Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Bases Biolóxicas e Físicas do Movemento Humano Código 750G02106
Titulación
Grao en Podoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía
Enxeñaría Naval e Industrial
Coordinación
Folgueira Otero, Mónica
Correo electrónico
m.folgueira@udc.es
Profesorado
Cuadrado Aranda, Francisco Javier
Folgueira Otero, Mónica
Michaud , Florian Guy Bernard
Rey Rico, Ana
Correo electrónico
javier.cuadrado@udc.es
m.folgueira@udc.es
florian.michaud@udc.es
ana.rey.rico@udc.es
Web
Descrición xeral
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Ningunha
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Todas.
*Metodoloxías docentes que se modifican
Clases maxistrais, traballos tutelados, proba mixta e prácticas- trasládanse na súa totalidade a medios dixitais, Teams e Moodle.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Teams e correo electrónico.
4. Modificacións na avaliación
A través de Moodle.
*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Libros con versión dixital disponibles para os/as alumnos/as:
Bases biolóxicas:
BX-91- Curtis. Helena- Invitación a la Biología
https://covid.medicapanamericana.com/VisorEbookV2/Ebook/9789500694834?token=687b5cd0-d62e-4525-a897-115e5dded610#{%22Pagina%22:%221%22,%22Vista%22:%22Indice%22,%22Busqueda%22:%22%22}

ANA 181- Junqueira, L.C. Histología básica.
https://covid.medicapanamericana.com/VisorEbookV2/authentication/Register/9786079356682?demoMode=False%23%7B%2522Pagina%2522:%25221%2522,%2522Vista%2522:%2522Indice%2522,%2522Busqueda%2522:%2522%2522%7D
BC-592 - Eynard, Aldo R.- Histologia y embriología del ser humano.
https://covid.medicapanamericana.com/VisorEbookV2/Ebook/9789500694872?token=7c2c47e7-8441-4ab8-9c63-563235fc424d#{%22Pagina%22:%221%22,%22Vista%22:%22Indice%22,%22Busqueda%22:%22%22}

BC-310- Gartner, Leslie P.- Atlas en Color de Histología
https://covid.medicapanamericana.com/VisorEbookV2/Ebook/9786079356668?token=aab52733-44a1-43c6-8d1f-90b75273a298#{%22Pagina%22:%221%22,%22Vista%22:%22Indice%22,%22Busqueda%22:%22%22}
BC-552- Welsch, Ulrich- Sobotta: Histología
https://covid.medicapanamericana.com/VisorEbookV2/Ebook/9786079356187?token=005b0a7f-6dc6-41a6-b973-ee02712c07f1#{%22Pagina%22:%221%22,%22Vista%22:%22Indice%22,%22Busqueda%22:%22%22}


Competencias do título
Código Competencias do título
A67 CE3 - Adquirir coñecementos sobre a composición e organización da materia dos seres vivos, bioloxía celular e tisular, histoloxía e xenética
A69 CE5 - Coñecer os principios físicos aplicables á marcha humana
A72 CE8 - Coñecer a patoloxía celular, as alteracións do crecemento celular e reparación tisular, os principios da anatomía patolóxica e a nomenclatura e clasificación das neoplasias
B23 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B29 CG02 - Coñecer a estrutura e función do corpo humano en especial da extremidade inferior, semioloxía, mecanismos, causas e manifestacións xerais da enfermidade e métodos de diagnóstico dos procesos patolóxicos médicos e cirúrxicos, interrelacionando a patoloxía xeral coa patoloxía do pé.
B35 CG08 - Adquirir habilidades de traballo nas contornas educativo e investigador, asistencial-sanitario, así como en equipos uniprofesionais e multiprofesionais. Asesorar na elaboración e execución de políticas de atención e educación sobre temas relacionados coa prevención e asistencia podolóxica
B39 CG12 -Capacidade para a cooperación, o traballo en equipo e a aprendizaxe colaborativo en contornas interdisciplinares
C9 CT01 - - Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C11 CT03 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e comprender a composición e organización dos seres vivos. Coñecer as principais características dos tecidos humanos e da súa bioloxía. Coñecer as bases da herdanza xenética. Coñecer o papel do ciclo celular, a diferenciación celular, a reparación dos tecidos e as alteracións no crecemento celular. Identificar e nomear o tipo de neoplasia dependendo do tecido do que se orixina. Coñecer os principios fisico-mecánicos aplicables á andaina humana. Identificar e aplicar técnicas instrumentais para a análise de forzas. A67
A69
A72
B23
B29
B35
B39
C9
C11

Contidos
Temas Subtemas
I. BIOLOXÍA DE CÉLULAS E TECIDOS Composición e organización dos seres vivos.
Bioloxía celular.
Principios de histoloxía humana e anatomía patolóxica.
Principios de xenética.
Patoloxía celular, alteracións do crecemento celular e reparación de tecidos. Nomenclatura e clasificación das neoplasias.
II. BASES FÍSICAS DO MOVEMENTO HUMANO Principios físicos aplicables á marcha humana.
Cinemática.
Dinámica.
Traballo, enerxía e potencia mecánica.
Tecnoloxías de análises de movemento 3D, captura de movemento e medición de forzas.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas de laboratorio A67 A69 B39 C9 9 3 12
Solución de problemas A69 B23 B29 2 4 6
Traballos tutelados A67 A69 A72 B23 B29 B35 B39 C11 C9 3 9 12
Proba mixta A67 A69 A72 B23 C9 5 1 6
Sesión maxistral A67 A69 A72 B23 B29 42 70 112
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas de laboratorio Bases Biolóxicas: Observación de tecidos ó microscopio óptico.
Bases Físicas: Os alumnos asistirán a unha sesión de análise de marcha. Observarán en primeiro lugar como se colocan os marcadores reflectores e os eléctrodos de EMG sobre o corpo, como se sitúan as placas de forza, e como se realiza a captura. A continuación, observarán que resultados obtéñense e cal é a análise dos mesmos. Posteriormente, deberán realizar, por grupos, un informe no que expliquen o que é a análise de marcha, coas súas propias palabras, tomando recursos da internet, etc.
Solución de problemas Resolución de problemas. Os alumnos toman notas.
Traballos tutelados Bases Biolóxicas: Por grupos, os alumnos realizarán una presentación na clase sobre as bases celulares e/ou xenéticas dunha patoloxía.
Bases Físicas: Os alumnos deberán realizar un traballo, por grupos, no que se mostre algunha aplicación da análise de marcha. Posteriormente, devandito traballo será presentado en clase durante unha das sesións prácticas.
Proba mixta Bases físicas: consistente na resolución de problemas.
Bases biolóxicas: identificación de estructuras en imaxess histolóxicas, preguntas tipo test con 3 opciones donde únicamente unha delas é verdadeira e preguntas curtas.
Se realizará unha proba a mediados do primeiro cuatrimestre e outra proba final.
Sesión maxistral Expóñense os contidos da materia, con axuda de material dixital. Os alumnos toman notas, e estudan a materia pola súa conta, con apoio do profesor/as grazas a tutorías. Para valorar a asimilación dos conceptos por parte do alumnado, realizaranse tamén algunas actividades breves na aula.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Traballos tutelados
Descrición
Bases biolóxicas: Nas prácticas de laboratorio de estudos de tecidos, o alumno contará coa axuda do profesor para manexar o microscopio e o resto do material empregado, así como para identificar estruturas nas diversas mostras analizadas. Para plantexar preguntas sobre o desenvolvemento do traballo supervisado ou a teoría das bases biolóxicas do movemento humano, os estudantes poden ir a titorías. O estudante tamén poderá asistir a titorías para plantexar dúbidas sobre os contidos expostos nas clases maxistrais.

Bases físicas: Na práctica de laboratorio de análise de marcha, o alumno terá a dispoñibilidade do profesor para aclarar calquera dúbida que poida xurdir, xa sexa durante a sesión práctica ou posteriormente, para a preparación do informe. Do mesmo xeito, terás a dispoñibilidade do profesor para responder ás túas preguntas durante a preparación do traballo supervisado. Nos dous casos pode ir ás titorías. Ademais, nestas titorías, o alumno tamén poderá plantexar as dúbidas que xurdiron durante o estudo da teoría e a preparación dos problemas.

No caso de estudantes con dispensación académica, facilítase ao alumno o material necesario para estudar a materia e o profesor atenderá ao alumno durante as titorías sempre que o solicite, ou noutro momento se non pode asistir á titoría.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A67 A69 A72 B23 C9 Avaliaranse as respostas do alumno aos exames que constarán de dúas partes:
Bases biolóxicas: preguntas de proba e preguntas curtas; identificación de estruturas en imaxes histolóxicas.
Base física: resolución de problemas.
Cada un dos exames (bases biolóxicas + bases físicas) representa o 40% da nota final.
80
Prácticas de laboratorio A67 A69 B39 C9 Avaliarase o informe que han de entregar os alumnos ao profesor. 10
Traballos tutelados A67 A69 A72 B23 B29 B35 B39 C11 C9 Avaliarase a súa presentación en clase. 10
 
Observacións avaliación

O sistema de avaliación será o mesmo na primeira e na segunda oportunidade. Na segunda oportunidade, a exposición oral pode substituírse por traballo escrito.

Na oportunidade avanzada, realizarase unha proba mixta que cubra todos os contidos da materia.
No caso de estudantes con matrícula a tempo parcial, o sistema de avaliación será o mesmo. Isto é certo tanto para a primeira como para a segunda oportunidade. Os alumnos con dispensa académica poderán optar por evaluación basada nos exames.

Para aprobar o exame, os estudantes deben superar as partes de Bases Biolóxicas e as Bases Físicas. Para aprobar a materia é necesario obter unha nota igual ou superior a cada parte da materia.

Para a concesión do "Matrícula de Honra", priorizaranse os estudantes que superen a materia na primeira oportunidade.

Na primeira oportunidade considérase "Non presentado" cando o alumno non realiza as probas mixtas ou os traballos supervisados. Na segunda oportunidade e a oportunidade avanzada, considérase "Non presentado" se o alumno non supera a proba mixta


Fontes de información
Bibliografía básica

- Biología Celular:

- Curtis, H; Barnes, NS; Schnek, A; Massarini, A. (2008). Biología. Ed. Médica Panamericana. 7ª Edición.

- Freeman, S. (2010). Fundamentos de Biología. Ed. Pearson Internacional.

- Biología Celular e Histología:

- Paniagua, R; Nistal, M; Sesma, P; Álvarez-Uria, M; Anadón, R; Fraile, B; Sáez, FJ. Citología e Histología Vegetal y Animal. Ed. Interamericana McGraw-Hill.- cualquier edición

- Histología:

- Geneser, F. Histología . Ed. Médica Panamericana.- cualquier edición.

- Junqueira, LC; Carneiro, J. Histología Básica. Texto y atlas. Ed. Elsevier.- cualquier edición.

- Ross, MH; Pawlina W. Histología. Texto y Atlas Color con Biología Celular y Molecular. Ed. Médica Panamericana.- cualquier edición.

- Welsch, U Histología. Ed. Médica Panamericana. 3ª edición.- cualquier edición.

- Young, B; Heath, JW. Wheater´s Histología Funcional. Texto y Atlas en color. Ed. Elsevier. 4ª Edición - cualquier edición.

- Mecánica:

- Beer, FP; Johnston, ER; Clausen, WE. Mecánica Vectorial para Ingenieros. Ed. McGraw-Hill. 7ª edición.

- Meriam, JL; Kraige, LG. Mecánica para Ingenieros. Ed. Reverté. 3ª edición.

- Análise de Marcha:

- Whittle, MW. Gait Analysis, An Introduction. Ed. Elsevier. 4ª edición.

Bibliografía complementaria

- Biología General y Celular:

- Campbell, NA; Reece, JB; Taylor, MR; Simor, EJ; Dickey JL. (2009). Biology. Concepts and connections. Ed. Pearson. 6ª Edición.

- Mader, SS. (2007). “Essentials of Biology”. Editorial McGraw Hill International.Welsch, U. (2008). Histologia. Ed. Médica Panamericana.

- Histología:

- Cui, D (2012). Histología con correlaciones funcionales y clínicas. Ed. Wolters Kluver.

- Kierszenbaum, A (2008). Histología y Biología Celular. Introducción a la anatomía patológica. Ed. Elsevier Mosby. 2ª Edición

- Sepúlveda Saavedra, J (2012). Texto Atlas de Histología, Biología Celular y Tisular. Ed. McGraw-Hill.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Biomecánica do membro inferior/750G02013
Fisioloxía Humana/750G02101
Microbioloxía e parasitoloxía /750G02107

Observacións

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sostida e cumprir co obxectivo da acción número 5: "Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social" do "Plan de Acción Green Campus Ferrol":

A entrega de traballos que se realicen nesta materia:
- Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático.
- Realizarase a través da web da materia, en formato dixital, sen necesidade de imprimilos.
- En caso de ser necesario realizalos en papel: non se empregarán plásticos; realizaranse impresións a dobre cara; empregarase papel reciclado; evitarase a impresión de borradores.
Débese facer un uso sustentable dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías