Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Fundamentos Matemáticos e Ferramentas para a Análise de Datos Código 710G03014
Titulación
Grao en Xestión Industrial da Moda
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Formación básica 6
Idioma
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Matemáticas
Coordinación
Tarrio Saavedra, Javier
Correo electrónico
javier.tarrio@udc.es
Profesorado
González Rueda, Ángel Manuel
Tarrio Saavedra, Javier
Correo electrónico
angel.manuel.rueda@udc.es
javier.tarrio@udc.es
Web http://estudos.udc.es/gl/subject/710G04V01/710G04040/2020
Descrición xeral Esta materia introduce os conceptos básicos da análise estatística de datos, desde a estatística descritiva á inferencia estatística, pasando pola introdución á probabilidade, o concepto de variable aleatoria, as series de tempo e as ferramentas fundamentais do control estatístico da calidade, enfocando a súa docencia na resolución de problemas prácticos no marco da xestión industrial da moda.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se modifican os contidos.
2. Metodoloxías
Metodoloxías docentes que se manteñen
• Proba de resposta múltiple.
• Traballos tutelados.
• Solución de problemas.
• Prácticas a través de TIC.
Metodoloxías docentes que se modifican
Non se modifica ningunha metodoloxía docente.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Ferramentas: Microsoft Teams, correo electrónico e Moodle.
Temporalización: Microsoft Teams utilizarase en horario de clases, ademais de en horario de titorías. O correo electrónico servirá de medio para resolver dúbidas e para o intercambio de ficheiros e información en xeral. Moodle servirá para intercambio de información e material da materia, ademais de ser o medio da realización de probas de resposta múltiple, ademais de traballos de avaliación continua.
4. Modificacións na avaliación
A proba de resposta múltiple puntuarase ata un máximo de 40 puntos sobre 100 e constará de 15 a 20 preguntas tipo test con tres respostas posibles.
Os traballos tutelados contarán ata un total de 20 puntos sobre 100, sendo traballos a realizar en grupos de 2 a 5 persoas, de aplicación da estatística ou a análise de datos en xeral, ou mesmo relacionado cunha aplicación específica da estatística na xestión ou a industria.
A solución de problemas puntuarase ata un máximo de 20 puntos sobre 100. Avaliarase o desempeño do alumno mediante a entrega de exercicios resoltos.
As prácticas a través de TIC representarán un 20% da nota final. Nelas avaliarase o desempeño do alumno nas clases prácticas e/ou a entrega de traballos relacionados coa aplicación do software estatístico R.
Observacións de avaliación:
A proba de resposta múltiple ou exame pasa a representar o 40% (antes o 60%), os traballos tutelados o 20% (antes o 20%), as prácticas a través de TIC o 20% (antes o 10%) e a entrega de exercicios resoltos o 20% (antes o 10%).
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Competencias do título
Código Competencias do título
A13 Coñecer o impacto da tecnoloxía nos distintos procesos da industria téxtil.
A19 Capacidade para a recollida, selección e análise de fluxos de información, integración destes nos sistemas e procesos de xestión da información da empresa, e aplicación á toma de decisións estratéxicas e operativas, sempre desde unha perspectiva ética.
B1 Que o estudantado demostrase posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e se adoita atopar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 Que o estudantado saiba aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúa as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 Que o estudantado teña a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 Que o estudantado poida transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
B5 Que o estudantado desenvolvera aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
B8 Capacidade de planificación, organización e xestión de recursos e operacións.
B9 Capacidade de análise, diagnóstico e toma de decisións.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquisición de habilidades para a análise estatística de datos como apoio na toma de decisións na empresa, industria e investigación. A13
A19
B1
B2
B3
B9
C3
Coñecemento dos conceptos básicos da estatística, así como aqueles máis específicos relacionados coa industria, xestión e análise de negocio, que permitan a correcta definición de problemas reais, a toma adecuada de datos e a aplicación das técnicas apropiadas. B1
B4
B5
B8
B9
Adquisición de habilidades para a análise de datos e toma de decisións mediante software estatístico, así como para o traballo en grupo en proxectos multidisciplinares. A19
B2
B3
B4
B9
C3
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas

Estatística descritiva dunha variable e introdución ao manexo de software estatístico.
Conceptos básicos de estatística descritiva.
Medidas características de posición, dispersión e forma.
Gráficos.
Introdución ao software estatístico R.
Estatística descritiva de máis dunha variable.
Medidas de asociación e correlación.
Gráficos para dúas ou máis variables.
Regresión lineal.
Clasificación non supervisada (clúster).
Probabilidade.
Experimentos e sucesos.
Probabilidade, definición e propiedades.
Probabilidade condicionada.
Probabilidade total e teorema de Bayes.
Variables aleatorias. Variables aleatorias discretas.
Variables aleatorias continuas.
Principais distribucións de probabilidade.
Distribución binomial.
Distribución binomial negativa.
Distribución hipergeométrica.
Distribución de Poisson.
Distribución uniforme.
Distribución normal.
Distribución exponencial.
Distribucións asociadas á normal.
Inferencia estatística.
Estimación puntual.
Intervalos de Confianza.
Contrastes de Hipóteses.
Inferencia en modelos de regresión lineal.
Técnicas básicas de control da calidade.
Conceptos básicos.
Metodoloxía Seis Sigma.
Diagrama de Ishikawa.
Diagrama de Pareto.
Gráficos de control.
Análise de capacidade de procesos.
Series de tempo.
Definición.
Compoñentes.
Estimación e predición.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral B1 B3 B4 B5 B9 C8 67 0 67
Solución de problemas B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 16.5 16.5 33
Prácticas a través de TIC A19 B2 B3 B4 B9 C3 21.5 21.5 43
Proba de resposta múltiple B1 B2 B3 B4 B9 2 0 2
Traballos tutelados A13 A19 B2 B3 B8 B9 C3 C7 C8 1 0 1
Eventos científicos e/ou divulgativos A13 B1 C8 4 0 4
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Impartiranse clases maxistrais nas que o profesor explicará, con axuda de medios audiovisuais adecuados, os principais contidos da materia.
Solución de problemas Realizaranse seminarios consistentes na resolución de problemas, en grupos pequenos, co obxecto de fixar os conceptos mostrados nas sesións maxistrais e proporcionar aos alumnos coñecementos das metodoloxías para a resolución práctica de problemas mediante a estatística.
Prácticas a través de TIC Nas clases prácticas introducirase ao alumno ao manexo do software estatístico R. Mostraranse e aplicarán ferramentas computacionais para a resolución de problemas mediante a análise estatística de datos, xa sexa a partir de datos simulados ou reais.
Proba de resposta múltiple Ao finalizar o curso, realizarase unha proba/exame tipo test de 15 a 20 cuestións, tanto prácticas como teóricas.
Traballos tutelados Propoñerase aos alumnos a elaboración dun traballo en grupo (de 2 a 4 persoas) consistente na aplicación das ferramentas estatísticas e computacionais mostradas en clase a un caso de estudo particular, descrito por datos reais ou simulados. Tamén poderá realizarse un traballo consistente na descrición dun caso de estudo na industria e a xestión no que leve a cabo a resolución dun problema real a partir da aplicación de técnicas estatísticas. Outra alternativa será a ampliación de ferramentas estatísticas e da análise de datos, a súa utilidade e a súa aplicación na industria e xestión de empresas, en particular, as relacionadas co sector da moda.
Eventos científicos e/ou divulgativos Faranse presentacións, charlas, pequenos cursos ou seminarios de profesionais do sector da moda e/ou análise de datos que complementen o ensino impartido e que proporcionen unha perspectiva global da importancia e utilidade da análise de datos nesta industria.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Descrición
Realizaranse clases maxistrais nas que o profesor explicará, coa axuda de medios audiovisuais adecuados os principais contidos da materia, fomentándose, en todo momento, o debate en clase. No caso particular de alumnos con dispensa académica, poderá realizarse titorías presenciais e virtuais (correo electrónico, viedeoconferencia), que permitan ao alumno seguir satisfactoriamente a materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple B1 B2 B3 B4 B9 Constará de 15 a 20 preguntas tipo test con tres respostas posibles 60
Traballos tutelados A13 A19 B2 B3 B8 B9 C3 C7 C8 Traballos a realizar en grupos de 2 a 5 persoas, de aplicación da estatística a datos reais ou simulados, de revisión dun tema da estatística ou análise de datos en xeral determinado ou mesmo referente a unha aplicación específica da estatística en xestión e industria. 20
Solución de problemas B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 Avaliarase a asistencia e desempeño do alumno nas clases de problemas e/ou a entrega de problemas resoltos. 10
Prácticas a través de TIC A19 B2 B3 B4 B9 C3 Avaliarase a asistencia e desempeño do alumno nas clases de prácticas, do mesmo xeito que a entrega de traballos relacionados coa aplicación do software estatístico R. 10
 
Observacións avaliación
Avaliación na primeira oportunidade 

A nota da proba de resposta múltiple ponderarase coa cualificación correspondente á entrega de traballos prácticos relacionados coas prácticas realizadas co software estatístico R, coa asistencia ás clases prácticas (prácticas TIC e exercicios) e observación sistemática do desempeño do alumno, coa entrega de exercicios e coa realización de traballos tutelados.

No caso do alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia que decida non asistir a clases, será avaliado nas dúas oportunidades como o resto do alumnado que se atopa nunha situación similar.

Avaliación na segunda oportunidade 

A avaliación realizarase seguindo o mesmo procedemento que na primeira oportunidade.
 

No caso do alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia que decida non asistir a clases, será avaliado nas dúas oportunidades como o resto do alumnado que se atopa nunha situación similar.

Fontes de información
Bibliografía básica Umesh R Hodeghatta, Umesha Nayak (2016). Business Analytics Using R - A Practical Approach. Springer
Cao R., Franciso M, Naya S., Presedo M., Vázquez M., Vilar J.A. y Vilar J.M. (2005). Introducción a la Estadística y sus aplicaciones. Pirámide
María Dolores Ugarte, Ana F. Militino, and Alan T. Arnholt (2015). Probability and Statistics with R. CRC Press
Robert H. Shumway, David S. Stoffer (2011). Time Series Analysis and its Applications. Springer

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías