Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Psicoloxía Código 750G02006
Titulación
Grao en Podoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Psicoloxía
Coordinación
Rolon Varela, Jose Maria
Correo electrónico
j.rolon@udc.es
Profesorado
Rolon Varela, Jose Maria
Correo electrónico
j.rolon@udc.es
Web http://moodle.udc.es
Descrición xeral La Psicología es la ciencia del comportamiento y los procesos mentales. Históricamente, la psicología era un área de la filosofía. Ahora es una disciplina científica diversa que comprende varias ramas importantes de investigación (p. ej., psicología experimental, psicología biológica, psicología cognitiva, psicología del desarrollo, psicología de la personalidad y social), lo mismo que varias subáreas de investigación y aplicación (p. ej., psicología clínica, psicología industrial/organizacional, psicología escolar y educativa, factores humanos, psicología de la salud, neuropsicología, psicología intercultural). La investigación en la psicología comprende la observación, experimentación, evaluación y análisis para explorar los procesos biológicos, cognitivos, emocionales, personales y sociales o los estímulos que subyacen al comportamiento humano y animal. La práctica de la psicología supone el uso de los conocimientos psicológicos para cualquiera de varios propósitos: entender y tratar las disfunciones mentales, emocionales, físicas y sociales; entender y mejorar el comportamiento en varios entornos de la actividad humana (p. ej., la escuela, el lugar de trabajo, los tribunales, los campos deportivos, el campo de batalla, etc.); y mejorar el diseño de máquinas y edificios para uso humano (Diccionario APA de Psicología).

Competencias do título
Código Competencias do título
A9 Adquirir e aplicar os coñecementos teóricos e prácticos implicados nos aspectos psicolóxicos que interveñen na relación paciente - terapeuta. Desenvolvemento cognitivo emocional e psicosocial do ser humano. Coñecer os aspectos psicolóxicos da dor. Introdución ó estudo do comportamento humano. Psicoloxía social.
A63 Adquirir e aplicar os coñecementos teóricos e prácticos implicados nos aspectos psicolóxicos que interveñen na relación paciente-terapeuta. Desenvolvemento cognitivo emocional e psicosocial do ser humano. Coñecer os aspectos psicolóxicos da dor. Introdución ó estudo do comportamento humano. Psicoloxía social.
A64 Identificar e integrar a práctica profesional desde o respecto á autonomía do paciente; describir os elementos propios do manexo da documentación clínica con especial atención ós aspectos de confidencialidade; identificar os criterios básicos de xestión clínica, economía da saúde e uso eficiente dos recursos.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B10 Desenvolver a capacidade de liderado.
B18 Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia.
B21 Habilidades interpersonais.
B22 Fomentar e aplicar os dereitos fundamentais e a igualdade entre homes e mulleres.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Introducir ao alumno/a no estudo do comportamento human. A9
A63
B1
B3
B4
C4
Introducir ao alumno/a na valoración psicolóxica-social do paciente como elemento de exploración e tratamento. A9
A63
A64
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B18
B21
B22
C4
Coñecer os aspectos psicolóxicos da dor. A9
A63
B6
B18
B21
C4
Coñecer e identificar os aspectos psicolóxicos e sociais intervintes na relación paciente-terapeuta. A9
A63
A64
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B10
B18
B21
B22
C4

Contidos
Temas Subtemas
1. Concepto de Psicoloxía. 1.1. A Psicoloxía: o estudio científico da conducta e dos procesos mentais.
1.2. Obxetivos.
1.3. Ámbitos de aplicación.
1.4. Desenvolvemento histórico.
1.5. "Fronteiras" da psicoloxía.
1.6. Psicobioloxía: bases biolóxicas da conducta.
2. Sensación e percepción. 2.1. Sensación.
- Concepto.
- O proceso sensorial.
2.2. Percepción.
- Concepto.
- A organización perceptiva.
- A interpretación perceptiva.
3. Aprendizaxe. 3.1. Concepto.
3.2. Condicionamento clásico.
3.3. Condicionamento operante.
3.4. Aprendizaxe baseado na observación.
3.5. Aprendizaxes complexos.
4. Memoria. 4.1. Concepto.
4.2. Modelo de procesamento da información.
4.3. A codificación.
4.4. O almacenamento.
4.5. A recuperación.
4.6. O olvido.
4.7. Alteracións da memoria.
5. Pensamento e linguaxe. 5.1. Pensamento.
- Concepto.
- Categorización e conceptos.
- Razoamento.
- Solución de problemas.
- Toma de decisións.
- Creatividade.
5.2. Linguaxe.
- Concepto.
- Estructura.
- Desenvolvemento.
6. Motivación. 6.1. Concepto.
6.2. Instintos e impulsos.
6.3. Teorías motivacionais.
6.4. Motivación alimentaria.
6.5. Motivación sexual.
7. Emoción. 7.1 Concepto.
7.2. Teorías.
7.3. Clasificación.
7.4. Expresión.
8. Intelixencia. 8.1. Concepto.
8.2. Modelos teóricos.
8.3. Evaluación.
8.4. Dinámica.
8.5. Influencias xenéticas e ambientais.
8.6. Intelixencia emocional.
9. Personalidade. 9.1. A perspectiva psicoanalítica.
9.2. A perspectiva humanista.
9.3. A perspectiva dos rasgos.
9.4. A perspectiva sociocognitiva.
9.5. Personalidade e conducta saudable.
10. Psicoloxía Social. 10.1. O pensamento social.
10.2. A influencia social.
10.3. As relacións sociais.
11. Factores psicosociais do enfermar humán. 11.1. O estrés e a sua influencia na saúde.
11.2. Estratexias de afrontamento.
11.3. O apoio social e a sua influencia na saúde.
12. Relación e comunicación persoal sanitario-cliente. 12.1. Estratexias de comunicación.
12.2. Estilos de comunicación interpersonal.
12.3. Comportamiento no verbal
12.4. A entrevista.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais B3 B4 B5 C4 2 4 6
Sesión maxistral A9 A63 B1 B2 B3 B4 C4 42 21 63
Traballos tutelados A9 A63 A64 B1 8 16 24
Proba de resposta múltiple A9 A63 B1 B2 B3 B4 C4 2 36 38
Estudo de casos A9 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 B18 B21 B22 5 10 15
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Analizaranse documentos escritos ou en soporte audiovisual dos contidos da materia. Os alumnos/as efectuarán a análise de forma individual ou en grupo, comentando o documento
Sesión maxistral Exposición oral dos contidos do programa, poderanse completar as exposicioes con medios audivisuais e a introducción dalgunhas enquisas para facer mais doada a aprendizaxe. Os alumnos/ poderán interromper para facer preguntas sobre o tema tratado.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Proba de resposta múltiple Proba obxectiva que consiste en formular unha cuestión en forma de pregunta directa ou de afirmación incompleta, e varias opcións ou alternativas de resposta que proporcionan posibles solucións, das que só unha delas é válida.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Estudo de casos
Descrición
A atención personalizada concíbese como momentos de traballo presencial co profesor.

A forma e o momento en que se desenvolverá indicarase en relación a cada actividade ó longo do curso según o plan de traballo da asignatura.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A9 A63 B1 B2 B3 B4 C4 Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. 10
Traballos tutelados A9 A63 A64 B1 Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
20
Proba de resposta múltiple A9 A63 B1 B2 B3 B4 C4 Proba obxectiva que consiste en formular diversas cuestións en forma de pregunta directa ou de afirmación incompleta, e varias opcións ou alternativas de resposta que proporcionan posibles solucións.

A proba consistirá nun test de 30 preguntas, con 4 alternativas de resposta das que so unha é correcta.
Para obter a calificación, sobre 10, aplicarase a fórmula: acertos-(erros/3)/3.
O tempo máximo para a realización da proba será de 45 minutos.
Celebrarase o día sinalado pola Xunta da Facultade.
70
 
Observacións avaliación

Será necesario obtener una nota mínima de 4.0 sobre 10 en la prueba de respuesta múltiple  (p.r.m.) para poder superar la materia. En caso de que la calificación en la p.r.m. sea inferior a 4.0, la calificación final máxima será de 4.0.

Las notas de las metodologías distintas a la p.r.m. se guardarán para la convocatoria de Julio. 

En segunda y sucesivas matrículas no computarán las calificaciones de los cursos anteriores. 

La calificación de No Presentado se otorgará en el caso de que el/la alumno/a no se presente a la p.r.m. 

La calificación de matrícula de honor se concederá automáticamente al alumnado que obtenga un 10 en la calificación media de la materia. De darse el caso de que haya más alumnos/as con esa calificación que matrículas se puedan otorgar por la cuota oficial establecida, se convocará a los/as alumnos/as con calificación de 10 para la realización de una prueba específica. En caso de no existir ningún alumno/a con calificación de 10, el alumnado que obtenga una calificación final igual o superior a 9.0, podrá optar a matrícula de honor después de solicitarlo al profesor y mediante la superación de la prueba específica.
En el caso de que no existan solicitudes expresas de opción a matrícula, el profesor se reserva la potestad de otorgarlas en aquellos casos que, cumpliendo el requisito de tener una calificación igual o superior a 9.0, pudieran ser merecedores de matrícula por la aptitud y la actitud mostradas durante el desarrollo de la materia. 

Para el alumnado con reconocimiento de dedicación a tiempo parcial y dispensa académica de exención de asistencia, el criterio único de evaluación (100% de la calificación) será la prueba de respuesta múltiple.


Fontes de información
Bibliografía básica López Pérez, R. (2016). Comportamiento no verbal. Madrid: Pirámide
Cuesta, U. (2012). Comunicación y salud. Madrid: Fragua
Delgado Losada, Mª L. (2015). Fundamentos de psicología para ciencias sociales y de la salud. Madrid: Ed. Médica Panamericana
Morris, Ch.G. y Maisto, A.A. (2011). Introducción a la psicología. México: Pearson Educación
Merayo, A.,Bravo, E., Gordón, F. (2014). La comunicación con el paciente. Barcelona: Elsevier España
Gradillas Regodón V Gradillas Gonzalez V (2006). La entrevista clínica. Barcelona: Ars Médica
Rodríguez-Marín, J., Neipp López, C. (2008). Manual de Psicología Social de la Salud. Madrid: Síntesis
Sanjuan, P. y Rueda, B. (2014). Promoción y prevención de la salud desde la psicología. Madrid: Síntesis
Myers, D.G. (2011). Psicología. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Nieto Munuera J Abad Mateo MA Esteban A M Tejerina Arreal M (2004). Psicología para Ciencias de la Salud. Madrid: Mc Graw-Hill Interamericana
Rodríguez Marín, J. (2014). Psicología Social de la Salud. Madrid: Síntesis
LeónRubio, J.M. (2013). Psicología Social de la Salud: Fundamentos teóricos y metodológicos. Madrid: comunicación social ediciones y publicaciones
Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Namy, L.L. y Woolf, N.J. (2011). Psicología. Una introducción. Madrid: Pearson Educación
Sanz de Acedo Lizarraga, Mª L. (2012). Psicología: individuo y medio social. Desclée de Brower

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Prácticum 1/750G02033
Prácticum 2/750G02034
Prácticum 3/750G02035

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías