Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Xestión e Industria Cultural Código 710G04012
Titulación
Grao en Xestión Dixital de Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Fernandez Travieso, Carlota
Correo electrónico
carlota.ftravieso@udc.es
Profesorado
Fernandez Travieso, Carlota
Correo electrónico
carlota.ftravieso@udc.es
Web
Descrición xeral A materia ten por obxecto introducir ao estudantado nas cuestións relativas á xestión e a industria cultural. Ao finalizar a materia, o alumnado deberá dominar os principais conceptos e fundamentos destes ámbitos e coñecer as bases para deseñar de proxectos culturais.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Coñecer e comprender os principios teóricos e metodolóxicos da xestión e documentación da información para aplicalos na súa actividade profesional
A17 CE17 - Adoptar unha orientación ao mercado e aos usuarios de información creando servizos e produtos valiosos para organizacións e entidades
B1 CB1 - Posuír e comprender coñecementos que proporcionan unha base ou oportunidade para ser orixinais no desenvolvemento e / ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB2 - Aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en ambientes novos ou descoñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB3 - Ser capaz de integrar coñecementos e afrontar a complexidade de facer xuízos a partir de información que, estando incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre responsabilidades sociais e éticas relacionadas coa aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB4 - Saber comunicar as súas conclusións -e os coñecementos e os motivos finais que os sustentan- a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades
B5 CB5 - Posuír as habilidades de aprendizaxe que lles permitan seguir estudando dun xeito que sexa en gran parte autodirixido ou autónomo
B6 CG1 - Capacidade de cooperación, traballo en equipo e aprendizaxe colaborativa
B7 CG2 - Capacidade de reflexión e razoamento crítico
B8 CG3 - Capacidade de planificación, organización e xestión de recursos, información e operacións
B9 CG4 - Capacidade de análise, diagnóstico e toma de decisións
B10 CG5 - Capacidade para traballar nun contexto global e internacional
B11 CG6 - Capacidade para comprender a importancia, valor e función da xestión dixital da información e documentación na actual sociedade das TIC
C1 CT1 - Expresarse correctamente, oralmente e por escrito, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C2 CT2 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo das súas vidas
C3 CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía que respecta a cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero
C4 CT4 - Comprender a importancia da cultura empresarial e coñecer os medios dispoñibles para os empresarios
C6 CT6 - Desenvolver a capacidade para traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento ambiental, económico, político e social sostible
C7 CT7 - Valorar a importancia da investigación, a innovación eo desenvolvemento tecnolóxico no progreso socioeconómico e cultural da sociedade
C8 CT8 - Ter a capacidade para xestionar o tempo e os recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar críticas, establecer prazos e cumprirlos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Distinguir e dominar os conceptos, fundamentos e métodos da xestión cultural. A1
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
C1
C2
C3
C4
C6
C7
C8
Valorar o impacto das tecnoloxías na xestión cultural. A1
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
C1
C2
C3
C4
C6
C7
C8
Distinguir os axentes do sector cultural. A1
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
C1
C2
C3
C4
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
I- Conceptos básicos e fundamentos da xestión e industria cultural
1.1 Cultura, patrimonio cultural e xestión da cultura.
1.2. Axentes do sector cultural
1.3. O uso da cultura e o patrimonio cultural: industrias culturais e turismo cultural.
II- Metodoloxía para a xestión de proxectos culturais

- Planificación.
- Deseño.
- Promoción e Difusión.
- Ejecución.
- Avaliación.
III- O impacto das TIC na xestión cultural Cultura 2.0 e novas formas de financiaciación e participación.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Portafolios do alumno A1 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C2 C3 C6 C7 7 21 28
Traballos tutelados A1 A17 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C1 C3 C4 C6 C7 C8 1 29 30
Presentación oral A1 A17 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C1 C2 C3 C6 C8 2 2 4
Sesión maxistral A1 A17 B3 B5 B7 B8 C7 11 0 11
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Portafolios do alumno Cartafol de traballo dos alumnos que deben entregar no/s prazo/s estipulado/s pola profesora. Incluirá as distintas actividades realizadas en clase: resumenes ou esquemas, test, exercicios prácticos... Permitirá profundar sobre os contidos e realizar o seguimento dos coñecementos adquiridos.
Traballos tutelados Realización por parte do alumnado dun traballo autónomo orientado á profundización nos contidos da materia, baixo a vixilancia e seguemento da profesora. Proporcionaranse instrucións precisas para a súa realización.
Presentación oral Ao longo das clases procurarase a interacción entre o alumnado e profesorado de modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica. Os alumnos terán que falar de/expoñer os traballos prácticos que realicen. Poderase requirir unha exposición do traballo tutelado na aula, co apoio dunha presentación multimedia de diapositivas.
Sesión maxistral Exposición oral dos contidos básicos da materia, elaborados e expostos pola docente, que pode apoiarse en medios audiovisuais. Abordaranse cuestións teóricas e/o prácticas necesarias para o desenvolvemento do traballo tutelado e traballos do portafolios.

Atención personalizada
Metodoloxías
Portafolios do alumno
Traballos tutelados
Descrición
As titorías da materia permitirán ao alumnado resolver dúbidas sobre os contidos e a forma de preparar o traballo tutelados, traballos do portafolios e as presentaciones orais.

Con carácter xeral, e en todas as metodoloxías aplicadas, se empregarán as titorías presenciais, o correo electrónico e a plataforma Moodle da UDC. Poderán realizarse titorías por Teams, acordándoas previamente por correo electrónico coa profesora.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Portafolios do alumno A1 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C2 C3 C6 C7 Computará a adecuación ás pautas marcadas (contido e presentación), a aplicación dos coñecementos adquiridos, a coherencia entre a proposta e o seu desenvolvemento, as iniciativas persoais, a claridade na formulación e estrutura, a capacidade de síntese, a redacción e presentación, fontes e bibliografía utilizada.
40
Traballos tutelados A1 A17 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C1 C3 C4 C6 C7 C8 Valorarase a adecuación ás pautas marcadas para cada actividade, o contido, as achegas por parte dos alumnos, a coherencia da súa estructura, a redacción e presentación. Poderán especificarse outros criterios de avaliación particulares no momento da presentación das actividades aos alumnos. 50
Presentación oral A1 A17 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C1 C2 C3 C6 C8 Terase en conta a participación nas aulas expoñendo o traballo propio. 10
 
Observacións avaliación

PRIMEIRA OPORTUNIDADE: 

Para aprobar a materia, é preciso obter unha nota media de 5 sobre 10 que se calculará atendendo ás porcentaxes sinaladas para cada metodoloxía no apartado de avaliación. Será imprescindible obter un mínimo de 4 sobre 10 no portafolios e o traballo tutelado, de non ser así a nota global da materia non será superior a 4,5. Non se avaliarán traballos entregados fóra de prazo ou non acordados cos docentes previamente cando sexa preciso. Unha vez realizado un dos traballos do portafolios, se as restantes entregas da metodoloxía non se entregan nos prazos establecidos cualificaranse cun 0. Este será tamén o caso dos traballos que non cumpran coas instrucións prescritas para a súa elaboración ou que fosen copiados ou plaxiados. A cualificación será de non presentado (N. P.), cando non se entregue ningún dos traballos do portafolios ou o traballo tutelado, 

SEGUNDA OPORTUNIDADE: 

Poderán presentarse á segunda oportunidade UNICAMENTE aqueles/as estudantes que non superen a materia na primeira oportunidade. Gardaranse as notas relacionadas coas diferentes metodoloxías mencionadas no apartado de avaliación que resultasen aprobadas na primeira oportunidade. Será obrigatorio comunicar á profesora como se abordará a avaliación nesta segunda oportunidade. Cando haza que elixir un tema para unha das actividades do portafolios ou para o traballo tutelado,  se non se fixo durante o curso, será obrigatorio acordalo cos docentes, como mínimo, un mes antes da data fixada para o exame pola Facultade. 

 

ALUMNOS CON DEDICACIÓN A TEMPO PARCIAL OU DISPENSA ACADÉMICA DE ASISTENCIAS ÁS AULAS LEGALMENTE RECOÑECIDA: 

Terán que acordar unha titoría nas dúas primeiras semanas clase co fin de establecer un plan de traballo idóneo. Na primeira oportunidade, terán que decidir, de acordo cos docentes, se se acollen aos prazos de presentación de traballos que serán comunicados ao longo do curso a través de plataforma Moodle ou se realizan só unha entrega final de todos os traballos conxuntamente. Poderán ser dispensados da participación nas aulas (o 10% de "presentación oral"), tendo neste caso o portafolios o valor do 50%. Na segunda oportunidade, non haberá diferenzas no sistema de avaliación en relación co proposto para o resto do alumnado.


Fontes de información
Bibliografía básica Tono Martínez, José. (2007). Conceptos y experiencias de la Gestión Cultural. Madrid: Ministerio de Cultura
Lasuen, J. y Aranzadi, J. (2002). El crecimiento económico y las artes. Madrid: Fundación Autor
Zafra, Remedios. (2017). El entusiasmo: precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Anagrama
Bonet, Lluís, Castañer, Xavier y Font, Josep (eds.) (2007). Gestión de proyectos culturales. Análisis de casos. Barcelona: Ariel
Ballart Hernández, José y Juan I Tresserras, Jordi (2001). Gestión del patrimonio cultural. Barcelona: Ariel
Bustamente, E. (coord.). (2003). Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación: las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa
Bolaño, César (2013). Industria cultural, información y capitalismo. Barcelona: Gedisa
Schwanitz, Dietrich. (2016). La cultura: todo lo que hay que saber. Barcelona: Taurus
García Gracia, M. I (2007). La dimensión económica de la industria de la cultura y el ocio en España. Madrid: McGraw-Hill
Bernárdez López, Jorge (2003). La profesión de la gestión cultural: definiciones y retos. Tenerife: Portal Iberoamericano de gestión cultural
Castrol Higueras, Antonio (2017). Las industrias culturales y creativas, y su índice de potencialidad. Salamanca: Comunicación Social
Suárez, Mario. (2011). Los nombres esenciales del arte urbano y del graffiti español. Madrid: Fundación Autor
Pimentel, M. (2007). Manual del editor: Cómo funciona la moderna industria editorial. Córdoba: Berenice
Orihuela, Antonio. (2013). Pop, poesía y contracultura en España. Córdoba: Berenice

Álvarez, Luciano (1997). La gestión cultural y el financiamiento de las artes y la cultura. Prisma  8: 9-21

ANDER-EGG, E.; AGUILAR IBÁLEZ, M. (2000). Cómo elaborar un proyecto: guía para diseñar proyectos sociales y culturales. Buenos Aires: Lumen.

Ballart i Hernández, Josep; Josep Maria Fullola i Pericot y María dels Ángels Petit i Mendizábal (1996). El valor del patrimonio histórico. Complutum Extra, 6(11), 1996: 215-224.

Carreras Monfort, Cèsar y Glòria Munilla Cabrillana (2005). Patrimonio digital: Un nuevo medio al servicio de las instituciones culturales. Barcelona: UOC.

García Cuetos, Mª del Pilar (2012). El patrimonio cultural. Conceptos básicos. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

HESMONDHALGH, D. The cultural industries.Anonymous Thousand Oaks: SAGE, 2007.

Moreira, Elena (2003). Gestión cultural. Herramienta para la democratización de los consumos naturales. Buenos Aires: Longseller.

POSE PORTO, H. y FRAGUELA VALE, R. (2006). Planificación estratéxica en cultura. A Coruña: Deputación Provincial de A Coruña.

Querol, Mª Ángeles (2017). Manual de gestión del patrimonio cultural. Madrid: Akal.

SALGADO GARCÍA, F. y ALEJANDRO MARTÍNEZ, V. Economía de la cultura y la comunicación en la era digital. Odivelas: MediaXXI, 2012.

TURBAU, I. (2011). ¿Por dónde empiezo? Guía práctica para programar, financiar y comunicar eventos culturales . Barcelona: Ariel.  

VIVES, J. (dir.) (2009). Digitalización del patrimonio: archivos, bibliotecas y museos en la red. Barcelona: UOC.

Zubiría Samper, Sergio de; Ignacio Abello Trujillo y Marta Tabares (2001). Conceptos básicos de administración y gestión cultural. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).




  
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías