Identifying Data 2020/21
Subject (*) FÍSICA II Code 730G04009
Study programme
Grao en enxeñaría en Tecnoloxías Industriais
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Hybrid
Prerequisites
Department Enxeñaría Industrial 2
Enxeñaría Naval e Industrial
Coordinador
Tobar Vidal, María José
E-mail
maria.jose.tobar@udc.es
Lecturers
Alvarez Feal, Jose Carlos Juan
Amado Paz, José Manuel
Saavedra Otero, Emilio
Tobar Vidal, María José
E-mail
carlos.alvarez@udc.es
jose.amado.paz@udc.es
emilio.saavedra@udc.es
maria.jose.tobar@udc.es
Web
General description Leis xerais da termodinámica e o electromagnetismo, así como a súa aplicación na resolución de problemas propios da enxeñaría.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Sen cambios

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Sesión Maxistral: Non Presencial, de forma síncrona en plataforma Teams e asíncrona en Moodle e Stream.
Solución de Problemas: Non Presencial, de forma síncrona en Teams ou asíncrona en Moodle.

*Metodoloxías docentes que se modifican

Prácticas de Laboratorio: Entrega da memoria correspondente as prácticas realizadas antes da activación do plan de continxencia, De non terse realizado ningunha propondráse unha actividade práctica sustitutoria. Entrega da memoria correspondente na plataforma Moodle.

Proba mixta: Exame parcial e/ou final non presencial, na plataforma Moodle.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Moodle, Teams, Correo. Semanais en horario de clases, de tutorías e/ou según consulta do alumno.

4. Modificacións na avaliación
Sen cambios

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Sen cambios

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 FB2 Comprensión e dominio dos conceptos básicos sobre as leis xerais da mecánica, termodinámica, campos e ondas e electromagnetismo e a súa aplicación para a resolución de problemas propios da enxeñaría.
B1 CB1 Que os estudantes demostren posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral e adoita encontrarse a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 CB2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 CB3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitiren xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B6 B3 Ser capaz de concibir, deseñar ou poñer en práctica e adoptar un proceso substancial de investigación con rigor científico para resolver calquera problema formulado, así como de comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a un público tanto especializados como leigo dun xeito claro e sen ambigüidades
B7 B5 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas
B8 B7 Deseñar e realizar investigacións en ámbitos novos ou pouco coñecidos, con aplicación de técnicas de investigación (con metodoloxías tanto cuantitativas como cualitativas) en distintos contextos (ámbito público ou privado, con equipos homoxéneos ou multidisciplinares etc.) para identificar problemas e necesidades
B9 B8 Adquirir unha formación metodolóxica que garanta o desenvolvemento de proxectos de investigación (de carácter cuantitativo e/ou cualitativo) cunha finalidade estratéxica e que contribúan a situarnos na vangarda do coñecemento
C1 C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5 C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Understand and master the basic concepts about the general laws of thermodynamics, fields and waves and electromagnetism and its application for the resolution of engineering problems A2
B1
B2
B3
B6
B7
B8
B9
C1
C5

Contents
Topic Sub-topic
The following sections develop the contents established in the "Memoria de Verificación" Principles of Thermodynamics.
Fundamentals of processes and thermal machines.
Electric and magnetic field. Electromagnetism.
Maxwell's equations
THERMODYNAMICS


UNIT 1. Thermal properties of matter.
UNIT 2. Zero principle of thermodynamics
UNIT 3. Heat and work. First Law of thermodynamics.
UNIT 4. Heat transfer processes.
UNIT 5. Transformations in thermodynamic systems. Applications of the first principle.
UNIT 6. Reversibility of processes. Second principle of thermodynamics.
ELECTROMAGNESTISM UNIT 7. Electric field
UNIT 8. Electric potential
UNIT 9. Electrostatic applications
UNIT 10. Electric current
UNIT 11. Magnetostatic. Forces on moving charges.
UNIT 12. Magnetic fields generated by currents.
UNIT 13. Magnetic properties of matter.
UNIT 14. Electromagnetic induction.
UNIT 15. Alternating current circuits.
UNIT 16. Maxwell's equations.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A2 B1 B2 B3 C1 C5 26 41.6 67.6
Problem solving B2 B6 B7 B8 B9 C1 22 26.4 48.4
Laboratory practice B6 B8 B9 C1 8 12 20
Mixed objective/subjective test A2 B1 B2 B3 B6 B7 B8 4 6 10
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Lecturing about main concepts of the subject, Non presential, through institutional platform.
Problem solving Resolution of proposed problem asignements
Laboratory practice 3 practices + 1 exam must be completed in 8 hours, with delivering of reports.
Mixed objective/subjective test In continuous assesment: intermediate exam with partial content (1/3 approximately) and final exam of the rest (2/3) of contents of the subject. It will consist of a theoretical part and another of problem solving.
Alternatively: Final exam with all the content of the subject. It will consist of a theoretical part and another of problem solving.

Personalized attention
Methodologies
Laboratory practice
Description
Discussion about the different aspects of the subject: theory, problems, lab assigments.

In the case of academic exemption, the student can solve doubts during tutoring time in the same way as the rest of the students.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test A2 B1 B2 B3 B6 B7 B8 Theory accounts for 40% and problems for 60% of the total points obtained. 90
Laboratory practice B6 B8 B9 C1 Mandatory: No unexcused absences. 10
 
Assessment comments

Two objetive tests, partial and final will be held. Both will be celebrated according to exam dates approved by the School Board. They consist of theory and practice (problems) with a maximum duration of 4 hours.

Partial test will cover contents revised up to the date of the exam. Points obtained will account for the 30% of the overall mark.

Final test will cover all the contens of the subject. It will represent 90% of the overall mark for students which have not attended the partial exam. Those who have attended may be examined of the remaining part. The points obtained will represent 60& of the overall mark. Alternatively, they may choose to be examined of the whole subject material in order to raise their partial mark.

On second opportunity, examination will cover the whole contents.  Partial results and laboratory practice will preserve their validity as in first opportunity.

Assistance to laboratory practise is mandatory and to be done in first year enrolment. Points obtained will be kept for 3 consecutive courses. No unexcused absences allowed. Student must attend 3 laboratory practices and a final (individual) examination

Part-time students as defined by "Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo dos estudantes de grao na UDC" must inform the coordinator professor. Assesment will be perfomed on the same basis as that of full-time students. Exemption of class attendance will not be applied to Laboratory practices, which must be attended on scheduled days including the final examination.


Sources of information
Basic Paul A. Tipler, Gene Mosca. (2011). Física para la ciencia y la tecnología. Reverté
Francis W. Sears, Mark. W. Zemansky (2009). Física universitaria. Addison-Wesley
M. R. Fernández, J. A. Fidalgo (1994). 1000 Problemas de física general. Everest, Madrid
Serway, Raymond A. (2008). Física : para ciencias e ingenierías. Cengage Learning
Alcaraz i Sendra, Olga (2006). Física : problemas y ejercicios resueltos. Pearson
Burbano de Ercilla, Santiago (1991). Física General: problemas. Mira Editores
Giancoli, Douglas C. (2009). Física para ciencias e ingeniería. Pearson educación
Giancoli, Douglas C. (2002). Física para universitarios. Pearson Educación
Oliver Pina, Ramón (1987). Problemas de física: resueltos y explicados. ETSII , Madrid

Complementary Zemanski, Dittman (). Calor y Termodinámica. McGraw-Hill
Roald K. Wangsness (). Campos Electromagnéticos. Limusa
Francis Sears, Gerhard Salinger (). Termodinámica, Teoría Cinética y Termodinámica Estadística. Reverté


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Calculus /730G03001
Physics I /730G03003
Linear Algebra/730G03006

Subjects that continue the syllabus
Fundamentals of Electricity/730G03012
Thermodynamics /730G03014
Fundamentals of Electronic Circuits/730G03016
Industrial Heat Transfer/730G03020

Other comments

1. The delivery of the documentary works for this subject: 

1.1. Will be requested in virtual format and / or computer support. 

1.2. Will be done through Moodle, in digital format avoiding the need of printing.

1.3. If made on paper: 

-Do not use plastics. 

-Double sided printing will be made.

 -Recycled paper will be used. 

-The printing of drafts will be avoided.

2. Sustainable use of resources and prevention of harm to the natural environment must be observed.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.