Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Socioloxía na Era da Información Código 710G04039
Titulación
Grao en Xestión Dixital de Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Moré Corral, María Paloma
Correo electrónico
paloma.more@udc.es
Profesorado
Moré Corral, María Paloma
Correo electrónico
paloma.more@udc.es
Web
Descrición xeral A materia "Socioloxía na Era da Información" permite un achegamento á disciplina da Socioloxía realizando unha énfase particular na información.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Coñecer e comprender os principios teóricos e metodolóxicos da xestión e documentación da información para aplicalos na súa actividade profesional
A3 CE3 - Coñecer a realidade e os condicionantes sociais que inflúen na xestión da información
A5 CE5 - Dominar as fontes de información relevantes que permitan satisfacer de forma efectiva as demandas dos usuarios tanto para a actividade investigadora como para a empresarial
A6 CE6 - Buscar e obtér información en diversos medios para responder á demanda dos usuarios de información
A12 CE12 - Desenvolver servizos de apoio á comunicación científica en todas as súas fases desde a creación ata a divulgación de resultados científicos tanto no sector público como no privado
A17 CE17 - Adoptar unha orientación ao mercado e aos usuarios de información creando servizos e produtos valiosos para organizacións e entidades
A20 CE20 - Dominar as bases para desenvolver actividades de investigación utilizando métodos e principios multidisciplinares
B2 CB2 - Aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en ambientes novos ou descoñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB3 - Ser capaz de integrar coñecementos e afrontar a complexidade de facer xuízos a partir de información que, estando incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre responsabilidades sociais e éticas relacionadas coa aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB4 - Saber comunicar as súas conclusións -e os coñecementos e os motivos finais que os sustentan- a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades
B5 CB5 - Posuír as habilidades de aprendizaxe que lles permitan seguir estudando dun xeito que sexa en gran parte autodirixido ou autónomo
B6 CG1 - Capacidade de cooperación, traballo en equipo e aprendizaxe colaborativa
B7 CG2 - Capacidade de reflexión e razoamento crítico
B8 CG3 - Capacidade de planificación, organización e xestión de recursos, información e operacións
B9 CG4 - Capacidade de análise, diagnóstico e toma de decisións
B10 CG5 - Capacidade para traballar nun contexto global e internacional
C2 CT2 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo das súas vidas
C3 CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía que respecta a cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero
C4 CT4 - Comprender a importancia da cultura empresarial e coñecer os medios dispoñibles para os empresarios
C6 CT6 - Desenvolver a capacidade para traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento ambiental, económico, político e social sostible
C7 CT7 - Valorar a importancia da investigación, a innovación eo desenvolvemento tecnolóxico no progreso socioeconómico e cultural da sociedade
C8 CT8 - Ter a capacidade para xestionar o tempo e os recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar críticas, establecer prazos e cumprirlos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Saber achegarse, desde a ciencia sociolóxica, á comprensión que supón o complexo entramado que se ofrece na información que proporcionan os diferentes medios nas súas diversas formas. A1
A3
B2
B4
B5
B6
B9
C2
Coñecer a xénese dos procesos informativos actuais e saber discernir os apartados da presentación das mensaxes informativas. A5
A6
B2
B3
B7
C3
C7
Adquirir e ser capaces de poñer en funcionamento as destrezas necesarias para distinguir os conceptos de verdade que aparecen continuamente disfrazados ou encubertos. A1
A3
A20
B3
B5
B10
C2
C3
C7
Saber facer as observacións oportunas, cunha metodoloxía científica, que achegue os indicadores necesarios para amosar a importancia da información neste mundo globalizado e dixital. A3
A12
A17
B2
B6
B8
B10
C2
C4
C6
C8
Saber construír os modelos de información eficaz que precisan as institucións públicas e privadas (administracións, empresas, fundacións, organizacións non-gubernamentais,...). A1
A5
A17
B7
C2
C4
C8

Contidos
Temas Subtemas
Coñecemento da información e a súa relación coa estrutura social.
Achegas da Socioloxía da Información e da Documentación na dinámica social, cultural e empresarial.
Os elementos chave do proceso informativo: emisor, mensaxe, canle/medio e receptor. As súas condicionantes no mundo globalizado e dixitalizado.
A elaboración do discurso social. A súa obxectividade, operatividade e utilización en entidades públicas e privadas: empresas, consultorías, niveis da administración, fundacións e novos nichos de emprego.
Os distintos modelos de mensajes adaptados aos diversos medios de comunicación e aos/ás diferentes usuarios/as.
Medios e modelos da opinión pública. A súa utilización no mundo dixitalizado.
A industria da información e o uso de indicadores de medición. A construción do relato informativo. O ruído informacional.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Recensión bilbiográfica A1 A5 A20 B2 B3 B4 B5 B7 B10 C7 C3 4 36 40
Prácticas a través de TIC A1 A5 A6 A12 A17 B4 B6 B8 B9 C2 C4 C6 C8 6 39 45
Estudo de casos A17 A12 B2 B3 B4 B5 B10 C2 C6 C7 8 16 24
Proba obxectiva A1 A5 A20 B3 B5 B7 C8 3 15 18
Sesión maxistral A1 A3 A6 B3 B7 B8 B9 C2 C3 C8 21 0 21
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Recensión bilbiográfica Realización dun ensaio sobre un libro proposto polo/a profesor/a.
Prácticas a través de TIC Realización de prácticas na aula empregando as TIC.
Estudo de casos Traballo por equipo con exemplos concretos de casos.
Proba obxectiva Exame final dos contidos da materia.
Sesión maxistral Presentación e exposición dos contidos da materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Recensión bilbiográfica
Prácticas a través de TIC
Estudo de casos
Descrición
A atención personalizada en horario de titorías servirá para resolver dúbidas, tanto sobre os traballos a desenvolver na materia como en relación aos contidos teóricos da mesma.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Recensión bilbiográfica A1 A5 A20 B2 B3 B4 B5 B7 B10 C7 C3 20
Estudo de casos A17 A12 B2 B3 B4 B5 B10 C2 C6 C7 20
Proba obxectiva A1 A5 A20 B3 B5 B7 C8 60
 
Observacións avaliación

A superación do exame (proba obxectiva) é imprescindible para aprobar a materia. 


Fontes de información
Bibliografía básica
BERGANZA CONDE, María Rosa et al. (2005). Investigar en comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación. Madrid: McGraw-Hill.

CASTELLS, Manuel (2004). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Madrid: Siglo XXI.


CASTELLS, Manuel (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza.

CHICHARRO MERAYO, María del Mar (2005). Imágenes y palabras: medios de comunicación y públicos contemporáneos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

LIPOVETSKY, Gilles (2009). La pantalla global: cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.

LUCAS MARÍN, Antonio (1999). Sociología de la comunicación. Madrid: Trotta.

SAMPEDRO, Víctor (2014). El cuarto poder en red: por un periodismo (dé código) libre. Madrid: Icaria.

VIDALOT PRESAS, María Ángeles (2012). Comunicación y grupos sociales. Barcelona: UOC.

WOLTON, Dominique (2010). Informar no es comunicar: contra la ideología tecnológica. Barcelona: Gedisa.

WRIGHT, Charles R. (1993). Comunicación de masas: una perspectiva sociológica. México: Paidós.




Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías