Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) MÁQUINAS ELÉCTRICAS Código 730G04050
Titulación
Grao en Enxeñaría en Tecnoloxías Industriais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Industrial
Coordinación
Gomollon Garcia, Jesus angel
Correo electrónico
jesus.gomollon@udc.es
Profesorado
Gomollon Garcia, Jesus angel
Correo electrónico
jesus.gomollon@udc.es
Web
Descrición xeral Estudo dos principais tipos de máquinas eléctricas industriais: máquinas de corrente continua, transformadores de potencia, máquinas de inducción e máquinas síncronas.



Competencias do título
Código Competencias do título
A23 TEE1 Capacidade para o cálculo e deseño de máquinas eléctricas.
B2 CB2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B7 B5 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas
C1 C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C5 C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Poseer a capacidade para o cálculo e o deseño de máquinas eléctricas A23
B2
B7
C1
C4
C5

Contidos
Temas Subtemas
Os bloques ou temas seguintes desenvolven os contidos establecidos na ficha da Memoria de Verificación. Base de máquinas eléctricas
Máquinas de corrente continua
Transformadores de potencia
Máquinas de corrente alterna
Conceptos preliminares - Xeración de tensión eléctrica e de par mecánico a partir do campo magnético.
- Circuítos magnéticos
- Enerxía magnética e coenergía en circuítos eléctricos con bobinas
- Forzas en circuítos magnéticos
- Perdas de enerxía en máquinas eléctricas
Máquinas de corrente continua - Constitución e partes constructivas
- Distribucións de campo magnético na máquina de corrente continua
- Ecuaciones de tensión e de par
- A conmutación
- Devanados auxiliares e distribucións de campo resultantes
- Formas de conexión e circuítos equivalentes
- Regulación de velocidade en máquinas de corrente continua
- Arranque e freado eléctrico de máquinas de corrente continua
Transformadores de Potencia - Principio de funcionamento. Elementos constructivos.
- Relacións entre potencia, capacidade de refrigeración e tamaño de transformadores de potencia
- Funcionamento do transformador en baleiro, corrente de magnetización
- O transformador en cortocircuito
- Funcionamento do transformador en carga
- Transformadores trifásicos
- Autotransformadores
Principios de Máquinas de Campo Giratorio - Devanados de corrente alterna
- Representación de campos con distribución sinusoidal no espazo: Fasores espaciais
- Teorema de Leblanc
- Teorema de Ferraris
- Forza magnetomotriz resultante de camp creado por un sistema trifásico equilibrado de intensidades que atravesa un devanado trifásico.
- Comparación dos campos giratorios forzados e os campos giratorios de devanados polifásicos
- Armónicos de campos giratorios de devanados polifásicos
- Reactancias dos devanados de fase
- Tensións inducidas en devanados polifásicos
- Par motor en máquinas de campo giratorio
Máquinas Asíncronas ou de Inducción - Constitución e principio de funcionamento
- Diagramas fasoriales espazo-temporais
- Ecuaciones de tensión, intensidade e circuíto equivalente
- Balance de potencias e par de xiro
- Circuíto equivalente aproximado
- Curva par-velocidade e réximes de funcionamento
- Estudo dos réximes de funcionamento a partir da curva de par motor
- O diagrama de círculo
- Regulación de velocidade en motores asíncronos
- Arranque e freado de motores asíncronos
Máquinas Síncronas - Principios constructivos
- Funcionamento da máquina síncrona e circuíto equivalente
- Estudo da máquina síncrona en funcionamento illado
- Estudo da máquina síncrona conectada a unha rede de potencia infinita
- Particularidades de funcionamento da máquina de polos salientes
- Reparto de potencias entre alternadores similares en función das súas características de regulación de frecuencia

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais B2 B7 C1 C2 C4 C5 0.5 0 0.5
Sesión maxistral A23 30 33 63
Solución de problemas A23 25 17.5 42.5
Traballos tutelados A23 B2 B7 C1 1 31 32
Proba mixta B2 2 8 10
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación da asignatura onde se explica o contido da guía docente
Sesión maxistral Explicación de contidos por parte do profesor.
Solución de problemas Os alumnos resolven problemas de cálculo propostos polo profesor.
Traballos tutelados Os alumnos realizan de forma autónoma, individualmente ou en grupos, seguindo as indicacións do profesor, os traballos propostos por este. Os traballos entregaranse utilizando os medios telemáticos dispoñibles na UDC.
Proba mixta Resposta a preguntas ou resolución de exercicios sen medios de consulta ou con medios de consulta restrinxidos, nun espazo de tempo concreto limitado.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
O profesor responde de forma individualizada ou en grupo, ás preguntas ou consultas realizadas polos alumnos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta B2 Na corrección das probas mixtas poderanse ter en conta entre outros factores:
O seguimiento das instrucións para a súa realización.
A corrección técnica dos cálculos e resultados.
A orde, limpeza e organización do material entregado.
A correcta expresión das ideas e razonamientos empregados.
70
Traballos tutelados A23 B2 B7 C1 Na corrección dos traballos tutelados poderase ter en conta entre outros factores:
O axuste as instrucións recibidas.
A calidade técnica do traballo
O manexo e a cita adecuada de fontes de información
A correcta organización e indexación.
A corrección e propiedade da linguaxe empregada.
30
 
Observacións avaliación



















A avaliación divídese en

Actividades realizadas durante o periodo lectivo (porcentaxe de cualificación 60%) distribuídas do seguinte xeito:

Actividades non recuperables:

  • Traballos tutelados: porcentaxe de cualificación 30%
Actividades recuperables:

  • Probas mixtas intermedias: porcentaxe de cualificación 30% (poden recuperarse na proba mixta final)


Proba mixta final (porcentaxe de cualificación 40%) que terá dúas oportunidades.

  • Nesta proba mixta pode recuperarse ou mellorarse a cualificación obtida nas probas mixtas intermedias.
Primeira e segunda oportunidade avalíanse da misma maneira


Condición de non presentado

Os alumnos que non realicen a proba mixta final da primeira ou da
segunda oportunidade terán a condición de non presentado, si a
cualificación que se obtendría considerando únicamente o resto de
actividades evaluadas é inferior a 5.0

Redondeo


Os cálculos dos puntos de cualificación obtidos realízanse con todas as
cifras decimales que permita o programa de cálculo empregado. A
cualificación final obtida redondéase e exprésase cunha única cifra
decimal. Así por exemplo, unha cualificación de 4,92 equivale a 4,9 e é
suspenso, mentres que unha cualificación a partir de 4,95 equivale a 5 e
é aprobado.



Dispensa académica


Os procedementos de avaliación descritos son aplicables a todos os alumnos, teñan ou non dispensa académica.



Convocatoria adiantada


A cualificación que pode obterse na proba adiantada é únicamente a
correspondente á porcentaxe de cualificación correspondente ás probas
mixtas (70%). En casos xustificados poderán sumarse aos puntos obtidos
nesta proba mixta as cualificacións correspondentes a outras metologías
cursadas nos dous cursos inmediatamente anteriores.

Actividades de Avaliación Non Presenciales:


Nas actividades de avaliación non presenciales o profesor poderá
requirir a cada alumno a resposta por videoconferencia a preguntas
relacionadas cos contidos entregados. A resposta non satisfactoria ás
preguntas do profesor poderá reducir a cualificación obtida nunha
porcentaxe de ata un 80%.




Fontes de información
Bibliografía básica Gomollón García, Jesús (2013). Apuntes de Máquinas Eléctricas. Moodle
Fischer, Rolf (2001). Elektrische Maschinen. Carl Hanser
Fraile Mora, Jesús (2008). Máquinas Eléctricas. McGraw-Hill
Fraile Mora, Jesús; Fraile Ardamuy, Jesús (2005). Problemas de Máquinas Eléctricas. McGraw-Hill
Ortega Jinénez, Guillermo; Gómez Alós, Milagros; Bachiller Soler, Alfonso (2002). Problemas resueltos de Máquinas Eléctricas. Thomson-Paraninfo

A área de ingeniería eléctrica conta cunha páxina web na que se pon a disposición dos alumnos matriculados material bibliográfico en informacións relevantes para o seguimiento da asignatura. P. ex. pódese obter alí unha tradución ao español en formato electrónico do libro de máquinas eléctricas de Rolf Fischer.

Bibliografía complementaria Fitzgerald, A.E; Kingsley Jr., Charles; Umans, Stephen D. (2003). Máquinas Eléctricas. McGraw-Hill


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
CAMPOS E ONDAS/730G04047
CÁLCULO/730G04001
FÍSICA I/730G04003
ÁLXEBRA/730G04006
FÍSICA II/730G04009
ECUACIÓNS DIFERENCIAIS/730G04011
FUNDAMENTOS DE ELECTRICIDADE/730G04012
Informática/770G02002

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

“Para ayudar a conseguir un entorno inmediato sostenido y cumplir con el objetivo de la acción número 5: “Docencia e investigación saludable y sustentable ambiental y social” del "Plan de Acción Green Campus Ferrol":

            La entrega de los trabajos documentales que se realicen en esta materia:

              •  Se solicitarán en formato virtual y/o soporte informático

              •  Se realizará a través de Moodle, en formato digital sin necesidad de imprimirlos



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías