Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Fontes de Información e Recursos Dixitais Código 710G04002
Titulación
Grao en Xestión Dixital de Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Ruiz Astiz, Javier
Correo electrónico
j.ruiz.astiz@udc.es
Profesorado
Pena Álvarez, María
Ruiz Astiz, Javier
Correo electrónico
m.pena1@udc.es
j.ruiz.astiz@udc.es
Web
Descrición xeral A materia ten como obxectivos:

· Coñecer a natureza, tipoloxía, evolución e utilidade das fontes e recursos de información na contorna dixital.

· Desenvolver estratexias eficaces de procura de información dixital.

· Desenvolver estratexias eficaces de uso e avaliación da información dixital.

· Coñecer e saber empregar adecuadamente as principais fontes e recursos dixitais de información:
catálogos, bases de datos, bibliotecas virtuais, etc.

· Comprender a importancia do movemento Open Access no actual panorama da

Información e Documentación.

· Coñecer e saber aplicar as tres vías de implementación do acceso aberto: roteiro verde, roteiro dourado e roteiro diamante.

· Coñecer as características e funcionamento de repositorios e recolectores.

· Saber identificar os dereitos de explotación e políticas editoriais de publicacións e recursos
especializados mediante o emprego de ferramentas dixitais.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Coñecer e comprender os principios teóricos e metodolóxicos da xestión e documentación da información para aplicalos na súa actividade profesional
A4 CE4 - Dominar os fundamentos do comportamento dos individuos na busca, recuperación e uso da información, tomando como punto de referencia os aspectos de motivación, contorna e contexto
A5 CE5 - Dominar as fontes de información relevantes que permitan satisfacer de forma efectiva as demandas dos usuarios tanto para a actividade investigadora como para a empresarial
A13 CE13 - Coñecer e dominar as técnicas e normativas para a creación e autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión, intercambio e avaliación de recursos e servizos de información
A16 CE16 - Dominar e utilizar criterios e indicadores para a avaliación de produtos e servizos de información incluíndo métricas e estudos cualitativos
B1 CB1 - Posuír e comprender coñecementos que proporcionan unha base ou oportunidade para ser orixinais no desenvolvemento e / ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB2 - Aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en ambientes novos ou descoñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB3 - Ser capaz de integrar coñecementos e afrontar a complexidade de facer xuízos a partir de información que, estando incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre responsabilidades sociais e éticas relacionadas coa aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB4 - Saber comunicar as súas conclusións -e os coñecementos e os motivos finais que os sustentan- a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades
B5 CB5 - Posuír as habilidades de aprendizaxe que lles permitan seguir estudando dun xeito que sexa en gran parte autodirixido ou autónomo
B6 CG1 - Capacidade de cooperación, traballo en equipo e aprendizaxe colaborativa
B7 CG2 - Capacidade de reflexión e razoamento crítico
B8 CG3 - Capacidade de planificación, organización e xestión de recursos, información e operacións
B9 CG4 - Capacidade de análise, diagnóstico e toma de decisións
B10 CG5 - Capacidade para traballar nun contexto global e internacional
B11 CG6 - Capacidade para comprender a importancia, valor e función da xestión dixital da información e documentación na actual sociedade das TIC
C1 CT1 - Expresarse correctamente, oralmente e por escrito, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C2 CT2 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo das súas vidas
C3 CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía que respecta a cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero
C4 CT4 - Comprender a importancia da cultura empresarial e coñecer os medios dispoñibles para os empresarios
C5 CT5 - Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables
C6 CT6 - Desenvolver a capacidade para traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento ambiental, económico, político e social sostible
C7 CT7 - Valorar a importancia da investigación, a innovación eo desenvolvemento tecnolóxico no progreso socioeconómico e cultural da sociedade
C8 CT8 - Ter a capacidade para xestionar o tempo e os recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar críticas, establecer prazos e cumprirlos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Desenvolver estratexias eficaces de procura de información dixital. · Desenvolver estratexias eficaces de uso e avaliación da información dixital. · Coñecer e saber empregar adecuadamente as principais fontes e recursos dixitais de información: catálogos, bases de datos, bibliotecas virtuais, etc. · Comprender a importancia do movemento Open Access no actual panorama da Información e Documentación. · Coñecer e saber aplicar as tres vías de implementación do acceso aberto: roteiro verde, roteiro dourada e roteiro diamante. · Coñecer as características e funcionamento de repositorios e recolectores. · Saber identificar os dereitos de explotación e políticas editoriais de publicacións e recursos especializados mediante o emprego de ferramentas dixitais. A1
A4
A5
A13
A16
Aplicar os coñecementos á contorna B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
Manter unha actitude universitaria comprometida coa sociedade C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Unidad I. Fundamentos 1.1. Concepto de información, documento e fontes de información. 1.2. Clasificación das fontes de información.
1.3. Recursos dixitais e novas fontes de información.
Unidad 2. As fontes de información tradicionais 2.1. Definición.
2.2. Tipoloxías.
1.3. Criterios de avaliación, selección e estudo.
Unidad 3. As fontes e recursos de información na contorna dixital 3.1. O movemento Open Access e Open Data.
3.2. Tipoloxías.
3.3. Criterios de avaliación, selección e estudo.
Unidad 4. A búsqueda e representación da información 4.1. Buscadores, bibliotecas virtuais e outros recursos.
4.2 A bases de datos bibliográficas.
4.3. A bibliografía e as súas normas.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A4 A5 A13 A16 B2 21 20 41
Análise de fontes documentais B3 B4 8 15 23
Proba mixta A1 B1 B5 B7 C2 C1 2 15 17
Lecturas B8 B10 C4 C5 C6 C7 C8 2 15 17
Traballos tutelados C3 2 18 20
Prácticas a través de TIC A4 A5 A13 B6 B9 B11 8 18 26
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Explícanse os contidos teóricos, as bases e fundamentos da materia.
Análise de fontes documentais Estúdanse e analizan os documentos para profundar os contidos aprendidos na sesión maxistral e para ter unha base para o desenvolvemento de todas as metodoloxías.
Proba mixta Proba que pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación sobre os contidos teóricos e prácticos da materia para a avaliación dos coñecementos adquiridos.
Lecturas Efectuaranse diversas lecturas para que o alumnado faga un resumo, comentario e análise crítico do asunto exposto.
Traballos tutelados Presentarase un traballo relacionado cun dos temas da materia.
Prácticas a través de TIC Realízanse prácticas en clases utilizando de computadores para o manexo de fontes de información, procura documental, etc.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Descrición
A atención personalizada é necesaria para aclarar dúbidas sobre contidos e métodos de traballo. Poden ser utilizadas diversas vías: presencial, correo electrónico, telefónica Teams, Moodle.

Nota para estudantes con "dispensa académica de exención de asistencia":
De maneira específica, as medidas de adicación para el “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” son as que seguen:

-Os/as alumnos/as deben poñerse de acordo co profesor para fixar varias tutorías coa fin de seguir a materia con efectividade.
-Deben asistir a clase o mínimo de horas fixadas no regulamento.
-Deben realizar un examen teórico e práctico así como entregar as lecturas e o traballo.
-As datas de entregas oficiales fixadas para os/as alumnos/as que asisten a clase non aplican para estos/as alumnos/as quienes entregarán todo o que teñan que entregar como muy tarde 20 días antes do examen oficial definitivo.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas a través de TIC A4 A5 A13 B6 B9 B11 Valorarase a adecuación de cada actividade, o contido, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación.

Entregarase cada actividade na data indicada polo profesor.
15
Proba mixta A1 B1 B5 B7 C2 C1 Avaliaranse os contidos das respostas, a adecuación das mesmas ás preguntas realizadas, a capacidade de argumentación, o emprego da terminoloxía, a expresión escrita, a capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), a creatividade e o espírito crítico.
40
Lecturas B8 B10 C4 C5 C6 C7 C8 Efectuaranse 1-2 lecturas sobre os temas expostos nas aulas. 10
Traballos tutelados C3 Computaránse o traballo tutelado individual/grupal que se encomende. 20
Análise de fontes documentais B3 B4 Valorarase a adecuación aos temas propostos para cada actividade, o contido, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación.

Entregarase cada actividade na data indicada polo profesor.
15
 
Observacións avaliación

É requisito imprescindíbel para aprobar presentar as lecturas, prácticas de clase e o traballo tanto oralmente como de forma escrita. 

Para aprobar o estudante debe conseguir un mínimo de 5/10 no traballo e tamén nas lecturas e prácticas. Si este non é o caso o alumno está suspenso. Ademais, na proba mixta o discendente ten que aprobar o exame para superar a materia.

Non hai diferencia na evaluación entre a primeira e a segunda oportunidade.

Nota para estudantes con "dispensa académica de exención de asistencia":

De maneira específica, as medidas de adicación para o “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” son as que seguen: 

-Os/as alumnos/as deben poñerse de acordo co profesor para fixar varias tutorías coa fin de seguir a materia con efectividade. 

-Deben asistir a clase o mínimo de horas fixadas no regulamento. 

-Deben realizar tanto o examen como as prácticas, as lecturas e o traballo. 

-As datas de entregas oficiales fixadas para os/as alumnos/as que asisten a clase non aplican para estos/as alumnos/as quienes entregarán todo o que teñan que entregar como muy tarde 20 días antes do examen oficial. 

a. Para a primeira oportunidade os criterios e as actividades de evaluación para este alumnado son: prácticas, teoría, lecturas e traballo de fin de curso. O peso que tendrán na avaliación é o arriba indicado.

b. Para a segunda oportunidade os criterios e as actividades de evaluación para este alumando son os mesmos que en a.

Plaxio: 

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación implicará directamente a cualificación de suspenso '0' na materia na convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara á convocatoria extraordinaria.


Fontes de información
Bibliografía básica
ABADAL FALGUERAS, Ernest; CODINA BONILLA, Lluís (2005). Bases de datos documentales: características, funciones y métodos. Madrid: Síntesis

CARRIZO, Gloria; IRURETA-GOYEAN, Pilar; LÓPEZ DE QUINTANA, Eugenio (2000).Manual de fuentes de información. Madrid: CEGAL 


CORDÓN GARCÍA, José Antonio (2010). Las nuevas fuentes de información:información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid:Pirámide 

CORDÓN GARCÍA, José Antonio; GARCÍA, José Antonio; LÓPEZ LUCAS, Jesús; VAQUEROPULIDO, José Raúl (2001). Manual de investigación bibliográfica y documental.Madrid: Pirámide 

DELGADO CASADO, Juan (2005). Introducción a la bibliografía: los repertoriosbibliográficos y su elaboración. . Madrid: Arco/Libros FERRAN FERRER, Núria; PÉREZ-

MONTORO, Mario (2009). Búsqueda y recuperación dela información. Barcelona: UOC 

MALDONADO, Ángeles; RODRÍGUEZ YUNTA, Luís (coord.) (2006). La informaciónespecializada en Internet. Madrid: Consejo Superior de InvestigacionesCientíficas 

MERLO VEGA, José Antonio (2009). Información y referencia en entornosdigitales: desarrollo de los servicios bibliotecarios de consulta. Murcia:Universidad de Murcia 

RODRÍGUEZ BRAVO, Blanca (2011). Apuntes sobre representación y organización dela información. Gijón: Trea 

TORRES RAMÍREZ, Isabel de (coord.) (1998). Las fuentes de información: estudiosteórico-prácticos. Madrid: Síntesis TORRES RAMÍREZ, Isabel de (1996). Qué es la bibliografía: introducción paraestudiantes de Biblioteconomía y Documentación . Granada: Universidad deGranada

 López Carreño, Rosana (2018). FUENTES DE INFORMACIÓN. GUÍA BÁSICA Y NUEVACLASIFICACIÓN. Barcelona: EPI 

Otlet, Paul (2007). Tratado de Documentación( Ayuso García, María Dolorestrad.). Murcia: Universidad de Murcia
Bibliografía complementaria

La bibliografía complementaria se facilitará durante el curso para la preparación de las diferentes actividades.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Taller de Habilidades Informacionais e Dixitais: Avaliación, Análise e Calidade da Información/710G04047
Edición de Contidos Dixitais/710G04033
Recuperación de Información/710G04031

Observacións

Os/as estudiantes Erasmus ou de programas de mobilidade internacional deberán poñerse en contacto coa docente na primeira semana de clases del segundo cuatrimestre.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías