Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Podología xeral Código 750G02012
Titulación
Grao en Podoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Lopez Lopez, Luis
Correo electrónico
luis.lopezl@udc.es
Profesorado
Lopez Lopez, Luis
Correo electrónico
luis.lopezl@udc.es
Web http://moodle.udc.es
Descrición xeral a materia de Podología General siguiendo el programa docente propuesto, pretende aportar los conocimientos básicos en nomenclatura técnica empleada en ciencias de la salud, habilidades y técnicas de exploración imprescindibles, así como la capacitación del alumno en el análisis y reflexión de los datos obtenidos para realizar una historia clínica que conduzca a la elaboración de un diagnóstico correcto de las patologías generales del pie, un pronóstico y la canalización del tratamiento dentro de su ámbito profesional. Conocer los fundamentos de la podología, su historia y el marco conceptual serán otros de los aspectos destacados que se abordarán en el entorno de la asignatura.

No obstante, hay que ser conscientes de que la formación teórico-práctica en una disciplina aislada no basta para que los futuros profesionales comprendan el alcance y el significado del rol que deben desempeñar en su actividad diaria; al respecto se debe propiciar que los alumnos adquieran una formación completa que les permita dar una cobertura podológica integral al servicio de la población.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer o desenvolvemento embriolóxico nas distintas etapas de formación. A anatomía e fisioloxía humana. Estudo dos diferentes órganos, aparatos e sistemas. Esplacnoloxía vascular e nerviosa. Eixes e planos corporais. Anatomía específica do membro inferior.
A12 Realizar a historia clínica podolóxica e rexistrar a información obtida. Filoxenia do aparato locomotor. O pé a través da historia. Desenvolver as técnicas de exploración física. Parámetros clínicos normais en decúbito, bipedestación estática e dinámica. Técnicas de exploración clínica. Estudo das técnicas e forma de actuación podolóxica no ámbito sanitario.
A13 Coñecer os Fundamentos da Podoloxía. Ergonomía. Historia da profesión e marco conceptual. Concepto de profesión. Nomenclatura técnica empregada en ciencias da saúde. Adquirir capacidade na xestión clínica dos servizos de podoloxía.
A54 Manter actualizados os coñecementos, habilidades e actitudes.
A55 Garantir a calidade asistencial na práctica da podoloxía.
A58 Adquirir a capacidade crítica sobre publicacións científicas.
A59 Adquirir a capacidade de comunicar nos foros científicos os avances profesionais.
A60 Integrar os coñecementos, habilidades, destrezas, valores e actitudes adquiridos durante o itinerario curricular do alumno.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B11 Coñecementos de informática relativos ó seu ámbito de estudo.
B12 Capacidade de xestión da información.
B13 Traballo en equipo de carácter interdisciplinar.
B15 Sensibilidade cara temas medioambientais.
B18 Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia.
B21 Habilidades interpersonais.
B22 Fomentar e aplicar os dereitos fundamentais e a igualdade entre homes e mulleres.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Realizar a historia clínica podolóxica e registrar a información obviad. A12
C1
C2
C7
C8
Describir as técnicas e a forma de actuación podológica no ámbito sanitario. Coñecer a ergonomía. B2
C8
Desenvolver as técnicas de exploración clínica e física, identificando os parámetros clínicos normais do aparello locomotor en decúbito, bipedestación estática e dinámica. A12
B3
B6
B7
B13
B15
B18
C3
Coñecer o marco conceptual e histórico da profesión, e os fundamentos da podoloxía. A13
B21
B22
C4
C5
Coñecer a nomenclatura técnica empregada en ciencias da saúde. A13
B2
C3
Coñecer a evolución do pé a través da historia e a filogenia do aparello locomotor. A1
Identificar e describir as alteracións estruturais do pé e as alteracións posturales do aparello locomotor con repercusión no pé e viceversa A12
A13
B2
C3
Saber elaborar e utilizar a historia clínica e emitir e interpretar informes clínicos. A12
B11
B12
B13
C3
C7
Actuar en base ao cumprimento das obrigacións deontolóxicas da profesión, a lexislación vixente e os criterios de normopraxis. B2
B3
C3
Coñecer os dereitos do paciente, o concepto de responsabilidade civil e sanitaria A58
A59
B3
C3
Resolver problemas éticos no exercicio da profesión, utilizando instrumentos que axuden ao profesional en caso de problemas éticos. A54
A55
C3
Coñecer o marco profesional e os dereitos e obrigacións do profesional. A60
C3
Manter e utilizar os rexistros con información do paciente para a súa posterior análise preservando a confidencialidade dos datos. B21
C6

Contidos
Temas Subtemas
BLOQUE TEMÁTICO 1

FILOGENIA DO APARELLO LOCOMOTOR
ESTRUTURA, MORFOLOXÍA E FUNCIÓNS DO PÉ

Tema 1: Filogenia do pé.

1.1. A orixe da vida.
1.2. O limiar da evolución humana. Perspectivas.
1.3. O pé ata os primates.
1.4. Pé primate.
1.5. Cambios evolutivos do pé derivados da bipedestación.
1.6. O pé a través da historia.

Tema 2: Orientación espacial da extremidade inferior.

2.1. Planos de movemento.
2.2. Eixos de movemento.
2.3. Anatomía funcional.
2.4. Interacción das forzas na extremidade inferior.
2.5. Terminoloxía xeral.


Tema 3: Estrutura e funcións do pé.

3.1. Concepto e definición do Pé. Gramatical. Anatómica. Funcional. Biónica.
3.2. Deseño estrutural e estático do pé.
3.3. Concepto de arco plantar. Concepto de bóveda. Arcos lonxitudinais e transversais.
3.4. Fórmula metatarsal. Fórmula dixital.
3.5. Funcións do pé. Pé estático. Triángulo de sustentación. Pé Dinámico. Triángulo de propulsión.
3.6. Consideracións xerais das novas correntes emerxentes en biomecánica do pé. Achegas ao concepto diagnóstico e terapéutico.
3.7. Nomenclatura técnica empregada en ciencias da saúde.
BLOQUE TEMÁTICO 2

EXPLORACIÓN CLÍNICA DO PÉ

Tema 4: Sala de exploración clínica.

4.1. Distribución e organización ergonómica.
4.2. Áreas de traballo.
4.3. Descrición do mobiliario.
4.4. Material e instrumental podológico.
4.5. Nomenclatura técnica empregada en ciencias da saúde I.

Tema 5: Inspección e palpación do pé.

5.1. Anatomía palpatoria do pé.
5.2. Coloración. Temperatura. Pulsos.
5.3. Edemas. Dermatopatías. Queratopatías. Onicopatías.
5.4. Alteracións da sudoración.
5.5. Fórmula dixital. Fórmula metatarsal.
5.6. Técnicas de palpación e a súa interpretación semiológica.
5.7. Nomenclatura técnica empregada en ciencias da saúde II.


Tema 6: Exploración articular do pé.

6.1 . Valoración do percorrido articular das articulacións: Morno- peroneo- astragalina. Subastragalina. Chopart. Lisfranc. Metatarsofalángica. Interfalángica.
6.2. Normas e secuencia exploratoria.
6.3. Balance articular normal.
6.4. Nomenclatura técnica empregada en ciencias da saúde.

Tema 7: Somatometría e antropometría.

7.1. Medidas do pé.
7.2. Goniometría. Proxeccións máis comúns no diagnóstico podológico. Radiogonometría. Teoría e técnica da medición das principais angulaciones e liñas de referencia nas principais proxeccións radiológicas do pé.
7.3. Cronoloxía da osificación no pé.

Tema 8: Exploración muscular.

8.1. Musculatura extrínseca. Esquema de Ombredanne.
8.2. Musculatura intrínseca.
8.3. Sistemática exploratoria. Rexión dorsal. Rexión plantar interna. Rexión plantar externa. Rexión plantar media.
8.4. Balance muscular.
8.5. Músculos agonistas, antagonistas e sinergistas.

Tema 9: Exploración neurológica en podoloxía.

9.1. Arcos reflexos. Reflexos osteo- tendinosos ( patelar, aquíleo). Reflexo cutáneo-plantar.
9.2. Dermatomas. Descrición topográfica. Sensibilidade táctil, térmica.
9.3. O miotoma como unidade funcional. Técnicas de exploración. Probas de estabilidade bípeda e coordinación motora.
9.4. Coordinación neuromotora e propiocepción.


BLOQUE TEMÁTICO 3

EXPLORACIÓN CLÍNICA DA PELVIS, CADEIRA E XEONLLO
Tema 10: Exploración articular e muscular do xeonllo.

10.1. Inspección. Palpación. Exploración articular. Parámetros de normalidade. Técnicas específicas ( Lachman test, McMurray, Cabot, Apley).
10.2. Exploración muscular. Parámetros de normalidade. Probas para a súa valoración.
10.3. Valores normais ángulos fémoro- tibiales. Trastornos da aliñación fémoro- tibial, genu- varum, genu- valgus, genu- flexus, genu- recurvatum.

Tema 11: Exploración física da cadeira.
11.1. Inspección. Exploración articular. Parámetros de normalidade. Probas específicas ( Ortolani, Barlow, Telescopio). Exploración muscular de cadeira. Parámetros de normalidade. Probas para a súa valoración.

Tema 12: Exploración física da pelvis.

12.1. Inspección: basculación pélvica, anteversión e retroversión pélvica.
12.2. Dismetría real e funcional da extremidade inferior.
Repercusións a nivel da columna vertebral.
BLOQUE TEMÁTICO 4

HUELLA PLANTAR
CARACTERÍSTICAS
OBTENCIÓN, INTERPRETACIÓN Y VALORACIÓNBLOQUE TEMÁTICO 4

PEGADA PLANTAR
CARACTERÍSTICAS
OBTENCIÓN, INTERPRETACIÓN E VALORACIÓN
Tema 13: A pegada plantar.

13.1. Características. O pé humano preandante, durante a infancia e durante a idade adulta.
13.2. Interpretación evolutiva da pegada.
13.3. Valoración: Índice de Chippaux- Smirak; Índice de Staheli; Índice de vallo; Ángulo de Clarke.
Tema 14: Técnicas de captación e almacenamento da imaxe da pegada plantar.

14.1. Podograma graxo.
14.2. Podograma de tinta.
14.3. Fotopodograma.
14.4. Radiofotopodograma.
14.5. Podoscopio e pedigrafías estático-dinámicas.
Palabras descoñecidasCopiar
BLOQUE TEMÁTICO 5

ALTERACIÓNS ESTRUTURAIS DO PÉ
ALTERACIÓNS POSTURALES DO APARELLO LOCOMOTOR CON REPERCUSIÓN NO PÉ E VICEVERSA
Tema 15: Pé plano. Clasificación.
15.1. Pé plano osteoarticular: pé plano astrágalo vertical, pé plano por sinostosis do tarso, pé plano por alteracións do escafoides.
15.2. Pé plano artrítico- reumatoideo, pé plano postraumático e pé plano iatrogénico.
15.3. Pé plano por alteracións músculo- ligamentosas: plano-vallo infantil por laxitud ligamentosa, plano por sobrecarga ponderal intrínseca e/ou extrínseca.
15.4. Pé plano por factores endocrinos e sistémicos que modifican o tecido elástico.
15.5. Pé plano por alteracións neurológicas: nas neuropatías espásticas e nas neuropatías flácidas. Exame clínico da marcha patolóxica.

15.6. Anatomía patolóxica, exames complementarios, exploración, alternativas de tratamento, evolución, prognóstico e tratamento.



Tema 16: Pé cavo. Clasificación.

16.1. Pé cavo neurológico: por parálise espástica dos flexores, por parálises flácidas dos extensores.
16.2. Pé cavo osteoarticular: microtraumático, postraumático, iatrogénico e reumatoideo. Exame clínico da marcha patolóxica.
16.3. Pé cavo vallo. Pé cavo varo. Pé cavo posterior. Pé cavo mixto. Pé cavo anterior. Anatomía patolóxica, exames complementarios, exploración, alternativas de tratamento, evolución, prognóstico e tratamento.

Tema 17: Pé zambo.

17.1. Definición, etiopatogenia, epidemiología. Anatomía patolóxica osteo-articular. Anatomía patolóxica músculo- ligamentosa.
17.2. Estudo clínico do metatarso adductus. Clínica. Radioloxía. Probas complementarias.
Clasificación funcional, medicións das tangentes morno- calcáneas. Alternativas de tratamento.
17.3. Pé adductus. Etiopatogenia, anatomía patolóxica, clínica, radioloxía, tratamento e evolución.


Tema 18: Alteracións posturales do aparello locomotor con repercusión no pé e viceversa.

18.1. Definición, etiopatogenia, epidemiología. Anatomía patolóxica osteo-articular da columna vertebral.

BLOQUE TEMÁTICO 6

A HISTORIA CLÍNICA EN PODOLOXÍA
Tema 19: Historia clínica en podoloxía.

19.1. Concepto de Historia Clínica. Gramatical. Concepto
Médico. Concepto Legal.
19.2. Natureza e propiedade da Historia Clínica.
19.3. A Historia Clínica no dereito español. Regulación
Legal. Estrutura.
19.4. Modelo de historia clínica en podoloxía.
19.5. Entrevista clínica. Filiación. Anamnesis. Enfermidade
actual. Antecedentes persoais. Antecedentes familiares.
19.6. Exploración clínica en decúbito, sedestación e
bipedestación estático-dinámica.
19.7. Prognóstico. Diagnóstico. Tratamento. Curso clínico.
19.8. O consentimento informado e a receita en podoloxía.
BLOQUE TEMÁTICO 7

HISTORIA DA PROFESIÓN E MARCO CONCEPTUAL.
CONCEPTO DE PROFESIÓN.
Tema 20: A podoloxía pasado, presente e futuro.

20.1. Evolución histórica da podoloxía.
20.2. A profesión de podoloxía.
20.3. Marco lexislativo de podoloxía.
20.4. O podólogo no equipo multidisciplinar.
20.5. Estudo das técnicas e forma de actuación podológica no ámbito sanitario.
AS PRÁCTICAS DE LABORATORIO DARÁN COMEZO EN FEBREIRO.
A DISTRIBUCIÓN DOS GRUPOS REALIZARASE O DÍA DA PRESENTACIÓN DA MATERIA
BLOQUE PRÁCTICO PRÁCTICA 1: Sala de realización: Aula.

PRESENTACIÓN.
INTRODUCIÓN NO MANEXO E UTILIZACIÓN DO EQUIPAMENTO EXPLORATORIO.
VISITA GUIADA Ao LABORATORIO.


PRÁCTICA 2: Sala de realización: Aula.

SOMATOMETRÍA PODAL.
CENTROS DE GRAVIDADE.
PROXECCIÓNS SOBRE A BASE DE SUSTENTACIÓN.


PRÁCTICA 3: Sala de realización: Laboratorio.

LOCALIZACIÓN, PALPACIÓN E EXPLORACIÓN DA
MUSCULATURA EXTRÍNSECA DO PÉ.
BALANCE MUSCULAR.


PRÁCTICA 4: Sala de realización: Laboratorio.


LOCALIZACIÓN, PALPACIÓN E EXPLORACIÓN DA
MUSCULATURA INTRÍNSECA DO PÉ.
BALANCE MUSCULAR.


PRÁCTICA 5: Sala de realización: Laboratorio.

REPASO DAS PRÁCTICAS 3 E 4.


PRÁCTICA 6: Sala de realización: Aula.

GONIOMETRÍA DOS PRINCIPAIS PARÁMETROS
RADIOLÓGICOS DO PÉ.
RADIOGONOMETRÍA.
INTERPRETACIÓN RADIOGRÁFICA.
PROXECCIÓNS.


PRÁCTICA 7: Sala de realización: Laboratorio.

INSPECCIÓN E PALPACIÓN DO PÉ.
EXPLORACIÓN ARTICULAR.
GONIOMETRÍA DO PERCORRIDO ARTICULAR.
CALIDADE DO PERCORRIDO.


PRÁCTICA 8: Sala de realización: Laboratorio.

EXPLORACIÓN NEUROLÓGICA.
REFLEXOS SENSITIVOS.
DERMATOMAS E MIOTOMAS.
PROCESOS DE EXPLORACIÓN EN PACIENTES CON ALTERACIÓNS DA SENSIBILIDADE.
PROCESO DE EXPLORACIÓN DO CONTROL MOTOR.
PROBAS DE COORDINACIÓN MOTORA E DE ESTABILIDADE.


PRÁCTICA 9: Sala de realización: Laboratorio.

EXPLORACIÓN MUSCULAR DA PERNA.
EXPLORACIÓN ARTICULAR E MUSCULAR DO XEONLLO.
MEDICIÓN, GONIOMETRÍA DO PERCORRIDO ARTICULAR.
CALIDADE DO PERCORRIDO.


PRÁCTICA 10: Sala de realización: Laboratorio.

EXPLORACIÓN ARTICULAR E MUSCULAR DA CADEIRA E PELVIS.
MEDICIÓN, GONIOMETRÍA DO PERCORRIDO ARTICULAR.
CALIDADE DO PERCORRIDO.


PRÁCTICA 11: Sala de realización: Laboratorio.

TÉCNICAS DE CAPTACIÓN DA PEGADA PLANTAR
• PEDIGRAFÍAS GRAXAS.
• PEDIGRAFÍA DE TINTA TAMPÓN ESTÁTICA.
• PEDIGRAFÍA DE TINTA TAMPÓN DINÁMICA.


PRÁCTICA 12: Sala de realización: Laboratorio.

PODOSCOPIO E BANCO DE MARCHA.
ANÁLISE ESTÁTICA DINÁMICA DA PEGADA PLANTAR. VALORACIÓN DA MARCHA.


PRÁCTICA 13: Sala de realización: Aula.

ESTUDO CINEMÁTICO OBSERVACIONAL DO PÉ.


PRÁCTICA 14: Sala de realización: Aula.

CONFECCIÓN DUNHA HISTORIA CLÍNICA NOS seus DIFERENTES APARTADOS.
ESTRUTURA DA HISTORIA CLÍNICA.
ENTREVISTA CLÍNICA EN NENOS, ADULTOS E ANCIÁNS.


PRÁCTICA 15:Sala de realización: Aula.

EXPOSICIÓN DOS TRABALLOS.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A12 A13 B2 B3 B6 B7 B11 B12 B13 B15 B18 B21 C1 C2 C3 C8 14 42 56
Prácticas de laboratorio A54 A60 24 24 48
Lecturas B3 10 0 10
Actividades iniciais B3 5 0 5
Proba de ensaio A13 3 0 3
Proba mixta A38 A45 A56 B5 B6 B7 2 0 2
Discusión dirixida B22 0 1 1
Traballos tutelados C4 C5 C6 C7 10 0 10
 
Atención personalizada 15 0 15
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral A maior parte dos contidos desta materia desenvolveranse mediante leccións maxistrais participativas con apoio importante de imaxes e vídeo
Prácticas de laboratorio
Realización de prácticas de todos aqueles coñecementos, manobras e probas adquiridos na sesión maxistral e que requiran dunha escenificación por parte do profesor con participación activa do alumno.
Lecturas Lecturas dirixidas en relación dos contidos da materia.
Actividades iniciais Simulación de situacións cotiás do podólogo no ámbito da entrevista clínica e a exploración.
Proba de ensaio Simulación en el laboratorio de pruebas especificas
Proba mixta Teórico/prácticas

Debate aberto
Discusión dirixida Debate aberto
Traballos tutelados Traballo de documentación bibliográfica como complemento aos contidos da materia.
Realizaranse en grupos e pola orde establecida polo profesor

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Sesión maxistral
Lecturas
Actividades iniciais
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese
como momentos de traballo presencial co profesor, polo que implican unha participación obrigatoria para o alumnado.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio A54 A60 Realizaranse prácticas daqueles contidos que así o requiran, como se especifica no programa da materia.
Traballásese de forma individualizada, en parella e grupos as diversas probas exploratorias propias dos contidos da materia.
10
Sesión maxistral A12 A13 B2 B3 B6 B7 B11 B12 B13 B15 B18 B21 C1 C2 C3 C8 Desenvolvemento dos contidos do programa da materia en sesión maxistral, nos horarios establecidos pola facultade. 5
Lecturas B3 Referencias Bibliograficas 5
Actividades iniciais B3 Simulacións de probas 0
Proba de ensaio A13 Simulación en el laboratorio de los procedimientos propios de los contenidos de la asignatura. 5
Traballos tutelados C4 C5 C6 C7 Los alumnos deberán elaborar un trabajo a lo largo del curso con contenidos relacionados con la materia. 15
Proba mixta A38 A45 A56 B5 B6 B7 Teórico/práctica 60
 
Observacións avaliación

Exame teórico: 60%.

Exame práctico: 15%.

Prácticas de laboratorio e valoración dos traballos : 15%.

A asistencia ás clases e a participación activa do alumno no desenvolvemento dos temas e dos traballo na aula supoñerá 10 % da cualificación final.

Para o aprobado na materia será necesario:

Realizar a totalidade das prácticas.

Presentar os traballos e asistir aos seminarios.

O formato do exame teórico será:

Tipo test, preguntas curtas e un tema para desenvolver.

O formato do exame práctico desenvolvésese de modo teórico/práctico nos laboratorios do centro. O alumno deberá responder e realizar as 3 probas clínico/ exploratorias que se lle soliciten. Deberase de superar de modo independente a proba teórica e a proba práctica para aprobar a materia.

Obrigatoriedade de superar os 5 puntos sobre 10 para superar a materia, tanto no apartado teórico como no práctico.

Tamén será necesario a realización de todas e cada unha das prácticas de laboratorio para superar a materia.

As cualificacións das prácticas e os seminarios só se computarán na cualificación final. No caso de non superalas en primeira convocatoria, as cualificacións computarán enla segunda oportunidade.

En segunda ou sucesivas matriculas non se gardarán notas.

O non presentado outórgase ao non presentarse á convocatoria.

A matrícula de honra aplicásese naqueles casos que se alcancen os 10 puntos.


Fontes de información
Bibliografía básica
  1. ALEXANDER, IAN J. El Pie. Exploración y diagnóstico. Barcelona: Editorial Jims; 1.992.
  2. BOUCHET, A. ; CUILLERET, J. Anatomía descriptiva, topográfica y funcional: miembros inferiores. Buenos Aires: Panamericana; 1.987.
  3. CARLSON, B. M. Embriología humana y biología del desarrollo. Segunda edición. Madrid: Harcourt ; 2.000.
  4. CUTTER, N.; KEVORKIAN, C.G. Manual de valoración muscular. Madrid: McGraw-Hill- Interamericana de España, S.A.U; 2.000.
  5. DANIELS L. Pruebas funcionales musculares. Madrid: McGraw-Hill- Interamericana de España;1.991.
  6. DAZA LESMES, J. Test de movilidad articular y examen muscular de las extremidades. Editorial Medica Panamericana; 1.996.
  7. GREENSPAN, A. Radiología en Ortopedia. Madrid: Marban Libros; 2.000.
  8. KAPANDJI, I. A.Fisiología articular. Volumen II. Miembro inferior. Madrid: Panamericana; 1.999.
  9. KENDAL, F.P.; KENDAL MC CREARY, E.. Músculos pruebas y funciones. Barcelona. Jims; 1.985.
  10. LLANOS ALCÁZAR, L. ; ACEBES CACHAFEIRO, J. El pie.Barcelona: Masson; 1.997.
  11. LELIVRE, JEAN; LELIVRE, JEAN-FRANCOIS. Patología del Pie. 4ª edición. Barcelona: Masson; 1.987.
  12. LOUDON, J.; BELL, S.; JHONSTON, J. Guía de la valoración ortopédica clínica. Barcelona: Editor Service, S.L.; 2.001
  13. MCRAE, R. Exploración Clínica Ortopédica. Madrid: Harcourt Brace; 1.998.
  14. T. MICHAUD. Foot orthoses (and other forms of conservative foot care). Williams & Wilkins, 1997.
  15. MONTAGNE, J; CHEVROT, A.; GALMICHE, J.-M. Atlas de radiología del Pie. Barcelona: Masson; 1.984.
  16. NÚÑEZ-SAMPER, M.; LLANOS ALCAZAR, L. F. Biomecánica, Medicina y Cirugía del Pie.Barcelona:Masson; 1.997.
  17. ROCA BURNIOL, J.; CÁCERES PALAU, E. Esquemas clínico-visuales en Ortopedia. Barcelona: Doyma; 1.993.
  18. SÁNCHEZ LACUESTA, J. J.; PRAT PASTOR; J. M.; HOYOS FUENTES, J. V.; VIOSCA HERRERO, E.; SOLER GARCÍA, C.; COMÍN CLAVIJO, M.; LAFUENTE JORGE, R.; CORTÉS I FABREGAT, A.; VERA LUNA, P. M. Biomecánica de la marcha humana normal y patológica. Valencia: Instituto Biomecánico de Valencia; 1.999.
  19. TIXA, S. Atlas de Anatomía Palpatoria de la extremidad inferior.Barcelona: Masson; 1.999.
  20. VILADOT PERICÉ, A. Quince lecciones sobre de Patología del Pie. Barcelona: Springer-verlag ibérica; 2.000.
  21. VILADOT PERICÉ, A. Patología del Antepié.Barcelona: Springer-verlag ibérica; 2.000.
  22. YVES BLANC, G. A.; CASILLAS, J.; ESNAULT, M. La marcha humana la carrera y el salto. Biomecánica, exploraciones, normas y alteraciones. Barcelona: Masson; 2.000.
Bibliografía complementaria
  1. ÁLVAREZ-CIENFUEGOS SUÁREZ, J. Mª.; et. al. Responsabilidad legal del profesional sanitario. Madrid: Edicomplet; 2.000.
  2. BICKLEY, L. S.; HOEKELMAN, R. A. Propedéutica médica. 7ª Ed. Méjico: McGraW-Hill Interamericana; 1.999.
  3. CÉSPEDES, T.; DORCA, A. El Pie Diabético. Diaz de Santos; 1.997.
  4. EZPELETA, L. La entrevista diagnóstica con los niños y adolescentes. Madrid: Síntesis, S.A.; 2.001.
  5. FOLEY, R. Hombre mono. La historia de la evolución humana. Barcelona: Tusquets Editores; 1.995.
  6. HERRERA RODRÍGUEZ, A.; FERRÁNDEZ PORTAL, L.; HERRERO-BEAUMONT, G; RODRÍGUEZ DE LA SERNA, A. Monografías médico-quirúrgicas del aparato locomotor. La cadera Tomo I. Barcelona: Masson; 2.001.
  7. HERRERA RODRÍGUEZ, A.; FERRÁNDEZ PORTAL, L.; HERRERO-BEAUMONT, G; RODRÍGUEZ DE LA SERNA, A. Monografías médico-quirúrgicas del aparato locomotor. La cadera Tomo II. Barcelona: Masson; 2.001.
  8. HOPPENFELD, S. Exploración física de la columna vertebral y las extremidades. México. El manual moderno; 1.976.
  9. HICKMAN, C. P.; ROBERTS, L. S.; PARSON, A. Principios integrales de Zoología. Madrid: McGraw-Hill internacional; 1.999.
  10. HOPPENFELD, S. Neurología ortopédica. México. El manual moderno; 1.981.
  11. MONTAGNE, J; CHEVROT, A.; GALMICHE, J.-M. Atlas de radiología del Pie. Barcelona: Masson; 1.984.
  12. MOORE, KEITH L. Anatomía con orientación clínica. Argentina: Editorial Médica Panamericana; 1.993.
  13. MORVAN, G.; BUSSÓN, J.; WYBIER, M. Escáner del pie y del tobillo.Barcelona: Masson;1.993.
  14. PEDROSA, C. S.; CASANOVA, R. Diagnóstico por imagen. Madrid;1.997.
  15. ROOT, MERTON L.; ORIEN, WILLIAM P.; WEED, JOHN H.; HUGHES, ROBERT J. Exploración Biomecánica del Pie. Volumen 1. Madrid: Ortocen Editores; 1.991.
  16. SEIBEL, MICHAEL O. Función del Pie. Texto programado. Madrid: Ortocen Editores; 1.994.

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Anatomía específica do membro inferior/750G02002

Materias que continúan o temario

Observacións

Recoméndase a asitencia continuada ás clases teóricas, así como o repaso continuado dos contidos para dese modo dotar ás prácticas dun maior dinamismo e fluidez. Doutra banda será fundamental superar a materia neste primeiro curso por tratarse dunha materia básica para a adquisición de coñecementos en materias que se cursarán posteriormente en 2º,3º e 4º de Grao.

IMPORTANTE: Consideraciones 

Documentos Green Campus UDC



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías