Identifying Data 2015/16
Subject (*) Técnicas de Investigación Social Code 760G01020
Study programme
Grao en Relacións Laborais e Recursos Humanos (Ferrol)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatoria 6
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencia Política da Administración
Coordinador
Fernández Suárez, Mónica Belén
E-mail
belen.fernandez.suarez@udc.es
Lecturers
Fernández Suárez, Mónica Belén
E-mail
belen.fernandez.suarez@udc.es
Web http://https://campusvirtual.udc.es/moodle/
General description O obxectivo xeral desta materia é a capacitación dos e das estudiantes para a realización de investigacións sociais empíricas dentro da área de coñecemento das Relacións Laborais e os Recursos Humanos. Dado o carácter eminentemente práctico da materia, para a que innegablemente tamén se require unha formación teórica de base en torno á metodoloxía e ás técnicas de investigación empregadas nas Ciencias Sociais, esta materia pretende, asemade, orientar aos e ás estudiantes na realización da memoria fin de Grao da titulación en Relacións Laborais e Recursos Humanos.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A18 Interpretar datos e indicadores socioeconómicos.
A25 Aplicar as distintas técnicas de avaliación e auditoría sociolaboral.
A26 Aplicar técnicas cuantitativas e cualitativas de investigación social ao ámbito laboral.
A31 Aplicar os coñecementos á práctica.
A35 Análise crítico das decisións emanadas dos axentes que participan nas relacións laborais.
B1 Resolución de problemas.
B2 Capacidade de análise e síntese.
B3 Capacidade de organización e planificación.
B4 Capacidade de xestión da información.
B9 Traballo en equipos.
B14 Aprendizaxe autónomo.
B15 Creatividade.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
- Coñecer o carácter científico da Socioloxía e saber os diferentes paradigmas e perspectivas na investigación social. A18
A25
A26
A31
A35
B1
B2
B3
B4
B9
B14
B15
C1
C3
C6
C8
- Coñecer os pasos para a elaboración dun proxecto de investigacon e se capaz de plantexar un proxecto de investigación nas áreas temáticas da titulación (relacións laborais, empresa, recursos humanos) A18
A25
A26
A31
A35
B1
B2
B3
B4
B9
B14
B15
C1
C3
C6
C8
- Coñecer e manexar as principais fontes de información estatística sobre mercado laboral. A18
A25
A26
A31
A35
B1
B2
B3
B4
B9
B14
B15
C1
C3
C6
C8
- Coñecer as principais técnicas de investigación social, tanto de carácter cualitativo como cuantitativo e saber empregalas nunha investigación. A18
A25
A26
A31
A35
B1
B2
B3
B4
B9
B14
B15
C1
C3
C6
C8

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. PROCESO E DESEÑO DA INVESTIGACIÓN SOCIAL O proxecto de investigación. Antecedentes e marco teórico: condicións e orixe do problema de investigación. Definición de obxectivos e hipóteses. Proposta metodolóxica e selección das técnicas de investigación. Unidades de observación e variables. Planificación das actividades
TEMA 2. FONTES ESTATÍSTICAS PARA O ESTUDIO DAS RELACIÓNS LABORAIS Fontes estatísticas: definición e ámbitos de aplicación nas Ciencias Sociais. Elementos básicos da análise estatística da información. Presentación da información: táboas e gráficos. Introducción ás estatísticas laborais en España no marco da UE. As estatísticas de Afiliación á Seguridade Social e de Demandantes de Emprego. A Enquisa de Poboación Activa (EPA)
TEMA 3. TÉCNICAS CUANTITATIVAS DE INVESTIGACIÓN SOCIAL Introducción ás principais técnicas cuantitativas de investigación social. Fundamentos de estatística descritiva. A enquisa. Principais aspectos do deseño mostral. A elaboración dos cuestionarios
TEMA 4. TÉCNICAS CUALITATIVAS DE INVESTIGACIÓN SOCIAL A mirada cualitativa en Socioloxía. Introducción ás principais técnicas cualitativas de investigación social. A entrevista en profundidade. O grupo de discusión. A observación participante. A análise da información cualitativa: enfoques e procedementos

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A18 A26 B14 B2 C6 28 0 28
Workbook B3 B4 C3 0 52 52
Research (Research project) A25 A31 A35 B1 B15 C8 20 40 60
Objective test B9 C1 2 6 8
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech A sesión maxistral consiste na explicación do temario da materia durante a aula. É preciso a asistencia ás clases para ter un seguimento continuo das tarefas encomendadas.
Workbook Os temas abordados nas sesións expositivas serán complementados cuns textos de lectura obrigatoria para os e as estudiantes.
Research (Research project) O traballo final da materia consiste na realización dun anteproxecto de investigación, enfocado nunha temática en concreto e desenvolvendo todos os seus apartadados.
Objective test Consiste nun exame final no que se avaliarán os contidos teóricos da materia abordados nas sesións expositivas e complementados cas lecturas obrigatorias.

Personalized attention
Methodologies
Research (Research project)
Description
Requeriráse a asistencia a titorias, previa petición de cita por correo electrónico (belenfernandez@udc.es) por parte dos e das estudiantes nas seguintes ocasións:

- Resolución de dúbidas e tratamento individualización dos problemas que xurdan a cada estudiante na redacción do anteproxecto de investigación que se realizará nas sesións interactivas da materia.

- Consulta de dúbidas sobre calquera aspecto da materia.

- Revisión das cualificacións do anteproxecto de investigación, o exame e a cualificación global da materia.

A profesora responsable tentará na medida do posible colgar toda a información da asignatura no Campus Virtual para facilitar así o seguimento da mesma. Tamén e en casos urxentes contestará a preguntas e dúbidas realizadas por correo electrónico.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workbook B3 B4 C3 Será necesario para superar a parte práctica e teórica da materia a leitura previa de textos recomendados pola profesora responsable. A profesora poderá destinar unha serie de leituras ou un libro para a súa reseña por parte do alumnado. 10
Research (Research project) A25 A31 A35 B1 B15 C8 Consiste na redacción dun anteproxecto de investigación nunha temática relacionada con algún aspecto abordado na titulación e cunha orientación dirixida a facilitar a posterior realización da memoria fin de Grao. A extensión será dunhas 10-15 páxs. 50
Objective test B9 C1 Exame final dos contidos teóricos da materia, tanto os tratados nas sesións expositivas como os complementados polos-as estudiantes ca lectura dos textos obrigatorios establecidos para cada tema. 40
 
Assessment comments

É precisa a superación do exame cunha nota mínima de 5 puntos sobre 10 para poder ter en consideración a cualificación obtida no anteproxecto de investigación. 

Aqueles/-as estudantes que non asistan regularmente ás clases, é dicir, que faltan a máis dun 20% das clases, terán a posibilidade de presentarse ao exame oficial final da materia. O exame para alumnado non presencial será distinto da proba obxetiva para alunado presencial, debido a que é a única proba de avaliación á que poden presentarse. 


Sources of information
Basic IBÁÑEZ, J. (2003). Cómo se realiza una investigación mediante grupo de discusión, páxs. 283-297 en GARCÍA FERRANDO, M. et alia, El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación.. Madrid. Alianza
AZOFRA, M.J. (1999). Cuestionarios. Madrid. CIS
TAYLOR, S.J. e BOGDAN, P. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación (PÁXS. 100-132). Barcelona. Paidós
BERICAT, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social (PÁXS. 103-146). Barcelona. Ariel
MIGUEL, A. DE (1997). Manual del perfecto sociólogo (PÁXS. 59-91). Madrid. Espasa
CEA D'ANCONA, M.A. (1996). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social (PÁXS. 220-237). Madrid. Síntesis
CEA D'ANCONA, M.A. (1996). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social (PÁXS. 239-291). Madrid. Síntesis
CEA D'ANCONA, M. (1996). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social (PÁXS. 81-122). Madrid. Síntesis
DUVERGER, M. (1996). Métodos de las ciencias sociales (PÁXS. 17-56). Barcelona. Ariel
PONS, I. (1993). Programación de la investigación social (PÁXS. 27-54). Madrid. CIS
GARCÍA FERRANDO, M. (1997). Socioestadística. Introducción a la estadística en Sociología (PÁXS. 45-83). Madrid. Alianza
VALLÉS, M.S. (2003). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica (PÁXS. 339-401). Madrid. Síntesis
SIERRA BRAVO, R. (1994). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios (PÁXS. 41-95). Madrid. Paraninfo

Complementary

- ANDER-EGG, E. (1995), Técnicas de investigación social. Buenos Aires: Lumen.

- AZOFRA, M.J. (1999), Cuestionarios. Madrid: CIS.

- BERICAT, E. (1998), La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Barcelona: Ariel.

- CEA D’ANCONA, M.A. (1996), Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.

- CORBETTA, P. (2007), Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill.

- DELGADO, J.M. e GUTIÉRREZ, J. (1994), Métodos y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis.

- DUVERGER, M. (1996), Métodos de las ciencias sociales. Barcelona: Ariel.

- FESTINGER, L. e KATZ, D. (1992, comps.), Los métodos de investigación en las ciencias sociales. Barcelona: Paidós.

- GARCÍA FERRANDO, M. (1997), Socioestadística. Introducción a la estadística en Sociología. Madrid: Alianza.

- GARCÍA FERRANDO, M.; IBÁÑEZ, J. e ALVIRA, F. (2000), El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.

- KÖNING, R. (1973), Tratado de Sociología empírica. Madrid: Tecnos.

- MAYNTZ, R. (1988), Introducción a los métodos de la Sociología. Madrid: Alianza.

- MIGUEL, A. DE (1997), Manual del perfecto sociólogo. Madrid: Espasa.

- MILLS, C.W. (1987), La imaginación sociológica. México: Fondo de Cultura Económica.

- PONS, I. (1993), Programación de la investigación social. Madrid: CIS.

- SELLTIZ, C.; WRIGHTSMAN, L.S. e COOK, S.W. (1980), Métodos de investigación en las relaciones sociales. Madrid: Rialp.

- SIERRA BRAVO, R. (1976), Técnicas de investigación social. Ejercicios y problemas. Madrid: Paraninfo.

- TAYLOR, S.J. e BOGDAN, R. (1996), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

- VALLÉS, M.S. (2003), Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Socioloxía do Traballo/760G01017

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Traballo Fin de Grao/760G01034

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.