Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Atención ante situacions de urxencia Código 750G02038
Titulación
Grao en Podoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Bernabeu Piñeiro, Francisco
Correo electrónico
francisco.bernabeu@udc.es
Profesorado
Bernabeu Piñeiro, Francisco
Correo electrónico
francisco.bernabeu@udc.es
Web http://moodle.udc.es
Descrición xeral Situacións de urxencia relacionadas co estado de saúde: urxencias neurológicas,respiratorias, endocrinolóxicas, shock. Avaliación e valoración. Situacións de urxencia relacionadas con accidentes traumáticos. Traumatismos craniais, toraco-abdominais,espinais, de extremidades. Inmovilización. Situacións de urxencia especiais: axentes físicos, queimaduras, conxelacións, intoxicacións, mordeduras e picaduras.

Competencias do título
Código Competencias do título
A34 Coñecer os métodos de reanimación cardiopulmonar e resucitación en casos de emerxencia. DEA.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B12 Capacidade de xestión da información.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Intervenir inmediatamente ante un accidente o enfermedad repentina A34
B1
B2
B3
C6
Identificar e valorar situacións habituais de emerxencia A34
B1
B3
C6
Realizar a valoración inicial do paciente e a primeira atención para salvar a vida ou minimizar as secuelas derivadas dunha situación de emerxencia A34
B1
B2
B3
C6
Tomar decisións en situacións de urxencia con priorización e adecuación da resposta A34
B2
B3
B12
C6
Realizar os procedementos máis usuais empregados no coidado e soporte vital básico do individuo ante unha situación urxente A34
B1
B2
B3
B12
C1
C6

Contidos
Temas Subtemas
UNIDADE 1. ATENCION ANTE SITUACIÓNS DE URXENCIA. EVALUACION E VALORACION.

1.1. Principios e prioridades na atención de urxencia.
1.2. Valoración primaria e secundaria.
1.3. Principios básicos na atención ante accidente traumático e enfermidade repentina

UNIDADE 2. ATENCION ANTE SITUACIÓNS DE RISCO VITAL 2.1. Obstrución da vía aérea
2.2. Resucitación cardiopulmonar básica
2.3. Hemorraxia severa
UNIDADE 3. SITUACIÓNS DE URXENCIA ESPECIAIS 3.1. Feridas
3.2. Queimaduras
3.3. Lesións provocadas por axentes fisicos.
3.4. Mordeduras e picaduras
3.5. Intoxicacións



UNIDADE 4. SITUACIÓNS DE URXENCIA RELACIONADAS CON ACCIDENTES TRAUMATICOS 4.1. Traumatismos cranioencefálicos
4.2. Traumatismos espinales
4.3. Traumatismos toraco-abdominais
4.4. Traumatismos en extremidades superiores e inferiores
4.5. Inmovilización
UNIDADE 5. SITUACIÓNS DE URXENCIA RELACIONADAS CO ESTADO DE SAÚDE 5.1. Urxencias neurolóxicas.
5.2. Urxencias respiratorias
5.3. Urxencias cardiovasculares
5.4. Urxencias endocrino-metabólicas

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Seminario A34 B1 B2 B3 B12 C6 12 42 54
Simulación A34 B1 B2 B3 C6 7 10.5 17.5
Lecturas B3 B9 B12 C6 0 10 10
Proba mixta A34 B2 B3 B12 C1 C6 2.5 0 2.5
Sesión maxistral A34 B1 B12 C6 21 42 63
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Seminario A atención personalizada, que se describe en relación a estas metodoloxías concíbense como momentos de traballo presencial onde se traballan contidos de forma máis explicita apoiándose na resolución de casos prácticos, o que implica unha participación activa do alumno na actividade. A través da plataforma virtual, o profesor programará as actividades correspondentes segundo o plan de traballo da materia.
Simulación Baséase na configuración de situacións de risco que necesitan dunha atención de emerxencia, similares ás que se producen nun contexto real, coa finalidade de utilizalas como experiencias de aprendizaxe,co obxectivo de pór ao alumno ante unhas condicións hipotéticas nas cales se proba a súa comportamiento, os seus coñecementos, a súa capacidade de analizar alternativas e as súas consecuencias. Permite adquirir as competencias xenéricas asignadas a esta materia.
Lecturas Lectura e estudo da bibliografía seleccionada previamente polo profesor, como fuente de información e profundización nos contidos da materia.
Proba mixta Proba escrita sobre os contidos do programa da materia de Atención sobre situacións de urxencia onde o alumno deberá responder a preguntas relacionadas e casos prácticos, co fin de valorar a resposta esperada asi como a capacidade de razoamento e sintesis dos coñecementos adquiridos. Esta proba final realizarase na Convocatoria Oficial (na data oficial do centro).
Sesión maxistral Método expositivo de lección na aula impartida polo profesor con participación do alumno, co apoio dos medios audiovisuais necesarios.

Atención personalizada
Metodoloxías
Simulación
Seminario
Descrición
A atención personalizada, que se describe en relación a estas metodoloxías concíbense como momentos de traballo presencial para o alumno co profesor, polo que implica a participación do alumno. A forma e o momento en que se desenvolverá se indicará en relación a cada actividade ao longo do curso segundo o plan de traballo da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A34 B2 B3 B12 C1 C6 Proba escrita sobre os contidos do programa da materia de Atención sobre situacións de urxencia onde o alumno deberá responder a preguntas relacionadas e casos prácticos, co fin de valorar a resposta esperada asi como a capacidade de razonamiento e sintesis dos coñecementos adquiridos. Esta proba final realizarase na Convocatoria Oficial (na data oficial do centro). 80
Seminario A34 B1 B2 B3 B12 C6 A asistencia e participación activa na aula a través dos grupos de traballo, onde se evaluará a adquisición de competencias específicas e transversais, suporá o 10% da cualificación final. 20
 
Observacións avaliación
PRIMEIRA OPORTUNIDADE: A avaliación anteriormente descrita é OBRIGATORIA para todos os alumnos con MATRICULA COMÚN que se presenten á primeira oportunidade. levará a cabo unha avaliación continua onde a aplicación das porcentaxes correspondentes realizarase a condición de que o alumno teña todas as probas (Dossier de exercicios e Proba de ensaio/desarrolllo) superadas de maneira independente. Cando o alumno non supere de maneira independente una ou máis probas suporá a cualificación de SUSPENSO en acta. Se a media aritmética supera o 5, ao non superar algunha das avaliacións, figurará cun 4,5 en acta. O feito de non presentarse a algunha das probas implica figurar en acta como NON PRESENTADO.
SEGUNDA OPORTUNIDADE: Para a Segunda Oportunidade o alumno será avaliado mediante un exame único escrito que se corresponderá coas datas oficiais aprobadas en Xunta de Facultade.
MATRÍCULA PARCIAL: Para os alumnos de MATRICULA PARCIAL poderán optar por examinarse por escrito en primeira e segunda oportunidade nun único exame que se corresponderá coas datas oficiais aprobadas en Xunta de Facultade, onde se aplicarán as porcentaxes relativas a cada parte do contido da materia.
OPORTUNIDADE ADIANTADA.Os alumnos que soliciten OPORTUNIDADE ADIANTADA deberán examinarse por escrito a través dun único exame que se corresponderá coas datas oficiais aprobadas en Xunta de Facultade.
MATRÍCULA DE HONRA: Poderán optar a matrícula de Honra aqueles alumnos cuxa media supere o 9,5. O profesor da materia poderá considerar criterios adicionais nos resultados obtidos polos estudantes en calquera das accións formativas programadas na guía docente da materia.

Fontes de información
Bibliografía básica Morillo J. (2007). Asistencia prehospitalaria urgente.. Madrid: Elsevier,
Moya M. (2008). Guía rápida de actuación en urgencias. Madrid: Ed. Médica Panamericana
Pérez P, Campuzano J.M. (2009). Manual de técnicos de transporte sanitario. Madrid: Arán
Rivas Jimenez, M. (2013). Manual de Urgencias. Madrid: Médica Panamericana
SemFYC (2012). Manual de urgencias y emergencias. Barcelona:SemFYC
A.H.A (2015). Recomendaciones RCP. Red
Consejo Europeo de Resucitación (2015). Recomendaciones RCP. Red
Castillo M. D, León M. T. (2009). Signos y síntomas en urgencias y emergencias.. Alcalá la Real (Jaén): Formación Alcalá
Garcia D, Mensa J, Nogue S . (2009). Terapéutica médica de urgencias 2008-2009. Madrid: Panamericana,
Navarro Campoamor, J. (2016). Urgencias Domiciliarias: guia rápida de actuación. Madrid: Panamericana
Buttaravoli, P (2010). Urgencias menores de la A a la Z. Barcelona : Elsevier

A bibliografia seleccionada serve como soporte para ampliar os contidos da materia, ademais o profesor incluirá lecturas e articulos que puntualmente irá incorporando á plataforma Moodle, para complementar a bibliografia recomendada.

 

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Anatomía humana xeral/750G02001
Fisioloxía xeral/750G02003
Patoloxía xeral/750G02008
Quiropodoloxía 2/750G02028

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Esta materia ten como fin preparar á o alumno para que adquira os coñecementos, actitudes e habilidades imprescindibles para actuar ante unha situación de emerxencia; que entraña risco vital ou non, producida como consecuencia dun accidente ou enfermidade repentina; ata a intervención da atención sanitaria especializada. Por tanto considérase importante que o alumno adquira competencias previas nas materias anteriormente sinaladas para alcanzar os obxectivos preestablecidos para esta materia.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías