Identifying Data 2023/24
Subject (*) Descriptive Statistics Code 760G01018
Study programme
Grao en Relacións Laborais e Recursos Humanos (Ferrol)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Economía
Coordinador
Perez Lopez, Jose Benito
E-mail
benito.perez@udc.es
Lecturers
Perez Lopez, Jose Benito
E-mail
benito.perez@udc.es
Web
General description O principal obxectivo da asignatura é que o alumno/a comprenda e practique os conceptos e técnicas fundamentais da Estatística Descritiva, y que os sepa aplicar no seu ámbito profesional e persoal. As técnicas inclúen a preparación e análise de datos, e o aprendizaxe inclúe a sua aplicación con ferramentas TIC.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A13 Transmitir e comunicarse por escrito e oralmente usando a terminoloxía e as técnicas adecuadas.
A14 Seleccionar e xestionar información e documentación laboral.
A15 Dirixir grupos de persoas.
A18 Interpretar datos e indicadores socioeconómicos.
A19 Identificar as fontes de información económica e o seu contido.
A26 Aplicar técnicas cuantitativas e cualitativas de investigación social ao ámbito laboral.
A31 Aplicar os coñecementos á práctica.
B1 Resolución de problemas.
B2 Capacidade de análise e síntese.
B3 Capacidade de organización e planificación.
B4 Capacidade de xestión da información.
B5 Toma de decisións.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Habilidades nas relacións interpersoais.
B8 Razoamento crítico.
B9 Traballo en equipos.
B12 Motivación para a calidade.
B13 Adaptación a novas situacións.
B14 Aprendizaxe autónomo.
B15 Creatividade.
B17 Sensibilidade cara a temas medioambientais.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
O principal obxectivo da asignatura é que o alumno/a comprenda e practique os conceptos e técnicas fundamentais da Estatística Descritiva para a preparación e análise de datos, incluíndo o apoyo de ferramentas TIC, e que os sepa aplicar no seu ámbito profesional e persoal. A13
A14
A15
A18
A19
A26
A31
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B12
B13
B14
B15
B17
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. Introdución á Estatística Descritiva. Introdución á metodoloxía da Estatística Descritiva.
Elementos e técnicas fundamentais para a preparación de datos.
Ferramentas TIC de apoio.
Tema 2. Análise descritiva unidimensional. Tipos de variables.
Análise exploratoria de medidas univariantes: parámetros e a súas distribucións.
Representación gráfica.
Transferencia de resultados e predición.
Tema 3. Análise descritiva bidimensional. Parámetros de correlación entre dúas variables.
Análise exploratoria de distribucións bidimensionais e series bivariantes.
Regresión simple.
Representación gráfica.
Transferencia de resultados e predición.
Tema 4. Análise descritiva bidimensional específica de series temporais. Análise do crecemento: tasas e índices. Inflación e deflactación.
Esquemas de descomposición de series periódicas: Análise da tendencia e desestacionalización.
Representación gráfica de series temporais.
Transferencia de resultados e predición.
Tema 5. Introdución á análise descritiva multidimensional Introdución a las técnicas estadísticas multivariantes.
Tema 6. Introducción á programación en análisis de datos con R. Utilización de fontes estadísticas públicas. Introducción á programación en análisis de datos.
Introducción a R.
Utilización de fontes estadísticas públicas.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A13 A14 A15 A18 A19 A26 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B12 B13 B14 B15 B17 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 15 30 45
Workshop A13 A14 A15 A18 A19 A26 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B12 B13 B14 B15 B17 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 14 28 42
Collaborative learning A14 A15 A18 A19 A26 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B12 B13 B15 C1 C3 C6 C7 C8 3 9 12
ICT practicals A26 A31 B1 B4 C3 C6 C7 C8 3 12 15
Mixed objective/subjective test A13 A18 A19 A26 A31 B1 B2 B3 B5 B12 B13 B14 C1 C7 C8 4 8 12
Long answer / essay questions A13 A14 A18 A19 A26 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B8 B12 B13 B14 B15 C1 C3 C6 C7 C8 3 9 12
Speaking test A13 A14 A18 A19 A26 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B12 B13 B14 B15 C1 C3 C6 C7 C8 5 6 11
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Lección impartida polo profesor que pode ter diferentes formatos (teoría, problemas e/ou exemplos xerais, directrices xerais da materia...). O profesor pode contar co apoio de medios audiovisuais e informáticos. Ademais pode introducir algunhas preguntas dirixidas aos estudantes.
O obxectivo é introducir ao alumno nos conceptos da materia, transmitíndose así a base do coñecemento que o alumnado necesita para comezar o seu traballo e iniciar a súa aprendizaxe.
Workshop Nestas clases o obxectivo principal será a realización de tarefas eminentemente prácticas, co apoio e supervisión do profesor: proposición e resolución de aplicacións da teoría, proposicións e supervisión de traballos dirixidos, problemas, exercicios, presentacións, exposicións, debates e comentarios de traballos, aclaracións de dúbidas sobre a teoría, etc.
Con todo, tamén é posible que o profesor expoña algúns conceptos, exposición orientada principalmente a deixar clara a súa aplicación, ou en todo caso como simple comentario da sesión maxistral.
Collaborative learning Traballo conxunto do alumnado, organizado en grupos, da resolución de tarefas asignadas polo profesor para optimizar tanto a súa propia aprendizaxe como o dos restantes membros do grupo.
Antes da entrega do traballo en grupo, dedicaranse varias clases a que os alumnos expoñan as súas dúbidas e/ou as dificultades coas que se atoparon na realización dos mesmos. Desta forma créase un debate entre os alumnos, os seus compañeiros e o profesor que fomenta a interrelación no traballo e o espírito crítico.
ICT practicals Nestas clases o obxectivo principal será a realización de tarefas eminentemente prácticas, co apoio e a supervisión do profesor. Trabállase co apoio do computador e resérvanse para temas ou conceptos nos que a intensidade dos cálculos necesita da ferramenta informática. Ademais introducirase aos alumnos no traballo da estatística con medios informáticos.
Mixed objective/subjective test Proba escrita utilizada para avaliar a aprendizaxe. Nesta proba pódense combinar diferentes formatos de preguntas como exercicios, cuestións, test, etc. O obxectivo final reside en que o alumno desenvolva a súa capacidade de razoamento e o profesor conte cun instrumento de avaliación dos coñecementos, destrezas, rendemento e habilidades do estudante.
Realizaranse dúas probas mixtas eliminatorias ó longo do curso además das probas previstas no calendario de exames finais.
Long answer / essay questions Proba na que se responde por escrito a preguntas de certa amplitude. Nesta proba pódese combinar a realización de exercicios dos distintos temas, con preguntas breves e/ou cuestiones tipo test.
Permite medir os coñecementos que vai adquirindo o alumno e, desta maneira, analizar a súa evolución na materia.
Speaking test Proba na que se busca responder, de forma oral, a preguntas, valorando especialmente a capacidade de razoamento. Permite medir diferentes habilidades do estudante. Nesta proba pódese incluír tamén a realización e exposición de exercicios prácticos (tipo I e tipo II). A exposición será individual, pero a súa realización e evolución poderán combinar casos individuais e/ou casos en grupo.
Exercicios tipo I: exercicios individuais que os alumnos realizarán durante as diferentes clases a proposta do profesor.
Exercicios tipo II: exercicios en grupo baseados en boletíns proporcionados polos profesores; aínda que non teñen porqué ser idénticos, serán do mesmo estilo.
Neste apartado avaliarase a participación do alumno na clase. Será criterio do profesor a elección do tipo de proba ou probas a realizar.

Personalized attention
Methodologies
Workshop
Collaborative learning
ICT practicals
Description
-Tempo que o profesor reserva para atender e resolver dúbidas do estudantado, individualmente ou en pequenos grupos.
-A atención personalizada proporciónase nas horas de clase e no horario semanal de titorías do profesor.
-En caso de estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e exención académica de exención de asistencia, proporcionarase no horario semanal de titorías de profesores.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test A13 A18 A19 A26 A31 B1 B2 B3 B5 B12 B13 B14 C1 C7 C8 Corresponde ao exame final da primeira e segunda oportunidades da convocatoria ordinaria. Estas probas avalían o contido de toda a materia, aínda que estarán divididas en dous parciais. O profesor pode plantexar a posibilidade de que o alumnado que asista a clase realice un exame do primeiro parcial ao longo do período lectivo. O alumnado que o supere ou, polo menos, obteña unha nota mínima nel; pode escoller se quere presentarse ou non a ese parcial no exame final na primeira oportunidade. Se así o decide, a nota obtida nesa parte do exame final substitúe á obtida no parcial, aínda que sexa inferior. O alumnado que non superase a materia na primeira oportunidade poderá presentarse ao exame da segunda oportunidade para recuperar os parciais do exame final da primeira oportunidade. Se obtivo a nota mínima esixida na primeira oportunidade nalgún deles, poderá ou non presentarse a esa parte no exame final na segunda oportunidade. Se decide facelo, a nota que obteñas nese parcial no exame final da segunda oportunidade substitúe á que obtiveche na primeira oportunidade, aínda que sexa inferior.
Para a realización das probas mixtas o profesorado poderá solicitar o cumprimento dalgunha condición.
70
Speaking test A13 A14 A18 A19 A26 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B12 B13 B14 B15 C1 C3 C6 C7 C8 Forma parte do módulo de avaliación continua, que non se pode recuperar nos exames finais da primeira ou segunda oportunidade. Estas probas poden ser evaluaciones da participación en clase, respostas a determinadas preguntas formuladas polo profesor, exposición na clase de exercicios prácticos (individuais ou en grupo) ou outro tipo de probas propostas polo profesor. 5
Long answer / essay questions A13 A14 A18 A19 A26 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B8 B12 B13 B14 B15 C1 C3 C6 C7 C8 Forma parte do módulo de avaliación continua, que non se pode recuperar nos exames finais (de primeira ou segunda oportunidade). Estas probas poden ser en formato exame, exercicios ou traballos. As tarefas poden ser individuais ou en grupo, e poden requirir o uso das ferramentas TIC empregadas durante o curso. A avaliación das tarefas por parte do profesor faise pode ser oral ou escrita. 25
 
Assessment comments

NORMATIVA DE AVALIACIÓN

Está prohibido acceder á aula na que se desenvolvan as distintas probas
de avaliación con calquera dispositivo que permita a comunicación co
exterior e/ou almacenamento de información.

Cada alumno/a deberá acreditar a súa personalidade segundo a normativa vixente.

As probas de avaliación da materia realizaranse únicamente nas datas
previstas, salvo causa excepcional sometida ó criterio do/a profesor/a.

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario

TIPOS DE CALIFICACIÓN

Serán
cualificados con "Non presentado/a" únicamente os/as alumnos/as que se
presentaran a probas de avaliación que supoñan en conxunto menos do 20%
da nota total.

Os/as alumnos/as con recoñecemento de dedicación a tempo parcial ou exención de asistencia a clase serán avaliados cos mesmos criterios que os/as de tempo completo.

OPORTUNIDADES DE AVALIACIÓN

A
asignatura considerarase aprobada cando a nota total da asignatura sexa
de a lo menos 5 puntos sobre 10, e se superase a nota mínima das probas
mixtas.

Primeira oportunidade: aplicaranse os criterios de avaliación indicados anteriormente nesta sección.

Segunda oportunidade: poderase recuperar o 70% da nota total correspondente á proba mixta. Os/as alumnos/as que aproben a asignatura na primeira oportunidade, non poderán presentarse á segunda oportunidade.

Convocatoria anticipada: as
condicións de avaliación son específicas
para esta oportunidade, que será avaliada por medio dunha única proba
mixta que suporá un 100% da cualificación final.


Sources of information
Basic Martín-Guzmán, M.P. y Martín Pliego, F.J. (1989). Curso Básico de Estadística Económica. Madrid, AC
Montiel Torres, A.M., Rius Díaz, F. y Barón López, F.J. (1997). Elementos básicos de Estadística Económica y Empresarial. Madrid, Prentice Hall
Peró Cebollero, Maribel; Leiva Ureña, David; Guârdia Olmos, Joan y Solanas Pérez, Antonio (2012). Estadística aplicada a las ciencias sociales mediante R y R-Commander. España, Garceta
Pérez López, César (2011). Estadística Aplicada: Conceptos y ejercicios a través de Excel. España, Garceta
Sarrión Gavilán, Mª Dolores (2013). Estadística Descriptiva. España, Mc Graw Hill
Carrascal Arranz, Ursicino (2011). Estadística Descriptiva con Microsoft Excel 2010. España, RA-MA
Peña, D. y Romo, J. (1997). Introducción a la estadística para las Ciencias Sociales. Madrid, McGraw-Hill
Wickham, Hadley y Grolemund, Garrett (2016). R for Data Science. O'Reilly

Complementary Cabrero Ortega, Yolanda y García Pérez, Alfonso (2015). Análisis estadístico de datos espaciales con QGIS y R. España, UNED
Sierra Bravo, R. (1981). Ciencias Sociales análisis estadístico y modelos matemáticos: teoría y ejercicios . Madrid, Paraninfo
Tomeo Perucha, V. (1997). Doce lecciones de Estadística Descriptiva (curso teórico-práctico). Madrid, AC
García Pérez, Alfonso (2008). Estadística aplicada con R. España, UNED
Mateo Rivas, M.J. (1991). Estadística en Investigación Social: ejercicios resueltos. Madrid, Paraninfo
Elosúa Oliden, Paula y Etxeberría Murgiondo, Juan (2012). R Commander. Gestión y análisis de datos. España, Muralla
Pérez López, César (2001). Técnicas estadísticas con SPSS. España, Prentice Hall


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

1. A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:

a. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático

b. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

2. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores de sostibilidade e  nos comportamentos persoais e profesionais.

3. Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

4. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.