Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Conservación e Preservación da Información na Era Dixital Código 710G04015
Titulación
Grao en Xestión Dixital de Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Amenedo Costa, Mónica María
Correo electrónico
monica.amenedo@udc.es
Profesorado
Amenedo Costa, Mónica María
Correo electrónico
monica.amenedo@udc.es
Web
Descrición xeral
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Mantéñense os contidos propostos, contemplando a eventual redución da súa extensión en virtude do desenvolvemento e evolución da materia e as conxunturas eventuais que se poidan producir.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Todas as metodoloxías propostas mantéñense sen prexuízo da súa adaptación e / ou modificación nos aspectos
necesarios que se requiran para adaptala ás particularidades da situación.

*Metodoloxías docentes que se modifican
Considérase a posibilidade de modificar as metodoloxías propostas segundo o desenvolvemento do suxeito e as
necesidades ou conxunturas que presente a situación.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado.
A posibilidade de articular titorías virtuais estará habilitada a través do recurso que se considere máis adecuado (Teams, Google Meet, etc.) logo de acordo co profesor mediante solicitude por correo electrónico.

4. Modificacións na avaliación
O carácter da proba mixta modifícase para avaliar o grao de coñecemento e competencia respecto dos contidos da
materia. Isto farase a través dos medios telemáticos axeitados e prevese a posibilidade de incluír unha entrevista co
profesor para establecer unha discusión crítica sobre o contido da materia.

*Observacións de avaliación:
Contémplase a posibilidade de adaptar os pesos e os criterios de avaliación ás situacións xurdidas no desenvolvemento da materia.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Mantéñense os mesmos recursos bibliográficos previstos para a materia sen prexuízo de que poidan ampliarse segundo as necesidades que
xurdan no desenvolvemento da materia ou para satisfacer as necesidades particulares dos
estudantes.

Competencias do título
Código Competencias do título
A8 CE8 - Dominar os distintos métodos de representación de datos, información e coñecemento que garanta a súa recuperación eficiente
A13 CE13 - Coñecer e dominar as técnicas e normativas para a creación e autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión, intercambio e avaliación de recursos e servizos de información
A14 CE14 - Aplicar as disposicións e procedementos legais e regulamentarios relacionados coa actividade de información e documentación en xeral e no ámbito dixital en particular
A15 CE15 - Coñecer e asumir a perspectiva ética e os valores deontolóxicos da xestión da información no seu conxunto e do ámbito dixital en particular
A18 CE18 - Dominar e aplicar criterios de selección, adquisición, conservación e eliminación de documentos e información que permitan organizar coleccións de documentos de toda natureza
A19 CE19 - Determinar e aplicar métodos, medidas e técnicas deseñadas para ordenar, protexer, conservar e restaurar datos, información e documentos de diferente natureza
B2 CB2 - Aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en ambientes novos ou descoñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB3 - Ser capaz de integrar coñecementos e afrontar a complexidade de facer xuízos a partir de información que, estando incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre responsabilidades sociais e éticas relacionadas coa aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB4 - Saber comunicar as súas conclusións -e os coñecementos e os motivos finais que os sustentan- a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades
B6 CG1 - Capacidade de cooperación, traballo en equipo e aprendizaxe colaborativa
B7 CG2 - Capacidade de reflexión e razoamento crítico
B8 CG3 - Capacidade de planificación, organización e xestión de recursos, información e operacións
B9 CG4 - Capacidade de análise, diagnóstico e toma de decisións
B10 CG5 - Capacidade para traballar nun contexto global e internacional
B11 CG6 - Capacidade para comprender a importancia, valor e función da xestión dixital da información e documentación na actual sociedade das TIC
C3 CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía que respecta a cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero
C6 CT6 - Desenvolver a capacidade para traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento ambiental, económico, político e social sostible

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e comprender a terminoloxía da materia. A8
Identificar os factores de deterioro dos soportes documentais. A13
B2
B3
Determinar o estado de conservación dos documentos. A14
B4
B9
Coñecer e seleccionar os sistemas idóneos de instalación, almacenamento, exposición e reproducción documental. A19
B6
B8
Planificar as condicións que garanten a integridade dos documentos. A18
B7
B10
C3
Aplicar as directrices e boas prácticas para a preservación dixital. A15
B11
C6

