Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A56 |
Coñecer a lexislación aplicable e o código ético e deontolóxico da enfermaría española, inspirado no código europeo de ética e deontoloxía de enfermaría. |
A57 |
Prestar coidados, garantindo o dereito á dignidade, privacidade, intimidade, confidencialidade e capacidade de decisión do paciente e familia. |
A58 |
Individualizar o coidado considerando a idade, o xénero, as diferenzas culturais, o grupo étnico, as crenzas e valores. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa nun equipo interdisciplinar. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B8 |
Capacidade de análise e sínteses. |
B11 |
Capacidade e habilidade de xestión da información. |
B12 |
Capacidade para organizar e planificar. |
B16 |
Coñecer e apreciar a diversidade e a multiculturalidade. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C10 |
CB2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo. |
C11 |
CB3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética. |
C12 |
CB4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Comprender e aceptar as condicións éticas, legáis e profesionáis que conforman a práctica da enfermaría. |
A56
|
B1 B2 B6 B8 B16
|
C3 C6 C7 C11
|
Recoñecer os códigos deontolóxicos da profesión e as normas legais do ámbito profesional, así como a lexislación en materia de saúde. |
A56
|
B1 B2 B3
|
C4 C10 C12
|
Identificar e xustificar o dereito á dignidade, privacidade, intimidade e confidencialidade das persoas con problemas de saúde. |
A57
|
B1 B3 B6 B8 B11 B12 B16
|
C7 C10 C11 C12
|
Identificar e defender o dereito á información e á autonomía na toma de decisións do usuario e da súa familia. |
A56 A57 A58
|
B1 B4 B5 B6
|
C4 C7 C10 C11 C12
|
Interpretar e sintetizar críticamente as fontes de datos e a información que faciliten a libre elección do usuario. |
A56 A57
|
B1 B2 B3 B8 B11 B12
|
C1 C3 C6 C10 C11 C12
|
Descubrir e utilizar as intervencións enfermeiras no marco ético e deontolóxico da enfermaría. |
A57 A58
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B12 B16
|
C4 C7 C10 C11 C12
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1.- CONSIDERACIÓNS XERAIS DE ETICA E MORAL
|
1.1 Introdución.
1.2 Definición de ética e moral. Conceptos: Lexislación, Deontología.
1.3 Diferentes perspectivas e tendencias da ética.
1.4 Toma de decisions éticas e proceso deliberativo. |
2. ETICA CIVICA
|
2.1 Necesidade dunha ética cívica.
2.2 Respecto activo, non indiferenza.
2.3 Solidariedade corporativa e solidariedade moral.
|
3. ENFERMARÍA Y ÉTICA PROFESIONAL
|
4.1 Introdución.
4.2 Etica das profesións.
4.3 Etica do coidado.
4.4 Coidar con calidade.
4.5 Principios e valores enfermeiros.
4.6 A etica en enfermaría.
4.7 Codigo deontolóxico en enfermaría. |
4. A BIOÉTICA Y OS SEUS PRINCIPIOS ESPECÍFICOS
|
5.1 Concepto de bioética.
5.2 Principios eticos.
5.3 Principios bioéticos.
5.4 Comites de bioética.
|
5. DEREITOS FUNDAMENTAIS
|
6.1 Dereitos da persoa na Constitución española.
6.2 Dereitos e deberes dos usuarios.
6.3 Información. Consentimento informado.
6.4 Lexislación sobre Dereitos e deberes dentro da Lei Xeral de Sanidade. |
6. RESPONSABILIDADE ETICA E LEGAL
|
7.1 Responsabilidade: Responsabilidade civil e penal da enfermeira.
7.2 Segredo profesional. Confidencialidade.
|
7. ASPECTOS ESPECIFICOS DO EXERCICIO PROFESIONAL
|
8.1 Interrupción voluntaria do embarazo.
8.2 Eutanasia.
8.3 Dereito a unha morte digna.
8.4 Manipulación do patrimonio xenético e diagnostico xenético.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A56 B16 B3 C7 C10 C12 |
18 |
24 |
42 |
Aprendizaxe colaborativa |
A56 A57 A58 B1 B2 B5 B6 B8 B11 B12 C3 C4 C6 C7 C10 C11 |
18 |
36 |
54 |
Presentación oral |
A56 B1 B3 B4 B8 B11 B12 C1 C3 C6 C12 |
4 |
9 |
13 |
Foro virtual |
B3 B4 B8 C4 C1 |
0 |
8 |
8 |
Recensión bilbiográfica |
A56 B1 B3 B8 B11 C1 C3 C4 C6 C7 C11 |
0 |
18 |
18 |
Proba obxectiva |
A56 A57 A58 B2 B3 B16 C11 |
2 |
9 |
11 |
|
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Os contidos teóricos básicos da materia serán impartidos mediante lección maxistral, pero cun enfoque participativo por parte do alumnado. Baseada na exposición oral complementada co uso de audiovisuais e introdución dalgunhas preguntas dirixidas ao alumnado, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
- Esta metodoloxía realizarase de maneira virtual utilizando as ferramentas informáticas institucionais, sendo o Campus Virtual a canle principal de comunicación entre os docentes e o alumnado.
|
Aprendizaxe colaborativa |
Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e comunicación.
A metodoloxía utilizada nesta materia basearase na Aprendizaxe Baseada en Problemas (ABP). É un método didáctico que permite ao alumnado adquirir coñecementos, habilidades e actitudes, para ser capaz de identificar, analizar e resolver problemas de saúde de maneira eficaz, eficiente e humana (Bridges, 1991; Branda, 1990)
No ABP un grupo pequeno reúnese, coa facilitación de titor, para analizar e resolver un problema (escenario) seleccionado ou deseñado especialmente para o logro de certos obxectivos de aprendizaxe.
O estudante integrado, obrigatoriamente dentro dun grupo pequeno, traballará conxuntamente na resolución das tarefas asignadas polo profesor para optimizar a súa aprendizaxe e o do resto dos membros do grupo. Traballásese polo menos 5 escenarios e/ou casos.
O desenvolvemento de cada escenario farase durante as horas de seminario e en cada grupo nas horas de traballo autónomo.
Os grupos comporanse o primeiro día de clase da materia. Os resultados dos escenarios entregaranse a través da plataforma Moodle.
- Unha parte desta metodoloxía poderase realizar de maneira virtual utilizando as ferramentas informáticas institucionais, sendo o Campus Virtual a canle principal de comunicación entre o docente e o alumnado.
|
Presentación oral |
Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da cal o alumnado e o profesor interactúan dun modo ordenado, propondo cuestións, realizando aclaracións, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Os resultados do traballo realizado con metodoloxía colaborativa serán presentados na aula e argumentado diante do resto do estudiantado.
- Unha parte desta metodoloxía poderase realizar de maneira virtual utilizando as ferramentas informáticas institucionais, sendo o Campus Virtual a canle principal de comunicación entre o docente e o alumnado. |
Foro virtual |
Espazo de discusión informal destinado aos estudantes para o tratamento dun tema ou problema, que se desenvolve a través dunha contorna virtual de aprendizaxe mediante ferramentas de comunicación asíncrona (foro).
- Esta metodoloxía realizarse de maneira virtual utilizando as ferramentas informáticas institucionais, sendo o Campus Virtual a canle principal de comunicación entre o docente e o alumnado. |
Recensión bilbiográfica |
A recensión bibliográfica supón un proceso de lectura crítica dun libro, dun artigo, dunha tese ou dunha comunicación a un congreso. Como tal proceso comprende a lectura da obra, a análise do seu contido e unha crítica e valoración da mesma en relación á literatura existente sobre o tema.
A lectura crítica da documentación aportada (capitulo libros, artigos, tesis...) complementarase con a resposta, por parte do alumnado, a unha serie de preguntas realizadas sobre o tema.
- Esta metodoloxía realizarse de maneira virtual utilizando as ferramentas informáticas institucionais, sendo o Campus Virtual a canle principal de comunicación entre o docente e o alumnado. |
Proba obxectiva |
Exame tipo test. A proba será elaborada co fin de valorar o nivel de coñecementos teóricos do alumnado.
A proba poderá realizarse de maneira presencial ou virtual utilizando as ferramentas informáticas institucionais. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Recensión bilbiográfica |
Aprendizaxe colaborativa |
Presentación oral |
Proba obxectiva |
|
Descrición |
A atención personalizada ten como finalidade orientar o alumnado na realización das diferentes actividades integradas na materia. O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, ben de maneira presencial ou a través das ferramentas informáticas institucionais, sendo o Campus Virtual da UDC a canle principal de comunicación.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Recensión bilbiográfica |
A56 B1 B3 B8 B11 C1 C3 C4 C6 C7 C11 |
A comprensión da documentación achegada valórase a través das respostas, por parte do alumnado, a unha serie de preguntas realizadas sobre o tema ou a entrega de breves comentarios sobre o contido dos textos.
É obrigatoria e supón o 15% (1,5 punto) da nota final.
Será necesario alcanzar unha puntuación de 5 puntos (sobre 10) para sumar as calificacións do resto de actividades. |
15 |
Aprendizaxe colaborativa |
A56 A57 A58 B1 B2 B5 B6 B8 B11 B12 C3 C4 C6 C7 C10 C11 |
A realización do traballo colaborativo é obrigatoria.
Valorarase nos casos achegados: integración de coñecementos teóricos básicos na aplicación práctica, a aplicación nos casos da toma de decisións dos diferentes casos a través de modelo deliberativo. Desenvolvemento dos cursos de acción extremos, intermedios e os casos de accións prudentes.
Supón o 30% (3 puntos) da nota final.
Será necesario acadar unha puntuación de 5 puntos (sobre 10) para sumar as calificacións do resto de actividades.
|
30 |
Presentación oral |
A56 B1 B3 B4 B8 B11 B12 C1 C3 C6 C12 |
Valorarase o problema exposto e as conclusións establecidas, a reflexión xeral do aprendido no caso exposto, o pensamento crítico do grupo sobre o caso e a xustificación das intervencións e/ou respostas a través de bases documentais, normas e leis éticas e deontolóxicas actuais.
Supón o 10% (1 puntos) da nota final.
Será necesario acadar unha puntuación de 5 puntos (sobre 10) para sumar as calificacións do resto de actividades. |
10 |
Proba obxectiva |
A56 A57 A58 B2 B3 B16 C11 |
Exame tipo test cunha única resposta correcta.
É obrigatoria e supón un 40% (4 puntos) da nota total.
As respostas incorrectas descontarán aplicando a seguinte fórmula: Puntuación= nº de acertos – (nº erros/4) ou nº de acertos-(nº de errosx0.25).
Será necesario acadar unha puntuación de 5 puntos (sobre 10) para sumar as calificacións do resto de actividades.
|
40 |
Foro virtual |
B3 B4 B8 C4 C1 |
Valorarase a participación e a capacidade reflexiva sobre os temas achegados e/ou expostos nos foros, a expresión escrita dos comentarios, suxestións e/ou reflexións expostas polo alumnado. A súa capacidade de análise e pensamento crítico, así como a súa creatividade.
É obligatoria, a participación no foros supón o 5% (0,5 puntos) da nota final. |
5 |
|
Observacións avaliación |
Para superar a materia no SISTEMA ORDINARIO (obligatorio para todo o alumnado con matricula ordinaria) o estudante debe superar cada unha das partes: aprendizaxe colaborativo (30%), presentación oral (10%), foro virtual (5%) e recesión bibliográfica (15%) e proba obxectiva (40%). A cualificación de non presentado: otorgarase ao alumnado que non se presente ao exame nin participe nas actividades programadas. O alumnado da convocatoria adiantada de Decembro e Segunda Oportunidade, debe cumprir os mesmos requisitos que nas convocatorias ordinarias. O alumnado con matrícula a tempo parcial (con o sin dispensa académica) poderá optar a non acudir as actividades grupais presenciais, pero deberá traballar nas actividades programadas (según a documentación do moodle) e presentalas de forma individual na plataforma moodle ou de forma presencial nas tutorías programadas. Convocatorias de segunda e posteriores matrículas: Para aqueles alumnos/as que cursen a materia e finalicen as actividades programadas coa cualificación de aprobado, poden volver cursar toda a materia novamente ou presentarse só a proba obxectiva, tendo en conta que a cualificación da mesma fará media coa cualificación obtida no curso académico no que cursase o resto de actividades. Para optar á matrícula de honra, o alumnado deberá acadar unha calificación final entre 9,6 - 10. SEGUNDA OPORTUNIDADE E OUTRAS: O/a estudante de "2ª oportunidade e outras" seguirá o sistema de avaliación da 1ª oportunidade. Poderá presentar as actividades académicas pendentes, ou as non superadas, e acudir á proba obxectiva.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Medina Castellano Carmen (2000). Etica y legislación. Madrid. DAE Grupo Paradigma
Arroyo MP, Serrano A (1988). Etica y Legislación en Enfermería. Madrid. Interamericana
Arroyo P, Cortina A (1996). Etica y legislación en enfermería. Madrid. Interamericana
Almenara P (1995). Etica y Legislación en Enfermería. Master de Enfermería. Barcelona. Masson
ICN (1994). La ética en la práctica de la enfermería. Guia para la toma de decisiones éticas. Ginebra. Consejo Internacional de Enfermeras.
Noval Cinza Jose, et al (1997). Principios de bioética. A Coruña. Servicio de Publicaciones UDC
Calvo Sanchez, Dolores (2010). Secreto profesional en el ámbito de la enfermería. Lisboa. Editorial Juruá |
·
Mosqueda-Diaz, A., Mendoza-Parra, S., Jofré-Aravena, V. (2014).
Aporte de enfermería a la toma de decisiones en salud. Rev Bras Enferm.
mai-jun; 67(3):462-7 ·
Orbegozo Aramburi, A. Etica y Enfermería.
http://www.paliativossinfronteras.com/upload/publica/libros/dilemas-eticos-final-vida/02%20Orbegozo.pdf ·
Garzón Alarcón, N. (2001). Toma de decisiones
éticas. Catadra Manuel Ancina. Etica y Bioética. ·
Cortina, A., Conill, J. (2000). El sentido de las
profesiones. verbo Divino. Navarra ·
Pegueroles, A. F. (2005). Cuidar siguiendo los
valores y principios éticos propios de la enfermería. Enfermería
Clínica, 15(5), 287-290. ·
de Lima, A. E. A. (2003). ¿ Cómo comunicar
malas noticias a nuestros pacientes y no morir en el intento?. Rev
Argent Cardiol, 71, 217-220. ·
Santiago, C. D. V. M. Derecho a la Información
en el ámbito sanitario. ·
Lorda, S., & Eta Concheiro, P. (1993). L.
El consentimiento informado: teoría y práctica. Med
Clin (Barc), 100(17), 659-663. ·
Simón, P. (2001). Júdez J. Consentimiento
informado. Med Clin (Barc), 117(3), 99-106. ·
García Ortega, C., Cózar Murillo, V., & Almenara
Barrios, J. (2004). La autonomía del paciente y los derechos en materia de
información y documentación clínica en el contexto de la Ley 41/2002. Revista
española de salud pública, 78(4), 469-479. ·
Calvo, D. (2010). Secreto profesional en el ámbito
de la enfermería. Ed. Jurúa. Lisboa. ·
Lago, E. A., Rico, C. C., & Sanjuán, J. A.
G. (2011). Los documentos de Instrucciones Previas y la planificación
anticipada de las decisiones sanitarias.Galicia
Clínica, 72(3), 121-124. ·
de Cuidados Paliativos, S. E. (2014). Guía de
cuidados paliativos. línea] http://www. secpal. com/guiacp/guiacp. pdf.[Consultada:
16/05/2006]. ·
Simón-Lorda, P., Tamayo-Velázquez, M. I.,
Vázquez-Vicente, A., Durán-Hoyos, A., Pena-González, J., & Jiménez-Zurita,
P. (2008). Conocimientos y actitudes de los médicos en dos áreas sanitarias
sobre las voluntades vitales anticipadas. Atención primaria, 40(2), 61-66. ·
Arauzo, V., Trenado, J., Busqueta, G., &
Quintana, S. (2010). Grado de conocimiento sobre la ley de voluntades
anticipadas entre los familiares de los pacientes ingresados en un servicio de
medicina intensiva. Medicina clínica,134(10),
448-451. |
Bibliografía complementaria
|
|
Aportarase bibliografía actualizada a través de artigos científicos relacionados cos temas a traballar. O estudiantado disporá de todos os materiais de traballo da maneira dixitalizada en Moodle. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Psicoloxía/750G01003 | Fundamentos da Enfermaría/750G01007 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Enfermaría da Saúde Mental/750G01015 | Estancias Clinicas II/750G01026 |
|
Materias que continúan o temario |
Enfermaría clínica III/750G01017 | Enfermaría materno-infantil/750G01018 | Enfermaría Comunitaria II/750G01019 | Enfermaría Xerontolóxica/750G01020 | Estadías Clínicas III/750G01027 | Estancias Clínicas IV/750G01028 | Estancias Clínicas V/750G01029 | Estancias Clínicas VI/750G01030 | Estancias Clínicas VII/750G01031 | Practicum/750G01032 |
|
Observacións |
Esta materia ten en conta as recomendacións de SOSTENIBILIDADE MEDIO AMBIENTE, PERSOA E IGUALDADE DE XENERO:
- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia, realizarase a través da plataforma Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos.
- Teranse en conta os principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais.
- Atendendo ás distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria, nesta materia terase en conta a perspectiva de xénero velando pola non utilización dunha linguaxe sexista na aula, nos documentos desenvolvidos na materia e nas actividades docentes realizadas co alumnado.
- Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas dentro da aula, influíndo na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.
- Prestarase especial atención en detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.
- Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso idóneo, igualitario e proveitoso á vida universitaria.
- Nesta materia o profesorado ten contraído o compromiso de aplicación da normativa da UDC ante situacións de plaxio.
|
|