Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Fontes de Información e Recursos Dixitais Código 710G04002
Titulación
Grao en Xestión Dixital de Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Incio Piñeiro, Pedro
Correo electrónico
pedro.incio@udc.es
Profesorado
Incio Piñeiro, Pedro
Correo electrónico
pedro.incio@udc.es
Web http://http://pdi.udc.es/es/File/Pdi/PB79E
Descrición xeral A materia ten como obxectivos:
· Coñecer a natureza, tipoloxía, evolución e utilidade das fontes e recursos de información na contorna dixital.

· Desenvolver estratexias eficaces de procura de información dixital.

· Desenvolver estratexias eficaces de uso e avaliación da información dixital.

· Coñecer e saber empregar adecuadamente as principais fontes e recursos dixitais de información:
catálogos, bases de datos, bibliotecas virtuais, etc.

· Comprender a importancia do movemento Open Access no actual panorama da

Información e Documentación.

· Coñecer e saber aplicar as tres vías de implementación do acceso aberto: roteiro verde, roteiro dourado e roteiro diamante.

· Coñecer as características e funcionamento de repositorios e recolectores.

· Saber identificar os dereitos de explotación e políticas editoriais de publicacións e recursos
especializados mediante o emprego de ferramentas dixitais.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Sen modificacións

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen

Foros virtuais
*Metodoloxías docentes que se modifican
Traballos tutelados
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Correo electrónico
Moodle
Teams
Telefónica
4. Modificacións na avaliación
Sen modificacións
*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Sen modificacións

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Coñecer e comprender os principios teóricos e metodolóxicos da xestión e documentación da información para aplicalos na súa actividade profesional
A4 CE4 - Dominar os fundamentos do comportamento dos individuos na busca, recuperación e uso da información, tomando como punto de referencia os aspectos de motivación, contorna e contexto
A5 CE5 - Dominar as fontes de información relevantes que permitan satisfacer de forma efectiva as demandas dos usuarios tanto para a actividade investigadora como para a empresarial
A13 CE13 - Coñecer e dominar as técnicas e normativas para a creación e autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión, intercambio e avaliación de recursos e servizos de información
A16 CE16 - Dominar e utilizar criterios e indicadores para a avaliación de produtos e servizos de información incluíndo métricas e estudos cualitativos
B1 CB1 - Posuír e comprender coñecementos que proporcionan unha base ou oportunidade para ser orixinais no desenvolvemento e / ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB2 - Aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en ambientes novos ou descoñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB3 - Ser capaz de integrar coñecementos e afrontar a complexidade de facer xuízos a partir de información que, estando incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre responsabilidades sociais e éticas relacionadas coa aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB4 - Saber comunicar as súas conclusións -e os coñecementos e os motivos finais que os sustentan- a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades
B5 CB5 - Posuír as habilidades de aprendizaxe que lles permitan seguir estudando dun xeito que sexa en gran parte autodirixido ou autónomo
B6 CG1 - Capacidade de cooperación, traballo en equipo e aprendizaxe colaborativa
B7 CG2 - Capacidade de reflexión e razoamento crítico
B8 CG3 - Capacidade de planificación, organización e xestión de recursos, información e operacións
B9 CG4 - Capacidade de análise, diagnóstico e toma de decisións
B10 CG5 - Capacidade para traballar nun contexto global e internacional
B11 CG6 - Capacidade para comprender a importancia, valor e función da xestión dixital da información e documentación na actual sociedade das TIC
C1 CT1 - Expresarse correctamente, oralmente e por escrito, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C2 CT2 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo das súas vidas
C3 CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía que respecta a cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero
C4 CT4 - Comprender a importancia da cultura empresarial e coñecer os medios dispoñibles para os empresarios
C5 CT5 - Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables
C6 CT6 - Desenvolver a capacidade para traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento ambiental, económico, político e social sostible
C7 CT7 - Valorar a importancia da investigación, a innovación eo desenvolvemento tecnolóxico no progreso socioeconómico e cultural da sociedade
C8 CT8 - Ter a capacidade para xestionar o tempo e os recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar críticas, establecer prazos e cumprirlos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Desenvolver estratexias eficaces de procura de información dixital. · Desenvolver estratexias eficaces de uso e avaliación da información dixital. · Coñecer e saber empregar adecuadamente as principais fontes e recursos dixitais de información: catálogos, bases de datos, bibliotecas virtuais, etc. · Comprender a importancia do movemento Open Access no actual panorama da Información e Documentación. · Coñecer e saber aplicar as tres vías de implementación do acceso aberto: roteiro verde, roteiro dourada e roteiro diamante. · Coñecer as características e funcionamento de repositorios e recolectores. · Saber identificar os dereitos de explotación e políticas editoriais de publicacións e recursos especializados mediante o emprego de ferramentas dixitais. A1
A4
A5
A13
A16
Aplicar os coñecementos á contorna B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
Manter unha actitude universitaria comprometida coa sociedade C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Unidad I. Fundamentos 1.1. Concepto de información, documento e fontes de información. 1.2 Clasificación das fontes de información. 1.3. Recursos dixitais e novas fontes de información.
Unidad 2. As fontes de información tradicionais 2.1. Definición. 2.2. Tipoloxías. 1.3. Criterios de avaliación.
Unidad 3. As fontes e recursos de información na contorna dixital 3.1. O movemento Open Access e Open Data. 3.2. Tipoloxías. 3.3. Criterios de avaliación.
Unidad 4. A búsqueda e representación da información 4.1. Buscadores, bibliotecas virtuais e outros recursos. 4.2 A bases de datos bibliográficas. 4.3. A bibliografía e as súas normas.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A4 A5 A13 A16 B2 21 20 41
Análise de fontes documentais B3 B4 0 37 37
Foro virtual B5 B6 B7 B11 0 20 20
Aprendizaxe servizo B1 B8 B9 B10 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 0 25 25
Prácticas a través de TIC A4 A5 A13 B6 B9 B11 19 0 19
Actividades iniciais A1 2 0 2
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Explícanse os contidos teóricos, as bases e fundamentos da materia.
Análise de fontes documentais Estúdanse e analizan os documentos para profundar os contidos aprendidos na sesión maxistral e para ter unha base para o desenvolvemento de todas as metodoloxías.
Foro virtual Debátense temas de interese da materia. O mesmo realízase no espazo da plataforma virtual de aprendizaxe.
Aprendizaxe servizo Realizaráse un proxecto baseado nas necesidades reais dando servizo á comunidade e poñendo en práctica o aprendido na materia.
Prácticas a través de TIC Realízanse prácticas en clases utilizando de computadores para o manexo de fontes de información, procura documental, etc.
Actividades iniciais Actividade que serve como introdución á disciplina. De carácter práctico.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Foro virtual
Aprendizaxe servizo
Descrición
A atención personalizada é necesaria para aclarar dúbidas sobre contidos e métodos de traballo. Poden ser utilizadas diversas vías: presencial, correo electrónico, telefónica Teams, Moodle.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Foro virtual B5 B6 B7 B11 Os foros requiren que o estudante participe preparando un primeiro texto onde exprese o seu punto de vista sobre o tema tratado sempre utilizando bibliografía, O debate realizarase sobre esta base. Avaliarase este primeiro test e a calidade das intervencións. As indicacións publicaranse en Moodle ao comezo do cuadrimestre. 30
Aprendizaxe servizo B1 B8 B9 B10 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Metodoloxía que combina procesos de aprendizaxe e de servizo á comunidade nun só proxecto ben articulado onde os participantes aprenden ao traballar en necesidades reais da contorna coa finalidade de melloralo
70
 
Observacións avaliación
Na convocatoria extraordinaria se presentará un único traballo que se avaliará sobre 7.

Os/as estudantes con matricula parcial, dispensa académica de exención de asistencia serán avaliados co mesmo sistema, deben poñerse en contacto coa docente na primeira semana de clases do segundo cuadrimestre para organizar un plan de traballo.

As orientacións dos foros, aprendizaxe- servizo e convocatoria extraordinaria se publican no Moodle.

Os traballos e actividades deben ser orixinais. Débese observar o sistema de citas e referencia.
O plaxio será motivo de suspenso. 

Fontes de información
Bibliografía básica
ABADAL FALGUERAS, Ernest; CODINA BONILLA, Lluís (2005). Bases de datos documentales: características, funciones y métodos. Madrid: Síntesis

CARRIZO, Gloria; IRURETA-GOYEAN, Pilar; LÓPEZ DE QUINTANA, Eugenio (2000).Manual de fuentes de información. Madrid: CEGAL 


CORDÓN GARCÍA, José Antonio (2010). Las nuevas fuentes de información:información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid:Pirámide 

CORDÓN GARCÍA, José Antonio; GARCÍA, José Antonio; LÓPEZ LUCAS, Jesús; VAQUEROPULIDO, José Raúl (2001). Manual de investigación bibliográfica y documental.Madrid: Pirámide 

DELGADO CASADO, Juan (2005). Introducción a la bibliografía: los repertoriosbibliográficos y su elaboración. . Madrid: Arco/Libros FERRAN FERRER, Núria; PÉREZ-

MONTORO, Mario (2009). Búsqueda y recuperación dela información. Barcelona: UOC 

MALDONADO, Ángeles; RODRÍGUEZ YUNTA, Luís (coord.) (2006). La informaciónespecializada en Internet. Madrid: Consejo Superior de InvestigacionesCientíficas 

MERLO VEGA, José Antonio (2009). Información y referencia en entornosdigitales: desarrollo de los servicios bibliotecarios de consulta. Murcia:Universidad de Murcia 

RODRÍGUEZ BRAVO, Blanca (2011). Apuntes sobre representación y organización dela información. Gijón: Trea 

TORRES RAMÍREZ, Isabel de (coord.) (1998). Las fuentes de información: estudiosteórico-prácticos. Madrid: Síntesis TORRES RAMÍREZ, Isabel de (1996). Qué es la bibliografía: introducción paraestudiantes de Biblioteconomía y Documentación . Granada: Universidad deGranada

 López Carreño, Rosana (2018). FUENTES DE INFORMACIÓN. GUÍA BÁSICA Y NUEVACLASIFICACIÓN. Barcelona: EPI 

Otlet, Paul (2007). Tratado de Documentación( Ayuso García, María Dolorestrad.). Murcia: Universidad de Murcia
Bibliografía complementaria

La bibliografía complementaria se facilitará durante el curso para la preparación de las diferentes actividades.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Taller de Habilidades Informacionais e Dixitais: Avaliación, Análise e Calidade da Información/710G04047
Edición de Contidos Dixitais/710G04033
Recuperación de Información/710G04031

Observacións

Os/as estudiantes Erasmus ou de programas de mobilidade internacional deberán poñerse en contacto coa docente na primeira semana de clases del segundo cuatrimestre.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías