous and group learning. The students will continuously develop practical analytical work in various formats under the supervision of the professors.
Objective test Questions about the program will be answered on paper in written form, extensive or graphic format.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Monitoring and supervision of the distance activities linked to supervised projects.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A4 A5 A18 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B9 C1 C3 C8 As a complement to expository and interactive classes and with the objective of promoting autonomous and groupal learning. Students will continually develop practical works in different formats under supervision.
50
Objective test A4 A18 B1 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B10 C1 C8 Questions about the program will be answered on paper in written form, extensive or graphic format.
50
 
Assessment comments

Students to be graded at the first opportunity (January) must meet all of the following requirements:

1. Attend 80% of the classes. (Regular attendance means active participation in classes and seminars)

2. 80% of works in due dates

3. Collective work in due date

4. Answer all the questions in the objective test

In
case of failure to comply with any of the three first points the
student will get a "NP" (no presentado) in January and July
oportunities.

If the student do not complete the first objective
test (January) and all the requirements are passed he/she will get a
"NP" (January)

The second oportunity (July) will only consist in
an objective test. The same requirements as in the first
opportunity, so students must: 1. Meet all the previous 4 requirements
and obtained a grade under 5 in the first objective test. 2. Or they
meet the first 3 requirements and did not attend the first objective
test.

Late registration students:

1. Will have to attend al least 90% of face to face classes

2. Will have to complete all the individual and collective works in due date -after registration-

3. Works done before registration will also have to be done according to the responsible professor.

The other rules without conflicting the previous ones will affect all late registration students.

Incoming and outgoing mobility students will be adapted to the same rules as regular students.

For students who are part-time enrolled, the percentage corresponding to individual work is maintained (25%), the obligation to deliver group work is eliminated so the percent of the objective test is 75%.


Sources of information
Basic

Aicher, Otl. El mundo como proyecto. (Barcelona: Gustavo Gili, 1994)

De Fusco, Renato. Historia del diseño. (Barcelona: Santa & Cole, 2005).

Díaz Sánchez, Julián. Arte, diseño y moda: confluencias en el sistema artístico. (Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2012).

Elam, Kimberly. La geometría del diseño: estudios sobre la proporción y la composición. (Barcelona: Gustavo Gili, 2014).

Loewy, Raymond. Lo feo no se vende. (Barcelona: Editorial Iberia S.A., 1983). 

Loos, Adolf. Ornamento y delito y otros escritos. (Barcelona: Gustavo Gili, 1980). 

Munari, Bruno. ¿Cómo nacen los objetos? (Barcelona: Gustavo Gili, 2006).

Munari, Bruno. Design as art. (London: Penguin modern classics, 2008). 

Pevsner, Nikolaus. Pioneros del diseño moderno: de William Morris a Walter Gropius. (Buenos Aires: Infinito, 2011). 

Press, Mike. El diseño como experiencia. (Barcelona: Gustavo Gili, 2009). 

Ruskin, John. Las siete lámparas de la arquitectura. (Barcelona: Alta Fulla, 2010).

Souriau, Etienne. Diccionario Akal de Estética. (Madrid: Ediciones Akal, 1990)

Sparke, Penny. Diseño y cultura, una introducción (Barcelona: Gustavo Gili, 2010). 

Volpintesta, Laura. Fundamentos del diseño de moda: los 26 principios que todo diseñador de moda debe conocer (Barcelona: Promopress, 2015). 

Wong, Wucius. Fundamentos del diseño. (Barcelona: Gustavo Gili, 2011).

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Art and Fashion History/710G03001

Subjects that continue the syllabus
Fashion Design/710G03010
Aestethics, Styling and Pattern-Making/710G03016
Drawing and Graphic Expression: Fashion Applications/710G03006

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.