Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Mundo Editorial e Industrias Culturais Código 710G04021
Titulación
Grao en Xestión Dixital de Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Incio Piñeiro, Pedro
Correo electrónico
pedro.incio@udc.es
Profesorado
Fernandez Travieso, Carlota
Incio Piñeiro, Pedro
Correo electrónico
carlota.ftravieso@udc.es
pedro.incio@udc.es
Web http://https://pdi.udc.es/es/File/Pdi/4S46G
Descrición xeral Abórdanse as principais industrias culturais: televisión, cinema, música, publicidade, videoxogos, prensa e, en especial, a industria do libro, coa finalidade de comprender o papel que os egresados en Información e Documentación poden xogar nelas e os retos aos que se enfrontan na era dixital.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Coñecer e comprender os principios teóricos e metodolóxicos da xestión e documentación da información para aplicalos na súa actividade profesional
A3 CE3 - Coñecer a realidade e os condicionantes sociais que inflúen na xestión da información
A11 CE11 - Ter os coñecementos de xestión das entidades e empresas que permitan asumir tarefas de dirección e liderazgo, así como coñecer os elementos relativos ao mundo das empresas do sector da información
A12 CE12 - Desenvolver servizos de apoio á comunicación científica en todas as súas fases desde a creación ata a divulgación de resultados científicos tanto no sector público como no privado
A17 CE17 - Adoptar unha orientación ao mercado e aos usuarios de información creando servizos e produtos valiosos para organizacións e entidades
A22 CE22 - Adquirir habilidades computacionais e xestión das novas TIC
B1 CB1 - Posuír e comprender coñecementos que proporcionan unha base ou oportunidade para ser orixinais no desenvolvemento e / ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB2 - Aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en ambientes novos ou descoñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB3 - Ser capaz de integrar coñecementos e afrontar a complexidade de facer xuízos a partir de información que, estando incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre responsabilidades sociais e éticas relacionadas coa aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB4 - Saber comunicar as súas conclusións -e os coñecementos e os motivos finais que os sustentan- a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades
B5 CB5 - Posuír as habilidades de aprendizaxe que lles permitan seguir estudando dun xeito que sexa en gran parte autodirixido ou autónomo
B6 CG1 - Capacidade de cooperación, traballo en equipo e aprendizaxe colaborativa
B7 CG2 - Capacidade de reflexión e razoamento crítico
B8 CG3 - Capacidade de planificación, organización e xestión de recursos, información e operacións
B9 CG4 - Capacidade de análise, diagnóstico e toma de decisións
B10 CG5 - Capacidade para traballar nun contexto global e internacional
B11 CG6 - Capacidade para comprender a importancia, valor e función da xestión dixital da información e documentación na actual sociedade das TIC
C1 CT1 - Expresarse correctamente, oralmente e por escrito, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C2 CT2 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo das súas vidas
C3 CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía que respecta a cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero
C4 CT4 - Comprender a importancia da cultura empresarial e coñecer os medios dispoñibles para os empresarios
C5 CT5 - Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables
C6 CT6 - Desenvolver a capacidade para traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento ambiental, económico, político e social sostible
C7 CT7 - Valorar a importancia da investigación, a innovación eo desenvolvemento tecnolóxico no progreso socioeconómico e cultural da sociedade
C8 CT8 - Ter a capacidade para xestionar o tempo e os recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar críticas, establecer prazos e cumprirlos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Comprender e coñecer o funcionamento das industrias culturais e os retos aos que se enfrontan no contexto da dixitalización e Internet. A1
A3
A11
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Comprender e coñecer o funcionamento das industrias culturais e os retos aos que se enfrontan no contexto da dixitalización e Internet. A1
A3
A12
A17
A22
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Industrias culturais 1.1- Definición
1.2- Industrias culturais nucleares
1.3- Importancia en la sociedad actual
1.4- Impacto de la digitalización e Internet
2. A industria do libro 2.1- Conceptos principais e axentes: editorial e tipoloxías, autor, axente literario, editor, industrias gráficas, distribuidores, libreros.
2.2- Creación, edición, produción, distribución e comercialización.
2.3- O arquivo editorial e o catálogo.
3. Fontes para a produción cultural. 3.1- Presentacion de algúns recursos
3.2- Optimización de procuras
3.3- Adquisición de dereitos de uso

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Presentación oral A1 A3 A12 A22 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 4 10 14
Portafolios do alumno A1 A3 A12 A22 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 8 48 56
Traballos tutelados A1 A3 A12 A22 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 9 50 59
Sesión maxistral A1 A3 A11 A17 B1 B7 B8 B10 C4 C5 C7 21 0 21
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Presentación oral Ó longo das aulas procurarase a interación entre o alumnado e profesorado de xeito ordeado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica. Os alumnos terán que falar de/expoñer dos traballos prácticos que realicen.
Portafolios do alumno Cartafol de traballo dos alumnos que deben entregar periodicamente e no prazo estipulado ao profesor coas distintas actividades realizadas en clase: resumenes ou esquemas, test, exercicios prácticos... Permitirá profundar sobre os contidos e realizar o seguimento dos coñecementos adquiridos.
Traballos tutelados Realización por parte do alumnado dun traballo autónomo orientado á profundización nos contidos da materia, baixo a vixilancia e seguemento da profesora. Proporcionaranse instrucións precisas para a súa realización.
Sesión maxistral Exposición oral dos contidos básicos da materia, elaborados e expostos pola docente, que pode apoiarse en medios audiovisuais. Abordaranse cuestións teóricas e prácticas necesarias para o desenvolvemento do traballo tutelado e os traballos do portafolios.

Atención personalizada
Metodoloxías
Portafolios do alumno
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Presentación oral
Descrición
As titorías da materia permitirán ao alumnado resolver dúbidas sobre os contidos e a forma de preparar o traballo tutelados, traballos do portafolios y las presentaciones orales.

Con carácter xeral, e en todas as metodoloxías aplicadas, se empregarán as titorías presenciais, o correo electrónico e a plataforma Moodle da UDC. Poderán realizarse titorías por Teams, acordándoas previamente por correo electrónico coa profesora.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Portafolios do alumno A1 A3 A12 A22 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Computará a adecuación ás pautas marcadas (contido e presentación), a aplicación dos coñecementos adquiridos, a coherencia entre a proposta e o seu desenvolvemento, as iniciativas persoais, a claridade na formulación e estrutura, a capacidade de síntese, a redacción e presentación, fontes e bibliografía utilizada. 40
Traballos tutelados A1 A3 A12 A22 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Valorarase a adecuación ás pautas marcadas para cada actividade, o contido, as achegas por parte dos alumnos, a coherencia da súa estructura, a redacción e presentación. Poderán especificarse outros criterios de avaliación particulares no momento da presentación das actividades aos alumnos. 50
Presentación oral A1 A3 A12 A22 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Terase en conta a participación nas aulas expoñendo o traballo propio relación cos traballos prácticos. 10
 
Observacións avaliación

PRIMEIRA OPORTUNIDADE: 


Para aprobar a materia, é preciso obter unha nota media de 5 sobre 10 que se calculará atendendo ás porcentaxes sinaladas para cada metodoloxía no apartado de avaliación. Será imprescindible obter un mínimo de 4 sobre 10 no portafolios e o traballo tutelado, de non ser así a nota global da materia non será superior a 4,5. Non se avaliarán traballos entregados fóra de prazo ou non acordados coa profesora previamente cando sexa preciso. Unha vez realizado un dos traballos do portafolios, se as restantes entregas da metodoloxía non se entregan nos prazos establecidos cualificaranse cun 0. Este será tamén o caso dos traballos que non cumpran coas instrucións prescritas para a súa elaboración ou que fosen copiados ou plaxiados. A cualificación será de non presentado (N. P.), cando non se entregue ningún dos traballos do portafolios ou o traballo tutelado, 

SEGUNDA OPORTUNIDADE: 

Poderán presentarse á segunda oportunidade UNICAMENTE aqueles/as estudantes que non superen a materia na primeira oportunidade. Realizarase unha proba mixta (exame) co valor do 50% e entregásese o traballo tutelado (50%). Gardaranse as notas relacionadas coas diferentes metodoloxías mencionadas no apartado de avaliación que resultasen aprobadas na primeira oportunidade, polo que os alumnos entregarán só o traballo tutelado (se aprobaron o portafolios) ou realizarán só o exame (se aprobaron o traballo tutelado). Será obrigatorio comunicar á profesora como se abordará a avaliación nesta segunda oportunidade. Será obrigatorio acordar coa docente previamente o tema do traballo tutelado, se non se fixo durante o curso, como mínimo, un mes antes da data fixada para o exame pola Facultade. Para presentarse ao exame, é requisito imprescindible presentar previamente o traballo tutelado. A cualificación será de non presentado (N. P.), se non se concorre ao exame ou non presenta o traballo tutelado.

A proba mixta (exame): método de avaliación dos coñecementos e habilidades adquiridos polo alumnado, podendo combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta curta (pechada ou non) e outras algo máis extensas para que o alumno reflexione sobre os contidos tratados na materia. Valorarase a adecuación das respostas ás preguntas expostas, o nivel de coñecementos demostrado, a ausencia de erros, as achegas persoais, así como a capacidade do alumnado para sintetizar, desenvolver, comparar ou relacionar de forma autónoma o contido teórico-práctico da materia. Terase en conta a expresión, corrección ortográfica e presentación, que poderán restar puntos.
 
ALUMNOS CON DEDICACIÓN A TEMPO PARCIAL OU DISPENSA ACADÉMICA DE ASISTENCIAS Ás AULAS LEGALMENTE RECOÑECIDA: 

Terán que acordar unha titoría nas dúas primeiras semanas clase co fin de establecer un plan de traballo idóneo. Na primeira oportunidade, terán que decidir, de acordo con a profesora, se se acollen aos prazos de presentación de traballos que serán comunicados ao longo do curso a través de plataforma Moodle ou se realizan só unha entrega final de todos os traballos conxuntamente. Poderán ser dispensados da participación nas aulas (o 10% de "presentación oral"), tendo neste caso o portafolios o valor do 50%. Na segunda oportunidade, non haberá diferenzas no sistema de avaliación en relación co proposto para o resto do alumnado.

Fontes de información
Bibliografía básica

CODINA, L. Entender los bancos de imágenes. El profesional de la información, juliol-agost 2011, vol. 20, núm. 4.

Cordón-García, J. A. et al. El sector del libro en España: las paradojas de un modelo dual. Electronic Library, 2014, vol. 32, n. 4. http://eprints.rclis.org/29659/1/Articulo%20para%20Emerald2sp.pdf

HESMONDHALGH, D. The cultural industries.Anonymous Thousand Oaks: SAGE, 2007.

LÓPEZ SOLÍS, Iris. El film researcher. Barcelona: UOC, 2013.

Ministerio de Cultura y Deporte. Gobierno de España. La propiedad intelectual. Dispnible en https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/propiedadintelectual/la-propiedad-intelectual.html [consulta 28-6-2022]

Ministerio de Cultura y Deporte. Gobierno de España. Panorámica de la edición española de Libros 2019. Análisis sectorial del libro. https://www.libreria.culturaydeporte.gob.es/coleccion/panoramica-de-la-edicion-espanola-de-libros-1/

ORTEGA NUERE, C. (coord..) Nuevos desafíos de los observatorios culturales. Bilbao, Universidad de Deusto, 2011.

ROBLEDANO ARILLO, J. Curso de documentación audiovisual. Disponible en: https://bit.ly/3NqgRYG [consulta 28-6-2022]

RODRÍGUEZ LÓPEZ, E. y SAAVEDRA PLACES, Á. E-ditor: herramienta de autor en la nube para la creación de libros electrónicos. En Visibilidad y divulgación de la investigación desde las Humanidades digitales: experiencias y proyectos. 1 ed. Universidad de Navarra, GRISO (Grupo de Investigación Siglo de Oro), 2014. p. 205-221.

SALGADO GARCÍA, F. y ALEJANDRO MARTÍNEZ, V. Economía de la cultura y la comunicación en la era digital. Odivelas: MediaXXI, 2012.

SÁNCHEZ VIGIL, J. M. La edición en España: industria cultural por excelencia : historia, proceso, gestión, documentación. Gijón: Trea, 2009.

SÁNCHEZ VIGIL, J. M. La edición en España: industria cultural por excelencia : historia, proceso, gestión, documentación. Gijón: Trea, 2009.

VÁZQUEZ ÁLVAREZ, I. El libro y su industria en el marco de las industrias culturales. Modelizaciones económicas y características económico-sociales. El profesional de la información 2022, vol. 31, nº 2.

Bibliografía complementaria

A profesora poderá recomendar nas clases bibliografía específica para cada un dos temas e actividades a desenvolver, co fin de adecuar e actualizar de maneira continua os contidos da materia.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías