Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Podoloxía Física Código 750G02023
Titulación
Grao en Podoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Romero Soto, Manuel
Correo electrónico
manuel.romero.soto@udc.es
Profesorado
Romero Soto, Manuel
Correo electrónico
manuel.romero.soto@udc.es
Web http://moodle.udc.es
Descrición xeral Podoloxía Física é unha materia pertencente ao 2º Cuadrimestre do 3º curso do Grao de Podoloxía. O obxectivo da materia é formar ao alumnado que a curse na aplicación de terapias físicas e de rehabilitación dentro do marco legal da Podoloxía.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Sin modificaciones
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Clases virtuales, seminarios virtuales e traballos da materia vinculados a clases, seminarios e prácticas.
*Metodoloxías docentes que se modifican
Seminarios presenciales a seminarios virtuais, e prácticas presenciais a prácticas virtuais.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Tutorias virtuais por Teams.
4. Modificacións na avaliación
Manterase.
*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
non.

Competencias do título
Código Competencias do título
A23 Coñecer e aplicar os métodos físicos, eléctricos e manuais na terapéutica das distintas patoloxías do pé. Vendaxes funcionais. Terapia da dor e inflamación no pé.
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B19 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e aplicar as técnicas de valoración articular e muscular da extremidade inferior para o diagnóstico das afeccións podolóxicas. A23
B1
C7
Coñecer as bases de funcionamento e indicacións dos métodos físicos, eléctricos e manuais utilizados no tratamento das afeccións do pé. A23
B1
C7
Prescribir, administrar e aplicar os métodos físicos, eléctricos e manuais no tratamento das distintas patoloxías podolóxicas. A23
B3
B19
Coñecer o concepto de dor e inflamación. Coñecer os fundamentos terapéuticos do manexo do paciente con dor e/ou inflamación no pé. A23
B1
C7
Coñecer e aplicar diferentes tipos de vendaxes no membro inferior A23
B3
B19
Deseñar e aplicar un plan de tratamento con terapia física nas distintas afeccións podolóxicas. A23
B3
B19
C1
Coñecer conceptos básicos de anatomía e fisioloxía útiles á hora de abordar a patoloxía do pé mediante tratamentos físicos A23
B1
B19
C7

Contidos
Temas Subtemas
Método de intervención Definición
Etapas do método de intervención:
- Valoración
- Análisis dos datos
- Formulación do programa de tratamento
- Aplicación do programa
- Avaliación
Valoración do membro inferior Descripción anatómica das articulacións do membro inferior.
Función articular.
Exploración e valoración articular.

Descripción anatómica muscular do membro inferior.
Función muscular.
Exploración e valoración muscular.

Descripción anatómica miofascial do membro inferior.
Función miofascial.
Exploración e valoración miofascial.

Descripción anatómica neural do membro inferior.
Función neural.
Exploración e valoración neural.
Funcionalidade do pe Teoría de estrés de tecidos.
Abordaxe dende a terapéutica física do estrés de tecidos.

Foot Core
Valoración e abordaxe terapéutico.
Fisiología da dor e inflamación e a sua teraèutica con axentes físicos Fisioloxía da dor e inflamación
Terapeutica da dor e da inflamación
Vendaxes en podoloxía Conceptos xerais de vendaxes
Vendaxes funcionais
Vendaxes neuromusculares
Dinamic tape
Cinesiterapia Conceptos xerais cinesiterapia
Clasificación cinesiterapia
Cinesiterapia pasiva
Cinesiterapia activa
Técnicas de cinesiterapia pasiva forzada mantida: estiramentos musculares
Técnicas de cinesiterapia activa libre: propiocepción
Técnicas de exercicio isométrico, concéntrico e excéntrico
Masoterapia Conceptos xerais de masoterapia
Clasificación Masoterapia
Técnicas de masoterapia
Electroterapia Conceptos xerais de electroterapia e ultrasóns
Fundamentos biofísicos da electroterapia
Clasificación da electroterapia
Electroterapia e ultrasóns

Laserterapia Definición
Efectos fisiológicos da laserterapia
Pautas de tratamento
Magnetoterapia Definición
Efectos fisiológicos da magnetoterapia
Pautas de tratamento
Punción seca Definición
Efectos fisiológicos da punción seca
Pautas de tratamento
Crioterapia Definición
Efectos fisiológicos da crioterapia
Pautas de tratamento
Termoterapia Definición
Efectos fisiológicos da termoterapia
Pautas de tratamento
Electrólisis percutanea intratisular (EPI) Definición
Efectos fisiológicos da EPI
Pautas de tratamento
Ondas de Choque Definición
Efectos fisiológicos das ondas de choque
Pautas de tratamento
Exercicio Físico Principios xerais.
Exercício nas diferentes idades.
Entrenamento de resistencia.
Entrenamento de fuerza.
Outras terapias físicas Outras terapias físicas

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A23 B1 B3 C7 14 20 34
Seminario A23 B3 B19 C1 C7 14 25 39
Prácticas de laboratorio A23 B1 B3 B19 C7 18 25 43
Proba mixta A23 B1 B3 2 31 33
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Realizaranse exposicións de contenidos teórico-prácticos por parte do profesorado da materia, fomentándose a interación entre o docente e o alumnado. O alumnado trabajará nos contidos da materia na dedicación non presencial.
Seminario Realizaranse actividades teórico-prácticas en grupos con interacción e a participación do alumnado nos mesmos. O alumnado realizará traballos dos contidos impartidos nestes seminarios na parte non presencial. E obligatorio a asistencia a seminarios para poder realizar os traballos.
Prácticas de laboratorio Realizaranse prácticas en grupos en relación cos temas abordados na sesión maxistral e os seminarios que serán reflexados no portafolio de prácticas. Para aprobar a materia é necesario que o/a alumno/a consiga polo menos o 50% en cada trabajo de prácticas do portafolio.
Proba mixta Exame con preguntas (50-100) obxectivas. Cada pregunta terá 4-5 opcións, das cales soamente 1 será válida. Cada 2 preguntas falladas, restarase unha correcta. Para aprobar a materia é necesario que o/a alumno/a consiga polo menos o 50% de preguntas nesta proba, e que ademais a suma de todos os items da avaliación some polo menos 5 puntos de 10.

Atención personalizada
Metodoloxías
Descrición
O alumnado poderá contactar co profesorado a través da plataforma virtual, a través do correo electrónico ou a través de calquera outro medio para resolver calquera dúbida que teñan.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A23 B1 B3 Exame con preguntas (50-100) obxectivas. Cada pregunta terá 4-5 opcións, das cales soamente 1 será válida. Cada 2 preguntas falladas, restarase unha correcta. Para aprobar a materia é necesario acadar polo menos o 50% de preguntas netas nesta proba, e que ademais a suma de todos os items da avaliación sume polo menos 5 puntos de 10. 50
Prácticas de laboratorio A23 B1 B3 B19 C7 A asistencia a prácticas é obrigatoria. En caso de necesitar realizar algún cambio, será imprescindible que se realice un cambio con algún compañeiro/a. Evaluaráse o portafolio de prácticas que o alumno deberá ir realizando tras cada práctica presentandoo cando haxa realizado todas ellas. E necesario acadar o 50% da nota de cada un dos trabajos para superar a materia. De non ser superado o 50% de cada traballo terase que recuperar a parte correspondiente na seguinte convocatoria. 20
Seminario A23 B3 B19 C1 C7 A asistencia aos seminarios non é obrigatoria pero sí imprescindible para poder presentar os trabajos que se realizarán na dedicación de horas non presenciais. Os alumnos que non asistan os seminarios non terán opción de presentar o trabajo correspondente. 20
Sesión maxistral A23 B1 B3 C7 O alumnado realizará traballo en grupo de cada tema impartido nas sesións maxistrais. Neles se diseñarán un número de preguntas a determinar no comezo do curso e que serán as que conformen a proba mixta da materia no caso en que estas cumplan os estándares mínimos que se exporán na aula. 10
 
Observacións avaliación

Para aprobar a materia é imprescindible a asistencia as prácticas, ter acadado o 50% da nota de cada traballo de prácticas e o 50% da proba mixta. En caso de non superar unha destas partes e polo tanto a materia non estea superada otorgaráse a nota da proba non superada e deberá recuperar a parte suspensa na seguinte convocatoria de evaluación.  

Estableceranse 5 preguntas de reserva na proba mixta que poderán ser usadas para o redondeo da nota do exáme e da materia. 

O/a alumno/a que non teña pendente mais de 12 créditos, de materias das que xa estuvese matriculado nalgún curso académico, ou de 18 créditos correspondentes as prácticas, ademais do TFG, para rematar os seus estudos poderá concorrer a unha oportunidade adiantada de avaliación, que se realizará antes da finalización das actividades académicas do 1º cuadrimestre, en aquelas datas que se establezcan no calendario académico aprobado polo Consello de Goberno. Desta forma será evaluado mediante unha proba tipo test de contidos teórico-prácticos según o programa da asignatura.

Aqueles/as alumnos/as con matrícula parcial, de mutuo acordo cos docentes da asignatura poderán acordar actividades para poder conciliar os estudos co seu desenrolo profesional de forma que non se vexan en desventaxa debido ao seu tipo de matricula.

O alumnado que concorra a segundas e posteriores matrículas serán avaliados conforme a guía docente e os requerimentos docentes e académicos do curso correspondente, sendo responsabilidade do/a alumno/a antes de iniciar o curso reunirse cos profesores responsables da materia para establecer e clarificar aquelas dúbidas que puderan surxir. Recórdase que cada ano poden facerse modificacións nas asignaturas e o alumnado ha de ser consciente deste feito.

O número de Matrículas de Honra establecerase en base o número de alumnado matriculado. As Matrículas de Honra concederanse as mellores cualificacións finais. En caso de empate farase unha proba obxectiva entre os candidatos.

A cualificación NON PRESENTADO/A será obtida por aqueles/as alumnos/as que non acudan ó examen final nas datas establecidas pola Xunta do Centro.

Oportunidade adiantada de avaliación: O alumnado que se encontre nos supostos recollidos na normativa de xestión académica da UDC dispoñerá desta opción para superar a materia mediante unha proba escrita de características similares á a recollida no proceso de avaliación que terá un peso do 100% da cualificación final


Fontes de información
Bibliografía básica Tixa, Serge (2006). Atlas de anatomía palpatoria. Barcelona: Masson
Gallego, T (2007). Bases teóricas y fundamentos de la fisioterapia. Madrid: Panamericana
Aramburu de Vega, Cristina (1998). Electroterapia, termoterapia e hidroterapia. Madrid : Síntesis
Maya Martín, Julián (2010). Estimulación eléctrica transcutánea y neuromuscular . Barcelona : Elsevier
Norris, CM (2001). Estiramientos. Barcelona: Paidotribo
Norris, CM (2001). Estiramientos. Barcelona: Paidotribo
Daza Lesmes, J. (2007). Evaluación clinico funcional del movimiento corporal humano. Madrid: Panamericana
Kapandji, I. A. (2006-2010). Fisiología articular : esquemas comentados de mecánica humana. Madrid : Médica Panamericana
Díaz Mohedo, E. (2015). Fisioterapia en traumatología. Barcelona: Elsevier
Mayoral del Moral, O. et al (2017). Fisioterapia invadida del sindrome de dolor miofascial. Madrid: Panamericana
Valera Garrido, F; Minaya Muñoz, F. (2017). Fisioterapia invasiva. Barcelona: Elsevier
Paoletti, S. (2004). Las fascias. Barcelona: Paidotribo
Sánchez Blanco, I. et al. (2006). Manuel SERMEF de rehabilitación y medicina física. Madrid Panamericana
Beck, FB (1999). Masaje terapéutico. Madrid: Paraninfo
Seco Calvo, J. (2016). Métodos específicos de intervención en fisioterapia. Madrid: Panamericana
Zamorano, E. (2013). Movilización neuromeningea. Madrid: Panamericana
Kendall´s (2007). Músculos, pruebas funcionales, postura y dolor. Madrid : Marbán
José Luis Moreno de la Fuente (2006). Podología Física. Barcelona: Masson
Rueda Sánchez, Martín ( 2004). Podología: los desequilibrios del pie. Barcelona : Editorial Paidotribo
Clarkson, Hazel M. (2003). Proceso evaluativo musculoesquelético amplitud del movimiento articular y test manual de fuerza muscular. Barcelona : Paidotribo
Tutusaus,R; Potau, JM. (2015). Sistema Fascial. Madrid: Panamericana
Hislop HJ; Avers, D; Brown, M. (2014). Técnicas de balance muscular. Barcelona: Elsevier
J.R. Roces , Carmen Fernández y Col (). Vendajes funcionales. Barcelona: BDF

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Biomecánica do membro inferior/750G02013
Patoloxía Podolóxica 1/750G02021
Patoloxía Podolóxica 2/750G02022

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Prácticum 1/750G02033

Materias que continúan o temario

Observacións

Recomendacións Sostenibilidade Medio Ambiente, Persoa e Igualdade de Xénero:

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol" 

1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:

1.1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático

1.2. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

1.3. De se realizar en papel:

- Non se empregarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a impresión de borradores.

2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural

3.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais

4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas…)

5.- Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade

6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas

7. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías