Identifying Data 2020/21
Subject (*) Wind Systems Code 770523009
Study programme
Mestrado Universitario en Eficiencia e Aproveitamento Enerxético
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Industrial
Coordinador
Rodríguez Charlón, Santiago Ángel
E-mail
santiago.rodriguez.charlon@udc.es
Lecturers
Rodríguez Charlón, Santiago Ángel
E-mail
santiago.rodriguez.charlon@udc.es
Web http://moodle.udc.es/
General description Con esta asignatura dotarase o alumno/a dos coñecementos necesarios para a redación do proxecto, montaxe e mantemento dun aproveitamento eólico: Parque eólico, instalacións illadas ou conectadas a rede eléctrica, atendendo a lexislación vixente.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
• La formación presencial se pasa a formación on line, mediante MS Teams
• La exposición y defensa de los trabajos por parte de los alumnos se realizará de forma on line mediante MS Teams.
• La prueba final se realizará de forma no presencial mediante el envío por MS Teams

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se modifican
• Se imparte la parte final de la materia mediante MS Teams.
• La presentación de los trabajos de la asignatura que tienen que hacer los alumnos se realizan mediante MS Teams
• El examen final será de manera no presencial

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

E mail: A disposición diaria de los alumnos, con respuesta en menos de 48h.
MS Teams: En caso de no poder solventar la atención vía mail se fija fecha y hora



Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Análise e aplicación de metodoloxías e normativa para unha xestión eficiente da enerxía.
A4 Análisis de consumos energéticos y de su costes asociados.
A9 Tener conocimiento de los fundamentos, potencial, tecnología, aplicaciones y normativa de fuentes de energía renovables.
A10 Capacidad para analizar e incluir energías renovables en diferentes instalaciones.
A11 Capacidad para aplicar métodos de análisis de datos para la creación de sistemas energéticos eficientes.
A13 Capacidad para analizar, aplicar y optimizar los sistemas de aprovechamiento energético.
A14 Capacidad para el diseño y análisis de sistemas eólicos.
A15 Capacidad para desarrollar un proyecto en el ámbito del máster.
A16 Capacidad para buscar, analizar, identificar y aplicar nuevas fuentes de energía eléctrica o nuevas técnicas de gestión de la electricidad bajo criterios como eficiencia, sostenibilidad o cooperación, así como el empleo de éstas sobre nuevas aplicaciones.
B1 Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
B2 Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
B3 Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
B4 Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
B5 Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
B6 Buscar y seleccionar alternativas considerando las mejores soluciones posibles.
B8 Incorporar el vocabulario propio para expresarse con precisión en una comunicación efectiva, tanto escrita como oral.
B9 Extraer, interpretar y procesar información, procedente de diferentes fuentes, para su empleo en el estudio y análisis.
B11 Adquirir nuevos conocimientos y capacidades relacionados con el ámbito profesional del máster.
B13 Aplicar los conocimientos teóricos a la práctica
B15 Conocer la legislación vigente y reglamentación aplicable al sector de las energías renovables y de la eficiencia energética.
B16 Valorar la aplicación de tecnologías emergentes en el ámbito de la energía y el medio ambiente.
B17 Desarrollar la capacidad para asesorar y orientar sobre la mejor forma o cauce para optimizar los recursos energéticos en relación con las energías renovables.
B18 Plantear y resolver problemas, interpretar un conjunto de datos y analizar los resultados obtenidos; en el ámbito de la eficiencia energética y la sostenibilidad.
C1 Adquirir la terminología y nomenclatura científico-técnica para exponer argumentos y fundamentar conclusiones.
C2 Fomentar la sensibilidad hacia temas medioambientales.
C3 Aplicar una metodología que fomente el aprendizaje y el trabajo autónomo.
C4 Desarrollar el pensamiento crítico
C5 Adquirir la capacidad para elaborar un trabajo multidisciplinar
C6 Dominar la expresión y la comprensión de un idioma extranjero.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Knowing the fundamentals that govern the behavior of wind from a physical point of view , and to familiarize students with the process of conversion of wind energy AJ13
AJ14
BC1
BC9
BC11
BC16
CC2
CC5
Know the elements and devices of a wind power generation system and its features and operating principles AJ9
BC4
CC3
Learning to determine the response of a wind system, especially from the point of view of energy generation and to determine the factors that influence this response and its impact on conversion into electricity. AJ9
AJ10
AJ13
AJ14
AJ15
BC5
BC17
CC1
CC3
CC4
Knowing the different techniques and technological processes for converting wind energy into electrical energy AJ9
AJ10
AJ15
BC2
BC8
CC3
CC6
Allow access to the knowledge of the influence on the environment have different processes and systems used , as well as mechanisms to limit such influence AJ9
AJ11
AJ14
AJ15
BC4
BC6
BC13
CC1
CC5
To train students in techniques for the study and development of wind energy projects that can be used in the professional field AJ1
AJ4
BC6
BC15
CC2
To provide students with the knowledge and skills necessary to perform specific tasks in the field of wind energy within the scope of the sector's AJ10
AJ11
AJ13
AJ14
AJ16
BC3
BC18
CC5

Contents
Topic Sub-topic
Development of wind technology Old windmills
Modern developments in wind turbines
State of current technology
Trends of future wind developments
physical and aerodynamic Fundamentals of Wind Energy Conversion Meteorological Concepts
Characterization of wind resources
Treatment of wind data
Estimation of electricity production
Assessment models wind potential
wind resources on land and at sea in Spain .
Bezt limit . Theory momentum
Structure, components and characteristics of wind turbines Blades: Theory profiles .
parametric study of performances
Loads on the turbine rotor .
Selection of materials on towers and blades
dynamic and fatigue analysis towers and blades
Uninterrupted speed and variable speed .
Methods for calculating the energy generated Monitoring of wind turbines
electrical systems and control
Connection to the electricity distribution network
economic aspects
environmental aspects
Types of machines and companies operating in the wind energy market .
Methodology for the design of wind farms, impact analysis Monitoring of wind turbines
electrical systems and control
Connection to the electricity distribution network
economic aspects
environmental aspects
Types of machines and companies operating in the wind energy market
.
Evaluation systems: technological, economic and legal aspects .
Sags and quality of energy generated :
Detection and investigation of wind sites .
Estimation of electricity produced at wind farm
Assessment models potential wind park
isolated grid systems .
socioeconomic aspects
environmental and legal aspects
Wind generation billing
Installation and maintenance of the wind farm





Operations and commissioning of power plants eólica.Metodología mounting and electrical and mechanical maintenance of wind turbines .
Installation and maintenance of power grids , generators, transformer and transformer substation.
Installation and maintenance of instrumentation equipment .
Control systems and regulation of wind farms.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Events academic / information A9 A16 B4 B6 B9 B16 2 4 6
Case study A1 A4 A13 B2 B13 C3 2 4 6
Objective test A10 A11 A14 A15 B3 B1 B11 B15 C1 C5 10 10 20
Field trip A16 B2 B5 C5 10 10 20
Guest lecture / keynote speech A1 A9 A14 B8 C1 C4 C6 30 30 60
Supervised projects A10 A11 B17 B18 C2 10 20 30
Document analysis A4 A10 A13 A16 B16 C3 4 0 4
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Events academic / information Study of the major advances in wind energy in the world, technological and scientific innovations .
Case study Study of the problems encountered in the installation and assembly of different wind farms.
problems of legislation and networking .
Objective test Examination explained and discussed in class
Field trip Visits to wind farms and manufacturing facilities of wind components
Guest lecture / keynote speech Description - explanation of wind systems , components maintenance and commissioning
Supervised projects Description - explanation of wind systems , components maintenance and commissioning
Document analysis Magazine articles and Internet sector

Personalized attention
Methodologies
Case study
Events academic / information
Objective test
Field trip
Guest lecture / keynote speech
Supervised projects
Document analysis
Description
The teacher will be provided in their hours of class and tutorials to solve any problem submit students , both in person, by telephone or via e-mail or moodle .

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A1 A4 A13 B2 B13 C3 the presentation of the study of the cases raised will be taken into account. 5
Events academic / information A9 A16 B4 B6 B9 B16 proper presentation of news and work marked in a timely manner will be taken into account. 5
Objective test A10 A11 A14 A15 B3 B1 B11 B15 C1 C5 Written test problem solving, theory and issues on the agenda of the contents
50
Field trip A16 B2 B5 C5 Assistance to field trips .
20
Guest lecture / keynote speech A1 A9 A14 B8 C1 C4 C6 Regular attendance of students to classes are taken into account. 5
Supervised projects A10 A11 B17 B18 C2 Presentation in a timely manner of work marked 10
Document analysis A4 A10 A13 A16 B16 C3 The presentation will consider the comments and analyzes of documentary sources consulted
5
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Creus Solé, Antonio. (2008). Aerogeneradores . Barcelona Cano Pina Ediciones Ceysa
Rosato, Mario A (1991). Diseño de máquinas eólicas de pequeña potencia . Sevilla : PROGENSA, D.L. 1991 BR TR 43
Normas UNE (). UNE-EN 61000 y 61400-. Iranor
Musgrove, Peter (2010). Wind power . Cambridge University Press
Varios (2011). Desarrollo de proyectos de instalaciones de energía mini-eólica aislada . Málaga : Vértice, [2011] TR 653
Varios (). Energías renovables.
Arías Vega, Fernando (). Fundamentos en aerodinámica para aeroturbinas de eje horizontal . Madrid : CIEMAT, [2008] IM 660
- Fernández Salgado, José M. (). Guía completa de la energía eólica . Madrid Vicente, 2011 TR 602
Akhmatov, Vladislav , (2005). Induction generators for wind power Brentwood. Essex : Multi-Science Publishing, [2005] TR 555
Villarubia López, Miguel. (2012). Ingeniería de la energía eólica. Barcelona: Marcombo,2012
Jamieson, Peter Chichester (2011). Innovation in wind turbine design . West Sussex : John Wiley & Sons
Piggott, Hugh. (2009). Manual para la auto-construcción de generadores eólicos : planos para construir generadores de flujo axial . Bajatec, 2009 Foll.1397
Varios (1997). Principios de conversión de la energía eólica. CIEMAT
Romero Lozano, Luis. (2012). Programación, organización y supervisión del aprovisionamiento y montaje de instalaciones de energía eólica . Madrid : Paraninfo,
BOE (2007). Real Decreto 661/2007, de 25 de mayo, por el que se regula la actividad de producción de energía eléctrica en régimen especial.. BOE
coordinadores J. L. Rodríguez Amenedo, JC. Burgos Díaz, S. Arnalte Gómez. (2003). Sistemas eólicos de producción de energía eléctrica /.. Madrid. Edit Rueda.
Profesor (). Videos eólicos. Profesor
Olimpo Anaya-Lara (2009). Wind energy generation :modelling and control . Chichester : John Wiley & Sons
Thomas Ackermann (2005). Wind power in power systems . by Thomas Ackermann Chichester : John Wiley & Sons

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Renewable Systems/770523005

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