Identifying Data 2020/21
Subject (*) Distributed Generation, Polygeneration and Micropower-Nets. Smartgrid Code 770523012
Study programme
Mestrado Universitario en Eficiencia e Aproveitamento Enerxético
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Galician
English
Teaching method Hybrid
Prerequisites
Department Enxeñaría Industrial
Coordinador
Masdias y Bonome, Antonio
E-mail
antonio.masdias@udc.es
Lecturers
Masdias y Bonome, Antonio
E-mail
antonio.masdias@udc.es
Web http://pcmasdias.cdf.udc.es
General description O curso ten como obxectivo dar unha introdución ao micro-redes eléctricas e sistemas de xeración de empregados nel dando os fundamentos e cuestións importantes que abordan as diversas tecnoloxías utilizadas en sistemas de xeración distribuída.
É introducida a importancia e as características dos sistemas de xeración descentralizada en relación aos sistemas convencionais.
Finalmente, os sistemas híbridos, que combinan dous ou máis tecnoloxías de xeración de enerxía e de almacenaxe, así como sistemas de coxeración e trigeração son estudados.
Finalmente, se estudian los sistemas híbridos que agrupan dos o más tecnologías de generación y almacenamiento de energía, así como los sistemas de cogeneración y trigeneración.
Contingency plan 1. Modificacions nos contidos:
No.
2. Metodoloxías:
*Metodoloxías docentes que se manteñen:
Sesions maxistrais, traballos tutelados.
*Metodoloxías docentes que se modifican:
Non se realizarán prácticas en laboratorio, ni simuladores. Se sustituirán por trabajos tutelados.
3. Mecanismos de atención personalizada al alumnado
Moodle, Teams, Correo Eléctrónico y Tutorias virtuales

4. Modificaciones en la evaluación
Trabajos tutelados 30%
Pruebas Objetivas 70%
*Observaciones de evaluación:

5. Modificaciones de la bibliografía o webgrafía
Non

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Análise e aplicación de metodoloxías e normativa para unha xestión eficiente da enerxía.
A2 Análisis e implantación de medidas de ahorro y eficiencia energética en los sectores industrial, terciario y residencial.
A16 Capacidad para buscar, analizar, identificar y aplicar nuevas fuentes de energía eléctrica o nuevas técnicas de gestión de la electricidad bajo criterios como eficiencia, sostenibilidad o cooperación, así como el empleo de éstas sobre nuevas aplicaciones.
B1 Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
B2 Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
B3 Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
B4 Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
B10 Potenciar la creatividad.
B15 Conocer la legislación vigente y reglamentación aplicable al sector de las energías renovables y de la eficiencia energética.
C2 Fomentar la sensibilidad hacia temas medioambientales.
C3 Aplicar una metodología que fomente el aprendizaje y el trabajo autónomo.
C5 Adquirir la capacidad para elaborar un trabajo multidisciplinar

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Concepts and terms of generation, cogeneration and polygeneration and the different elements in electrical networks and micro-networks. AJ16
Knowledge of elements used in micro-networks, generating elements with or without renewable energies and energy storage elements and elements of consumption or energy supply to specific loads. BC10
BC15
Know the basic methods and processes related to the elements that are part of micro-networks that have notability from a point of view of energy efficiency. AJ1
AJ2
BC2
BC3
CC5
Have knowledge to understand the fundamentals of intelligent micro-networks, as well as managing the interconnection between micro-networks within analysis of energy efficient. BC1
BC4
CC2
CC3

Contents
Topic Sub-topic
BLOCK 1: Distributed generation, opportunity and development needs.
Regulatory framework
Integration of Generation (Autoconsumo and net balance)
Counters and deployment of Network Management Equipment
Customer participation in the Electricity Market
BLOCK 2: polygeneration.
New technologies for generation, storage and distribution.
BLOCK 3: Managing Energy Networks Smart Grid and Smart Metering Infrastructure and Control Technologies
Smart Network Devices
As advanced infrastructure
Implementation and management of distributed energy resources
Advanced network management.
EMS systems

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Case study A1 A2 A16 C5 5 10 15
ICT practicals B3 B1 B2 B10 C2 C3 7 20 27
Objective test B4 B15 2 0 2
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A16 9 21 30
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Case study Case studies will be exposed cases to illustrate the application of the theoretical and practical Contender exposed in lectures
ICT practicals Practices through ICT includes the preparation of jobs that may be assisted by ICT both Moodle and in the laboratory.
Objective test Objective test consists of a theoretical and practical examination in which knowledge and skills acquired skills are evaluated.
Guest lecture / keynote speech Lecture Exhibition of the basics and work methodologies to develop distribution facilities, etc. polygeneration

Personalized attention
Methodologies
Case study
ICT practicals
Description
personalized attention and monitoring both case studies and the preparation and development of laboratory practice is performed. Attention and monitoring refers not only to classroom attention but assisted by ICT or e-mail.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A1 A2 A16 C5 Different case studies will be evaluated by the teacher will be analyzed.
40
ICT practicals B3 B1 B2 B10 C2 C3
It includes the development of practices both assisted and laboratory data may be made with both real and virtual instrumentation.
10
Objective test B4 B15
Theoretical and practical test that must be overcome by the student and which aims to quantify the knowledge and skills acquired.
50
 
Assessment comments

Sources of information
Basic David Flin (2010). Cogeneration. UK
ANTONIO COLMENAR SANTOS (2015). GENERACIÓN DISTRIBUIDA, AUTOCONSUMO Y REDES INTELIGENTES. Madrid 2015
Fundación de la Energía de la CCAA Madrid (2012). Guia de Microgeneración. Madrid.
IEEE (2013). IEEE 1547 Standard for Interconnecting Distributed Resources.
James Momoh (2012). SMART GRIDS Fundamentals of Design and Analisys. New Jersey. USA

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.