Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Situacións de risco para a saúde e radioloxía Código 750G01013
Titulación
Grao en Enfermaría
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Romero Martin, Manuel
Correo electrónico
manuel.romero.martin@udc.es
Profesorado
Bernabeu Piñeiro, Francisco
Romero Martin, Manuel
Correo electrónico
francisco.bernabeu@udc.es
manuel.romero.martin@udc.es
Web http://moodle.udc.es
Descrición xeral Materia destinada a describir os conceptos xerais da infección e hixiene hospitalaria, explicar os procedementos de hixiene hospitalaria e de prevención da infección hospitalaria, así como identificar as estratexias de prevención de riscos laborais no contexto sanitario. Tamén ten como obxectivo describir e aplicar as manobras de soporte vital básico e avanzado así como identificar os diferentes sistemas radiolóxicos de diagnóstico e tratamento e os procedementos para unha manipulación segura.

Competencias do título
Código Competencias do título
A15 Recoñecer as situacións de risco vital e saber executar manobras de soporte vital básico e avanzado.
A16 Coñecer os principios de radioloxía, radioprotección e prevención e control de infeccións.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa nun equipo interdisciplinar.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B9 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
B11 Capacidade e habilidade de xestión da información.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C10 CB2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Describir os conceptos xerais da infección e hixiene hospitalaria. A16
B1
B3
B4
B5
B11
C6
C10
Explicar os procedementos de hixiene hospitalaria e de prevención da infección hospitalaria A16
B1
B2
B3
B5
B6
B9
B11
C4
C6
C10
Identificar as estratexias de prevención de riscos laborais no contexto sanitario A16
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B11
C4
C6
C10
Describir e aplicar as manobras de soporte vital básico e avanzado A15
B1
B2
B3
B5
B9
B11
C4
C6
C10
Identificar os diferentes sistemas radiolóxicos de diagnóstico e tratamento e os procedementos para unha manipulación segura A16
B1
B5
B6
C10

Contidos
Temas Subtemas
U.D. I. Conceptos xerais das infeccións nosocomiais, limpeza, desinfección e esterilización 1.1.- Conceptos xerais. Estudo da prevalencia da infección hospitalaria en España
1.2.- Limpeza e desinfección do medio clínico.
1.3.- Antisépticos e desinfectantes de uso xeral no ámbito clínico.
1.4.- Normas de utilización e conservación de antisépticos e desinfectantes.
1.5.- Execución do proceso de limpeza no instrumental cirúrxico
1.6.- Conservación do material e comprobación do seu funcionamento.
1.7.- Métodos de empaquetado para esterilización.
1.8.- Métodos de esterilización.
1.9.- Controis de eficacia
U.D. II: Medidas de prevención da infección asociadas a técnicas e procedementos do ámbito clínico 2.1.- Técnicas e procedementos de prevención da infección hospitalaria segundo CDC e a OMS
2.2.- Lavado de mans como medida de prevención da infección hospitalaria.
2.3.- Técnicas de prevención da infección na ferida cirúrxica
2.4.- Cateterismo intravascular. Prevención da infección.
2.5.- Cateterismo urinario. Prevención da infección.
2.6.- Técnicas de prevención da infección respiratoria.
2.7.- Outras técnicas e procedementos de prevención da infección hospitalaria.

U.D. III: Prevención de riscos laborais no contexto sanitario. 3.1.- Precaucións universais de prevención da infección no persoal sanitario en enfermidades infectocontaxiosas.
3.2.- Procedementos para a prevención de riscos laborais xenerais no contexto sanitario.
U.D. IV: Conceptos básicos Soporte vital básico e avanzado. Prevención do paro cardiorrespiratorio Reanimación cardiopulmonar básica en adultos e nenos Outras técnicas de soporte vital básico Soporte circulatorio: desfibrilación automática e semiautomática Soporte e manexo vía aérea e ventilación : equipamento Desobstrucción vía aérea, ventilación e osixenación. 4.1.- Conceptos básicos.
4.2.- Prevención do parou cardiorrespiratorio.
4.3.- Resucitación cardiopulmonar básica e avanzada en adultos e en neno.
4.4.- Outras técnicas de soporte vital.
4.5.- Soporte circulatorio: desfibrilación automática e semiautomática.
U.D. V: Introdución á radioloxía e aspectos biolóxicos das radiacións ionizantes Principios e normas básicas de protección radiolóxica.
5.1.- Introdución á radioloxía e aspectos biolóxicos das radiacións ionizantes.
5.2.- Principios e normas básicas de protección radiolóxica.
U.D. IX. Módulo práctico.

6.1.- Vestimenta cirúrxica.
6.2.- Lavado cirúrxico de mans.
6.3.- Colocación de luvas estériles.
6.4.- Técnicas e procedementos de esterilización do instrumental cirúrxico .

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A15 A16 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C4 C6 C10 21 23 44
Prácticas de laboratorio A15 A16 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C4 C6 C10 21 63 84
Proba mixta A16 A15 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C4 C6 C10 2 20 22
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Prácticas de laboratorio Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións.
Proba mixta Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Descrición
La atención personalizada está dirigida a dar soporte a aquellos estudiantes que tengan dificultades en la realización de cada una de las prácticas de laboratorio y por ello no puedan obtener el mínimo exigido para superar esta parte de la materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio A15 A16 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C4 C6 C10 La realización y evaluación de todas las prácticas de laboratorio es obligatoria para superar la materia tanto para la oportunidad de enero como para la oportunidad de julio.
Los laboratorios impartidos por el profesor Manuel Romero Martín suponen un 30% de la nota de su parte de la materia (4 ECTS).
Los laboratorios impartidos por el profesor Francisco Bernabeu Piñeiro suponen un 30% de la nota de su parte de la materia (2 ECTS).
25
Proba mixta A16 A15 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C4 C6 C10 La realización y superación de la prueba mixta es obligatoria para superar la materia.
La prueba mixta del profesor Manuel Romero Martín supone un 70% de la nota de su parte de la materia (4 ECTS).
La prueba mixta del profesor Francisco Bernabeu Piñeiro supone un 70% de la nota de su parte de la materia (2 ECTS)
75
 
Observacións avaliación

A materia é impartida por dous profesores Manuel Romero Martín (4 ECTS) e Francisco Bernabeu Piñeiro (2 ECTS). Para superar a materia o estudante deberá superar cada ou*na das partes que a compoñen. A nota final calcularase mediante a suma da media ponderada segundo a seguinte porcentaxe: 70% corresponde á nota alcanzada na materia impartida polo profesor Manuel Romero Martín . 30% corresponde á nota alcanzada na materia impartida polo profesor Francisco Bernabeu Piñeiro

Segunda oportunidade e outras: Para superar a materia o estudante deberá realizar e superar as prácticas de laboratorio e a proba mixta

Matricula Parcial: O sistema de avaliación dos laboratorios adaptarase á dispoñibilidade do estudante. Organizarase unha data na que o estudante poida asistir para a realización e avaliación do laboratorio. Para acollerse a esta modalidade será necesario que o estudante comuníquello ao profesor responsable o máis axiña posible para facilitar a organización. Oportunidade Adiantada: Consistirá nunha proba de avaliación cunha parte práctica (25%) e unha parte teórica (75%). Sendo necesario superar as dúas partes para aprobar a materia. Non presentados: Serán non presentados aqueles estudantes que aínda participando nos laboratorios non se presenten á proba mixta Matricula de Honra: Matricúlaa de honra adxudicarase a aqueles estudantes cunha cualificación de sobresaliente en ambas as partes, tanto na práctica de laboratorio con en a proba mixta. No caso de que haxa cualificacións iguais que cumpran os requisitos nun número superior á posibilidade de *MH realizarase un exame oral de 5 preguntas.


Fontes de información
Bibliografía básica (2014). EPINE.
CDC (2013). Normas y procedimientos del CDC de Atlanta.
Romero martín, Manuel; et al (2006). Prevención de la infección en centros sanitarios. Ferrol
Consejo Europeo de Resucitación (2010). Recomendaciones sobre resucitación del Consejo Europeo de Resucitación.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Bioloxía/750G01002

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol":  

  • A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos, no caso de se realizar en papel: non se empregarán plásticos, realizaranse impresións a dobre cara, empregarase papel reciclado e evitarase a impresión de borradores.
  • Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural tendo en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais
  • Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria

Na realización dos traballos da materia, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través da internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é o caso, o permiso do seu autor/a, será cualificado con suspenso (0,0) na actividade. Todo iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o correspondente procedemento.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías