Identifying Data 2018/19
Subject (*) Pharmacology Code 750G02009
Study programme
Grao en Podoloxía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Saúde
Coordinador
Nuñez Fernández, Lucia
E-mail
lucia.nunez@udc.es
Lecturers
Nuñez Fernández, Lucia
E-mail
lucia.nunez@udc.es
Web http://moodle.udc.es
General description A Farmacoloxía é a ciencia biolóxica que estuda as accións e propiedades dos fármacos nos organismos. Podemos definir fármaco como toda sustancia química utilizada no tratamento, a
curación, a prevención ou o diagnóstico dunha enfermidade, ou para evitar a aparición dun proceso fisiológico non desexado.
Os principais contidos da materia son:
Introdución á farmacoloxía e á lexislación vixente.
Uso Racional do medicamento. Farmacoeconomía.
Principios xerais de acción de fármacos: farmacocinética (Vías de administración de medicamentos).
Principios xerais de acción de fármacos: farmacodinámica (Acción e efectos).
Factores fisiológicos e patolóxicos que condicionan a resposta aos fármacos.
Deseño de fármacos e desenvolvemento de medicamentos. Reaccións adversas aos medicamentos. Estudos de toxicidade.
Interacción de fármacos.
Introdución á Farmacoloxía clínica (Produtos naturais, descrición grupos farmacolóxicos e fármacos de uso habitual, indicacións e contraindicaciones).

Study programme competencies
Code Study programme competences
A7 Coñecer e aplicar os principios de farmacocinética e farmacodinámica. Acción, efectos, reaccións adversas e interaccións farmacolóxicas. Descrición dos distintos grupos farmacolóxicos. Fármacos de uso habitual, indicacións e contraindicacións. Deseño de fármacos e desenvolvemento de medicamentos. Receitas. Estudos de toxicidade. Produtos naturais de utilización terapéutica. Vías de administración de medicamentos.
A26 Coñecer e utilizar as técnicas e tratamentos quiropodolóxicos e de administración de fármacos.
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B19 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer o deseño dos fármacos e o desenvolvemento dos medicamentos. Coñecer a toxicidade dos fármacos. Coñecer o uso da receita. A7
B1
B3
C1
C3
C4
C6
C8
Coñecer e aplicar os principios de farmacodinamia no uso e indicacións dos fármacos. A7
B3
B19
C3
C6
Coñecer e aplicar os principios de farmacocinética no uso e indicacións dos fármacos. Coñecer as vías de administración de medicamentos. A7
A26
B3
B19
C3
C6
Coñecer a acción, efectos, reaccións adversas e interaccións farmacolóxicas. A7
B1
B3
B19
C6
C8
Coñecer e describir os distintos grupos farmacolóxicos. Fármacos de uso habitual, indicacións e contraindicaciones. Coñecer os produtos naturais de utilización terapéutica. A7
B1
B3
B19
C4
C6
C8

Contents
Topic Sub-topic
Introdución á Farmacoloxía e lexislación vixente. 1. Introdución á Farmacoloxía.
2. Lexislación vixente.
Uso racional do medicamento. Receita. Farmacoeconomía. 3. Desenvolvemento e comercialización dos medicamentos.
4. Prescrición e uso de medicamentos. Receita.
5. Uso racional de medicamentos.
6. Información e selección de medicamentos.
7. A avaliación económica da utilización de medicamentos. Tipos de estudos farmacoeconómicos.
Principios xerais de acción de fármacos: farmacocinética (Vías de administración de medicamentos). 8. Absorción de fármacos.
9. Distribución de fármacos.
10. Biotransformación de fármacos: Metabolismo e Eliminación.
Principios xerais de acción de fármacos: farmacodinámica (Acción e efectos). 11. Interaccións fármaco-receptor.
12. Mecanismos moleculares de acción.
Factores fisiolóxicos e patolóxicos que condicionan a resposta aos fármacos.
13. Factores fisiológicos que condicionan a resposta a fármacos.
14. Factores patolóxicos que condicionan a resposta a fármacos.
Deseño de fármacos e desenvolvemento de medicamentos. Reaccións adversas aos medicamentos. Estudos de toxicidade. 15. Reaccións adversas aos medicamentos.
16. Ensaio clínico controlado.
17. Farmacovixilancia.
Interaccións farmacolóxicas. 18. Interacción de fármacos.
19. Anamnesis farmacolóxica.
Introdución á Farmacoloxía clínica (Produtos naturais, descrición grupos farmacolóxicos e fármacos de uso habitual, indicacións e contraindicaciones). 20. Produtos naturais de utilización terapéutica.
21. Descrición dos distintos grupos farmacolóxicos.
22. Fármacos de uso habitual, indicacións e contraindicaciones.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A7 A26 B1 C3 C6 C8 20 50 70
Workshop A7 A26 B1 B3 B19 C1 C3 C4 C6 C8 20 42 62
Multiple-choice questions A7 A26 B3 B19 C6 C8 2 12 14
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición oral e con medios audiovisuais dos temas que compoñen o programa da materia.
Workshop Sesións sobre os temas expostos na sesión maxistral co fin de aclarar puntos craves e/ou dúbidas dos alumnos. Combinaranse diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, casos clínicos, etc) a través do que o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado
Multiple-choice questions 50 preguntas con 5 respostas das cales só unha é correcta. Non se aplica factor de corrección polas respostas non acertadas.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Workshop
Description
Durante as sesións maxistrais poderase interromper ao profesor para expor as dúbidas que xurdan. Posteriormente e vía correo electrónico tamén se poden expor dúbidas sobre os temas expostos en clase.
Durante os talleres realizarase atención personalizada para resolver as dúbidas e problemas que lle xurdan ao alumno.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Multiple-choice questions A7 A26 B3 B19 C6 C8 O alumno deberá realizar unha proba de 50 preguntas (45 dos temas vistos nas clases maxistrais e 5 do traballo realizado nos obradoiros) tipo test con resposta múltiple, unha correcta de entre 5 posibles. Non puntúa negativo. O aprobado (5) estará no 70% das respostas correctas, é dicir, o número de respostas correctas para aprobar é de 35. É necesario obter un aprobado no exame para poder aprobar a materia. As respostas serán evaluadas únicamente na plantilla de respostas do examen. 75
Workshop A7 A26 B1 B3 B19 C1 C3 C4 C6 C8 Avaliarase en función da asistencia e a participación do alumno nas actividades a realizar nos seminarios. Na proba de opción múltiple, incluirase 5 preguntas da materia que se vexan nos obradoiros. 25
 
Assessment comments
<p>O <b>sistema de cualificacións</b> expresarase mediante cualificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 de 5 de setembro (BOE 18 de setembro), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de cualificacións nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional</p><p>Sistema de cualificacións:</p><p>0-4.9=Suspenso</p><p>5-6.9=Aprobado</p><p>7-8.9=Notable</p><p>9-10=Sobresaliente</p><p>9-10 Matrícula de Honra (Graciable)</p><p>Outorgarase <b>Matrícula de Honra Graciable</b>, ao alumno coa maior puntuación global sempre que sexa maior de 9. No caso de que o número de matrículas que se poidan outorgar sexa menor que o número de alumnos coa maior puntuación global, outorgarase matricula de honra a aqueles alumnos coa maior nota no exame. Se continua sendo menor o número de matriculas de honra que se poden outorgar terase en conta a nota dos talleres nos que se realizaban presentacións orais.</p><p>Alumnos con matrícula a <b>tempo parcial (deben mandar e-mail ao profesor indicando a súa situación ao principio do curso)</b>: a avaliación dos talleres realizarase pola entrega dos exercicios expostos en cada taller na plataforma moodle. A avaliación da proba de resposta múltiple realizarase seguindo as indicacións desta guía.</p><p>Alumnos con <b>segunda matrícula e posteriores (deben mandar e-mail ao profesor indicando a súa situación ao principio do curso)</b>: a avaliación dos talleres manterase da matrícula anterior. Poderase subir a nota volvendo realizar os exercicios expostos nos talleres nesa matrícula. A avaliación da proba de resposta múltiple realizarase seguindo as indicacións desta guía.</p><p>Considerarase<b> non presentado</b>: aquel alumno que entregue menos do 50% dos exercicios expostos no taller e non asista ao exame final.</p>

Sources of information
Basic

1. Rang HP, Dale MM, Ritter JM,Flower RJ. Farmacología. 7ª ed. Madrid: Elsevier, 2012.

2.Flórez J. Farmacología Humana. 5ª ed. Barcelona: Masson, 2008.

3.Lorenzo-Velázquez B, Lorenzo Fernández P. Farmacologíabásica y clínica. 18ªed. Madrid: Médica Panamericana, 2013.

4. Goodman y Gillman. Las bases farmacológicas de la terapéutica. 11 edición. EditorialPanamericana, 2006.

5.Martindale JFK. The extraPharmacopoeia . The Pharmaceutical Press. 31 edición. 1996.

Complementary

1. Gómez Ortiz, Santiago y Gómez Facundo, Santiago. Guía farmacológica de utilización en podología. Consejo General de Colegios Oficiales de Podólogos. Barcelona:Nexus Médica Editores S.L. 2015.

2. J. Ignacio de Ahumada Vázquez, M.ª Luisa Santana Falcón, José S. Serrano Molina.Ignacio de. Farmacología práctica para las diplomaturas en ciencias de la salud: (enfermería, fisioterapia, podología): con autoevaluación. Madrid : Díaz deSantos, 2002.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
General Human Anatomy /750G02001
General Physiology/750G02003
Physiology of Systems/750G02004
General Pathology/750G02008

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Na entrega de traballos recoméndase aos alumnos que presenten documentos en papel, preferentemente reciclados, impresos en ambos os lados e que non empreguen plásticos para a entrega de varias follas, mellor documentos grapados.

Os alumnos deben estar claros que a aplicación da normativa da UDC sobre as situacións de plaxio será revisada polo profesorado.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.