Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Enfermaría materno-infantil Código 750G01018
Titulación
Grao en Enfermaría
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao Anual
Terceiro Obrigatoria 9
Idioma
Castelán
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Rodeño Abelleira, Angeles
Correo electrónico
angeles.rodeno@udc.es
Profesorado
Piñón Díaz, María Josefa
Rodeño Abelleira, Angeles
Correo electrónico
maria.j.pinon.diaz@udc.es
angeles.rodeno@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.es/moodle
Descrición xeral A través do proceso de aprendizaxe, reflexión e interiorización desenvolvido ao longo da materia, o alumno e a alumna adquirirán os coñecementos, actitudes e habilidades necesarios para:

- Participar na atención da comunidade, tendo en conta a realidade da muller e da poboación infantil e adolescente nela.
- Comprender o proceso saúde–enfermidade da muller e do neno e a nena desde o seu nacemento ata a adolescencia, así como os condicionantes físicos, psíquicos, antropolóxicos e da contorna sociofamiliar que o potencian ou dificultan.
- Identificar as necesidades de saúde propias da muller, especialmente durante a súa etapa reprodutiva e durante o seu proceso de maternidade.
- Prestar coidados de enfermería á muller, que contemplen desde a promoción, o mantemento, a recuperación e a rehabilitación da saúde ligada ao sexo, á reprodución humana, e ao coidado de forma integral da nai.
- Analizar críticamente os recursos e dispositivos sociosanitarios que prestan atención á muller.
- Realizar as accións encamiñadas á vixilancia e seguimento do neno e a nena sans, así como a detección precoz dos nenos e as nenas de alto risco.
- Identificar as necesidades de saúde do neno e nena san ou enfermo, desde o nacemento á adolescencia nos diferentes contextos en que se atopa (familia, comunidade, medio hospitalario)
- Valorar e detectar os problemas relacionados coas necesidades básicas alteradas do neno ou nena e do adolescente ou da adolescente.
- Establecer unha correcta comunicación co neno, nena, a familia e a equipa de saúde.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non hai cambios

2. Metodoloxías
*maxistral pasa a ser exclusivamente virtual vía Teams síncrona co grupo e na franxa horaria asinada para a materia no calendario.
*seminarios grupais vía teams (faránse grupos restrinxidos segundo as esixencias da pandemia, máximo nove membros do alumnado e o docente)
En caso de non poder asumir a presencialidade por esixencias da pandemia o ensino será exclusivamente virtual e na franxa horaria asinada no calendario académico.

*seminarios on-line, de periodicidade semanal con achegas da materia en plataforma Moodle.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
O alumnado dispón de material docente na plataforma Moodle e actualización e corrección das tarefas plantexadas. Estudo de casos clínicos semanais e traballo tutelado con presentación final presencial.

4. Modificacións na avaliación
Requisitos para superar a materia. O sistema de evaluación será 50% resultado da avaliación contínua (seminarios e traballo tutelado) e o 50% cuestionario tipo test vía Moodle.
Os alumnos deben entregar e expoñer os traballos na data que se lles indique.
No caso das tutorías serán virtuais e coa obrigatoriedade de comunicación formal vía mail ao docente.
O cómputo da asistencia só se realizará con respecto ás sesións ate o momento no que se suspende a actividade presencial.
A oportunidade de xullo estará sometida aos mesmos criterios que a de xuño.


5. Non hai modificacións da bibliografía ou webgrafía

Competencias do título
Código Competencias do título
A40 Identificar as características das mulleres nas diferentes etapas do ciclo reprodutivo e no climaterio e nas alteracións que se poden presentar, proporcionando os coidados necesarios en cada etapa.
A41 Aplicar coidados xerais durante o proceso de maternidade para facilitar a adaptación das mulleres e os neonatos ás novas demandas e previr complicacións.
A42 Coñecer os aspectos específicos dos coidados do neonato.
A43 Identificar as características das diferentes etapas da infancia e adolescencia e os factores que condicionan o patrón normal de crecemento e desenvolvemento.
A44 Coñecer os problemas de saúde máis frecuentes na infancia e identificar as súas manifestacións.
A45 Analizar os datos de valoración do neno, identificando os problemas de enfermaría e as complicacións que poden presentarse.
A46 Aplicar as técnicas que integran o coidado de enfermaría, establecendo unha relación terapéutica cos nenos e os seus coidadores.
A47 Seleccionar as intervencións dirixidas ao neno san e ao enfermo, así como as derivadas dos métodos de diagnóstico e tratamento.
A48 Ser capaz de proporcionar educación para a saúde aos padres ou coidadores primarios.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B7 Comunicarse de maneira efectiva en un entorno de traballo.
B9 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
B10 Capacidade para adaptarse ás situacións novas.
B13 Toma de decisións.
B14 Habilidades interpersonais.
B15 Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C10 CB2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
C11 CB3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
C12 CB4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Recoñecer as enfermidades de transmisión sexual (ETS) máis frecuentes e as súas medidas de prevención. A40
A41
B1
B2
B3
B7
B9
B10
B13
B14
B15
C1
C7
C10
C11
C12
Planificar coidados de enfermaría nas mulleres con cancro de mama e xinecolóxico A40
A41
A42
A43
A44
A45
A46
A47
A48
B1
B2
B3
B7
B9
B10
B13
B14
B15
C1
C7
Identificar os diferentes métodos anticonceptivos. A40
B1
B2
B3
B7
B9
B10
B13
B14
B15
C1
C7
C10
Describir os principais procesos patolóxicos na idade neonatal, na infancia e na adolescencia, as probas diagnósticas e os procedementos terapéuticos A42
A43
A44
A45
A46
A47
A48
B1
B2
B3
C1
Describir as necesidades de coidado do neno e nena e da súa familia, identificando e priorizando os diagnósticos de enfermaría e as complicacións potenciais. Planificar coidados relacionados coa especificidade dos pacientes pediátricos e o seu desenvolvemento. A42
A43
A44
A45
A46
A47
A48
B1
B2
B3
B7
B9
B10
B13
B14
B15
Desenvolver habilidades na realización das técnicas e procedementos enfermeiros máis usuais en pediatría, a súa indicación e base científica. A40
A41
A42
A43
A44
A45
A46
A47
A48
B1
B2
B3
B9
B10
B13
B14
B15
C1
C7
Demostrar interese e sensibilidade pola infancia, a adolescencia e os seus problemas de saúde na sociedade actual. A40
A41
A42
A43
A44
A45
A46
A47
A48
B1
B2
B3
B7
B9
B10
B13
B14
B15
C1
C7
Comprender os principais problemas da saúde reprodutiva. A40
A41
B1
B2
B3
B7
B9
B10
B13
B14
B15
C10
C11
C12
Describir o proceso de fecundación, implantación e desenvolvemento fetal ata o momento do nacemento. A40
A41
A42
A43
A44
A45
A46
A47
A48
B1
B2
B3
B7
B9
B10
B13
B14
B15
C1
C7
Identificar as necesidades de coidado das mulleres nas diferentes etapas da xestión, parto e puerperio. A40
A41
A42
A43
A44
A45
A46
A47
A48
B1
B2
B3
B7
B9
B10
B13
B14
B15
C1
C7
Planificar os cuidaos de enfermaría nos diferentes estadíos da xestación partos e puerperio. A40
A41
B1
B2
B3
B7
B9
B10
B13
B14
B15
C1
C7
identificar las características do neonato/a, a infancia e adolescencia e factores que condicionan o patrón normal de crecemento e y desenvolvimento A42
A43
A44
A45
A46
A47
A48
B1
B2
B3
B7
B9
B10
B13
B14
B15
C1
C7

Contidos
Temas Subtemas
UNIDADE 1: REPRODUCIÓN HUMANA Tema 1.1: Anatomía feminina. Patoloxía e disfunción do só pélvico.
Tema 1.2: Ciclo feminino e alteración do ciclo menstrual.
Tema 1.3: Consulta xinecolóxica: entrevista clínica e anamnese. Dor pélvico.
Tema 1.4: Desenvolvemento prenatal humano.
Tema 1.5: Actuación sanitaria nos delitos contra a liberdade sexual da muller. Perspectiva VIOXEN
UNIDADE 2: EMBARAZO NORMAL. CONSULTA DE MATRON/A.
Tema 2.1: Cambios anatomofuncionais no embarazo.
Tema 2.2: Protocolo de seguimento no embarazo de baixo risco. Calendario de probas.
Tema 2.3: Consulta dea matron/a en atención primaria.
Tema 2.4: Profilaxe do risco obstétrico. Actividades de promoción da saúde.
UNIDADE 3: PARTO E PUERPERIO NORMAIS. Tema 3.1: O parto normal. Estática fetal. Fases do parto normal. Cuidados de enfermaría.
Tema 3.2: Valoración da xestante en urxencias. Estratexia de saúde sexual e reproductiva. Novas esixencias de actuación e coidados. O plan de parto, unidades UTPR.
Tema 3.3: Analxesia obstétrica. Métodos alternativos á epidural para o alivio da dor. Coidados de enfermaría.
Tema 3.4: O puerperio normal. Cambios involutivos. Coidados na estancia hospitalaria e despois da alta.
UNIDADE 4: EMBARAZO DE ALTO RISCO E PATOLOXÍA XESTACIONAL. PARTO E PUERPERIO PATOLÓXICOS.
Tema 4.1. Enfermidades gravídicas. Metrorraxias na xestación.
Tema 4.2: Mortalidade perinatal e dó perinatal.
Tema 4.3: Partos distócicos.
Tema 4.4: Puerperio patolóxico.
UNIDADE 5: A MULLER ANTE A PERSPECTIVA DO EMBARAZO. Tema 5.1: Defectos conxénitos. Técnicas de detección.
Tema 5.2: Interrupción legal do embarazo.
Tema 5.3: Infeccións de transimisón sexual e estratexias de prevención.
Tema 5.4: Métodos anticonceptivos. ïndice PEARL e criterios de elexiblidade da OMS.
Tema 5.5: Epidemioloxia, prevención e diagnóstico precoz dos tumores malignos xinecolóxicos e de mama. Virus do papiloma humano e cancro de cérvix. Perspectiva actual do programa de cribado. Técnicas citolóxicas.
UNIDADE 6: LACTANCIA MATERNA. Tema 6.1: Impronta e vínculo. Pérdida da cultura de aleitamento materno. Fisioloxía da lactancia, superioridade do leite humano. Inicio da lactancia.
Tema 6.2: Dificultades no establecemento e mantemento da LM. Tipos de lactancia. Abandono precoz. Ingurxitación e mastite.
Tema 6.3: Iniciativa IHANM, estratexias da UNICEF-OMS para o fomento da LM. Implicacións de coidado de enfermaría para as nais lactantes.
Tema 6.4: Lactancia, dereito familiar e conciliación laboral.
UNIDADE 7: INTRODUCIÓN Á ENFERMARÍA PEDIÁTRICA Tema 7.1.: Características especiais da enfermaría infantil
Tema 7.2.: Evolución histórica dos coidados infantís
UNIDADE 8: COIDADOS DE ENFERMARÍA AOS RECÉN NADOS OU NADAS Tema 8.1.: Atención ao recen nado ou nada durante o nacemento
Tema 8.2.: O recen nado ou nada san
Tema 8.3.: O recen nado ou nada con problemas de saúde
UNIDADE 9: ATENCIÓN DE ENFERMARÍA AO NENO SAN E Á NENA SANA. Tema 9.1: Crecemento de desenrolo durante as distintas etapas evolutivas.
Tema 9.2: A necesidade de hixiene do neno e da nena.
Tema 9.3: A necesidade de alimentación.
Tema 9.4: A necesidade de actividade, descanso e sono.
Tema 9.5: A necesidade de seguridade física. Calendario de vacinacións. Prevención de accidentes.
UNIDADE 10: O NENO E A NENA NO HOSPITAL Tema 10.1: As unidades de enfermaría infantil.
Tema 10.2: Coidados de enfermaría ao neno e a nena hospitalizados.
Tema 10.3: Valoración e tratamiento da dor.
Tema 10.4: O nena e a nena con febre.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A3 A4 A5 A6 A8 A9 A12 A15 A40 A42 A43 A44 35 45 80
Análise de fontes documentais B1 B2 B3 B11 B12 10 10 20
Proba obxectiva A45 A46 B2 B3 B7 B12 B13 B16 B24 C1 C7 C10 C11 C12 2 85 87
Estudo de casos B1 B2 B3 B7 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B24 C1 C7 C10 C11 C12 23 10 33
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.
Estudo de casos Sesiones dirigidas a la resolución de casos prácticos que requieren soluciones
creativas y novedosas, para hacer frente a los nuevos escenarios sociales
propios de esta sociedad global.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
Atención personalizada a demanda do alumnado, coa finalidade de esclarecerle dudas en torno aos contenidos da materia o a calquer problema que lle poda dificultar a comprensión ou seguemento da materia.

Esíxese petición formal de tutoría virtual mediante envío de correo institucional ao profesor/a responsable da docencia.
Ferramenta empreada Moodle e Teams con frecuencia semanal. Sesión semanal para avance dos conidos teóricos na franxa horaria que ten asinada no calendaro para desarrollar discusiones dirixidas a través das que se poñen en práctica o contido teórico da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos B1 B2 B3 B7 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B24 C1 C7 C10 C11 C12 Obradoiros o seminarios:Sesiones dirixidas á resolución de casos prácticos que requiren solucións creativas e novedosas, para facer fronte aos novos escenarios sociais propios de esta sociedade global.

Asistencia obrigatoria aos obradoiros grupales. Os alumnos e alumnas deben entregar o traballo plantexado pola profesora no plazo marcado na tarefa de Moodle.
No caso de alumnos e alumnas con matrícula parcial VER apartado AVALiACIÖN
50
Proba obxectiva A45 A46 B2 B3 B7 B12 B13 B16 B24 C1 C7 C10 C11 C12 Realización dun exame teórico tipo test sobre os temas explicados nas leccións maxistrais, obradoiros e seminarios.

Cuestionario tipo test 40 preguntas de escolla única. Pondera 50% sobre o total da materia. Farase preferentemente baixo plataforma Moodle.

50
 
Observacións avaliación

- Proba obxectiva: constará dunha Proba tipo test: realizarase unha proba escrita coincidindo coa data oficial da materia ao finalizar o  curso. 

A proeba consta de 40 preguntas tipo test con 4 ou máis alternativas nas que solo unha opción e válida. Os contidos que se evaluarán serán os desarrollados durante as sesions maxistraiss e os seminarios (estudos de casos, obradoiros  ou charlas divulgativas)

Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10 puntos.

A puntuación mínima para superar a proba será de 5 puntos.

- Estudo de casos: A asistencia virtual ou presencial ás sesions de estudos de casos durante os seminarios non será  obrigatoria para aprobar. Débese xustificar a ausencia e se é posible antes da celebración. Quedan excluidos desta esixencia  os alumnos/as que teñan concedida a matrícula parcial e así conste en secretaría virtual. Estos alumnos e alumnas deben realizar as actividades que se lles indiquen e entregalas no momento indicado: esta programación se realizará cando se presente o caso particular personal. Ao inicio do curso deben poñerse en contacto coas profesoras. Deben solicitar a dispensa académica ao Decanato nol mesmo momento de remitir a documentación Xustificativa.

Nos estudos de caso valorarase a capacidade para relacionar o coñecemento con problemas concretos, a capacidade de análise ecomprensión de situación, así como a capacidade de interacción dentro do grupo e as aportacions  no proceso de reflexión.

Ao comenzo de cada sesión, o alumno demostrará a asistencia. Cada grupo debe entregar o caso no que se traballara no plazo marcado pola docente. Aentrega será en tarefas de Moodle ou  a través do correo electrónico e non rebasará o plazo marcado.

As actividades relacionadas cos estudos de casos son de carácter sumativo e non se poden recuperar ou substituir por outras actividades da materia, salvo o disposto para os alumnos e alumnas de matrícula parcial. Ao longo do curso se realizarán os estudos de caso planificados no cronograma damateria. 

OBSERVACIONES DE EVALUACIÓN: 

- Fórmula para calcular a calificación da prueba tipo test: 

Cada respuesta correcta puntúa 1 punto.

Al número de aciertos hay que restar el producto siguiente (0.33 x nº de fallos)

La puntuación se dividirá entre 4 para obtener la nota.

Las preguntas contestadas en blanco no suman ni restan.

Os traballos tutelados e seminarios constituúen o outro 50% da asignatura e se consideran evaluación contínua

- Calificación final da asignatura Enfermería Materno-Infantil:

A nota final de Enfermería Materno-infantil  calcularase facendo unha media ponderada dacalificación obtida en Enfermería Maternal e Enfermería Infantil por separado. Ol peso sobre a nota final é o seguinte:

- Enfermería Maternal 40%

- Enfermería Infantil 60%


Fontes de información
Bibliografía básica

Fernández del Castillo, I. La nueva revolución del nacimiento. El camino hacia un nuevo paradigma. Editorial Ob Stare. 2014.

Navarro Martín, JA.;Trillo Fernández, C.; Luque Barea, MA.; Seoane García, J.; Alonso Llamazares, MJ.; Gotor Montoro, S. Anticoncepción y salud sexual en Atención Primaria. 2013

González Merlo, J.;Lainilla Vicens, JM; Fabre Gonzalez, E.; González Bosquet, E. Obstetricia. 6a edición, Elsevier Masson. Barcelona 2016.

González, C. Un regalo para toda la vida. Guía de la lactancia materna. Temas de Hoy; 2012.

Torrens Sigalés RM, Martinez Bueno C. Enfermería de la mujer. Madrid: Ediciones DAE grupo Paradigma;2009.

Usandizaga JA. Tratado de obstetricia y ginecología. Vol.I. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2011.

Smulders, B. Parto Seguro. Una guía completa. Ediciones Medici, SA. 2002.

Calais-Germain, B. El periné femenino y el parto. Anatomía para el movimiento. Editorial La Liebre de Marzo, S.L. 2013.

Observatorio de salud de las mujeres. Estrategia de atención al parto normal en el Sistema Nacional de Salud. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.Gobierno de España. 2012.


Enfermería Pediátrica:

Kyle Terri. Guía clínica de enfermería pediátrica. Wolters Kluwer Health;  2014.

NANDA INTERNACIONAL. Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasificación 2012-2014. Elsevier; 2013.

Aguilar Cordero MJ. Tratado de Enfermería del niño y el adolescente. Cuidados Pediátricos. 2ª ed. Barcelona: Elsevier Science; 2012.

Ball, Jane W. Enfermería pediátrica: Asistencia infantil. Pearson; 2011.

Ruza F.Manual Cuidados intensivos pediátricos. Ed. Norma-Capitel; 2010

Asociación Española de Pediatría de Atención Primaria. Programa de Salud Infantil. Madrid; 2009.

Acerbo F y Garrahan JP. Cuidados en Enfermería Neonatal. 3ª edición. Ediciones Journal. Argentina; 2009.

Lawrence Ruth, Lawrence Robert. Lactancia materna. Una guía para la profesión médica. Elsevier; 2007.

Díaz Gómez M y cols. Tratado de Enfermería de la Infancia y la Adolescencia. Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2006.

Bras i Marquillas J y de la Flor i Brú JE. Pediatría en Atención Primaria. 2ª edición. Ed. Masson SA. Barcelona; 2005.

Chaure López I y Inarejos García M. Enfermería Pediátrica. Barcelona: Masson; 2004.

Hernández Rodríguez M. Alimentación Infantil. 3ª ed. Madrid: Díaz de Santos; 2001.

Bibliografía complementaria
Enlaces de interés Enfermería Maternal:

Guías técnicas do Espazo da Muller. SERGAS: http://www.sergas.es/MostrarContidos_N2_T01.aspx?IdPaxina=50019

Libro de Saúde da Embarazada. SERGAS: http://www.sergas.es/gal/muller/docs/libro_saude_embarazada%2011-04-2012.pdf

Guía de Practica Clinica sobre atención al parto normal. Ministerio de Sanidad y Política Social, 2010: http://matronasubeda.objectis.net/area-cientifica/guias-protocolos/guia-de-practica-clinica-sobre-la-atencion-al-parto-normal

Estrategia de Salud Sexual y Reproductiva. Ministerio de Sanidad y Política Social, 2010: http://matronasubeda.objectis.net/area-cientifica/guias-protocolos/ESSR

Estrategia de atención al Parto Normal. Ministerio de Sanidad y Consumo, 2007: http://matronasubeda.objectis.net/area-cientifica/guias-protocolos/EAPN

Cuidados desde el nacimiento. Ministerio de Sanidad y Política Social, 2010: http://matronasubeda.objectis.net/area-cientifica/guias-protocolos/cuidados-desde-el-nacimiento

Maternidad Hospitalaria. Estándares y    Recomendaciones. Ministerio de Sanidad y Política Social, 2009: http://matronasubeda.objectis.net/area-cientifica/guias-protocolos/maternidad-hospitalaria.-estandares-y-recomendaciones

La asistencia al parto de las mujeres sanas. Axencia de Avaliación de Tecnoloxías Sanitarias de Galicia, 2007: http://matronasubeda.objectis.net/area-cientifica/guias-protocolos/la-asistencia-al-parto-de-las-mujeres-sanas.-estudio-de-variabilidad-y-revision-sistematica


Enlaces de interés Enfermería Pediátrica: 

Cuidados desde el nacimiento. Recomendaciones basadas en pruebas y buenas prácticas. Ministerio de Sanidad y Política Social, 2010:http://www.sergas.es/gal/muller/docs/cuidados_desde_el_nacimiento.pdf

Asociación Española de Pediatría: http://www.aeped.es/

Sociedad Española de Medicina del Adolescente: http://www.adolescenciasema.org/

Journal of Pediatric Nursing: http://www.pediatricnursing.org/home

Recomendaciones de nutrición de la SEEN

http://www.msssi.gob.es/ciudadanos/proteccionSalud/infancia/recomendaciones_seen_infancia.htm

Guía de Práctica Clínica sobre Trastornos del Sueño en la Infancia y Adolescencia en Atención Primaria

http://www.guiasalud.es/GPC/GPC_489_Trastorno_sue%C3%B1o_infadol_Lain_Entr_compl.pdf

Campañas relacionadas con la salud del niño. Ministerio de Sanidad y consumo

http://www.msssi.gob.es/ciudadanos/proteccionSalud/infancia/DchosInfancia/campanas.htm



Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Anatomía/750G01001
Fisioloxía I/750G01005
Fundamentos da Enfermaría/750G01007
Enfermaría Clínica (I y II)/750G01012
Ética profesional, marco legal e filosofía do coidado/750G01016
Fundamentos de Enfermaría/750G01107

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Enfermaría Comunitaria II/750G01019
Estadías Clínicas III/750G01027

Materias que continúan o temario
Estancias Clínicas VI/750G01030
Estancias Clínicas VII/750G01031
Practicum/750G01032
Traballo fin de grao/750G01033

Observacións

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol"


  • A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos, no caso de se realizar en papel: non se empregarán plásticos, realizaranse impresións a dobre cara, empregarase papel reciclado e evitarase a impresión de borradores.
  • Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural tendo en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais
  • Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria
  • Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade, no caso de detectar situacións de discriminación por razón de xénero tomaranse medidas para corrixilas.
  • Na realización dos traballos da materia, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través da internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é o caso, o permiso do seu autor/a, será cualificado con suspenso (0,0) na actividade. Todo iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o correspondente procedemento.


    (*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías