Identifying Data 2018/19
Subject (*) Informática Clínica Code 750211506
Study programme
Diplomado en Podoloxía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
First and Second Cycle 2nd four-month period
First Second Third Optional 4.5
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Saúde
Coordinador
E-mail
Lecturers
E-mail
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences
A25 Adquirir capacidade na xestión clínica dos servicios de podoloxía.
A31 Adquirir a capacidade de comunicar nos foros científicos os avances profesionais.
B12 Capacidade de xestión da información.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Capacidade de xestión da información. A31
B12
Coñecementos de informática relativos ao ámbito de estudio. A25
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. B12

Contents
Topic Sub-topic
I. INTRUDUCCION A LA INFORMATICA (DEFINICION,
SOFTWARE, HARDWARE)

II. WINDOWS (MANEJO DE VENTANAS, MENUS, CARPETAS Y FICHEROS)

III. PROCESADORES DE TEXTO (EDICION DE TEXTO, TABLAS,COLUMNAS, GRAFICOS, ETC.)

IV. PROGRAMA DE GRAFICOS (DIAPOSITIVAS, GRAFICOS DE BARRAS. ORGANIGRAMAS, ETC.)

V. BASES DE DATOS (CREACION DE BASES DE DATOS,
MODIFICACION, INFORMES, ETIQUETAS, ETC.)

VI. INTERNET (MANEJO Y RECURSOS DE INTERNET, CORREO ELECTRONICO.)

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech 10 10 20
Introductory activities 3 0 3
Supervised projects 50 0 50
Collaborative learning 20 10 30
 
Personalized attention 10 0 10
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Explicaciones por parte del docente de los documenos de trabajo y de los recursos a utilizar para la realización del estudio de casos
Introductory activities Explicaciones de los recursos a utilizar y evaluar los conocimientos previos de los alumnos
Supervised projects Desarrollo de los trabajos
Collaborative learning

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Implica una participación obligatoria para el alumno

La forma y momento en que se desarrollara dependera del plan de trabajo y su desenvolvimiento

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects Presentación y claridad de la exposición

Presentación de fuentes documentales adecuadas

Contenido
20
 
Assessment comments
Opción A: Alumnado que asiste y participa en las actividades de clase (85 % asistencia).

Presentación y Exposición del trabajo realizado durante el curso.


Opción B: Alumnado que no asiste

Exámen práctico

Sources of information
Basic

i. Bishop, Meter. Conceptos de informática. Madrid: Anaya, 1989.

ii. Cros i Ferrándiz, Jordi. Curso de informática básica para

principiantes. Barcelona: inforbook’s, 1999.

iii. Curso de iniciación a Microsoft Access 97. Valencia: Easy Data

Ibérica, 1997.

iv. Curso de iniciación a Microsoft Excel 97. Valencia: Easy Data

Ibérica, 1997.

v. Informática: curso informática 2000: informática, Windows 95, 98,

office 2000, internet, Efecto 2000. Galicia: Softgal, 1999.

vi. Meyer, Marilyn. Introducción a la informática. Madrid: Bélenguer,

1999.

vii. Alcalde Lancharro, Eduardo. Informática Básica / Eduardo Alcalde

Lancharo, Miguel García López. 2ª ed. Madrid: McGraw-Hill, D.L.

1994.

viii. Teso Enrique del. Introducción a la informática para torpes. 2ª ed.

Madrid: Anaya Multimedia, 1996

.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.