Contidos
Temas Subtemas
Marco conceptual y estado actual de la conservación y preservación de la información Conceptos básicos
La conservación y la preservación
Conservación y preservación de las colecciones patrimoniales y colecciones especiales
Tipología documental
La conservación
La protección
Preservación digital
La preservación digital
Gestión y aspectos tecnológicos
Estrategias de la preservación
Metadatos de preservación
Metadatos y tipologías
Metadatos para la preservación digital
Modelo Premis
Gestión de desastres en unidades de información Plan de gestión de desastres:
planificación, protección, recuperación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A13 B2 B4 B6 21 20 41
Portafolios do alumno A8 A14 A15 A18 A19 B2 B3 B4 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C3 C6 28 40 68
Presentación oral B3 B4 8 6 14
Proba mixta A8 B3 B4 B7 2 20 22
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Clases explicativas dos contidos da materia
Portafolios do alumno Cartafol que reúne os exercicios prácticos e os traballos relacionados cos contidos da materia nos que se demostra a capacidade de aplicación dos coñecementos adquiridos
Presentación oral Participación na aula e exposición dos exercicios e/ou traballos reflexionando sobre os temas propostos
Proba mixta Proba dirixida a avaliar o grao de coñecemento adquirido polos estudantes en relación cos contidos da materia

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba mixta
Portafolios do alumno
Presentación oral
Descrición
As titorías permitirán ao alumnado resolver dúbidas sobre os contidos da materia, a realización dos traballos e calquera outra actividade orientada ao longo do curso.

En todas as metodoloxías aplicadas se empregarán preferentemente as titorías presenciais, se a situación o permite, ou o correo electrónico e Teams, acordándose previamente coa profesora.



Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A8 B3 B4 B7 Proba escrita sobre os contidos da materia.
50
Portafolios do alumno A8 A14 A15 A18 A19 B2 B3 B4 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C3 C6 Valorarase a adecuación ás pautas marcadas para cada actividade, o contido, a coherencia da estructura, a redacción e presentación. Poderán especificarse outros criterios de avaliación particulares no momento da presentación das actividades aos alumnos.
50
 
Observacións avaliación

Para aprobar a materia é preciso obter unha nota media de 5 sobre 10 que se calculará atendendo ás porcentaxes sinaladas para cada metodoloxía
no apartado de avaliación, sempre e cando se obteña un mínimo de 4 sobre 10 en cada unha das metodoloxías: proba mixta e portafolios. 


Os traballos do portafolios cualificaranse sobre 10 e farán media aritmética entre eles. Non se avaliarán os traballos non consensuados coa profesora, cando sexa necesario acordar un tema, os presentados fóra de prazo, os que non cumpran coas instrucións prescritas para a súa elaboración ou os que fosen copiados. 




SEGUNDA OPORTUNIDADE



Poderán presentarse á segunda oportunidade únicamente os estudantes que non superasen a materia na primeira oportunidade. Os criterios de avaliación serán os mesmos que os da primeira oportunidade. Gardaranse as notas relacionadas coas metodoloxías mencionadas no
apartado de avaliación que resultasen aprobadas, polo que os estudantes recuperarán só a parte que teñan suspensa. 



ALUMNOS CON ADICACIÓN A TEMPO PARCIAL OU DISPENSA ACADÉMICA DE ASISTENCIAS ÁS AULAS LEGALMENTE RECOÑECIDA



Terán as mesmas condicións que o resto do alumnado. 

Fontes de información
Bibliografía básica Paz Enrique, Luis Ernesto (2020). Conservación preventiva de documentos en archivos y bibliotecas: experiencias, metodológicas y políticas. Villa Clara, Cuba: Editorial Feijóo
Argerich Fernández, Isabel, et al (2010). Conservación preventiva y plan de gestión de desastres en archivos y bibliotecas. Madrid: Ministerio de Cultura
Escalera Armiño, Álvaro (2006). Custodia de larga duración de documentos electrónicos. Legajos 9, 59-64.
Corrado, Edward M. y Moulaison, Heather (2014). Digital Preservation for Libraries, Archives, and Museums. Lanham: Rowman & Littlefield
(2015). Digital Preservation Handbook, 2nd Edition. Digital Preservation Coalition. . https://www.dpconline.org/handbook
Dappert, Angela; Guenther, Rebecca Squire y Sébastien (2016). Digital Preservation Metadata for Practitioners. Implementing PREMIS. Cham, Switzerland: Springer
National Library of Australia (2003). Directrices para la preservación del patrimonio digital. . https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000130071_spa
Bello Urgellès, Carmen y Borrel Crehuet, Ángels (2002). El patrimonio bibliográfico y documental. Claves para su conservación preventiva. Gijón: Trea
Conway, Paul (2000). La preservación en el mundo digital. Santiago de Chile: Centro Nacional de Conservación y Restauración. https://ceice.gva.es/documents/16
Serra Serra, Jordi (2008). Los documentos electrónicos: qué son y cómo se tratan. Gijón: Trea
(2018). Norma UNE-ISO 23081-1:2018. Información y documentación. Procesos de gestión de documentos. Metadatos para la gestión de documentos. Parte 1: Principios.
Cloonan, Michèle Valerie (2015). Preserving our Heritage: Perspectives from Antiquity to the Digital Age.. Chicago: Neal-Schuman
(2012). Reference Model for an Open Archival Information System (OAIS).Recommended Practice. CCSDS 650.0-M-2. . https://public.ccsds.org/pubs/650x0m2.pdf

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías