Identifying Data 2020/21
Subject (*) Power Stations Code 730G04052
Study programme
Grao en enxeñaría en Tecnoloxías Industriais
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Third Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Navegación e Enxeñaría Mariña
Enxeñaría Naval e Industrial
Coordinador
Calvo Diaz, Jose Ramon
E-mail
jose.ramon.calvo@udc.es
Lecturers
Arce Ceinos, Alberto
Calvo Diaz, Jose Ramon
E-mail
alberto.arce@udc.es
jose.ramon.calvo@udc.es
Web
General description
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos

- Non se realizarán cambios

2. Metodoloxías

*Metodoloxías docentes que se manteñen

- Se manteñen tódalas metodoloxías docentes modificando unicamente o seu carácter presencial

*Metodoloxías docentes que non se manteñen
- Prácticas de laboratorio

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

- Correo electrónico: Diariamente. De uso pra facer consultas, solicitar encontros virtuais para
resolver dúbidas

- Moodle: Diariamente. Segundo a necesidade do alumando. Dispoñen de “foros temáticos
asociados aos módulos” da materia, para formular as consultas necesarias. Tamén hai “foros
de actividade específica” para desenvolver as “Discusións dirixidas”, a través das que se se
pon en práctica o desenvolvemento de contidos teóricos da materia.

- Teams: sesións seguindo o horario de clases do centro en gran grupo para o avance dos contidos teóricos e resolución de exercicios. Diariamente para tutorías presonalizadas.

4. Modificacións na avaliación

Proba obxectiva: Proba test en Moodle - 50%
Entrega de problemas resoltos: Entrega dunha relación de exercicios propostos que os alumnos terán que entregar resoltos - 50%

*Observacións de avaliación:
- Antes do exame final faranse dous exames parciais empregando a ferramenta “Proba” de Moodle, aqueles que os superen xa non teñen que ir ao exame final.
O exame e parciais serán de tipo test con escolla múltipla, verdadeiro e falso e de relación. As respostas son de un so intento. Algunhas das preguntas requirirán a resolución de exercicios. Os alumnos deberán subir ao Moodle imaxes firmadas da súa resolución.

- Avaliación adaptada mediante conversas individuais cos alumnos atendendo as súas preguntas, dúbidas, e inquedanzas. O profesor aproveitará estas conversa para orientar aos alumnos cara a un mellor abordaxe no estudo dos contidos máis relevantes.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

- Sen cambios. Xa dispoñen de todos os materiais de traballo da maneira dixitalizada en Moodle.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A24 TEE9 Capacidade para o deseño de centrais eléctricas.
B2 CB2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 CB3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitiren xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como leigo
B5 CB5 Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprenderen estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 B3 Ser capaz de concibir, deseñar ou poñer en práctica e adoptar un proceso substancial de investigación con rigor científico para resolver calquera problema formulado, así como de comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a un público tanto especializados como leigo dun xeito claro e sen ambigüidades
B7 B5 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas
C1 C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C5 C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C6 C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Know how to design power plants. A24
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C4
C5
C6

Contents
Topic Sub-topic
The following topics develop the contents indicated in the Verification Memory (Memoria de Verificación), which are:
Types of power plants
Parts of power plants
Design of power plants
1. Exergy analysis Introduction to exergy. Closed system energy balance. Open system exergy balance. Flow exergy. Exergetic efficiency and thermoeconomics.
2. Gas, vapor and combined power cycles. Exergetic and energetic analysis Rankine cycle. Brayton cycle. Combined cycles.
3. Psychrometrics Fundamentals of psychrometrics. Psychrometric diagrams. Psychrometric charts. Analysis of air-conditioning processes. Cooling towers.
4. Power plants Introduction. Types. Classification.
5. Spanish electrical system Introduction. Participation of the energy sources in the electric power.
6. Thermal power plants General description. Air-gasses system. Water-vapor system. Refrigeration system. Combustion system.
7. Steam generators Classification. Fundamentals of steam generation. Parts of a steam generation. Auxiliary equipment. Heat transfer. Water treatment.
8. Gas treatment Pollutants. Particulate reduction. SOx reduction. NOx reduction.
9. Condensers and heaters Condensation. Types of condensers. Types of heaters. Deaeration. Heat transfer.
10. Gas and steam turbines Steam turbines. Gas turbines.
11. Cogeneration Principle of operation. Configurations. Trigeneration. Cogeneration in Spain.
12. Combustion Combustion process. Ideal and real combustion. Enthalpy of formation, reaction, combustion and heating values. 1st law of Thermodynamics applied to reacting systems. Adiabatic flame temperature. Entropy in reacting systems. 2nd law of Thermodynamics applied to reacting systems. Equilibrium.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Field trip A24 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 5 11 16
Problem solving A24 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 18 36 54
Mixed objective/subjective test A24 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 4 6 10
Guest lecture / keynote speech A24 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 22 44 66
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Field trip Trips related to power plants
Problem solving Problem solving
Mixed objective/subjective test Exams
Guest lecture / keynote speech Conventional classes

Personalized attention
Methodologies
Mixed objective/subjective test
Field trip
Problem solving
Description
Academic dispense is allowed. Students who request it must contact teacher to realize additional homework.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test A24 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 Exams 70
Problem solving A24 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C4 C5 C6 Students must deliver some problems/works 30
 
Assessment comments

Two exams will be realized before the final exam. The score must be higher than 3.5 in each partial exam.

If the trip is not realized, the grade will be assigned to the problem solving part.

Students
who request academic dispense must realize other activities proposed by the
teacher instead field trip and problem solving. The qualification is the same as the problem solving and field trip.

The evaluation criteria for 2nd opportunity will be the same as 1st opportunity.


Sources of information
Basic Enrique Pallarés Huici (). Apuntes de Sistemas Energéticos. Tomo I y tomo II.
ASINEL (). Calderas de vapor.
Gaffert (). Centrales de Vapor.
Evaristo Rodríguez, Mª Sonia Zaragoza (2008). Centrales Energéticas. Reprografía Noroeste
Pedro Fernández Díez (). Centrales Térmicas.
Santiago Sabugal (). Centrales Térmicas de Ciclo Combinado.
Rolf Kehlhofer (). Combined-Cycle Gas and Steam Turbine Power Plants.
Irvin Glassman, Richard A. Setter and Nick G. Glumac (). Combustion.
Joseph G. Singer (1991). Combustion Fossil Power. Combustion Engineering Inc
ASINEL (). Condensación, vacío y refrigeración.
ASINEL (). Desgasificador.
ASINEL (). Extracciones y Precalentadores de Agua.
Moran, M.J y Shapiro H.N. (). Fundamentos de Termodinámica Técnica. John Willey & Sons
Consejería de Economía y Hacienda de la Comunidad de Madrid (). Guía de la Cogeneración.
Charles E. Baukal Jr ( 2000 ). Heat Transfer in Indutrial Combustion. CRC Press New York
A.G. Blokh, R. Viskanta (). Heat Transfer in Steam Boiler Furnaces. Hemisphere Publishing co
Chase, Malcolm W. (). NIST-JANAF thermochemical tables.
Steven C. Stultz, and J.B. Kitto (). Steam its Generation and Use. Babcock & Wilcox
Barberton (). Steam: its Generation and Use.
Consuelo Sánchez Naranjo (). Tecnología de las Centrales Termoeléctricas Convencionales.
Cohen y Rogers (). Teoría de las Turbinas de Gas.
Cengel, Y.A y Boles, M.A. (). Termodinámica. McGraw-Hill
Pedro Fernández Díez (). Turbinas de Gas.
ASINEL (). Turbinas de Vapor.
Pedro Fernández Díez (). Turbinas de Vapor.
Edwin F. Church (). Turbinas de Vapor.
Lucien Vivier (). Turbinas de Vapor y Gas.
Eduardo Brizuela (). Turbomáquinas.
Claudio Mataix (). Turbomáquinas Térmicas.

Complementary M. A. Glinkov, G. M. Glonkov (1990). A General Theory of Furnaces. Moscu. Mir
P. Chattopadhyay (2001). Boiler Operation Engineering. McGraw-Hill
A. L. Kohan (1998). Boiler Operator’s Guide. McGraw-Hill
R. M. Clapp (1990). Boilers and Ancillary Plant. Pergamon Press
S. Kabac (1991). Boilers, Evaporators and Condensers. J. Wiley & Sons
V. Ya. Rizking (1979). Centrales Termoeléctricas. Vol. 1 y 2. Moscu. Mir
J. A. Orlando (1991). Cogeneration Planner’s Handbook. The Fairmont Press
F. J. Barclay (1995). Combined Power and Process. An Exergy Approach. Mechanical Engineering Publications, Ltd
R. Kehlhofer (1999). Combined-Cycle Gas Steam Turbine Power Plants. PennWell
A. Bürkholz (1989). Droplet Separation. CVH Weinheim (Germany)
H. A. Sorensen (1983). Energy Conversion Systems. Wiley
W C. Turner (2001). Energy Management Handbook. The Fairmon Press
Dr. C. Beggs (2002). Energy: Management, Supply and Conservation. Butterworth Heinemann
M. J. M., and H. N. S (1995). Fundamentals of Engineering Thermodynamics. Wiley
A. L. Lydersen (1993). Mass Transfer in Engineering Practice. Willey
A. Sherry (1979). Modern Power Station Practice. Vol. 2 and 3. Pergamon Press
G. G. Rajan (2003). Optimizing Energy Efficiencies in Industry. McGraw-Hill
E. Rodríguez, M. S. Zaragoza (2007). Tecnología Energética. SANTIAGO. Reprografía Noroeste
A. Bejan (1998). Thermodynamic Optimization of Complex Energy Systems. NATO Sciences Series
A. V. Schegliaiev (1978). Turbinas de Vapor. Vol. 1 y 2. Moscu. Mir
P. Hambling (1991). Turbines, Generators and Associated Plant. Pergamon Press


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
CÁLCULO/730G04001
TERMODINÁMICA/730G04014
MECÁNICA DE FLUÍDOS/730G04018

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Industrial Heat Transfer/730G04020

Subjects that continue the syllabus

Other comments

To help achieve a sustained immediate environment and meet the objective of action number 5: "Healthy and sustainable environmental and social teaching and research" of the "Green Campus Ferrol Action Plan":

            The delivery of the documentary works that are made in this matter:

              • Will be requested in virtual format and / or computer support

             • It will be done through Moodle, in digital format without the need to print them

             • If it is necessary to make them on paper:

                  - Plastics will not be used

                 - Double-sided prints will be made.

                 - Recycled paper will be used.

                 - Printing of drafts will be avoided.

              • A sustainable use of resources and the prevention of negative impacts on the natural environment must be made

              • The importance of ethical principles related to the values ??of sustainability in personal and professional behaviors must be taken into account

              • Gender perspective is incorporated into the teaching of this subject (non-sexist language will be used, bibliography of authors of both sexes will be used, intervention in class of students will be encouraged ...)

              • Work will be done to identify and modify prejudices and sexist attitudes, and the environment will be influenced to modify them and promote values ??of respect and equality.

              • Discrimination situations must be detected and actions and measures will be proposed to correct them.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.