Identifying Data 2023/24
Subject (*) Labour Audit Code 760G01035
Study programme
Grao en Relacións Laborais e Recursos Humanos (Ferrol)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Third Optional 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Dereito Público
Coordinador
Vizcaíno Ramos, Iván
E-mail
i.vizcaino@udc.es
Lecturers
Vizcaíno Ramos, Iván
E-mail
i.vizcaino@udc.es
Web http://www.fcct.es
General description Conxunto de actuacións realizadas por profesionales independentes que levan a cabo a análise e revisión da situación laboral dunha empresa, mediante o estudo da documentación e información aportada pola mesma, reflexando nun informe final a situación real da propia empresa en canto ó cumprimento das obrigas xurídico-laborais e da Seguridade Social.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Marco normativo regulador das relacións laborais.
A4 Dirección e xestión de recursos humanos.
A5 Políticas sociolaborais.
A7 Auditoría Sociolaboral.
A8 Psicoloxía do Traballo e Técnicas de negociación.
A10 Organización e dirección de empresas.
A11 Teoría e sistemas de relacións laborais.
A12 Historia das relacións laborais.
A14 Seleccionar e xestionar información e documentación laboral.
A15 Dirixir grupos de persoas.
A16 Asesorar e/ou xestionar en materia de emprego e contratación laboral.
A17 Asesoramento e xestión en materia de Seguridade Social, Asistencia Social e protección social complementaria.
A18 Interpretar datos e indicadores socioeconómicos.
A20 Realizar funcións de representación e negociación en diferentes ámbitos das relacións laborais.
A21 Realizar análises e diagnósticos, prestar apoio e tomar decisións en materia de estrutura organizativa, organización do traballo, estudo de métodos e estudo de tempos de traballo.
A23 Participar na elaboración e deseño de estratexias organizativas, desenvolvendo a estratexia de recursos humanos da organización.
A24 Aplicar técnicas e tomar decisións en materia de xestión de recursos humanos (política retributiva, de selección...).
A25 Aplicar as distintas técnicas de avaliación e auditoría sociolaboral.
A26 Aplicar técnicas cuantitativas e cualitativas de investigación social ao ámbito laboral.
A31 Aplicar os coñecementos á práctica.
B1 Resolución de problemas.
B2 Capacidade de análise e síntese.
B3 Capacidade de organización e planificación.
B4 Capacidade de xestión da información.
B5 Toma de decisións.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Habilidades nas relacións interpersoais.
B9 Traballo en equipos.
B13 Adaptación a novas situacións.
B15 Creatividade.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
A1 Marco normativo regulador de las relaciones laborales. A4 Dirección y gestión de recursos humanos. A5 Políticas sociolaborales. A7 Auditoría Sociolaboral. A8 Psicología del Trabajo y Técnicas de negociación. A10 Organización y dirección de empresas. A11 Teoría y sistemas de relaciones laborales. A12 Historia de las relaciones laborales. A14 Seleccionar y gestionar información y documentación laboral. A15 Dirigir grupos de personas. A16 Asesorar y/o gestionar en materia de empleo y contratación laboral. A17 Asesoramiento y gestión en materia de Seguridad Social, Asistencia Social y protección social complementaria. A18 Interpretar datos e indicadores socioeconómicos. A20 Realizar funciones de representación y negociación en diferentes ámbitos de las relaciones laborales. A21 Realizar análisis y diagnósticos, prestar apoyo y tomar decisiones en materia de estructura organizativa, organización del trabajo, estudio de métodos y estudio de tiempos de trabajo. A23 Participar en la elaboración y diseño de estrategias organizativas, desarrollando la estrategia de recursos humanos de la organización. A24 Aplicar técnicas y tomar decisiones en materia de gestión de recursos humanos (política retributiva, de selección...). A25 Aplicar las distintas técnicas de evaluación y auditoria sociolaboral. A26 Aplicar técnicas cuantitativas y cualitativas de investigación social al ámbito laboral. A31 Aplicar los conocimientos a la práctica. B1 Resolución de problemas. B2 Capacidad de análisis y síntesis. B3 Capacidad de organización y planificación. B4 Capacidad de gestión de la información. B5 Toma de decisiones. B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional. B7 Habilidades en las relaciones interpersonales B9 Trabajo en equipos. B13 Adaptación a nuevas situaciones. B15 Creatividad. C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse. C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. A1
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Contents
Topic Sub-topic
Topic 1.- The labor audit. Concept, objectives and requirements. Procedure. Adaptation and subtypes.
Topic 2.- Labor audit and documentary sources in in the area of contracting Senior Management Contracts. Ordinary contracts. Foreign workers. Self-employed workers.
Topic 3.- Labor audit in the area of contractual events Promoted by the company. Promoted by the employee.
Topic 4. Labor audit in the area of compensation Wage structure. Bonus. Special wage. Non-wage payments. Others.
Topic 5. Labor audit in working time Workday and working hours. Overtime. Breaks. Vacations
Topic 6. Labor audit in collective Law Workers' representatives. Collective bargaining and other agreements. Right to Freedom of Association.
Topic 7. Labor audit in administrative matters Organization and structure. The Labor Inspection. Sanctioning procedure.
Topic 8. Labor audit and relations with third part companies. Contracts and subcontracts. Temporary employment agencies. Illegal assignment of workers.
Topic 9. Labor audit on contractual terminations and dismissals. Disciplinary dismissals. Termination for objective causes. Collective dismissals. Other causes.
Topic 10.- Labor audit in Social Security Costs. Certifications. Contributions. Accident contributions. Retirement plans. Sanctions.
Topic 11.- The labor audit on occupational safety and health Responsibilities. Modalities of preventive organization. Occupational safety and health plan. Other aspects.
Topic 12.- The labor audit in terms of procedires and internal documentation. Anti-harassment procedures. Gender equality plans.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Objective test A1 A7 A11 A16 A17 A18 A21 A23 A24 A25 A31 B1 B2 B4 C3 C6 1 22 23
Guest lecture / keynote speech A8 A10 A12 A20 21 42 63
Case study A4 A5 A14 A15 A26 B3 B5 B6 B7 B9 B13 B15 C1 C8 21 42 63
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Objective test A written test used for the evaluation of learning, whose distinctive feature is the possibility of determining whether or not the answers given are correct. It constitutes a measuring instrument, rigorously elaborated, that allows the evaluation of knowledge, abilities, skills, performance, aptitudes, attitudes, intelligence, etc. It is applicable for diagnostic, formative and summative evaluation.

The objective test can combine different types of questions: multiple choice, ordering, short answer, discrimination, completion and/or association questions. It can also be constructed with only one type of any of these questions.
Guest lecture / keynote speech Oral presentation complemented with the use of audiovisual media and the introduction of some questions directed to the students, with the purpose of transmitting knowledge and facilitating learning.
Case study Methodology where the subject is confronted with the description of a specific situation that poses a problem to be understood, evaluated and solved by a group of people, through a process of discussion. The student is faced with a specific problem (case), which describes a real situation of professional life, and must be able to analyze a series of facts, referring to a particular field of knowledge or action, to reach a reasoned decision through a process of discussion in small working groups. The result becomes a report to be assessed.

Personalized attention
Methodologies
Case study
Description
The teacher will guide the students in the subject in question, with the appropriate means for each situation.
This activity can be carried out in person (directly in the classroom and at the times the teacher is assigned to tutorials) or in a non face-to-face way (via email, Teams or the virtual campus).

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A4 A5 A14 A15 A26 B3 B5 B6 B7 B9 B13 B15 C1 C8 The case study culminates with the presentation of a portfolio by the student, in which all the cases analyzed and solved during the interactive sessions of the course are presented in a monographic way. 60
Objective test A1 A7 A11 A16 A17 A18 A21 A23 A24 A25 A31 B1 B2 B4 C3 C6 The objective test can combine different types of questions: multiple choice, ordering, short answer, discrimination, completion and/or association questions. It can also be constructed with only one type of any of these questions. 40
 
Assessment comments

1) Students with academic dispensation will have the possibility of taking the final objective test only, on the dates indicated by the Board of the Center, in which they will have to solve a theoretical test of knowledge and face a practical case. The valuation in this case of the final test will be of 10 points. In the extraordinary convocations the grade of the part passed in the ordinary convocation will be kept, if it is the case.

2) The delivery of the practices, documents or files elaborated by the students (and that will integrate their individual portfolios) will be done exclusively through Moodle and in the deadlines established for each one of them.

3) In accordance with article 11, section 4 b) of the UDC Student Discipline Regulations, students who commit fraud or plagiarism will receive a failing grade in the exam session in which the offense was committed and in the subject in which it was committed. The student will be graded as "suspense" (numerical grade 0) in the corresponding call of the academic year, whether the commission of the fault occurs in the first opportunity as in the second. To do so, he/she will proceed to modify his/her grade in the first opportunity report if necessary.


Sources of information
Basic Benito Norario, J.M. (2010). Auditoría sociolaboral. Madrid: UDIMA
Martínez Girón, J. y Arufe Varela, A. (2016). Derecho crítico del Trabajo. Barcelona: Atelier
Martínez Girón, J., Arufe Varela, A. y Carril Vázquez, X. M. (2017). Derecho de la Seguridad Social. Barcelona: Atelier
Del Bas Marfá, E. (2011). Guía de auditoría laboral de legalidad. Valencia: CISS
De la Poza Lleida, J.M. (1992). Introducción a la Auditoría Laboral "Social-Audit". Barcelona: Mutual Cyclops
Fuentes García, F.J. (Ed.) (2005). Introducción a la auditoría sociolaboral. Murcia: DM
Sempere Navarro, A.V. (Dir.) (2011). Manual de auditoría laboral. Cizur Menor: Aranzadi
Del Bas Marfa, E. (2009). Prácticas de auditoría laboral y de la legalidad. Madrid:Centro Europeo de Auditores
Del Bas Marfá, E. y García Munira, J.I. (2007). Practicum de auditoría laboral de legalidad. Madrid: La Ley
Faraldo Tenreiro, A.M. (Coord.) (2003). Tratado de Auditoría laboral. Barcelona: Difusión Jurídica y Temas de Actualidad

Complementary


2009 - Manual de valoraciónde puestos de trabajo - Deusto.

Joaquín Fernández Aguado- 2009 - Dirigir y motivar equipos de trabajo - Ariel

Brian E. Besker - 2009 - Cuadro de mando de recursos humanos - AEDIPE

Ken Blanchard - 2009 - El Empowerment - Deusto


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Employment Law I /760G01011
Social Security Law I /760G01021
Practicals: Employment Law and Social Security/760G01031
Employment Law II/760G01012
Social Security Law II /760G01022

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.