Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Matemáticas 2 Código 730G05005
Titulación
Grao en Enxeñaría Naval e Oceánica
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Matemáticas
Coordinación
Brozos Vázquez, Miguel
Correo electrónico
miguel.brozos.vazquez@udc.es
Profesorado
Brozos Vázquez, Miguel
Suarez Taboada, Maria
Correo electrónico
miguel.brozos.vazquez@udc.es
maria.suarez3@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.es/moodle
Descrición xeral Nesta asignatura farase unha introducción á álxebra linear, traballando conceptos como o de espacio vectorial e aplicación linear e introducíndose nas súas propiedades. Posteriormente introduciranse os conceptos de curvas e superficies no espacio tridimensional, estudiándoas en base ós coñecementos de álxebra linear e cálculo diferencial e integral adquiridos previamente nesta asignatura e na de Matemáticas 1.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Capacidade para a resolución dos problemas matemáticos que poidan formularse na enxeñaría. Aptitude para aplicar os seus coñecementos sobre: álxebra lineal; xeometría; xeometría diferencial; cálculo diferencial e integral; ecuacións diferenciais e derivadas parciais; métodos numéricos; algorítmica numérica; estatística e optimización
A5 Capacidade de visión espacial e coñecemento das técnicas de representación gráfica, tanto por métodos tradicionais de xeometría métrica e xeometría descritiva como mediante as aplicacións de deseño asistido por ordenador
B1 Que os estudantes demostren posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral e adoita encontrarse a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitiren xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como leigo
B5 Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprenderen estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas
C1 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da profesión e para a aprendizaxe ao longo da vida
C2 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C4 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas que deben enfrontarse
C5 Asumir como profesionais e cidadáns a importancia da aprendizaxe ao longo da vida
C6 Valorar a importancia da investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Familiarizarse coa linguaxe matemática e alxébrica en particular A1
A5
B2
B3
B5
B6
C4
Entender as características básicas do plantexamento dun problema matemático facendo uso das ferramentas que nos proporciona a Álxebra A1
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C2
C4
Ser quen de utilizar a bibliiografía e as ferramentas TIC disponibles para atopar a información necesaria para resolver un problema dado A1
B2
B3
B4
C1
Coñecer e dominar o comportamento dun espacio dotado dunha determinada estrutura alxébrica, a de espacio vectotial en particular, entendendo o modo de operar nese ambiente e as propiedades que se derivan A1
B2
B3
C4
C5
Comprender e dominar a equivalencia entre matriz e aplicación lineal e as consecuencias que sobre as propiedades dunha aplicación teñen as propiedades matriciais e viceversa A1
B2
C4
C5
Comprender e dominar os conceptos de curva e superficie no espacio, comprendendo o significado xeométrico e físico da aplicación dos conceptos de derivada e integral a estes obxetos matemáticos A1
A5
B2
B6
C4
C5
C6

Contidos
Temas Subtemas
Espacios vectoriais Espacios vectoriais: R^2 e R^3. Operacións: suma, produto por números reais.
Subespacios vectoriais.
Suma directa.
Combinación linear, clausura linear.
Conxuntos libres e ligados.
Sistemas de xeradores.
Base e dimensión.
Teorema da base.
Coordenadas, cambio de coordenadas.
Aplicacións a sistemas de ecuacións lineais.
Aplicacións lineais Correspondencias. Aplicacións.
Aplicacións lineais.
Propiedades das aplicacións lineais.
Matriz asociada a unha aplicación linear.
Aplicacións a sistemas de ecuacións lineais.
Diagonalización de endomorfismos Subespacios invariantes.
Autovalores e autovectores.
Endomorfismos diagonalizables.
Integrais de liña Curvas parametrizadas en R^3. Reparametrizacións.
Integrais de funcións escalares.
Aplicacións das integrais de funcións escalares.
Integrais de funcións vectoriais.
Funcións de tipo gradiente.
Teorema de Green.
Integrais de superficie Superficies parametrizadas.
Rotacional e diverxencia.
Integrais de superficie.
Teorema de Stokes.
Teorema da Diverxencia.
Apéndice: Programa de cálculo simbólico MAXIMA MAXIMA

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A5 B3 B4 B5 B6 C2 C4 C5 C6 30 45 75
Obradoiro A1 A5 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C2 C4 C5 10 10 20
Proba obxectiva A1 A5 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C2 C4 C5 C6 5 0 5
Aprendizaxe colaborativa A1 B3 B4 B5 B6 C2 C4 C5 4 12 16
Solución de problemas A1 A5 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C2 C4 C5 C6 16 16 32
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a intrducción dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Obradoiro Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc) a través da que o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigurosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, etc
Aprendizaxe colaborativa Modalidade didáctica que fomenta a aprendizaxe centrada no alumno baseando o traballo en pequenos grupos, onde os estudantes desenvolven actividades para mellorar a comprensión dunha materia ou dun tema específico da mesma. Cada membro do grupo é responsable da súa aprendizaxe pero tamén de axudar aos seus compañeiros a aprender xa que o éxito na actividade dependerá de todos os membros do grupo.
Os elementos esenciais desta técnica son responsabilidade individual, interdependencia
positiva, interacción cara a cara, traballo en equipo e proceso de grupo.
Solución de problemas Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta e exercicios aplicados da materia, a partir dos coñecementos que se traballaron

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Obradoiro
Descrición
Os contidos da materia así como a resolución de problemas e a aprendizaxe colaborativa requiren que o alumno traballe tamén autónomamente. Isto pode provocar que se lle plantexen dúbidas personalizadas que poderá resolver preguntando ó profesor.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A1 A5 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C2 C4 C5 C6 Proba escrita que se utiliza para a avaliación da aprendizaxe. A proba constará de tres partes, a primeira realizarase no periodo previsto para os exames parciais e incluirá os temas 1 e 2. Esta parte será eliminatoria e recuperable. A segunda parte realizarase no periodo usual de exames finais. O peso destas dúas partes será do 75% da nota final.
A terceira parte consistirá nunha proba relativa ao uso do programa de cálculo MAXIMA onde o alumno amose a súa capacidade para resolver problemas dos contidos da asignatura mediante o uso do programa. Esta proba non é recuperable: a nota obtida gardarase para a segunda oportunidade. O peso desta terceira parte será do 10% da nota final.
85
Aprendizaxe colaborativa A1 B3 B4 B5 B6 C2 C4 C5 Actividade que promove a aprendizaxe en grupo dunha parte da asignatura e que será avaliada cunha puntuación máxima dun 15% da nota final. Esta parte é eliminatoria e recuperable. A nota gardarase para a segunda oportunidade. 15
 
Observacións avaliación


Aclaracións sobre a avaliación:

  • Aprendizaxe colaborativa:  
             - No caso de ter un mínimo de 0.75 puntos nesta metodoloxía, o estudantado poderá facer ou non a parte relativa a esta actividade nos exames da primeira e segunda oportunidade. 
  • Proba obxectiva:

        -  No caso de ter un mínimo do 50% na nota da primeira parte (temas 1 e 2) na proba obxectiva parcial, o estudantado poderá elixir se facer ou non os exercicios relativos a esta parte na proba obxectiva final. 

        - O estudantado debe acadar un mínimo do 40% da nota relativa á última parte (temas 4 e 5) para superar a materia.


As cualificacións obtidas na proba parcial e na actividade colaborativa conservaranse ata a segunda oportunidade
da avaliación en caso de obter alo menos a metade da puntuación total.  Isto aplícase a cada unha delas independentemente.


Fontes de información
Bibliografía básica Larson, R., Edwards, B.H., Calvo, D. C. (2004). Álgebra lineal. Pirámide Ediciones
Burgos, J. (1993). Álgebra lineal. McGrawHill
Grossman, S. I. (1995). Álgebra Lineal con Aplicaciones. Mcgraw-Hill
Lay, D. C. (2007). Álgebra lineal y sus aplicaciones. Addison-Wesley
Granero Rodríguez, F. (1991). Álgebra y Geometría Analítica. Mcgraw-Hill
Hwei P. Hsu (1987). Análisis Vectorial. Addison-Wesley
Marsden, J., Tromba, A. (2004). Cálculo Vectorial. Addison-Wesley
Larson, R., Hostetler, R., Edwards, B. (1999). Cálculo y Geometría Analítica, Vol. 2. McGraw-Hill
Ladra, M., Suárez, V., Torres, A. (2003). Preguntas test de Álgebra Lineal y Cálculo Vectorial. E. U. Politéctica
Villa Cuenca, A. (1994). Problemas de Álgebra. CLAGSA

Bibliografía complementaria

As seguintes páxinas web posúen material que pode resultar de interese:

http://www.cds.caltech.edu/~marsden/books/Vector_Calculus.html

Nesta páxina web, ademais de incluirse diversos complementos á referencia Marsden-Tromba da bibliografía, pódense descargar como transparencias as distintas leccións do libro.

http://demonstrations.wolfram.com/index.html

Esta páxina web de Wolfram Research posúe numerosos programas elaborados en Mathematica, que poden resultar útiles á hora de visualizar moitos dos contidos da materia. Se ben o programa non é libre, a páxina permite descargar un visor gratuito co que executar as aplicacións.

http://193.144.60.200/elearning/

Esta páxina contén diversos applets creados co programa Geogebra (software libre), que poden resultar de utilidade para visualizar algúns dos contidos da materia.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Matemáticas 1/730G05001
Física 1/730G05002

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Física 2/730G05006

Materias que continúan o temario
Ecuacións diferenciais/730G05011
Estatística/730G05012

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías