Identifying Data 2020/21
Subject (*) Renewable Systems Code 770523005
Study programme
Mestrado Universitario en Eficiencia e Aproveitamento Enerxético
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Industrial
Coordinador
Rodríguez Charlón, Santiago Ángel
E-mail
santiago.rodriguez.charlon@udc.es
Lecturers
Rodríguez Charlón, Santiago Ángel
E-mail
santiago.rodriguez.charlon@udc.es
Web http://moodle.udc.es/
General description Preténdese capacitaro alumnado para: diseñar montar e manter instalacións domésticas ou industriais que aproveiten as enerxías renovables. Fundamentalmente a mini hidráulica, enerxía do mar e xeotérmica.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
• A formación presencial pasase a formación on line, mediante MS Teams
• A exposición e defensa dos traballos por parte dos alumnos realizarase de forma on line mediante MS Teams.
• A proba final se realizará de forma non presencial mediante o envío por MS Teams

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se modifican
• Se imparte la parte final de la materia mediante MS Teams.
• La presentación de los trabajos de la asignatura que tienen que hacer los alumnos se realizan mediante MS Teams
• El examen final será de manera no presencial

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

E mail: A disposición diaria de los alumnos, con respuesta en menos de 48h.
MS Teams: En caso de no poder solventar la atención vía mail se fija fecha y hora

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Análise e aplicación de metodoloxías e normativa para unha xestión eficiente da enerxía.
A9 Tener conocimiento de los fundamentos, potencial, tecnología, aplicaciones y normativa de fuentes de energía renovables.
A10 Capacidad para analizar e incluir energías renovables en diferentes instalaciones.
A13 Capacidad para analizar, aplicar y optimizar los sistemas de aprovechamiento energético.
A15 Capacidad para desarrollar un proyecto en el ámbito del máster.
A16 Capacidad para buscar, analizar, identificar y aplicar nuevas fuentes de energía eléctrica o nuevas técnicas de gestión de la electricidad bajo criterios como eficiencia, sostenibilidad o cooperación, así como el empleo de éstas sobre nuevas aplicaciones.
B1 Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
B2 Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
B3 Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
B6 Buscar y seleccionar alternativas considerando las mejores soluciones posibles.
B7 Desarrollar las capacidades de análisis y síntesis; fomentar la discusión crítica, la defensa de argumentos y la toma de conclusiones.
B9 Extraer, interpretar y procesar información, procedente de diferentes fuentes, para su empleo en el estudio y análisis.
B15 Conocer la legislación vigente y reglamentación aplicable al sector de las energías renovables y de la eficiencia energética.
B16 Valorar la aplicación de tecnologías emergentes en el ámbito de la energía y el medio ambiente.
B17 Desarrollar la capacidad para asesorar y orientar sobre la mejor forma o cauce para optimizar los recursos energéticos en relación con las energías renovables.
B18 Plantear y resolver problemas, interpretar un conjunto de datos y analizar los resultados obtenidos; en el ámbito de la eficiencia energética y la sostenibilidad.
C1 Adquirir la terminología y nomenclatura científico-técnica para exponer argumentos y fundamentar conclusiones.
C2 Fomentar la sensibilidad hacia temas medioambientales.
C3 Aplicar una metodología que fomente el aprendizaje y el trabajo autónomo.
C4 Desarrollar el pensamiento crítico
C5 Adquirir la capacidad para elaborar un trabajo multidisciplinar

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Common knowledge of the energetic use of hydro, marine , geothermal and small hydro AJ1
AJ9
AJ13
AJ16
BC15
BC17
CC1
CC2
CC5
Evaluate the potential hydraulic , geothermal and marine . AJ10
BC1
BC16
BC18
CC4
Knowing the different methodologies used its operation and control as well as different types of systems that exist for exploiting renewable energy systems by employing marine hydro , small hydro and geothermal . AJ1
AJ9
AJ10
BC3
BC7
CC3
CC5
Knowing the rules affecting systems using renewable sources . AJ9
AJ10
AJ13
AJ15
BC2
BC6
BC9
CC1
CC2

Contents
Topic Sub-topic
•Hydropower and small hydropower . Fundaments. Normative.
hydroelectric flows and heights.
Types of dams and configuration of exploitations .
Types of turbines and elements that make up a mini hydraulic system .
Dela integration possibilities mini hydraulics. Small Grids.
Applicable regulations
Marine energy . Fundaments. Normative.
Wave power
Tidal energy and ocean currents .
Prototypes of exploitations .
Legislation
Geothermal Energy : Fundamentals. Fundaments. Normative Geothermal energy
Fundamentals of geothermal utilization .
Normative.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A9 A13 B1 B2 B15 B16 C1 C2 C3 C4 18 18 36
Supervised projects A10 A13 A15 A16 B3 B2 B6 B7 B9 C5 15 15 30
Field trip B16 B17 B18 C2 C4 5 0 5
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Description explanation of the mini - hydraulic systems and geothermal sea and forms of use , its components, maintenance and commissioning
Supervised projects Proposals for work on mini hydropower facilities , sea and geothermal
Field trip Site visits generation mini hydro, geothermal and sea and manufacturing facilities of its

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Field trip
Guest lecture / keynote speech
Description
Professor will be prepared in their classes and tutoring hours to resolve any problem that the student present . The face either telephone or email

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A10 A13 A15 A16 B3 B2 B6 B7 B9 C5 Presentation on time and marked the traballos 25
Field trip B16 B17 B18 C2 C4 Assistance to field trips and delivery of abstracts marked 25
Guest lecture / keynote speech A1 A9 A13 B1 B2 B15 B16 C1 C2 C3 C4 Written test problem solving, theory and issues on the agenda of the contents
50
 
Assessment comments

Sources of information
Basic

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.