Identifying Data 2020/21
Subject (*) Pharmacological Therapy Code 750G02024
Study programme
Grao en Podoloxía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Saúde
Coordinador
Nuñez Fernández, Lucia
E-mail
lucia.nunez@udc.es
Lecturers
Nuñez Fernández, Lucia
E-mail
lucia.nunez@udc.es
Web http://moodle.udc.es
General description A terapia farmacolóxica é o coidado clínico relacionado co uso de medicamentos, sós ou en combinación con outros tipos de terapia. Nesta materia centrarémonos no uso de fármacos no campo da podoloxía.
A Terapia Farmacolóxica é unha materia que se imparte no primeiro cuadrimestre do cuarto curso do Grao de Podoloxía e os princiapales contidos son:
Farmacoloxía especifica de uso podológico: indicacións, contraindicaciones, efectos indeseados, interaccións, precaucións, principios activos e especialidades de: Fármacos antinfecciosos: antibióticos, antivíricos, antifúngicos e antiprotozoarios; Opiáceos; Analxésicos e antiinflamatorios; Anestésicos locais; Corticoides; Antidiabéticos; Anticoagulantes e antiagregantes plaquetarios. Tratamentos tópicos.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos

– Non se realizarán cambios

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
As clases maxistrales seguirán siendo virtuales.
Aqueles seminarios que xa estaba previsto que foran virtuales seguirán sendo virtuales.
*Metodoloxías docentes que se modifican
Virtualizarase os seminarios que estaba previsto que fosen presenciales. As presentacións dos traballos serán por teams.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

– Correo electrónico: Diariamente. De uso para hacer consultas, solicitar tutorías virtuales por teams para resolver dudas y para hacer seguimiento de trabajos tutelados.
– Moodle: Diariamente. Se crearán foros de dudas en cada tema.
– Teams: 1 sesión semanal en gran grupo para el avance de los contenidos teóricos en las clases magistrales. 1 sesión semanal en grupos medianos para la realización de seminarios sobre el tema visto en la clase magistral.

4. Modificacións na avaliación

A proba de resposta múltiple realizarase por moodle.

*Observacións de avaliación:

Os porcentaxes da avaliación non se modifican.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

- Non se realizarán cambios

Study programme competencies
Code Study programme competences
A19 Coñecer e identificar os procesos patolóxicos do pé e sistémicos con repercusión podolóxica, pé de risco e os parámetros clínicos patolóxicos das afeccións estruturais e funcionais do aparato locomotor en decúbito, bipedestación estática e dinámica. Identificar as lesións dermatolóxicas e o seu tratamento. Coñecer e aplicar a Farmacoloxía especifica de uso podolóxico.
A32 Coñecer e aplicar a Farmacoloxía especifica de uso podolóxico. Coñecer e utilizar a farmacoloxía pre e post quirúrxica, os tipos de anestesia en podoloxía e técnicas de aplicación.
A50 Prescribir, administrar e aplicar tratamentos farmacolóxicos, ortopodolóxicos, físicos e quirúrxicos.
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B12 Capacidade de xestión da información.
B14 Implicación na calidade e busca da excelencia.
B18 Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia.
B19 Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e aplicar a Farmacoloxía específica de uso podológico. A19
A32
A50
B1
B3
B5
B7
B12
B14
B18
B19
C1
C3
C4
C7

Contents
Topic Sub-topic
FARMACOLOXÍA ESPECÍFICA DE USO PODOLÓGICO: INDICACIÓNS, CONTRAINDICACIONES, EFECTOS INDESEADOS, INTERACCIÓNS, PRECAUCIÓNS, PRINCIPIOS ACTIVOS E ESPECIALIDADES DE FÁRMACOS QUE ACTÚAN SOBRE O SISTEMA NERVIOSO CENTRAL E PERIFÉRICO: ANALXÉSICOS (OPIACEOS E AINEs), ANTIINFLAMATORIOS (CORTICOIDES E AINEs) E ANESTÉSICOS LOCAIS. 1. Introdución á farmacoloxía do sistema nervioso central e periférico.
2. Anestésicos locais.
3. Analxésicos opioides.
4. Mediadores celulares implicados na dor e a inflamación: Histamina (antihistamínicos) e eicosanoides.
5. Fármacos analxésicos e antiinflamatorios non esteroideos (AINEs).
6. Antirreumáticos.
7. Corticoides e antiinflamatorios esteroideos.
FARMACOLOXÍA ESPECÍFICA DE USO PODOLÓGICO: INDICACIÓNS, CONTRAINDICACIONES, EFECTOS INDESEADOS, INTERACCIÓNS, PRECAUCIÓNS, PRINCIPIOS ACTIVOS E ESPECIALIDADES DE FÁRMACOS ANTIINFECCIOSOS: ANTIBIÓTICOS, ANTIVÍRICOS, ANTIFÚNGICOS E ANTIPROTOZOARIOS. 8. Introdución á quimioterapia antimicrobiana.
9. Antibióticos Beta-lactámicos
10. Antibióticos Aminoglucósidos, tetraciclinas e cloranfenicol.
11. Antibióticos Quinolonas. Sulfamidas.
12. Antibióticos Macrólidos e outros antibióticos de administración tópica.
13. Antifúngicos I: Fármacos utilizados no tratamento das dermatomicosis
14. Antifúngicos II: Fármacos utilizados no tratamento das onicomicosis.
15. Antivíricos.
16. Antiprotozoarios.
17. Antisépticos e desinfectantes.
FARMACOLOXÍA ESPECÍFICA DE USO PODOLÓGICO: INDICACIÓNS, CONTRAINDICACIONES, EFECTOS INDESEADOS, INTERACCIÓNS, PRECAUCIÓNS, PRINCIPIOS ACTIVOS E ESPECIALIDADES DE FÁRMACOS QUE ACTÚAN SOBRE O METABOLISMO (ESPECIAL ATENCIÓN AOS ANTIDIABÉTICOS). 18. Fármacos hipouricemiantes e antigotosos.
19. Tratamento da diabetes: insulinas.
20. Tratamento da diabetes: hipoglucemiantes orais.
FARMACOLOXÍA ESPECÍFICA DE USO PODOLÓGICO: INDICACIÓNS, CONTRAINDICACIONES, EFECTOS INDESEADOS, INTERACCIÓNS, PRECAUCIÓNS, PRINCIPIOS ACTIVOS E ESPECIALIDADES DA FARMACOLOXÍA SANGUÍNEA (ANTICOAGULANTES E ANTIAGREGANTES PLAQUETARIOS). 21. Farmacoloxía da coagulación e a hemostasia.
22. Fármacos antiagregantes plaquetarios.
FARMACOLOXÍA ESPECÍFICA DE USO PODOLÓGICO: INDICACIÓNS, CONTRAINDICACIONES, EFECTOS INDESEADOS, INTERACCIÓNS, PRECAUCIÓNS, PRINCIPIOS ACTIVOS E ESPECIALIDADES DA FARMACOLOXÍA TÓPICA. 23. Farmacoloxía dermatológica.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A19 A32 A50 B1 B3 B19 20 50 70
Workshop A19 A32 A50 B1 B3 B5 B7 B12 B14 B18 B19 C1 C3 C4 C7 15 28 43
Supervised projects A19 A32 A50 B1 B3 B7 B12 B14 B19 C1 C3 4 15 19
Oral presentation A19 A32 A50 B1 B3 B7 B12 B14 B18 B19 C1 C3 1 5 6
Multiple-choice questions A19 A32 A50 B1 B3 B19 2 8 10
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición oral e con medios audiovisuais dos temas que compoñen o programa da materia.
Workshop Sesións sobre os temas expostos na sesión maxistral co fin de aclarar puntos craves e/ou dúbidas dos alumnos. Combinaranse diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, casos clínicos, etc) a través da que o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Supervised projects Realizarase un traballo individual sobre dous casos clínicos no que o paciente teña prescrito polo menos dous fármacos e pola súa patoloxía podológica prescríbaselle polo menos un fármaco.
Oral presentation Exposición oral un dos dous casos clínicos expostos no traballo tutelado. O profesor decidirá cal dos dous casos debe presentar o alumno.
Multiple-choice questions 50 preguntas con 5 respostas das cales só unha é correcta. Non se aplica factor de corrección polas respostas non acertadas.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Oral presentation
Workshop
Supervised projects
Description
Durante as sesións maxistrais poderase expor as dúbidas que xurdan. Posteriormente e vía correo electrónico tamén se poden expor dúbidas sobre os temas expostos en clase. En cada tema haberá un foro/chat en moodle para as dúbidas que poidan xurdir.
Durante os talleres realizarase atención personalizada para resolver as dúbidas e problemas que lle xurdan ao alumno.
O alumno conta co apoio do profesor para a elección do tema do traballo tutelado. Ademais o profesor axudará o alumno nas dúbidas que lle vaian xurdindo durante a realización do traballo tutelado e a preparación da presentación oral.
Por último, o profesor colaborará co alumno na realización da presentación oral do traballo tutelado realizado.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Oral presentation A19 A32 A50 B1 B3 B7 B12 B14 B18 B19 C1 C3 A avaliación da presentación oral do traballo tutelado realizarase tendo en conta os seguintes puntos: presentación do caso (modo de expresión, uso das tecnoloxías da infomración e capacidade de comunicarse), información sobre a farmacoterapia do caso e respostas ás preguntas expostas. 10
Multiple-choice questions A19 A32 A50 B1 B3 B19 O alumno deberá realizar unha proba de 50 preguntas tipo test con resposta múltiple, unha correcta de entre 5 posibles. Non puntúa negativo. O aprobado (5) estará no 70% das respostas correctas, é dicir, o número de respostas correctas para aprobar é de 35. É necesario obter un aprobado no exame para poder aprobar a materia.As respostas serán evaluadas únicamente na plantilla de respostas do examen. 70
Workshop A19 A32 A50 B1 B3 B5 B7 B12 B14 B18 B19 C1 C3 C4 C7 Avaliarase en función da participación do alumno nas actividades a realizar nos seminarios. Entre outros aspectos avaliarase o traballo de forma colaborativo, a capacidade de xestionar a información e a capacidade de aplicar os coñecementos na práctica. 10
Supervised projects A19 A32 A50 B1 B3 B7 B12 B14 B19 C1 C3 Na cualificación do traballo considerarase a elección do caso exposto, a anamnese farmacolóxica, o tratamento farmacolóxico seleccionado, o coñecemento dos grupos farmacolóxicos empregados (mecanismo de acción, interaccións e reaccións adversas), o rigor científico, a capacidade de síntese e de crítica e a adecuación da bibliografía consultada. 10
 
Assessment comments

The rating system will be expressed by numerical rating in accordance with the provisions of art. 5 of Royal Decree 1125/2003 of 5 September (BOE 18 September), which establishes the European system of credits and the system of qualifications in university degrees of an official nature and valid throughout the national territory

Qualifications system:

0-4.9 = Failed

 5-6.9 = Approved 

7-8.9 = Notable 

 9-10 = Outstanding 

 9-10 Honors Registration (Graceful) 

Graceful Honor Enrollment will be awarded to the student with the highest overall score as long as it is greater than 9. In the event that the number of enrollments that can be awarded is less than the number of students with the highest overall score, honors enrollment will be awarded to those students. with the highest grade on the exam. If the number of honors enrollments that can be awarded continues to be lower, the grade for the oral presentation of the supervised work, the written supervised work and, finally, the grade for the workshops will be taken into account.

Students with part-time registration (they must send an e-mail to the teacher indicating their situation at the beginning of the course): the evaluation of the workshops will be done by delivering the exercises presented in each workshop on the moodle platform. In these cases, the oral presentation two supervised works will be agreed with the student without having to be or day that corresponds to him. The evaluation of the multiple choice test will be performed following the directions in this guide.

Students with second enrollment and later (they must send an e-mail to the teacher indicating their situation at the beginning of the course): they can present academic waiver and the evaluation of the workshops, supervised work and oral presentation will be maintained from the previous enrollment. It will be possible to raise the note again realizing the exercises exposed in the workshops, tutored work and oral presentation in that matrícula. The evaluation of the multiple choice test will be performed following the directions in this guide.

It will be considered not presented: that student who delivers less than 50% of the exercises exposed in the workshop, does not realize the work tutelada neither the oral presentation and does not attend the final examination.


Sources of information
Basic

1. Rang HP, Dale MM, Ritter JM, Flower RJ. Farmacología. 7ª ed. Madrid: Elsevier, 2012.
2. Flórez J. Farmacología Humana. 5ª ed. Barcelona: Masson, 2008.
3. Lorenzo-Velázquez B, Lorenzo Fernández P. Farmacología básica y clínica. 18ª ed. Madrid: Médica Panamericana, 2013.

Complementary

1.Gómez Ortiz, Santiago y Gómez Facundo, Santiago. Guía farmacológica deutilización en podología. Consejo General de Colegios Oficiales de Podólogos.Barcelona: Nexus Médica Editores S.L. 2015.

2.Marta E. LosaIglesias, Ricardo Becerro de Bengoa Vallejo, Cándida María Losa Iglesias. Principios de farmacología clínica y terapéutica en podología ante la infección. Madrid: C.E.R.S.A., 2005.

3. J. Ignacio de Ahumada Vázquez, M.ª Luisa Santana Falcón, José S. Serrano Molina.Ignacio de. Farmacología práctica para las diplomaturas en ciencias de la salud: (enfermería, fisioterapia, podología) : con autoevaluación. Madrid : Díaz deSantos, 2002.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Pharmacology/750G02009

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Pharmacology/750G02009

Other comments

É moi recomendable que o alumno superase a materia de Farmacoloxía de segundo curso do grao.

Na entrega de traballos recoméndase aos alumnos que presenten documentos en papel, preferentemente reciclados, impresos en ambos os lados e que non empreguen plásticos para a entrega de varias follas, mellor documentos grapados.
Os alumnos deben estar claros que a aplicación da normativa da UDC sobre as situacións de plaxio será revisada polo profesorado.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.