Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Antropoloxía dos Problemas Globais Código 710G05008
Titulación
Grao en Relacións Internacionais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Garate Castro, Luis Alberto
Correo electrónico
luis.garate@udc.es
Profesorado
Garate Castro, Luis Alberto
Garcia Allut, Antonio
Correo electrónico
luis.garate@udc.es
antonio.allut@udc.es
Web
Descrición xeral Proporcionar ao alumnado un visión de conxunto de moitos dos principais problemas que enfronta o mundo actual, desde unha perspectiva inicialmente antropolóxica pero conectada cun forte acento interdisciplinar.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 CE2 - Comprender a estrutura, as competencias e o funcionamento das institucións e organizacións internacionais, así como as súas relacións con outros actores, estatais e non estatais.
A3 CE3 - Coñecer os conceptos, teorías e técnicas aplicadas á análise dos actores e relacións internacionais, tanto no ámbito universal como no rexional, cunha perspectiva tanto histórica como contemporánea.
A5 CE5 - Comprender e analizar os procesos globalizadores, as dinámicas de deslocalización e estratexias alternativas.
A7 CE7 - Analizar a realidade global nas súas diferentes dimensións, en particular a xeográfica, a política, a social, a económica e a xurídica.
A9 CE9 - Analizar e avaliar problemas ambientais e patrimoniais nas relacións internacionais.
A10 CE10 - Adquirir coñecemento das técnicas, métodos de traballo e análise das ciencias humanas, sociais e xurídicas.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B7 CG2 - Adquirir habilidade para traballar nun contexto internacional.
C8 CT8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Sensibilización acerca de principais problemas e ameazas aos que se enfrontan as sociedades humanas nun mundo globalizado, a través dun coñecemento preciso de tales problemas. A2
A3
A5
A7
A9
A10
B2
B3
B7
C8
Desenvolvemento dunha capacidade crítica (concretada en A) a partir da bagaxe previa recibida, saber buscar, localizar e analizar información, B) saber aplicala) que permita seguir ampliando de forma autónoma devandito coñecemento. A2
A3
A5
A7
A9
A10
B2
B3
B7
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Lóxica e dimensións básicas do modelo hexemónico no que vivimos. 1.1. Dimensións básicas
1.2. Contradicións estruturais.
1.3. Críticas.
1.4. Unipolaridade vs miltipolaridade
2. Caracterización específica do modelo hexemónico nos países da nosa contorna. 2.1. O concepto de sociedade post-industrial.
2.2. A crise do estado do benestar: causas e consecuencias.
2.3. O concepto de acumulación por desposesión e a súa aplicación (David Harvey).
2.4. Críticas ao modelo neoliberal dominante.
3. Os límites do Desenvolvemento. 3.1. Por qué falamos de límites do Desenvolvemento.
3.2. Desenvolvemento e post-desenvolvemento.
3.3. Dos problemas do desenvolvemento ao desenvolvemento como problema.
3.4. As perspectivas achega do desenvolvemento sostible; críticas.
3.5. A formulación crítica de Arturo Escobar.
4. Posturas e debates en torno ao crecemento demográfico. 4.4. Posturas e debates.
5. Migracións internas 5.1. Tipos e causas.
5.2. O problema da hiperurbanización a medio e longo prazo
6. Migracións externas. 6.1. Problemas e conflitos asociados.
6.2. Crise dos modelos clásicos de integración.
6.3. Alternativas.
7. Desenvolvemento e problema ambiental. 7.1. Formulacións
7.2. Debates e polémicas.
8. Saúde e Educación no mundo global. 8.1. Problemas, dificultades, prospectivas.
8.2. Xénero, Sáude e Educación.
9. Desigualdades de xénero 9.1. Formas que adoptan.
9.2. Formas de violencia sobre as mulleres: dimensións descritivas do problema e análise de causas.
9.3. Respostas políticas (e repercusións na praxe social) aos problemas de desigualdade e violencia de xénero.
9.4. Xénero e desenvolvemento.
10. A fenda dixital 10.1. Dimensións do problema no mundo actual
11. A desigualdade social 11.1. Dimensións do problema
11.2. Alternativas
12. Guerras e conflitos violentos no mundo actual. 12.1. Sincronía, diacronía e perspectiva estructural na análise de conflitos. Máis aló da xeopolítica e das súas limitacións.
12.2. Das guerras clásicas ás guerras híbridas.
12.3. Guerra híbrida e guerra proxy.
12.4. Nova guerra fría e quiebra da unipolaridade
12.5. O caso de Oriente Medio.
12.6. Guerra e conlito na Europa.
12.7. Do conflito social ao conflito relixioso.
12.8. O factor étnico nos conflitos.
12.9. Nacionalismo e conflito.
12.10 Pobreza e conflito.
12.11. Imperialismo e colonialismo no século XXI e o seu papel nos conflitos bélicos.
12.12. O problema da información en relación coas guerras e conflitos; alternativas de información fronte á gran industria dos medios e o seu monopolio.
13. Antropoloxía e resolución de conflitos. 13.1. O papel da Antropoloxía na resolución de conflitos.
13.2. O antropólogo como mediador.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas B2 B3 B7 C8 4 36 40
Proba obxectiva A2 A3 A5 A7 A10 A9 B2 B3 B7 C8 2 36 38
Debate virtual A2 A3 A5 A7 A10 A9 B2 B3 B7 C8 0 16 16
Estudo de casos A2 A3 A5 A7 A10 A9 B2 B3 B7 C8 0 24 24
Sesión maxistral A2 A3 A5 A7 A10 A9 16 16 32
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Lecturas con vistas a realizar un traballo sobre as mesmas
Proba obxectiva Exame de 2 horas
Debate virtual Participación foros Moodle
Estudo de casos Lecturas curtas sobre casos para debater en grupo
Sesión maxistral Exposición de contidos básicos na aula por parte do profesorado

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Proba obxectiva
Estudo de casos
Descrición

Resolución de dúbidas a través de Moodle e titorías

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Lecturas B2 B3 B7 C8 Traballos sobre lecturas 25
Proba obxectiva A2 A3 A5 A7 A10 A9 B2 B3 B7 C8 Sobre contidos leccións maxistrais e lecturas 40
Debate virtual A2 A3 A5 A7 A10 A9 B2 B3 B7 C8 Foros de debate en Moodle. Participación 10
Estudo de casos A2 A3 A5 A7 A10 A9 B2 B3 B7 C8 A partir de lecturas cortas que se debatirán en el aula 25
 
Observacións avaliación
Avaliación

Deberá aprobarse ambas as partes (proba obxetiva e lecturas e estudos de caso) para superar a materia.
De non superar unha parte da materia esta parte non se sumará ás restantes.









Aqueles/as
alumnos/as que teñan algunha clase de excepcionalidade para asistir
a clase legalmente concedida, que falen co/a profesor/á comezos do
curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación
correspondentes.



A
penalización por plaxio debidamente probado é suspenso



A
avaliación en segunda oportunidade seguirá os mesmos criterios que
a primeira


Fontes de información
Bibliografía básica Arturo Escobar (). "Antropología y desarrollo".. RICS (Revista Internacional de Ciencias Sociales), nº 154. UNESCO
Andreu Viola (). Antropología del Desarrollo. . Paidós.
David Harvey (). Breve historia del neoliberalismo. . Akal. Madrid.
Daniel Bell (). El advenimiento de la sociedad post-industrial. Alianza Editorial, Madrid.
Pierre Bourdieu (). La esencia del neoliberalismo.
Arturo Escobar (). La invención del desarrollo Popayán. . Editorial Universidad del Cauca. Colombia,
Ana de Miguel (). Neoliberalismo sexual. El mito de la libre elección. Madrid, Cátedra
Bibliografía complementaria Ember & Ember (). Antropología. Prentice Hall, 10ª edición. Madrid
Kottak, C. (). Antropología. Una exploración de la diversidad humana. . McGraw Hill. Madrid

Recoméndanse dous manuais para os conceptos antropolóxicos máis xerais e para determinados aspectos específicos:

- KOTTAK, C.: Antropología. Una exploración de la diversidad humana. Ed. McGraw Hill. Madrid, 1996.

- EMBER, C; EMBER, M PEREGRINE, P. (2004): Antropología. Prentice Hall, 10ª edición. Madrid.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías