Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Servizos de Apoio á Investigación Código 710G04014
Titulación
Grao en Xestión Dixital de Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Ruiz Astiz, Javier
Correo electrónico
j.ruiz.astiz@udc.es
Profesorado
Ameneiros Rodríguez, María Rocío
Ruiz Astiz, Javier
Correo electrónico
rocio.ameneiros@udc.es
j.ruiz.astiz@udc.es
Web
Descrición xeral As novas realidades socio-políticas e tecnolóxicas fan da investigación científica un piar fundamental no desenvolvemento cultural e económico dos países. Por iso, a idea principal é que o alumnado coñeza e saiba:

- Distinguir as diferentes etapas da actividade científica.

- Coñecer o funcionamento das políticas científicas e os sistemas de I+D+i, sobre todo do ámbito estatal e galego.

- Identificar os trazos dos diversos servizos de apoio á investigación.

- Planificar e organizar servizos de apoio á investigación.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos

Trataranse os mesmos temas, aínda que algúns de xeito máis simplificado.

2. Metodoloxías

*Metodoloxías docentes que se modifican:

- Proba mixta presencial: Substitúese por unha avaliación síncrona on line, utilizándose para tal fin Moodle e coordinación a través de vídeo-conferencia a través de Microsoft Teams. Os alumnos e alumnas que non podan realizar a proba a través dos medios previstos, deben comunicar ao docente da materia tal circunstancia ofrecendo unha motivación con suficiente antelación. Para causas debidamente xustificadas, poderá, eventualmente, organizarse un sistema de avaliación alternativo.

- Sesión maxistral (presenciais): substituída por docencia non presencial síncrona e asíncrona, reforzo das comunicacións a través do foro de novas de moodle, reatroalimentación das actividades en moodle e dispoñibilidade on line para consultas e seguimento do alumnado.

- Traballos tutelados: A exposición oral prevista pasará a realizarse a través dunha video-conferencia en Teams.

- Portafolios: Incorpórase a posibilidade de realizar dentro desta metodoloxía test en moodle ou Google Forms para controlar o seguimento do temario.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:

- Ferramentas: Correo electrónico, Microsof Teams. Moodle (retroalimentación formativa das actividades).

- Temporalización: Aténdese ao alumnado diariamente, de luns a venres. Rógase que, en primeira instancia, a comunicación establézase a través do correo electrónico ou do chat de Teams. Será posibel concertar citas para videoconferencias a través de Teams.

4. Modificacións na avaliación;

- Portafolios, lecturas e traballos tutelados: non hai cambios nos criterios de valoración.

- Proba mixta (on line): Peso na cualificación 40%. Pasará a realizarse a través de medios telemáticos. En canto aos criterios de valoración non hai cambios.

*Observacións de avaliación:

As mesmas que no caso de non ser necesaria a aplicación deste plan de continxencia.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía:

O material preciso para preparar a materia (apuntes, gravacións das clases e/ou referencias web aos textos que son imprescindíbeis) se colgarán na plataforma moodle ou darase acceso a eles a través de enlaces de Internet.
Polo demais, non hai cambios en relación coas fontes empregadas.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Coñecer e comprender os principios teóricos e metodolóxicos da xestión e documentación da información para aplicalos na súa actividade profesional
A3 CE3 - Coñecer a realidade e os condicionantes sociais que inflúen na xestión da información
A4 CE4 - Dominar os fundamentos do comportamento dos individuos na busca, recuperación e uso da información, tomando como punto de referencia os aspectos de motivación, contorna e contexto
A11 CE11 - Ter os coñecementos de xestión das entidades e empresas que permitan asumir tarefas de dirección e liderazgo, así como coñecer os elementos relativos ao mundo das empresas do sector da información
A12 CE12 - Desenvolver servizos de apoio á comunicación científica en todas as súas fases desde a creación ata a divulgación de resultados científicos tanto no sector público como no privado
A13 CE13 - Coñecer e dominar as técnicas e normativas para a creación e autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión, intercambio e avaliación de recursos e servizos de información
B2 CB2 - Aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en ambientes novos ou descoñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB3 - Ser capaz de integrar coñecementos e afrontar a complexidade de facer xuízos a partir de información que, estando incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre responsabilidades sociais e éticas relacionadas coa aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB4 - Saber comunicar as súas conclusións -e os coñecementos e os motivos finais que os sustentan- a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades
B5 CB5 - Posuír as habilidades de aprendizaxe que lles permitan seguir estudando dun xeito que sexa en gran parte autodirixido ou autónomo
B6 CG1 - Capacidade de cooperación, traballo en equipo e aprendizaxe colaborativa
B7 CG2 - Capacidade de reflexión e razoamento crítico
B8 CG3 - Capacidade de planificación, organización e xestión de recursos, información e operacións
B9 CG4 - Capacidade de análise, diagnóstico e toma de decisións
B11 CG6 - Capacidade para comprender a importancia, valor e función da xestión dixital da información e documentación na actual sociedade das TIC
C3 CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía que respecta a cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero
C6 CT6 - Desenvolver a capacidade para traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento ambiental, económico, político e social sostible
C7 CT7 - Valorar a importancia da investigación, a innovación eo desenvolvemento tecnolóxico no progreso socioeconómico e cultural da sociedade

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Distinguir as diferentes etapas da actividade científica. A1
A3
A4
B2
B3
B11
C3
Coñecer o funcionamento da política científica e os sistemas de I+D+i, especialmente no Estado español e Galiza. A1
A11
A12
A13
B2
B3
B11
C3
C6
C7
Identificar os trazos dos diversos servizos de apoio á investigación. A1
A3
A4
A11
A13
B2
B4
B5
B9
B11
C3
Planificar e organizar servizos de apoio á investigación. A1
A3
A4
B6
B7
B8
B11
C3
C6

Contidos
Temas Subtemas
1. A investigación e o seu impacto no desenvolvemento e a competitividade
1.1. Que é a investigación?
1.2. Influencia no desenvolvemento económico, social e cultural
1.3. A comunicación científica e tecnolóxica: difusión, transferencia e divulgación
2. A política científica e os sistemas de I+D+i
2.1. Observatorios de Ciencia e Tecnoloxía
2.2. Axencias de I+D+i
3. Servizos de apoio á investigación no ámbito universitario
3.1. O apoio á investigación universitaria
3.2. O papel das bibliotecas
3.3. Xestión eficaz da identidade académica dixital
4. Planificación e organización dos servizos de apoio á investigación 4.1. Planificar un servizo de apoio
4.2. Organizar e xestionar o servizo de investigación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A11 B2 B3 B4 6 20 26
Traballos tutelados A4 A12 A13 B5 C7 C6 10 26 36
Proba mixta A1 A4 A11 B7 B8 B9 B11 2 20 22
Portafolios do alumno A1 A3 A4 B7 B8 B9 B11 C3 16 29 45
Sesión maxistral A1 A3 B6 B7 B8 B9 B11 C3 21 0 21
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Efectuaranse diversas lecturas para que o alumnado faga un resumo, comentario e análise crítico do asunto exposto.
Traballos tutelados Presentarase un traballo que vai consistir nunha exposición ou actividade pedagóxica nun arquivo para expoñer os documentos sobre un tema (efeméride, acontecemento histórico, etc.).

O traballo terá como data límite de entrega 20 días antes do exame final.
Proba mixta Proba que pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación sobre os contidos teóricos e prácticos da materia para a avaliación dos coñecementos adquiridos.
Portafolios do alumno Cartafol de traballo do alumnado que deberán entregar periodicamente e no prazo estipulado ao profesor coas distintas actividades expostas nas aulas: exercicios prácticos para o seguimento dos coñecementos adquiridos.
Sesión maxistral Tanto a parte teórica como a práctica serán explicadas en clase.

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Traballos tutelados
Portafolios do alumno
Descrición
Haberá atención personalizada para todas as metodoloxías descritas: prácticas, clases teóricas e traballo tutelado. En ocasións está atención será no gabinete, en clase, via e-mail e via moodle.

Nota para estudantes con "dispensa académica de exención de asistencia":
De maneira específica, as medidas de adicación para el “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” son as que seguen:

-Os/as alumnos/as deben poñerse de acordo co profesor para fixar varias tutorías coa fin de seguir a materia con efectividade.
-Deben asistir a clase o mínimo de horas fixadas no regulamento.
-Deben realizar un examen teórico e práctico así como entregar as lecturas e o traballo.
-As datas de entregas oficiales fixadas para os/as alumnos/as que asisten a clase non aplican para estos/as alumnos/as quienes entregarán todo o que teñan que entregar como muy tarde 20 días antes do examen oficial definitivo.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Lecturas A11 B2 B3 B4 Efectuaranse 1-2 lecturas sobre os temas expostos nas aulas. 10
Traballos tutelados A4 A12 A13 B5 C7 C6 Computaránse os traballos tutelados individuales que se encomenden aos alumnos. 30
Proba mixta A1 A4 A11 B7 B8 B9 B11 Avaliaranse os contidos das respostas, a adecuación das mesmas ás preguntas realizadas, a capacidade de argumentación, o emprego da terminoloxía, a expresión escrita, a capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), a creatividade e o espírito crítico.

Non se corrixirán aquelas respostas que conteñan faltas de ortografía ou non contesten ó tema exposto.
40
Portafolios do alumno A1 A3 A4 B7 B8 B9 B11 C3 Valorarase a adecuación do portafolios presentado aos temas propostos para cada actividade, o contido, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación.

Entregarase cada actividade na data indicada polo profesor.

Non se avaliarán as actividades presentadas fóra de prazo, con faltas de ortografía ou aquelas que incumpran as indicacións prescritas para a súa elaboración.
20
 
Observacións avaliación

É requisito imprescindíbel para aprobar presentar as lecturas, prácticas de clase (portafolios do alumno) e o traballo tanto oralmente como de forma escrita. 

Para aprobar o estudante debe conseguir un mínimo de 5/10 no traballo e tamén nas lecturas e prácticas. Si este non é o caso o alumno está suspenso. Ademais, na proba mixta o discendente ten que aprobar o exame para superar a materia.

Non hai diferencia na evaluación entre a primeira e a segunda oportunidade.

Nota para estudantes con "dispensa académica de exención de asistencia":

De maneira específica, as medidas de adicación para o “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” son as que seguen: 

-Os/as alumnos/as deben poñerse de acordo co profesor para fixar varias tutorías coa fin de seguir a materia con efectividade. 

-Deben asistir a clase o mínimo de horas fixadas no regulamento. 

-Deben realizar tanto o examen como as prácticas, as lecturas e o traballo. 

-As datas de entregas oficiales fixadas para os/as alumnos/as que asisten a clase non aplican para estos/as alumnos/as quienes entregarán todo o que teñan que entregar como muy tarde 20 días antes do examen oficial. 

a. Para a primeira oportunidade os criterios e as actividades de evaluación para este alumnado son: prácticas, teoría, lecturas e traballo de fin de curso. O peso que tendrán na avaliación é o arriba indicado.

b. Para a segunda oportunidade os criterios e as actividades de evaluación para este alumando son os mesmos que en a.

Plaxio: 

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación implicará directamente a cualificación de suspenso '0' na materia na convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara á convocatoria extraordinaria.


Fontes de información
Bibliografía básica

- Codina-Vila M. Íñigo R. (2015). De la investigación al investigador. Adaptando servicios en la Biblioteca Rector Gabriel Ferraté [From research to researchers. Adapting services at the Rector Gabriel Ferraté Library]. El Profesional de la Información, 24(5), 648. 10.3145/epi.2015.sep.13

- Freixa i Pedrals E. (1986). Arrels per a una universitat [Roots for a university]. Universitat Politècnica de Catalunya.

Gómez, R., López, M., Mestre, M., Prats, J., & Rovira, A. (2004). Towards the integral management of library collections at the Technical University of Catalonia (UPC). IATUL Proceedings, 4. Retrieved from http://hdl.handle.net/2117/1688

- González-Solar, L. (2016). La biblioteca universitaria orientada a la investigación?: propuesta de un modelo de servicio centrado en el usuario desde la perspectiva del marketing[Research-oriented university library: proposal for a user-centred service model from a marketing perspective] [Doctoral dissertation, Universidade da Coruña]. http://hdl.handle.net/2183/17112

- Guédon, J.-C. (2001) In Oldenburg’s long shadow: librarians, research scientists, publishers, and the control of scientific publishing. Creating the Digital Future: Association of Research Libraries 138th Annual Meeting. Retrieved from http://eprints.rclis.org/6375/

- Hernández Armenteros J. Pérez García J. A. (Eds.). (2016). La Universidad española en cifras 2014/2015 [The Spanish University in figures 2014/2015]. CRUE Universidades Españolas. Retrieved from http://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Publicaciones/Universidad%20Espa%C3%B1ola%20en%20cifras/UEC_14-15.pdf

- Martínez D. López-Vivancos M. Sunyer-Lázaro S. Vives-Gràcia J. (2007). La planificación como estrategia en las bibliotecas de la UPC[Strategic planning and the Technical University of Catalonia (UPC) libraries]. El Profesional de la Información, 16(4), 344–353. 10.3145/epi.2007.jul.08

- Participación española en Horizonte 2020: resultados provisionales (2014-2018). (2019). [Spanish participation in Horizon 2020: provisional results (2014-2018)]. Madrid: Gobierno de España. Centro para el Desarrollo Tecnológico Industrial. Retrieved from http://eshorizonte2020.cdti.es/recursos/doc/Programas/Cooperacion_internacional/HORIZONTE%202020/22646_295295201913129.pdf

- Plan estatal de investigación científica y técnica y de innovación: 2017-2020. (2017). [National plan for scientific and technical research and innovation: 2017-2020]. Madrid: Gobierno de España. Retrieved from https://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Prensa/FICHEROS/2018/PlanEstatalIDI.pdf

- Pocull, R., Codina-Vila, M., Iñigo, R., Matheu, S., Clavero, J., & Pérez, A. (2019). recerTIC UPC: a new approach to bibliometric analysis for a research university. In ISSI 2019 17th International Conference on Scientometrics & Informetrics (pp. 2588-2589). Roma: Edizioni Efesto. Retrieved from http://hdl.handle.net/2117/169078

- Ribeiro, A., Costa, L., & Seixas, P. (2020). Serviços de Apoio à Investigação nas Bibliotecas U.Porto [Research Support Services at U.Porto Libraries] [online survey]. Retrieved from https://feup.libwizard.com/id/977f1a46701c0a339789bd54861e426b

- Rovira, A. (2007). Les biblioteques universitàries i el suport a la recerca [Academic libraries and research support services]. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, (18). Retrieved from: http://bid.ub.edu/18rovir1.htm
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías