Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) CENTRALES ENERXÉTICAS Código 730G04052
Titulación
Grao en enxeñaría en Tecnoloxías Industriais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Navegación e Enxeñaría Mariña
Enxeñaría Naval e Industrial
Coordinación
Calvo Diaz, Jose Ramon
Correo electrónico
jose.ramon.calvo@udc.es
Profesorado
Arce Ceinos, Alberto
Calvo Diaz, Jose Ramon
Correo electrónico
alberto.arce@udc.es
jose.ramon.calvo@udc.es
Web
Descrición xeral
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos

- Non se realizarán cambios

2. Metodoloxías

*Metodoloxías docentes que se manteñen

- Se manteñen tódalas metodoloxías docentes modificando unicamente o seu carácter presencial

*Metodoloxías docentes que non se manteñen
- Prácticas de laboratorio

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

- Correo electrónico: Diariamente. De uso pra facer consultas, solicitar encontros virtuais para
resolver dúbidas

- Moodle: Diariamente. Segundo a necesidade do alumando. Dispoñen de “foros temáticos
asociados aos módulos” da materia, para formular as consultas necesarias. Tamén hai “foros
de actividade específica” para desenvolver as “Discusións dirixidas”, a través das que se se
pon en práctica o desenvolvemento de contidos teóricos da materia.

- Teams: sesións seguindo o horario de clases do centro en gran grupo para o avance dos contidos teóricos e resolución de exercicios. Diariamente para tutorías presonalizadas.

4. Modificacións na avaliación

Proba obxectiva: Proba test en Moodle - 50%
Entrega de problemas resoltos: Entrega dunha relación de exercicios propostos que os alumnos terán que entregar resoltos - 50%

*Observacións de avaliación:
- Antes do exame final faranse dous exames parciais empregando a ferramenta “Proba” de Moodle, aqueles que os superen xa non teñen que ir ao exame final.
O exame e parciais serán de tipo test con escolla múltipla, verdadeiro e falso e de relación. As respostas son de un so intento. Algunhas das preguntas requirirán a resolución de exercicios. Os alumnos deberán subir ao Moodle imaxes firmadas da súa resolución.

- Avaliación adaptada mediante conversas individuais cos alumnos atendendo as súas preguntas, dúbidas, e inquedanzas. O profesor aproveitará estas conversa para orientar aos alumnos cara a un mellor abordaxe no estudo dos contidos máis relevantes.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

- Sen cambios. Xa dispoñen de todos os materiais de traballo da maneira dixitalizada en Moodle.

Competencias do título
Código Competencias do título
A24 TEE9 Capacidade para o deseño de centrais eléctricas.
B2 CB2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 CB3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitiren xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como leigo
B5 CB5 Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprenderen estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 B3 Ser capaz de concibir, deseñar ou poñer en práctica e adoptar un proceso substancial de investigación con rigor científico para resolver calquera problema formulado, así como de comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a un público tanto especializados como leigo dun xeito claro e sen ambigüidades
B7 B5 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas
C1 C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C5 C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C6 C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Saber deseñar centrais enerxéticas. A24
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C4
C5
C6

Contidos
Temas Subtemas
Os bloques ou temas seguintes desenrolan os contidos establecidos na Memoria de Verificación, que son: Tipos de centrais
Compoñentes de centrais
Deseño de elementos de centrais
1. Análise exerxético
Introducción á exerxía. Balance de exerxía para un sistema cerrado. Balance de exerxía para un volume de control. Exerxía de fluxo. Disponibilidade. Eficiencia exerxética e termoeconomía.
2. Ciclos de potencia: vapor, gas e combunados. Análise enerxética e exerxética.
Ciclo de Rankine. Ciclo de Brayton. Ciclos combinados.
3. Psicrometría Principios básicos de psicrometría. Diagramas psicrométricos. Análises de procesos de acondicionamento de aire. Torres de refrixeración.
4. Centrais enerxéticas Introducción. Tipos. Clasificación.
5. Sistema eléctrico español Introducción. Participación das distintas fontes de enerxía na producción eléctrica.
6. Centrais térmicas Descripción xera. Sistema aire-gases. Sistema auga-vapor. Sistema de refrixeración. Sistema de combustión.
7. Caldeiras Clasificación. Fundamentos de xeración de vapor. Economizadores, sobrecalentadores e recalentadores. Equipos auxiliares. Transferencia de calor en caldeiras. Tratamento de auga para caldeiras.
8. Tratamento de gases Principais contaminantes. Reducción de partículas. Reducción de NOx. Reducción de SOx.
9. Condensadores e calentadores Condensación. Tipos de condensadores. Tipos de calentadores. Desaireación. Transferencia de calor en concensadores e calentadores.
10. Turbinas de vapor e gas Turbinas de vapor. Turbinas de gas.
11. Coxeneración Principio de funcionamento. Configuracións máis habituais. Trixeneración. Situación da coxeneración en España.
12. Combustión Proceso de combustión. Combustión teórica e real. Entalpía de formación, reacción, combustión e poder calorífico. Análise da 1ª ley en sistemas reactivos. Temperatura adiabática de chama. Entropía en sistemas reactivos. Análise da 2ª ley en sistemas reactivos. Equilibrio.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Saídas de campo A24 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 5 11 16
Solución de problemas A24 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 18 36 54
Proba mixta A24 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 4 6 10
Sesión maxistral A24 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 22 44 66
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Saídas de campo Visitas a industrias da zona relacionadas coa asignatura
Solución de problemas Resolución de problemas
Proba mixta Examenes para evaluar coñecementos adquiridos
Sesión maxistral Exposición da materia

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba mixta
Saídas de campo
Solución de problemas
Descrición
O profesor estará a disposición dos alumnos para aclarar dúbidas.

Permítese dispensa académica. Os alumnos que a soliciten deberanse de poñer en contacto co profesor para compensar.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A24 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 Proba obxetiva escrita 70
Solución de problemas A24 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 O alumno entregara ao longo do curso os problemas e traballos propostos. 30
 
Observacións avaliación

Realizaranse dous exames parciais antes do final. A nota mínima en cada exame parcial debe ser maior de 3,5.

No caso de non realizarse a visita, a nota correspondente computará no apartado de "Solución de problemas".

Para os alumnos de dispensa académica as actividades de saída de campo e solución de problemas serán sustituidas por actividades propostas polo profesor. A
ponderación na cualificación será a mesma que para as saídas de campo e solución de problemas.

Os criterios de avaliación para 2ª oportunidade serán os mesmos que para 1ª oportunidade.


Fontes de información
Bibliografía básica Enrique Pallarés Huici (). Apuntes de Sistemas Energéticos. Tomo I y tomo II.
ASINEL (). Calderas de vapor.
Gaffert (). Centrales de Vapor.
Evaristo Rodríguez, Mª Sonia Zaragoza (2008). Centrales Energéticas. Reprografía Noroeste
Pedro Fernández Díez (). Centrales Térmicas.
Santiago Sabugal (). Centrales Térmicas de Ciclo Combinado.
Rolf Kehlhofer (). Combined-Cycle Gas and Steam Turbine Power Plants.
Irvin Glassman, Richard A. Setter and Nick G. Glumac (). Combustion.
Joseph G. Singer (1991). Combustion Fossil Power. Combustion Engineering Inc
ASINEL (). Condensación, vacío y refrigeración.
ASINEL (). Desgasificador.
ASINEL (). Extracciones y Precalentadores de Agua.
Moran, M.J y Shapiro H.N. (). Fundamentos de Termodinámica Técnica. John Willey & Sons
Consejería de Economía y Hacienda de la Comunidad de Madrid (). Guía de la Cogeneración.
Charles E. Baukal Jr ( 2000 ). Heat Transfer in Indutrial Combustion. CRC Press New York
A.G. Blokh, R. Viskanta (). Heat Transfer in Steam Boiler Furnaces. Hemisphere Publishing co
Chase, Malcolm W. (). NIST-JANAF thermochemical tables.
Steven C. Stultz, and J.B. Kitto (). Steam its Generation and Use. Babcock & Wilcox
Barberton (). Steam: its Generation and Use.
Consuelo Sánchez Naranjo (). Tecnología de las Centrales Termoeléctricas Convencionales.
Cohen y Rogers (). Teoría de las Turbinas de Gas.
Cengel, Y.A y Boles, M.A. (). Termodinámica. McGraw-Hill
Pedro Fernández Díez (). Turbinas de Gas.
ASINEL (). Turbinas de Vapor.
Pedro Fernández Díez (). Turbinas de Vapor.
Edwin F. Church (). Turbinas de Vapor.
Lucien Vivier (). Turbinas de Vapor y Gas.
Eduardo Brizuela (). Turbomáquinas.
Claudio Mataix (). Turbomáquinas Térmicas.

Bibliografía complementaria M. A. Glinkov, G. M. Glonkov (1990). A General Theory of Furnaces. Moscu. Mir
P. Chattopadhyay (2001). Boiler Operation Engineering. McGraw-Hill
A. L. Kohan (1998). Boiler Operator’s Guide. McGraw-Hill
R. M. Clapp (1990). Boilers and Ancillary Plant. Pergamon Press
S. Kabac (1991). Boilers, Evaporators and Condensers. J. Wiley & Sons
V. Ya. Rizking (1979). Centrales Termoeléctricas. Vol. 1 y 2. Moscu. Mir
J. A. Orlando (1991). Cogeneration Planner’s Handbook. The Fairmont Press
F. J. Barclay (1995). Combined Power and Process. An Exergy Approach. Mechanical Engineering Publications, Ltd
R. Kehlhofer (1999). Combined-Cycle Gas Steam Turbine Power Plants. PennWell
A. Bürkholz (1989). Droplet Separation. CVH Weinheim (Germany)
H. A. Sorensen (1983). Energy Conversion Systems. Wiley
W C. Turner (2001). Energy Management Handbook. The Fairmon Press
Dr. C. Beggs (2002). Energy: Management, Supply and Conservation. Butterworth Heinemann
M. J. M., and H. N. S (1995). Fundamentals of Engineering Thermodynamics. Wiley
A. L. Lydersen (1993). Mass Transfer in Engineering Practice. Willey
A. Sherry (1979). Modern Power Station Practice. Vol. 2 and 3. Pergamon Press
G. G. Rajan (2003). Optimizing Energy Efficiencies in Industry. McGraw-Hill
E. Rodríguez, M. S. Zaragoza (2007). Tecnología Energética. SANTIAGO. Reprografía Noroeste
A. Bejan (1998). Thermodynamic Optimization of Complex Energy Systems. NATO Sciences Series
A. V. Schegliaiev (1978). Turbinas de Vapor. Vol. 1 y 2. Moscu. Mir
P. Hambling (1991). Turbines, Generators and Associated Plant. Pergamon Press


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
CÁLCULO/730G04001
TERMODINÁMICA/730G04014
MECÁNICA DE FLUÍDOS/730G04018

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
CALOR E FRIO INDUSTRIAL/REFRIXERACIÓN/730G04020

Materias que continúan o temario

Observacións

Para axudar a acadar un ambiente inmediato sostido e cumprir o obxectivo da acción número 5: "Educación e investigación ambiental e social sa e sostible" do "Plan de Acción do Campus Verde de Ferrol":

            A entrega dos traballos documentais feitos neste asunto:

              • Pedirase en formato virtual e / ou soporte informático

             • Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimir

             • Se é necesario facelos en papel:

                  - Os plásticos non serán utilizados

                 - As impresións dobre cara realizaranse.

                 - Usarase o papel reciclado.

                 - Evitarase a impresión de borradores.

              • Debe realizarse o uso sostenible de recursos e prevención de impactos negativos sobre o medio natural

              • Hai que ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais

              • A perspectiva de xénero incorpórase á docencia desta materia (usarase a lingua non sexista, a bibliografía dos autores de ambos sexos será utilizada, a intervención na clase dos alumnos será incentivada ...)

              • Realizarase o traballo para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase o medioambiente para modificar e promover valores de respecto e igualdade.

              • Deben detectarse situacións de discriminación e propoñerán accións e medidas para corrixilos.

              • Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías