Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Historia da Cultura Código 710G04037
Titulación
Grao en Xestión Dixital de Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Montero Fenollos, Juan Luis
Correo electrónico
juan.fenollos@udc.es
Profesorado
Montero Fenollos, Juan Luis
Correo electrónico
juan.fenollos@udc.es
Web
Descrición xeral Coñecer a evolución da cultura a través das súas principais manifestacións: desde as súas orixes (a invención da escritura) ata a actual crise das Humanidades ("a utilidade do 'inútil'").
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos:
Non procede.

2. Metodoloxías:
*Metodoloxías docentes que se manteñen:
Sesión maxistral (pwp con audio: docencia asíncrona).
Traballo tutelado.
Análise de fontes documentais.

*Metodoloxías docentes que se modifican:
Proba obxectiva.
Saída de campo.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:
Titorías e tarefas on line (Moodle, Teams e email).

4. Modificacións na avaliación:
Realización de 2 traballos tutelados (50% cada un).

*Observacións de avaliación: mismo sistema para a segunda oportunidade.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía:
Non procede.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 CE2 - Ter o coñecemento humanístico que lle permita ter unha cultura sólida para contextualizar os coñecementos adquiridos
B2 CB2 - Aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en ambientes novos ou descoñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B5 CB5 - Posuír as habilidades de aprendizaxe que lles permitan seguir estudando dun xeito que sexa en gran parte autodirixido ou autónomo
B6 CG1 - Capacidade de cooperación, traballo en equipo e aprendizaxe colaborativa
B7 CG2 - Capacidade de reflexión e razoamento crítico
B8 CG3 - Capacidade de planificación, organización e xestión de recursos, información e operacións
B9 CG4 - Capacidade de análise, diagnóstico e toma de decisións
B10 CG5 - Capacidade para traballar nun contexto global e internacional
B11 CG6 - Capacidade para comprender a importancia, valor e función da xestión dixital da información e documentación na actual sociedade das TIC
C1 CT1 - Expresarse correctamente, oralmente e por escrito, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C3 CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía que respecta a cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero
C7 CT7 - Valorar a importancia da investigación, a innovación eo desenvolvemento tecnolóxico no progreso socioeconómico e cultural da sociedade

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer a evolución da cultura a través das súas principais manifestacións: desde a invención da escritura á crise actual das Humanidades. A2
B2
B5
B6
Coñecer o mundo grecorromano, base das raíces culturais de Europa. B8
B9
B10
B11
C3
Coñecer os medios de conservación e difusión do legado cultural A2
B11
C1
Ser capaz de valorar a importancia da cultura na construción dos valores do mundo actual. C7
Ser capaz de comprender a relevancia social do patrimonio cultural. B7

Contidos
Temas Subtemas
1.O concepto de cultura e de patrimonio cultural.
2.Exipto e Mesopotamia: o nacemento da cultura escrita. 3.Antiga Grecia: democracia e cultura.
4.Antiga Roma: imperialismo e cultura.
5.Idade Media: o nacemento da universidade.
6.Humanismo e mundo clásico: as raíces culturais de Europa.
7.Enciclopedia e museos: coleccionismo, conservación e difusión da cultura.
8.A crise das Humanidades: a utilidade do "inútil" e a tecnolatría.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva A2 B2 B5 B6 B8 B9 B10 B11 C1 3 17 20
Saídas de campo C7 9 0 9
Sesión maxistral A2 21 0 21
Traballos tutelados B7 5 55 60
Análise de fontes documentais B7 C3 30 10 40
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Exame escrito sobre a materia.
Saídas de campo Visita a museo, exposición ou monumento histórico.
Sesión maxistral Docencia teórica expositiva.
Traballos tutelados Elaboración dun estudo sobre un tema da materia.
Análise de fontes documentais Estudo crítico de textos ou imaxes.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Asesoramento, orientación e pautas para elaborar o traballo.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A2 B2 B5 B6 B8 B9 B10 B11 C1 Exame escrito sobre a materia. 50
Traballos tutelados B7 Elaboración dun estudo escrito sobre un tema da materia. 50
 
Observacións avaliación

O traballo tutelado terá unha extensión de 20 páxinas (sen contar posibles anexos) e interlineado 1.5.

Os/as estudantes con matrícula a tempo parcial e dispensa académica que lles
exima da asistencia ás clases, terán as mesmas condicións que o resto do
alumnado.

Os criterios de avaliación para a segunda oportunidade e para a
oportunidade adiantada a novembro serán os mesmos que da primeira
oportunidade.


Fontes de información
Bibliografía básica

Baines, J., Malek, J. Egipto, dioses, templos y faraones, 2 vols. Madrid, 1992.

Ballart, J. Manual de museos, Madrid, 2008.

Barceló, P. Breve historia de Grecia y Roma, Madrid, 2001.

Barceló, P. Hernández de la Fuente, D. Breve historia política de la Grecia clásica, Madrid, 2015.

Bazin, G. El tiempo de los Museos, Barcelona, 1969.

Bengtson, H. Historia de los griegos, Madrid, 1986 (hay una reedición de 2008).

Bolaños, M. ed. La memoria del mundo. Cien años de museología 1900-2000, Gijón, 2002.

Bolaños, M. Historia de los museos en España, Gijón, 2008

Bravo, G. Historia del mundo antiguo, Madrid, 1998.

Castillo Gómez, A. (coord.) Historia de la cultura escrita: del Próximo Oriente Antiguo a la sociedad informatizada,  Gijón, 2001.

Cotterell, A. Los orígenes de la civilización europea, Barcelona, 1986.

Petit, P. Historia de la Antigüedad, Barcelona, 1988.

Bravo, G. Historia de la Roma antigua, Madrid, 1998.

Bresciani, E. A orillas del Nilo. Egipto en tiempo de los faraones, Barcelona, 2001.

Fernández Nieto, F.J. ed. Historia antigua de Grecia y Roma, Valencia, 2005.

Foste, B., Foster, K.P. Las civilizaciones antiguas de Mesopotamia, Barcelona, 2011.

García Cuetos, P. El patrimonio cultural. Conceptos básicos. Zaragoza, 2012.

García Gual, C. Grecia para todos, Barcelona, 2019.

García Gual, C. La luz de los lejanos faros. Una defensa apasionada de las Humanidades, Barcelona, 2017.

Gombrich, E. H. Breve historia de la cultura, Barcelona, 2017.

Gómez Espelosín, F.J. Introducción a la Grecia antigua, Madrid, 1998.

Gómez Pantoja, J. ed. Historia antigua (Grecia y Roma), Barcelona, 2005.

Grimal, N. Historia del antiguo Egipto, Madrid, 1996.

Grimal, P. Historia de Roma, Mardid, 2005.

Gutiérrez, A. Manuela práctico de museos, Gijón, 2012.

Hidalgo de la Vega, M.J. et al. Historia de la Grecia antigua, Salamanca, 1998.

Hornung, E. Introducción a la Egiptología. Estado, métodos, tareas, Madrid, 2000.

Jiménez Blanco, M.D. El coleccionismo en España. Una aproximación desde su historia y su contexto, Barcelona, 2013.

Santacana, J., Llonch, N. Manual de didáctica del objeto en el museo, Gijón, 2012.

Jiménez Blanco, M.D. Una historia del museo en nueve conceptos, Madrid, 2014.

Kuhrt, A. El Oriente Próximo en la Antigüedad, 2 vols.; Barcelona, 2000.

Le Bohec, Y. Breve historia de la Roma antigua, Madrid, 2013.

Lledó, E. Sobre la educación. La necesidad de la literatura y la vigencia de la filosofía, Barcelona, 2018.

Llovet, J. Adiós a la universidad. El eclipse de las Humanidades, Barcelona, 2011.

Ordine, N. La utilidad de lo inútil, Barcelona, 2013.

Ordine, N. Clásicos para la vida, Barcelona, 2017.

Padró, J. Historia del Egipto faraónico, Madrid, 1996.

Palacios Bañuelos, L. (coord.) Donde habita el olvido. Las Humanidades hoy, León, 2014.

Parra, J.M. ed. El antiguo Egipto, Madrid, 2011.

Pérez Largacha, A. Historia antigua de Egipto y del Próximo Oriente, Madrid 2007.

Podany, A.H. El antiguo Oriente Próximo: una breve introducción, Madrid, 2016.

Poulot, D. Museo y museología, Madrid, 2011.

Roldán, J.M. dir. Historia de Roma, Salamanca, 2000.

Sanmartín, J. Serrano, J.M. Historia antigua del Próximo Oriente, Madrid, 1998.

Schubert, K. El museo. Historia de una idea de la revolución francesa a hoy. Granada, 2008.

Shaw, I. ed. Historia del antiguo Egipto, Madrid 2010.

Tugores, F., Planas, R. Introducción al patrimonio cultural, Gijón, 2006.

Vallejo, I. El infinito en un junco. La invención de los libros en el mundo antiguo, Madrid, 2020.

Villa Prieto, J. "La enseñanza en la universidad medieval. Centros, métodos, lecturas", Tiempo y Sociedad, 26 (2017), pp. 59-131

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías