Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Organización e Xestión do Coñecemento Código 710G04003
Titulación
Grao en Xestión Dixital de Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Amenedo Costa, Mónica María
Correo electrónico
monica.amenedo@udc.es
Profesorado
Amenedo Costa, Mónica María
Correo electrónico
monica.amenedo@udc.es
Web http://http://pdi.udc.es/es/File/Pdi/PB79E
Descrición xeral Esta materia tiene como objetivos específicos
Conocer y dominar los fundamentos de la gestión del conocimiento.
Distinguir la diferencia entre gestión documental de información y de conocimientos.
Identificar los rasgos y fundamentos de la organización del conocimiento.
Analizar los factores que intervienen en la organización y gestión del conocimiento
Plan de continxencia 1. Cambios de contido

Mantéñense os contidos propostos, contemplando a eventual redución da súa extensión en virtude do desenvolvemento e evolución da materia e as conxunturas eventuais que se poidan producir.

2. Metodoloxías
* Metodoloxías de ensino que se manteñen

Todas as metodoloxías propostas mantéñense sen prexuízo da súa adaptación e / ou modificación nos aspectos necesarios que se requiran para adaptala ás particularidades da situación.

* Metodoloxías de ensino que se modifican

Considérase a posibilidade de modificar as metodoloxías propostas segundo o desenvolvemento do suxeito e as necesidades ou conxunturas que presente a situación.

3. Mecanismos de atención personalizada aos estudantes

A posibilidade de articular titorías virtuais estará habilitada a través do recurso que se considere máis adecuado (Equipos, Google Meet, etc.) logo de acordo co profesor mediante solicitude por correo electrónico.

4. Modificacións na avaliación

O carácter da proba mixta modifícase para avaliar o grao de coñecemento e competencia respecto dos contidos da materia. Isto farase a través dos medios telemáticos axeitados e prevese a posibilidade de incluír unha entrevista co profesor para establecer unha discusión crítica sobre o contido da materia.

* Observacións de avaliación:

Contémplase a posibilidade de adaptar os pesos e os criterios de avaliación ás situacións xurdidas no desenvolvemento da materia.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Mantéñense os mesmos recursos bibliográficos previstos para a materia sen prexuízo de que poidan ampliarse segundo as necesidades que xurdan no desenvolvemento da materia ou para satisfacer as necesidades particulares dos estudantes.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Coñecer e comprender os principios teóricos e metodolóxicos da xestión e documentación da información para aplicalos na súa actividade profesional
A3 CE3 - Coñecer a realidade e os condicionantes sociais que inflúen na xestión da información
A7 CE7 - Planificar e deseñar un sistema de xestión da información, incluíndo os fluxos de información, tanto nun contexto institucional como empresarial
B2 CB2 - Aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en ambientes novos ou descoñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB3 - Ser capaz de integrar coñecementos e afrontar a complexidade de facer xuízos a partir de información que, estando incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre responsabilidades sociais e éticas relacionadas coa aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB4 - Saber comunicar as súas conclusións -e os coñecementos e os motivos finais que os sustentan- a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades
B5 CB5 - Posuír as habilidades de aprendizaxe que lles permitan seguir estudando dun xeito que sexa en gran parte autodirixido ou autónomo
B6 CG1 - Capacidade de cooperación, traballo en equipo e aprendizaxe colaborativa
B7 CG2 - Capacidade de reflexión e razoamento crítico
B8 CG3 - Capacidade de planificación, organización e xestión de recursos, información e operacións
B9 CG4 - Capacidade de análise, diagnóstico e toma de decisións
B10 CG5 - Capacidade para traballar nun contexto global e internacional
B11 CG6 - Capacidade para comprender a importancia, valor e función da xestión dixital da información e documentación na actual sociedade das TIC
C3 CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía que respecta a cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero
C6 CT6 - Desenvolver a capacidade para traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento ambiental, económico, político e social sostible
C7 CT7 - Valorar a importancia da investigación, a innovación eo desenvolvemento tecnolóxico no progreso socioeconómico e cultural da sociedade

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento dos fundamentos teóricos e metodolóxicos para a organización e xestión do coñecemento. A1
B6
B7
B9
B10
C6
C7
Coñecemento de instrumentos e ferramentas para a organización e xestión de coñecemento A7
B3
B8
Coñecemento e aplicación de técnicas e estratexias para a organización e xestión do coñecemento en organizacións e sistemas de información A3
B2
B4
B5
B11
C3

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Introdución á organización do coñecemento 1.1. A sociedade do coñecemento e a xestión da información
1.2. Modelos e estratexias para a organización e xestión do coñecemento.
1.3.Fundamentos e teorías da ciencia epistemolóxica.
1.4.A abstracción da realidade: modelos conceptuais e representación do coñecemento.
Tema 2. Ontoloxías e taxonomías
2.1. Ontoloxías: elementos constitutivos e formalización.
2.2. Introdución a Protege
2.3. Taxonomías
2.4. Folksonomías e etiquetaxe social
Tema 3. Normas e instrumentos para a estandarización de dominios de coñecemento 3.1. Introdución ás linguas, estándares e ferramentas para a modelaxe do coñecemento e creación e validación de ontoloxías.
3.2. O modelo FRBR
3.3. O modelo de datos SKOS
Tema 4. Xestión do coñecemento. 4.1. Introdución á xestión do coñecemento e á intelixencia competitiva.
4.2. Modelos e estratexias para a xestión do coñecemento.
4.3 creación e implementación de procesos para a xestión do coñecemento nas corporacións.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A3 A7 B1 21 20 41
Prácticas a través de TIC B2 B3 B11 21 0 21
Proba obxectiva A1 B2 B3 B4 B9 3 0 3
Estudo de casos B5 B6 20 10 30
Portafolios do alumno B7 11 0 11
Traballos tutelados B7 B8 B9 B10 C3 C6 C7 20 22 42
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral As sesións maxistrais necesarias celebraranse para a exposición dos contidos teóricos que compoñen o contido da materia, así como de todas as cuestións teórico-prácticas necesarias para o desenvolvemento e resolución dos estudos de caso propostos.
Prácticas a través de TIC Desenvolveranse unha serie de prácticas dirixidas a coñecer e xestionar software e ferramentas para a creación, formalización e validación de ontoloxías e modelos conceptuais.
Proba obxectiva Haberá unha proba obxectiva de carácter teórico-práctico dirixida a verificar o nivel de consecución da materia por parte do alumnado que levará ao debate e á reflexión crítica desta na clase unha vez feito isto. A participación neste debate conxunto constituirá un elemento máis para a avaliación e cualificación do desempeño nesta área.
Estudo de casos Os estudantes enfrontaranse ao estudo e resolución de casos prácticos relacionados coa abstracción e representación de coñecementos asociados a certo dominio e o deseño experimental dos elementos constitutivos dun proxecto de ontoloxía asociado.
Portafolios do alumno Os alumnos serán os encargados de facer e manter o rexistro documental das preguntas prácticas desenvolvidas na materia, incorporando as reflexións críticas suscitadas na súa realización e posterior debate na clase. Así mesmo, elaborarase un dossier que inclúa a análise crítica dos textos e materiais propostos polo profesor.
Traballos tutelados Realizarase un traballo tutelado nun grupo que implicará investigación sobre un tema relacionado co tema, escollido entre unha serie delas proposta polo profesor.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Sesión maxistral
Descrición

Manterase un contacto permanente cos estudantes a través das titorías pertinentes (presenciais ou virtuais) que sexan necesarias para resolver, ampliar ou discutir calquera cuestión relacionada co desenvolvemento óptimo do proceso de ensino / aprendizaxe, deixando ao profesor a disposición do estudante. especifique estes tutoriales mediante comunicación por correo electrónico.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos B5 B6 Avaliación do desenvolvemento e resolución dos casos propostos na materia. Considerarase especialmente o compoñente crítico-reflexivo e o grao de innovación proposto polo estudante na resolución dos problemas plantexados. 30
Traballos tutelados B7 B8 B9 B10 C3 C6 C7
Calculará a adaptación ás pautas marcadas (contido e presentación), a aplicación dos coñecementos adquiridos, a coherencia entre a proposta e o seu desenvolvemento, as iniciativas, a resolución de problemas, as fontes e a bibliografía empregada.
20
Prácticas a través de TIC B2 B3 B11
Computarase a asistencia ás prácticas e o grao de competencia adquirido nas tarefas.
10
Proba obxectiva A1 B2 B3 B4 B9 Avaliarase o grao de coñecemento teórico e crítico acadado polos estudantes en relación coa materia. 40
 
Observacións avaliación

Los estudiantes que no puedan asistir a clases de forma regular o bien tengan matrícula parcial deberán contactar con el docente para acordar el modo de evaluación de las prácticas, lecturas y trabajo tutelado.

Fontes de información
Bibliografía básica

Ackoff, R. L. (1989). From data to wisdom. Journal of applied systems analysis, 16(1), 3-9.

Al-Hawamdeh, S. (2002). Knowledge management: re-thinking information management and facing the challenge of managing tacit knowledge. Information research, 8(1), paper no. 143.http://InformationR.net/ir/8-1/paper143.html Accessed 15 May 2018.

Bates, M.J. (2005). Information and knowledge: an evolutionary framework for information science. Information Research, 10(4), paper 239. Available at http://InformationR.net/ir/10-4/paper239.htmlAccessed 15 May 2018.

Bouthillier, F., & Shearer, K. (2002). Understanding knowledge management and information management: the need for an empirical perspective. Information research, 8(1), 8-1. Available at:http://InformationR.net/ir/8-1/paper141.html Accessed 13 August 2018.

Davenport, T. H., & Marchand, D. (1999). Is KM just good information management? The Financial Times Mastering Series: Mastering Information Management, 2-3.

Prabha Singh, S. (2007). What are we managing–knowledge or information?. Vine, 37(2), 169-179.

Risso, V. G. (2012). Aproximación teórica a la relación entre los términos gestión documental, gestión de información y gestión del conocimiento. Revista Española de Documentación Científica,35(4), 531.

Rowley, J. (2007). The wisdom hierarchy: representations of the DIKW hierarchy. Journal of information science, 33(2), 163-180.

Schlögl, C. (2005). Information and knowledge management: dimensions and approaches. Information Research, 10(4) paper 235. http://InformationR.net/ir/10-4/paper235.html Accessed 15 May 2018.

?wigo?, M. (2013). Personal knowledge and information management–conception and exemplification. Journal of Information Science, 39(6), 832-845.

Bibliografía complementaria

La bibliografía complementaria se facilitará durante el curso para la preparación de las diferentes actividades.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Deseño e Xestión de Sitios Web/710G04028

Observacións

Los estudiantes Erasmus o de movilidad internacional deberán ponerse en contacto con la docente en la primera semana de clases del segundo cuatrimestre,



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías