Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) INSTRUMENTACIÓN E AUTOMATIZACIÓN DO BUQUE Código 730G02156
Titulación
Grao en Enxeñaría en Propulsión e Servizos do Buque
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Industrial
Coordinación
Gonzalez Filgueira, Gerardo
Correo electrónico
gerardo.gonzalez@udc.es
Profesorado
Gonzalez Filgueira, Gerardo
Correo electrónico
gerardo.gonzalez@udc.es
Web http://moodle.udc.es
Descrición xeral O Obxectivo da asignatura é proporcionar aos futuros Enxeñeiros en Propulsión e Servizos do Buque os coñecementos necesarios para o estudo e desenvolvemento dos sistemas empregados na instrumentación, automatización e control dos buques. Ademais preténdese:
- Empregar ferramentas software para o deseño e a simulación de automatismos.
- Suscitar a automatización cableada e programada de sistemas secuenciales.
- Desenvolver a automatización de diversas plantas dispoñibles nos laboratorios, empregando autómatas programables.

Ao acabar a asignatura os estudantes serán capaces de:
- Suscitar a estrutura xeral dun sistema automatizado coas diferentes tecnoloxías e equipos máis habituais.
- Escribir funcións lóxicas de control de sistemas combinacionales e secuenciales sinxelos.
- Analizar o funcionamento de esquemas de automatismos cableados eléctricos, neumáticos e hidráulicos.
- Realizar circuítos neumáticos e electroneumáticos sinxelos.
- Describir a estrutura e o funcionamento dos autómatas programables (PLCs).
- Deseñar e desenvolver programas de control con PLCs.
- Expoñer os conceptos elementais da análise temporal de sistemas continuos, das accións de control e do emprego de reguladores.

Obxectivos transversales:
- O estudante poderá mellorar a súa organización do tempo de traballo (pola imposición de tarefas con prazos e requisitos) e a súa aprendizaxe autónoma (polo manexo de diversas ferramentas e fontes de información).

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Capacidade para a resolución dos problemas matemáticos que poidan formularse na enxeñaría. Aptitude para aplicar os coñecementos sobre: álxebra lineal; xeometría; xeometría diferencial; cálculo diferencial e integral; ecuacións diferenciais e en derivadas parciais; métodos numéricos; algorítmica numérica; estatística e optimización.
A2 Comprensión e dominio dos conceptos básicos sobre as leis xerais da mecánica, termodinámica, campos e ondas e electromagnetismo e a súa aplicación para a resolución de problemas propios da enxeñaría.
A4 Capacidade para comprender e aplicar os principios de coñecementos básicos da química xeral, química orgánica e inorgánica e as súas aplicacións na enxeñaría.
A7 Coñecemento dos conceptos fundamentais da mecánica de fluídos e da súa aplicación ás carenas de buques e artefactos, e ás máquinas, equipos e sistemas navais.
A9 Coñecemento da teoría de circuítos e das características de maquínalas eléctricas e capacidade para realizar cálculos de sistemas nos que interveñan os devanditos elementos.
A10 Coñecemento da teoría de automatismos e métodos de control e da súa aplicación a bordo.
A11 Coñecemento das características dos compoñentes e sistemas electrónicos e da súa aplicación a bordo.
A15 Coñecemento das características dos sistemas de propulsión naval.
A16 Capacidade para a realización do cálculo e control de vibracións e ruídos a bordo de buques e artefactos.
A17 Coñecemento dos sistemas para avaliación da calidade, e da normativa e medios relativos á seguridade e protección ambiental.
A20 Coñecemento dos equipos e sistemas auxiliares navais.
A21 Coñecemento das máquinas eléctricas e dos sistemas eléctricos navais.
A22 Capacidade para proxectar sistemas hidráulicos e pneumáticos.
A23 Coñecemento dos métodos de proxecto dos sistemas de propulsión naval.
A24 Coñecemento dos métodos de proxecto dos sistemas auxiliares dos buques e artefactos.
A26 Coñecemento dos procesos de montaxe a bordo de máquinas equipos e sistemas.
A27 Coñecemento dos fundamentos do tráfico marítimo para a súa aplicación á selección e montaxe dos medios de carga e descarga do buque.
A29 Coñecementos de sistemas de control a bordo do buque.
A30 Optimización de rendemento de equipos navais e máquinas auxiliares.
A32 Coñecementos de sistemas de instrumentación mariña.
A33 Coñecementos de sistemas de adquisición de datos para o control a bordo do buque.
A35 Capacidade de selección de sistemas de captación e xeración de enerxía a partir do potencial enerxético marítimo da ondas, vento, mareas, etc. que sexan os máis adecuados segundo as características da enerxía a aproveitar e do lugar.
A38 Capacidade para realizar un proxecto de instalación e montaxe das instalacións de produción de enerxías renovables mariñas, incluída os seus equipos e previsión do mantemento e potenciais reparacións a realizar.
A42 Capacidade de selección de equipos e compoñentes para os devanditos sistemas.
A43 Capacidade de dirección, coordinación e participación nos traballos de montaxe, probas e reparacións dos devanditos equipos e sistemas específicos en buques e plataformas petrolíferas de perforación e produción durante a súa construción.
A44 Capacidade de selección de equipos para control de posición de buques e plataformas petrolíferas móbiles.
A46 Capacidade de dirección, coordinación e participación nos traballos de montaxe, probas e reparacións dos devanditos equipos nos buques e plataformas durante a súa construción no estaleiro.
A52 Colaborar en equipo.
A53 Coñecemento básico da hidrostática e a hidrodinámica naval.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Comportase con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B6 Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo.
B7 Actitude orientada ao traballo persoal intenso.
B9 Actitude orientada á análise.
B10 Actitude creativa.
B11 Capacidade para encontrar e manexar a información.
B12 Capacidade de comunicación oral e escrita.
B13 Manexo de sistemas asistidos por ordenador.
B14 Concepción espacial.
B16 Analizar e descompoñer procesos.
B17 Capacidade de abstracción, comprensión e simplificación de problemas complexos.
B18 Motivar ao grupo de traballo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
O Obxectivo da asignatura é introducir ao alumno no deseño de sistemas de control secuencial aplicadas á diferentes ramas da Ingeniería Abórdanse conceptos como Principios de Control e Automatización, tipos de sistemas a controlar. Programación de Sistemas de lóxica cableada. Deseño de sistemas secuenciales. Síntese de sistemas secuenciales con Autómatas. Robótica Industrial. Por iso preténdese proporcionar unha base moi estimable para o desenvolvemento de aplicacións en diversos campos da Ingeniería como poden ser: - Programación de sistemas de regulación e control. - Deseño de Sistemas de Lóxica Cableada. - Deseño de Sistemas de Lóxica Programada. - Programación de autómatas programables. - Automatismos avanzados. - Programación de máquinas ferramentas. - Uso de Redes Neuronais para aplicacións Robóticas. - Programación de aplicacións para Robótica. - Deseño de Sistemas Digitales electrónicos. - Programación de autómatas finitos. - Deseño de Sistemas oleoneumáticos. - Análise e Simulación de Sistemas Eléctrico/Electrónicos e de Control. A1
A2
A4
A7
A9
A10
A11
A15
A16
A17
A20
A21
A22
A23
A24
A26
A27
A29
A30
A32
A33
A35
A38
A42
A43
A44
A46
A52
A53
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B16
B17
B18
C1
C2
C3
C4
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución aos sistemas de medida e control. 1.1. Introdución. Obxectivos.
1.2. Sistemas de medida e control. Palabras Crave.
1.3. Concepto de Automatización.
1.4. Modos funcionamento dunha planta.
1.5. Elementos dun Sistema de Automatización.
1.6. Obxectivos da Automatización.
1.7. Elementos dun sistema de control.
1.8. Tipos de sinais nun sistema de control.
1.9. Clasificación dos automatismos.
1.10. Fases no Deseño dun Sistema de Automatización
1.11. Implantación do sistema de control.
2. Sensores e actuadores. 2.1. Introdución.
2.2. Tipos de sensores.
2.3. Clasificación actuadores/accionamientos
3. Instrumentación a bordo do buque. 3.1. Introducción. Instrumentos de medida en el buque.
3.2. Anemómetro. Veleta. Instrumentacion de viento
3.3. Sonda corredera. Ecosonda.
3.4. Sonda de profundidad.
3.5. Sonda de Temperatura.
3.6. GPS. Plotter
3.7. Autopiloto.
3.8. Sensores inductivos marinos.
3.9. RPM.
4. Introdución ao autómata programable (PLC) no Buque 4.1. Hardware do autómata.
4.2. Software do autómata.
4.3. Interacción entre Autómata e Mundo Real.
4.4. Programación do PLC para controlar a planta.
4.5. Tipos básicos de datos (Variables) nun PLC.
4.6. Programación en Diagrama de Contactos.
4.7. Programación con Lista de instrucións.
4.8. Función AND.
4.9. Función OR.
4.10. Función XOR.
4.11. Organización básica dun programa.
4.12. Exemplo simple de automatización con PLC.
4.13. Deseño dun Sistema de Automatización con lóxica Programada.
4.14. Sociedades de Clasificación e autómatas programables.
4.15 Normativa IEC-1131.
5. Metodoloxía para o deseño de sistemas secuencias: GRAFCET 5.1. Introdución GRAFCET.
5.2. División do proceso en etapas ou fases.
5.3 Símbolos gráficos do Grafcet.
5.4. Regras de evolución do Grafcet.
5.5. Estruturas básicas do Grafcet.
5.6. Deseño e implantación.
5.7. Instrucións útiles para a implantación: Set/Reset.
5.8. Refinamiento: Asegurar a parada do sistema.
5.9. Relación entre Grafcet e implantación en PLC.
5.10. Equivalencia entre implantación digital e PLC.
5.11. Detección de flanco de sinal (FP/FN).
5.12. Operación de Reset ou inicialización.
5.13 Secuencia de funcionamento dun sistema.
6. O autómata e a súa contorna: Conexión a sistemas neumáticos, hidráulicos e eléctricos. 6.1. Introdución Protocolos de comunicación no buque.
6.2. Protocolo NMEA.
6.3. Protocolo SeaTalk.
6.4. Protocolo RS-232.
6.4. Protocolo RS-422.
6.5. Protocolo RS-485
6.5. Sistemas hidráulicos.
6.6. Sistemas eléctricos.
7. Integración dos Sistemas Automáticos do Buque 7.1. As redes de comunicación no Buque.
7.2. Introdución ás redes de comunicacións.
7.3. Normativa sobre as redes de área local.
7.4. Características xerais da rede Ethernet
7.5. O PLC nas redes de comunicación
7.6. Funcións do PLC nunha rede de comunicación.
7.7. Redes de comunicacións de autómatas programables
8. Sistemas de supervisión de procesos 8.1. Redes de comunicación e sistemas de supervisión
8.2. Control e adquisición de datos.
8.3. Elementos dun SCADA.
8.4. Exemplos de aplicación.
9. Características básicas dos Sistemas de Alarmas no Buque 9.1. Normativa sobre as características básicas dos Sistemas de Alarmas
9.2. Xestión e Supervisión automática de alarmas.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A1 A4 A20 A23 A24 A29 B10 B11 B12 0.1 0 0.1
Sesión maxistral A2 A7 A9 A10 A11 A15 A17 A21 A26 A27 A30 A32 A33 A35 A42 A44 A53 B3 B6 18 20 38
Estudo de casos A16 A22 12 12 24
Prácticas a través de TIC A1 A10 B4 C3 0 3 3
Prácticas de laboratorio A1 A4 A7 A9 A10 A11 A15 A16 A22 A35 A42 B4 B9 6 12 18
Traballos tutelados A1 A2 A4 A7 A9 A10 A11 A15 A38 A42 A43 A44 A46 A52 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B13 B14 B16 B17 B18 C1 C2 C3 C4 C6 C7 6 12 18
Presentación oral A10 A23 A24 A26 A29 A32 A33 A42 A52 B2 B4 B5 B7 C1 C2 0.2 0.2 0.4
Investigación (Proxecto de investigación) A7 A9 A10 A16 A20 A21 A26 A27 A29 A32 A33 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 C1 C2 C3 C8 3 3 6
Eventos científicos e/ou divulgativos B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 C1 C2 C3 C8 1.5 1.5 3
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Consiste na exposición por parte do profesor daquelas aplicacións máis relevantes no ámbito industrial que son obxecto de programación na asignatura.
Sesión maxistral
Consiste na exposición oral complementada co uso de medios audiovisuales e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, co fin de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. As explicacións dadas nas clases teóricas na pizarra, apóianse co uso de transparencias, e aplicando os coñecementos obtidos a exemplos concretos. Todos os temas da asignatura teñen un conxunto de tarefas específicas que se desenvolven nas clases de práctica.
Secuencias de pequenos debates dirixidos.
Resolución de dúbidas comúns. Actividade presencial no aula que serve para establecer os conceptos fundamentais da materia.
Estudo de casos Suscítanse problemas no campo do deseño dos sistemas de control industrial e a súa posible solución a través dunha discusión grupal.
Prácticas a través de TIC Proponse o uso da Plataforma Virtual para a diposición de diversos materiais para o seguimiento da asignatura: Transparencias correspondentes ao temario, Enunciados de Exercicios, Manuais de Automatización, Material complementario como enlaces de interese, videos de Sistemas de Control Industrial, etc.
Ademais pódense descargar ficheros que conteñen exercicios de Deseño de Sistamas de Control Industrial para avanzar na fijación dos conceptos por parte do alumnado.
Prácticas de laboratorio
Desenvolvemento de prácticas no laboratorio de informática. Esta actividade consistirá no estudo de casos e exemplos ademais da realización, por parte do alumnos, de exercicios de deseño de sistemas de automatización en lóxica cableada e lóxica programada. Nas prácticas de Programación inténtase que cada estudante poida seguir o seu propio ritmo de aprendizaxe, para o que se lles proporciona manuais de programación coas explicacións necesarias, exemplos resoltos e enunciados de exercicios de dificultade crecente. Establécese un conxunto de prácticas semanales de duración igual ás clases presenciales de teoría. A asistencia ejecución de ditas prácticas é obligatoria.
A bibliografía recomendada é dun nivel adecuado á asignatura e pode ser utilizada para ampliar ou aclarar algunhas partes do programa.
Traballos tutelados Ao longo do curso propóñense a realización de Traballos Tutorizados voluntarios por parte dos profesores. Ao final do periodo lectivo correspondente os alumnos que opten pola realización dos citados traballos obligatoriamente deberán expoñer o contido dos mesmos, formando dita exposición parte da proba de avaliación. Existen dúas alternativas para a realización de Traballos Tutorizados:

a) A medida que se desenvolve o curso lectivo e avánzase nos diferentes niveis de programación propoñeranse unha Lista de Traballos Tutorizados Básicos. Devanditos traballos consisten nun Conxunto de Cuestións e Exercicios teórico-prácticos para que o alumno valore a capacidade de comprensión dos coñecementos adquiridos. Dependendo da dificultade do tema escollido este traballo poderá ser realizado individualmente ou por parellas.

b) Alternativamente os alumnos poderán realizar Traballos Tutorizados en Aspectos Avanzados sobre un tema relacionado con Programación de Procesos de Control Industrial, a aplicación dos ordenadores na industria, control de procesos industriais, ou outras áreas de programación industrial. Estes traballos voluntarios poderá solicitalos calquera alumno, ben realizando unha proposta concreta ao profesor ou ben aceptando unha proposta deste. O contido deste traballo deberá ser consensuado previamente co profesorado da asignatura. A aceptación ou non dun alumno para a realización dun traballo voluntario é totalmente discrecional por parte do profesor. Con isto preténdese garantir un mínimo de calidade nos citados traballos. O alumno deberá entregar un plan de traballo que inclúa Obxectivos, Metodoloxía e prazo de realización.
Presentación oral Os alumnos que opten pola realización de traballos Tutelados propostos ao longo do curso obligatoriamente deberán expoñer o contido dos mesmos, formando dita exposición parte avaliación global da asignatura. Valoraranse calidade de contidos, dominio da materia, claridade de exposición e medios utilizados para as mesmas.
Investigación (Proxecto de investigación) Ao finalizar os correspondentes módulos de teoría e prácticas propóñense certos traballos de entidade con carácter voluntario que contemplan a programación de sistemas industriais reais e que constitúen en moitos casos o prólogo de realización de TRABALLOS FIN DE GRADO.
Eventos científicos e/ou divulgativos Como medio de iniciarse en actividades investigadoras se propondran pequenos traballos de realización voluntaria para aqueles alumnos que desexen completar a súa formación ou iniciarse nas técnicas de programación de sistemas de automatización avanzados.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Prácticas de laboratorio
Traballos tutelados
Presentación oral
Investigación (Proxecto de investigación)
Actividades iniciais
Prácticas a través de TIC
Estudo de casos
Descrición
Todas as metodoloxías encerran a atención tutorizada por parte do profesor no horario de tutorias que cada ano publícase na páxina web espazos da UDC. Ademais cóntase con tutorias a través da Plataforma Virtual dispoñibles para alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia. En aras de lograr unha atención óptima e personalizada o alumno deberá de concertar unha cita a través do e-mail do profesorado indicando o tema da consulta.
Sesión Magistral: Resolución de dúbidas conceptuais.
Estudo de casos: Resolución de dúbidas que se suscitan a problemas no campo do deseño dos sistemas de control industrial e a súa posible solución a través dunha discusión grupal desde diferentes ópticas.
Prácticas laboratorio: Resolución de dúbidas conceptuais.
Traballos Tutelados: Resolución de dúbidas conceptuais. Seguimiento de ejecución de Traballos.
Investigación (Proxecto de investigación): Seguimiento de ejecución de proxectos Fin de carreira e Traballos.
Presentación oral: Axuda para guión de exposición.
Actividades iniciais: Presentar a asignatura e a súa utilidade dentor do panorama industrial e naval.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio A1 A4 A7 A9 A10 A11 A15 A16 A22 A35 A42 B4 B9 Asistencia Obligatoria. O 20% de inasistencias injustificadas conleva a cualificación de NON PRESENTADO da asignatura. 10
Traballos tutelados A1 A2 A4 A7 A9 A10 A11 A15 A38 A42 A43 A44 A46 A52 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B13 B14 B16 B17 B18 C1 C2 C3 C4 C6 C7 Calidade do traballo. Adecuacion a obxectivos propostos. Contido. Originalidad. Claridade en exposición do mesmo. 50
Presentación oral A10 A23 A24 A26 A29 A32 A33 A42 A52 B2 B4 B5 B7 C1 C2 Concisión e claridade de presentación.
Dominio de contidos
10
Investigación (Proxecto de investigación) A7 A9 A10 A16 A20 A21 A26 A27 A29 A32 A33 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 C1 C2 C3 C8 Interese cientifico.
Originalidad.
10
Prácticas a través de TIC A1 A10 B4 C3 Realización de exercicios de Deseño de Sistemas de Control Industrial. 5
Eventos científicos e/ou divulgativos B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 C1 C2 C3 C8 Presentación de memorias representativas dos eventos aos que se acode.
Participación nos coloquios finais dos eventos.
5
Estudo de casos A16 A22 Valórase a ideonidad da solución suscitada aos problemas no campo do deseño dos sistemas de control industrial. 10
 
Observacións avaliación

OBSERVACIÓNS:


A metodoloxía empregada é o sistema de avaliación continua. En todo caso
o alumno terá dereito, si así o desexase, a ser examinado mediante
proba obxectiva ao final do cuatrimestre por toda a parte
teórico-práctica dos contidos da asignatura. Todos os contidos impartidos na materia estarán dispoñibles na plataforma virtual Moodle. Para a superación
da materia o alumno resolverá un conxunto de problemas e exercicios
propostos ao longo do curso. Ademais, como colofón á aprendizaxe
adquirida, realizásense Traballos Tutorizados de fin de curso como unha
parte máis do método de avaliación continua. A realización de Traballos
Tutorizados deberán expoñer o contido dos mesmos ao final do periodo
lectivo correspondente, formando dita exposición parte da proba de
avaliación. Existen dúas alternativas para a realización de Traballos
Tutorizados:


a) Propoñeranse unha Lista de Traballos Tutorizados Básicos. Devanditos
traballos consisten nun Conxunto de Cuestións e Exercicios
teórico-prácticos para que o alumno valore a capacidade de comprensión
dos coñecementos adquiridos. Dependendo da dificultade do tema escollido
este traballo poderá ser realizado individualmente ou por parellas.


b) Alternativamente os alumnos poderán realizar Traballos Tutorizados en
Aspectos Avanzados sobre un tema relacionado con Programación de
Procesos de Control Industrial, a aplicación dos ordenadores na
industria, control de procesos industriais, ou outras áreas de
programación industrial. Estes traballos voluntarios poderá solicitalos
calquera alumno, ben realizando unha proposta concreta ao profesor ou
ben aceptando unha proposta deste. O contido deste traballo deberá ser
consensuado previamente co profesorado da asignatura. A aceptación ou
non dun alumno para a realización dun traballo voluntario é totalmente
discrecional por parte do profesor. Con isto preténdese garantir un
mínimo de calidade nos citados traballos. O alumno deberá entregar un
plan de traballo que inclúa Obxectivos, Metodoloxía e prazo de
realización. A ponderación dos traballos tutelados poderá sufrir unha
modificación mediante a aplicación dun parámetro S, parámetro de
Satisfacción, que é un parámetro de valor comprendido entre 0 e 3. O
valor de devandito parámetro determínase como segue e se actualizará ao
principio de cada curso. O primeiro ano en que se imparte unha
titulación o parámetro S ten o valor 1. Os anos seguintes o parámetro S
calcúlase de forma proporcional lineal ao grado de satisfacción por
parte do alumno co sistema de avaliación utilizado na asignatura.
Devandito parámetro terá un valor mínimo de 1 e máximo de 3 cando nas
enquisas de avaliación que realizan os alumnos, naqueles puntos que
sexan relevantes para a acreditación do profesorado (na actualidade o
punto 24:?Globalmente estou satisfeito co profesor desta materia?),
obtéñase unha cualificación entre 5 e 7 respectivamente. Valoracións
comprendidas entre 1 e 5 corresponderán con valores do parámetro entre 0
e 1. A puntuación obtida polo profesor da asignatura nas últimas
enquisas con resultados dispoñibles serán os indicativos cos que se
elabore o parámetro S.


A preparación, tutorización, control e correcciónde traballos tutelados,
así como o control individualizado de asistencias, das respostas nas
clases e do traballo do alumno en xeral, supón unha carga adicional de
traballo e dedicación para o profesor que cobra únicamente sentido cando
o alumnado recoñécea e valóraa. Por esta razón, utilízase o parámetro S
no sistema de cualificación. Desta forma introdúcese unha
realimentación no sistema de cualificación que fai que estes mecanismos
adicionais de avaliación adquiran un peso na cualificación final que
sexa función da satisfacción do alumno co sistema de avaliación
utilizado. Idealmente, este parámetro debería afectar aos alumnos que
evalúan o sistema en cada curso académico. Con todo o mecanismo de
realización e avaliación de enquisas que se utiliza nesta universidade
fai que isto sexa inviable, polos que son os alumnos dun curso os que
inflúen no sistema de cualificación dos alumnos do curso seguinte. Este
non é un procedemento ideal, pero é o único viable, e non xera unha gran
distorsión no sistema, si tense en conta que as diferenzas formativas e
os distintos condicionantes sociolóxicos que poden influír na
avaliación dada polos alumnos dun curso nas enquisas, non difieren
grandemente dos dos alumnos do curso seguinte. Convén ademais ter en
conta que, mentres que o profesorado evalúa aos alumnos de xeito
obxectivo, e estes gozan dun conxunto de dereitos de control e
reclamación das cualificacións, podendo en todo momento estar informado
de quen e como lles evalúa, o profesor nesta universidade, é evaluado
mediante unha pregunta nunha enquisa anónima, de forma completamente
subjetiva e sen que existan parámetros obxectivos de avaliación, así
como sen que poida saberse quen evalúa e como, de maneira que se
puidesen ejercitar por parte do profesorado os dereitos de control e
reclamación que debería ter nunha cuestión tan importante. Coa
utilización deste coeficiente de cualificación fáiselle consciente ao
alumno de que mediante a súa avaliación do desempeño do profesor inflúe
nun xeito directo e objetivable no traballo do mesmo.


Cualificación Global final:


A cualificación, C.G., da asignatura componse das seguintes partes:


a) Unha parte teórico-práctica correspondente ao Estudo de casos, EC
(10%). As resolucións de problemas suscitados deberán presentarse como
PRAZO LÍMITE a data de finalización do tema do contido correspondente.


b) Unha parte práctica, PTIC (5%), correspondente ás memorias
presentadas das Prácticas a través de TIC . As memorias poderán
presentarse como PRAZO LÍMITE a data correspondente á convocatoria
ordinaria de Xaneiro da asignatura.


c) Unha parte práctica, PL (10%), correspondente ás memorias presentadas
das Prácticas de Laboratorio. As memorias poderán presentarse como
PRAZO LÍMITE a data correspondente á convocatoria ordinaria de febreiro
da asignatura.


d) Unha parte práctica correspondente aos Traballos Tutelados, TT (50%).
A realización de devanditos traballos ten caracter voluntario. As
memorias e exposición dos traballos tutelados poderán presentarse como
PRAZO LÍMITE a data correspondente á convocatoria ordinaria de febreiro
da asignatura.


A ponderación dos traballos tutelados poderá sufrir unha modificación
mediante a aplicación dun parámetro S, parámetro de Satisfacción, que é
un parámetro de valor comprendido entre 0 e 3. O valor de devandito
parámetro determínase como segue e se actualizará ao principio de cada
curso. O primeiro ano en que se imparte unha titulación o parámetro S
ten o valor 1. Os anos seguintes o parámetro S calcúlase de forma
proporcional lineal ao grado de satisfacción por parte do alumno co
sistema de avaliación utilizado na asignatura. Devandito parámetro terá
un valor mínimo de 1 e máximo de 3 cando nas enquisas de avaliación que
realizan os alumnos, naqueles puntos que sexan relevantes para a
acreditación do profesorado (na actualidade o punto 24:?Globalmente
estou satisfeito co profesor desta materia?), obtéñase unha
cualificación entre 5 e 7 respectivamente. Valoracións comprendidas
entre 1 e 5 corresponderán con valores do parámetro entre 0 e 1. A
puntuación obtida polo profesor da asignatura nas últimas enquisas con
resultados dispoñibles serán os indicativos cos que se elabore o
parámetro S.


A preparación, tutorización, control e correcciónde traballos tutelados,
así como o control individualizado de asistencias, das respostas nas
clases e do traballo do alumno en xeral, supón unha carga adicional de
traballo e dedicación para o profesor que cobra únicamente sentido cando
o alumnado recoñécea e valóraa. Por esta razón, utilízase o parámetro S
no sistema de cualificación. Desta forma introdúcese unha
realimentación no sistema de cualificación que fai que estes mecanismos
adicionais de avaliación adquiran un peso na cualificación final que
sexa función da satisfacción do alumno co sistema de avaliación
utilizado. Idealmente, este parámetro debería afectar aos alumnos que
evalúan o sistema en cada curso académico. Con todo o mecanismo de
realización e avaliación de enquisas que se utiliza nesta universidade
fai que isto sexa inviable, polos que son os alumnos dun curso os que
inflúen no sistema de cualificación dos alumnos do curso seguinte. Este
non é un procedemento ideal, pero é o único viable, e non xera unha gran
distorsión no sistema, si tense en conta que as diferenzas formativas e
os distintos condicionantes sociolóxicos que poden influír na
avaliación dada polos alumnos dun curso nas enquisas, non difieren
grandemente dos dos alumnos do curso seguinte. Convén ademais ter en
conta que, mentres que o profesorado evalúa aos alumnos de xeito
obxectivo, e estes gozan dun conxunto de dereitos de control e
reclamación das cualificacións, podendo en todo momento estar informado
de quen e como lles evalúa, o profesor nesta universidade, é evaluado
mediante unha pregunta nunha enquisa anónima, de forma completamente
subjetiva e sen que existan parámetros obxectivos de avaliación, así
como sen que poida saberse quen evalúa e como, de maneira que se
puidesen ejercitar por parte do profesorado os dereitos de control e
reclamación que debería ter nunha cuestión tan importante. Coa
utilización deste coeficiente de cualificación fáiselle consciente ao
alumno de que mediante a súa avaliación do desempeño do profesor inflúe
nun xeito directo e objetivable no traballo do mesmo.


e) Presentación oral dos traballos tutelados PO (10%).


f) Proba oral PROL (10%).


g) Unha parte práctica correspondente Proxecto de investigación PI(10%).


h) Unha parte práctica correspondente a Eventos e Proxectos de
Investigación, EPI (5%). A asistencia a eventos e realización de
Proxectos de investigación terá caracter vountario.


Cada unha das partes individuais evaluadas como "APTAS" (cualificación
< ó = 5) conservaranse ata a Convocatoria de Xullo do curso
actual. Xamais se conservarán para os cursos seguintes.


A cualificación final da asignatura será a suma ponderada das cualificacións obtidas en todas as partes:


C.G.=0.1*EC 0,05*PTIC 0,1*PL 0,5*TT 0,1*PO 0,1*PROL 0,1*PI 0,05*EPI


Unha vez cumpridos os requisitos anteriores, a realización, por parte do
alumnado, de proxectos de investigación terá caracter voluntario e
poderá supoñer un aumento entre un 2 e un máximo dun 25% da
cualificación global final, co límite legal establecido de 10 puntos
máximo.Neste caso, a Nota final será:


CUALIFICACIÓN FINAL=min (C.G, 10)


A cualificación da asignatura, de acordo co R.D. 1125/2003de 5 de
setembro (B.Ou.E. do 18.9.2003) vén expresada segundo unha escala
numérica de 0 a 10, con expresión dun decimal. A asignatura supérase
cunha cualificación global (C.G.) de 5 puntos sobre 10.


Nota:


1. As cualificacións provisionales de cada convocatoria publicaranse na
Plataforma virtual Moodle e enviaranse a través de SMS, si o alumno
previamente autorizou o seu envío. En calquera dos casos as
cualificacións definitivas que aparecen nas actas, as cales o alumno
pode consultar na secretaría do centro, son as legalmente válidas.


2. Non se cualificará aos alumnos que non figuren nas actas da
asignatura ata que regularicen a súa situación na administración do
centro.

3. Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia será avaliado do mismo xeito que o resto do alumnado.


Fontes de información
Bibliografía básica Balcells J., Romeral J.L. (1997). Autómatas Programables. Marcombo
Enrique Mandado (2005). Autómatas Programables. Entorno y Aplicaciones.. Thomson-Paraninfo.
Gerardo González Filgueira. César A. Vidal Feal. (2005). Autómatas Programables. Programación y Entorno.. Ramón Cabanillas 8, 1F. 15071. Santiago de Compostela (A Coruña). España. Reprografía Noroeste, S.L
Dante Jorge Dorantes (2004). Automatización y Control. Prácticas de Laboratorio.. Mac Graw-Hill
Piedrafita Moreno, R. (1999). Ingeniería de la automatización industrial. RA-MA
Creus Solé, A. (1997). Instrumentación Industrial. Marcombo
Taylor D.A. ( 2003). Introduction to Marine Engineering. Elsevier
SMC International Training (2002). Neumática. Thomson Paraninfo

Bibliografía complementaria Ogata, K. (1998). Ingeniería de Control Moderna. Prentice-Hall
Florencio Jesús Cembranos Nistal. (1998). Sistemas de control Secuencial.. Thomson-Paraninfo


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
ÁLXEBRA/730G02106
ECUACIÓNS DIFERENCIAIS/730G02110
AUTOMATISMOS. CONTROL E ELECTRÓNICA/730G02116

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
CONTROL E REGULACIÓN DE MÁQUINAS NAVAIS/730G02153

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías