Identifying Data 2020/21
Subject (*) Audit and Energy Services Code 770523010
Study programme
Mestrado Universitario en Eficiencia e Aproveitamento Enerxético
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Galician
English
Teaching method Hybrid
Prerequisites
Department Enxeñaría Industrial
Coordinador
Masdias y Bonome, Antonio
E-mail
antonio.masdias@udc.es
Lecturers
Masdias y Bonome, Antonio
E-mail
antonio.masdias@udc.es
Web http://pcmasdias.cdf.udc.es
General description O obxectivo coñecementos con este curso están aliñados cos requisitos para o exercicio da auditor de enerxía actividade profesional de acordo co Real Decreto 56/2016 polo que traspón a Directiva 2012/27 eficiencia enerxética / UE, en termos auditorías enerxéticas, prestadores de servizos de eficiencia enerxética e de promoción.
Contingency plan 1. Modificacions nos contidos:
No.
2. Metodoloxías:
*Metodoloxías docentes que se manteñen:
Sesions maxistrais, traballos tutelados.
*Metodoloxías docentes que se modifican:
Non se realizarán prácticas en laboratorio, ni simuladores. Se sustituirán por trabajos tutelados.
3. Mecanismos de atención personalizada al alumnado
Moodle, Teams, Correo Eléctrónico y Tutorias virtuales

4. Modificaciones en la evaluación
Trabajos tutelados 30%
Pruebas Objetivas 70%
*Observaciones de evaluación:

5. Modificaciones de la bibliografía o webgrafía
Non

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Análise e aplicación de metodoloxías e normativa para unha xestión eficiente da enerxía.
A2 Análisis e implantación de medidas de ahorro y eficiencia energética en los sectores industrial, terciario y residencial.
A3 Capacidad para la elaboración de Auditorias Energéticas.
A4 Análisis de consumos energéticos y de su costes asociados.
B1 Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
B4 Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
B5 Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
B6 Buscar y seleccionar alternativas considerando las mejores soluciones posibles.
B8 Incorporar el vocabulario propio para expresarse con precisión en una comunicación efectiva, tanto escrita como oral.
B9 Extraer, interpretar y procesar información, procedente de diferentes fuentes, para su empleo en el estudio y análisis.
B15 Conocer la legislación vigente y reglamentación aplicable al sector de las energías renovables y de la eficiencia energética.
B16 Valorar la aplicación de tecnologías emergentes en el ámbito de la energía y el medio ambiente.
B17 Desarrollar la capacidad para asesorar y orientar sobre la mejor forma o cauce para optimizar los recursos energéticos en relación con las energías renovables.
B18 Plantear y resolver problemas, interpretar un conjunto de datos y analizar los resultados obtenidos; en el ámbito de la eficiencia energética y la sostenibilidad.
C1 Adquirir la terminología y nomenclatura científico-técnica para exponer argumentos y fundamentar conclusiones.
C2 Fomentar la sensibilidad hacia temas medioambientales.
C4 Desarrollar el pensamiento crítico
C5 Adquirir la capacidad para elaborar un trabajo multidisciplinar

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Knowledge of regulations and legislation necessary to elaborate energy audits. AJ3
BC4
BC6
BC8
BC9
BC15
CC1
Get real knowledge of energy consumption and associated costs. AJ1
AJ4
BC1
BC17
Identify and characterize the factors that affect energy consumption on the premises. AJ4
BC1
BC9
Detect and evaluate different savings opportunities by hiring Energy Services and its impact on energy costs and maintenance and other benefits and associated costs. AJ4
BC16
BC18
CC5
Knowing, design, manage and maintain the different services that can provide Energy Services Provider. AJ2
BC5
CC2
Quantification and verification of savings from Energy Service Companies (ESCOs). AJ4
BC9
CC4
Apply methodologies and programs for efficient energy management through the implementation of Management Systems Energy. AJ1
AJ4
BC1
BC6
CC4
CC5

Contents
Topic Sub-topic
Legislative framework and rules involved
Legislative framework structure.
European directives. 2012/27 / EU
National legislation. Royal Decree 56/2016.
Applied standards.
Energy audits. General requirements.
Structure of an audit.
Design, equipment and methodologies.
Audits in Buildings, Processes and Transport.
Energy Management Systems

Evolution and current range.
SGE systems.
Development and Implementation.
Energy Service Providers Classification and categories.
Certifications Energy Service Providers.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
ICT practicals A1 A2 A3 B4 B6 B8 B9 B18 C5 9 10 19
Objective test A4 B1 B5 B16 3 0 3
Case study B15 B16 C1 C4 C5 3 20 23
Guest lecture / keynote speech A3 B1 B8 B15 B16 B17 C1 C2 C4 9 20 29
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
ICT practicals It includes the development of practices that are both laboratory and with the assistance of T.I.C.
Objective test
A review will take place at the end of the course.
Case study
It includes the study, analysis of solutions and implementing them.
Guest lecture / keynote speech Lecture and exhibition by support T.I.C.

Personalized attention
Methodologies
ICT practicals
Case study
Description
In both case studies and practical care and personalized follow-up that may be not only in the face part but also by using ICT or e-mail will be held.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
ICT practicals A1 A2 A3 B4 B6 B8 B9 B18 C5 The student must develop a mandatory practices, in addition to work or cases raised.
The laboratory practices will be compulsory for passing the subject.
10
Objective test A4 B1 B5 B16 It includes the preparation of the final exam of the subject. 50
Case study B15 B16 C1 C4 C5 Several case studies both group and individual analyzes to be tutored and supervised by the teacher, evaluating the work, effort and results achieved during the course proposed. 40
 
Assessment comments

Sources of information
Basic AENOR (2014). Auditorias Energéticas Parte 1 a 4 UNE 16247.
AENOR (2016). Especificación AE0055 sobre eficiencia energética. Madrid
AENOR (2011). Sistemas de Gestión de la Energía ISO 50001:2011.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.