Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Enfermaría da Saúde Mental Código 750G01015
Titulación
Grao en Enfermaría
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Castro Rodriguez, Maria Pilar
Correo electrónico
pi.castro@udc.es
Profesorado
Castro Rodriguez, Maria Pilar
Correo electrónico
pi.castro@udc.es
Web
Descrición xeral Ao termo do periodo de ensinanza-aprendizaxe os alumnos e alumnas deberán coñecer as características dos principais problemas de Saúde Mental así como identificar necesidades de coidados e accións que deben levar a cabo na atención das persoas con problemas de Saúde Mental.

Competencias do título
Código Competencias do título
A59 Coñecer os problemas de saúde mental máis relevantes nas diferentes etapas do ciclo vital, proporcionando coidados integrais e eficaces, no ámbito da enfermaría.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa nun equipo interdisciplinar.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva en un entorno de traballo.
B8 Capacidade de análise e sínteses.
B15 Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia.
B16 Coñecer e apreciar a diversidade e a multiculturalidade.
B24 Fomentar e aplicar os dereitos fundamentais e a igualdade entre homes e mulleres.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C10 CB2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
C11 CB3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
C12 CB4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Describir os principais problemas de Saúde Mental. A59
B3
B4
B8
B15
B16
B24
C7
C8
C11
Identificar as necesidades de coidado das persoas con problemas de Saúde Mental. A59
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B16
B24
C3
C6
C12
Planificar coidados de Enfermaría para as persoas con problemas de Saúde Mental. A59
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B15
B16
B24
C3
C6
C10

Contidos
Temas Subtemas
Introdución á Enfermaría Psiquiátrica e de Salude Mental. Bases biolóxicas psicolóxicas e sociais dos trastornos memtais.
Trastornos do neurodesenrolo. Discapacidade intelectual. Trastorno do espectro autista. Trastorno por déficit de atención/hiperactividade. Coidados de enfermaría.
Espectro da esquizofrenia e outros trastornos psicóticos. Delirios (ideas delirantes).Alucinacions. Pensamento (discurso) desorganizado Comportamento motor moi desorganizado ou anómalo (incluida a catatonía). Síntomas negativos. Trastorno delirante. Trastorno psicótico breve. Trastorno esquizofreniforme. Esquizofrenia. Trastorno esquizoafectivo. Coidados de enfermaría.
Trastorno bipolar e trastornos relacionados. Trastorno bipolar I. Trastorno bipolar II. Trastorno ciclotímico. Coidados de enfermaría.
Trastornos depresivos Trastorno de desregulación disrruptiva do estado de ánimo. Trastorno de depresión maior. Trastorno depresivo persistente (Distimia). Coidados de enfermaría.
Trastornos de ansiedade. Trastorno de ansiedade por separación. Mutismo selectivo. Fobia específica. Trastorno de ansiedade social. Trastorno de pánico. Agorafobia. Trastorno de ansiedade xeneralizada. Coidados de enfermaría.
Trastorno ousesivo-compulsivo e trastornos relacionados. Trastorno ousesivo-compulsivo. Trastorno dismórfico corporal. Trastorno de ateigamento. Tricotilomanía. Trastorno de escoriación. Coidados de enfermaría.
Trastornos relacionados con traumas e factores de estrés. Trastorno de apego reactivo. Trastorno de reacción social desinhibida. Trastorno de estrés postraumático. Trastorno de esestrés agudo. Trastornos de adaptación. Coidados de enfermaría.
Trastornos disociativos. Trastorno de identidade disociativo. Amnesia disociativa. Trastorno de despersoalización/desrealización. Coidados de enfermaría.
Trastornos de síntomas somáticos e trastornos relacionados. Trastorno de síntomas somáticos. Trastorno de ansiedade por enfermidade. Trastorno de conversión. Factores psicolóxicos que influen noutras afeccións médicas. Coidados de enfermaría.
Trastornos da conducta alimentaria e a inxesta de alimentos. Pica. Trastorno de rumiación. Trastorno de rexeitamento/restricción da inxesta de alimentos. Anorexia nervosa. Bulimia nervosa. Trastorno de atracons. Coidados de enfermaría.
Trastornos da excreción. Enuresis. Encopresis. Coidados de enfermaría.
Trastornos do soño-vixília. Insomnio. Hipersomnia. Narcolepsia. Trastornos do soño relacioados coa respiración. Trastornos do ritmo circadiano. Parasomnias. Coidados de enfermaría.
Disfunciones sexuales. Disforia de xénero. Trastornos parafílicos. Disfuncións sexuais. Disforia de xénero en nenos,rapaces e adultos. Trastornos parafílicos. Coidados de enfermaría.
Trastornos disruptivos, do control dos impulsos e da conducta. Trastorno negativista desafiante. Trastorno explosivo intermitente. Trastorno de conducta. Piromanía. Cleptomanía. Coidados de enfermería.
Trastornos relacionados con substancias. Trastornos relacionados co: alcohol, cafeína, cannabis, alucinóxenos, inhalantes, opiáceos, sedantes hipnóticos o ansiolíticos, estimulantes, tabaco, con outras sustancias.
Trastornos relacionados co xogo. Coidados de enfermaría.
Trastornos neurocognitivos. Delirium. Trastornos neurocognitivos maiores ou leves. Coidados de enfermaría.
Trastornos da persoalidade. Trastornos da persoalidade: paranoide, esquizoide, esquizotípica.
Trastornos da persoalidade: antisocial, límite, histriónica narcisista.
Tratornos da persoalidade: evitetiva,dependiente, obsesivo-compulsiva. Coidados de enfermaría.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba de resposta breve A59 B2 B3 B4 B8 C6 C11 2 36 38
Estudo de casos A59 B24 B16 B8 B7 B5 B4 B3 B2 C3 C6 C10 10 20 30
Solución de problemas A59 B2 B3 B5 B6 B15 B16 B24 C3 C12 5 10 15
Sesión maxistral A59 B3 B4 B8 B16 C7 C8 21 42 63
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba de resposta breve O alumno/a deberá respostar correctamente as preguntas que se lle plantexan (entre 6 e 8), das cais unha ou duas poderán ser casos teorico-prácticos.
Estudo de casos Presentaranse casos que deben analizar.
Solución de problemas Os/as alumnos/as deberán resolver unha situación problemática concreta que se lles presenta.
Sesión maxistral Exposición oral relacionada cos contidos do programa. Poede ser completada có uso de medios audiovisuais e a introducción dalgunhas preguntas para facilitar a aprendizaxe.
O alumno/a poderá interromper para facer preguntas sobre o tema.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Solución de problemas
Descrición
Corrección de exámes e axuda no estudo de casos e solución de problemas, e dúbidas que se lle poden plantexar ao alumno/a

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta breve A59 B2 B3 B4 B8 C6 C11 Terá un valor máximo do 80% da nota total (8 puntos). Debendose acadar un mínimo de 4,5 puntos para aprobar. 80
Estudo de casos A59 B24 B16 B8 B7 B5 B4 B3 B2 C3 C6 C10 Terá un valor máximo do 15% da nota total. 15
Solución de problemas A59 B2 B3 B5 B6 B15 B16 B24 C3 C12 Terá un valor máximo do 5% da nota total. 5
 
Observacións avaliación

Para aprobar a asignatura cumpre aprobar o examen (proeba de resposta breve).

Para la obtención de Matricula de Honra requerirase ter unha nota final de 10 puntos.
Ademais serán tidos en conta outros méritos como:
Asistencia a clase.
Participación na clase por medio de preguntas por parte do alumno/a e respostas a cuestions que a profesora plantexa. Colaboración na asignatura na coordinación de comunicación profesora - alumnos/as e actividades na aula como por exemplo a formación de grupos de traballo etc. Outros aspectos que demostren o seu grado de excelencia e destacado coñecimento e interese por a materia.

Os/as alumnos/as que para rematar os seus estudos se acollan á convocatoria adiantada de Decembro, deben cumprir os mesmos requisitos que nas convocatorias ordinarias. Igualmente para os alumnos/as de "2ª oportunidade".

Los/as alumnos/as que acrediten ter "Matrícula a tiempo parcial" deberán comunicarlo a la profesora ao inicio das clases da materia. Ditos/as alumnos/as deberán cumprir o programa teórico así como os traballos que a profesora lles asigne. 

Os alumnos/as que non se presenten ao examen final terán a calificación de non preentado (N.P.). Neste caso se lles conservará a nota dos traballos de clase de "Análise de fontes documentais" e "Solución de problemas" para futuras convocatorias. 


Fontes de información
Bibliografía básica Francés et al (2015). DSM.V (Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales). . Barcelona: MASSON
Mejías Lizancos F. Serrano Parra M. D. (2000). Enfermería en Psiquiatía y salud mental. . Madrid: Piramide
O´ Brien Kennedi Ballard (2000). Enfermería Psiquiátrica. México: Mc Graw - Hill

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Psicoloxía/750G01003

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Farmacoloxía/750G01011

Materias que continúan o temario
Estancias Clinicas I/750G01025
Estancias Clinicas II/750G01026
Estadías Clínicas III/750G01027
Estancias Clínicas IV/750G01028
Estancias Clínicas V/750G01029
Estancias Clínicas VI/750G01030
Estancias Clínicas VII/750G01031
Practicum/750G01032

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías