Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Expresión Gráfica Código 770G01005
Titulación
Grao en Enxeñaría Electrónica Industrial e Automática
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Industrial
Coordinación
Insua Cabanas, Maria Mercedes
Correo electrónico
mercedes.insua@udc.es
Profesorado
Fernandez Ibañez, Maria Isabel
Insua Cabanas, Maria Mercedes
Correo electrónico
isabel.fibanez@udc.es
mercedes.insua@udc.es
Web
Descrición xeral A área de coñecemento de Expresión Gráfica, susténtase sobre dous grandes alicerces, por unha banda os fundamentos xeométricos, que permiten a concepción e visualización das formas e dimensións e por outra, a Normalización, que facilita o intercambio de información técnica a través da linguaxe gráfica.

Debe engadirse ademais, que en a actualidade, a área de Expresión Gráfica en a Enxeñaría, non é exclusivamente unha ferramenta ao servizo doutras áreas ou disciplinas e que o seu porvir está irremisiblemente marcado por o computador. Isto ultimo está a obrigar a modificar o contido dos ensinos, con o fin de adaptalas a a nova situación, sen esquecer, por suposto, como xa mencionamos, as técnicas tradicionais.

O computador está a afectar a os contidos curriculares de a disciplina en un sentido moi amplo. E deste xeito o CAD converteuse en o elemento reformador por excelencia, pero non é o único, pois simultaneamente estase producindo unha transformación radical en os procesos industriais, dentro de a denominada Enxeñaría de procesos en os sistemas de CAD, de modo que esta contorna de produción virtual permite crear, visualizar, simular e optimizar os procesos e os medios de produción..

Pódense confeccionar maquetas electrónicas dinámicas do conxunto, definir traxectorias de inserción e de extracción de pezas e validar os procesos de mantemento antes de fabricar o primeiro prototipo. É posible tamén mellorar a calidade de a fabricación e asegurar que as pezas de fabriquen conforme a a intención de concepción, prevendo o impacto das tolerancias e a secuencia de ensamblaje do produto. E todo iso, utilizando simplemente o modelo de CAD de referencia.



Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Domina a resolución dos problemas gráficos que poden suscitarse na Ingeniería A9
B1
C3
Desenvolve destrezas e habilidades que permitan expresar con precisión, claridade e objetividad solucións gráficas A9
B1
B4
B5
B6
C3
Adquire a capacidade de abstracción para poder visionar un obxecto desde distintas posicións do espazo A9
B5
C3

Contidos
Temas Subtemas
TECNICAS DE DESENVOLVEMENTO DE VISIÓN ESPACIAL
INSTRUMENTOS DE DEBUXO
1.- Instrumentos Tradicionais de debuxo.
2.- Medios de reprodución e arquivo.
3.- Instrumentos informáticos: periféricos de entrada -teclado, rato, comprimido dixitalizador, escáner, etc- periféricos de saída -monitores, impresoras, trazadores,etc. -
TECNICAS DE DESENVOLVEMENTO DE VISIÓN ESPACIAL.
NORMATIVA BÁSICA
1.- Formatos. Regras de xeración.
2.- Series de formatos.
3.- Marxes, recadro e marcas de centrado.
4.- Pregadura de planos para arquivadores A4.
5.- Reprodución e arquivado de planos.
6.- Escalas. Obxecto, definición e tipos.
7.- Escalas normalizadas.
8.- Escalímetros.
TECNICAS DE DESENVOLVEMENTO DE VISIÓN ESPACIAL.
INTRODUCIÓN AOS SISTEMAS DE REPRESENTACIÓN
1. -Proxeccións e as súas clases.
2. -Fundamentos dos diferentes sistemas.
3. -Sistema diédrico.
4. -Sistema de planos acoutados.
5. -Sistemas axonométricos.
6. -Sistema cónico.
7. -Vantaxes e inconvenientes de cada sistema
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
NORMATIVA BÁSICA II
1.- Rotulación. Obxecto.
2.- Rotulación normalizada.
3.- Caixa de datos e lista de pezas.
4.- Liñas normalizadas.
5.- Tipos de liñas.
6.- Aplicacións dos distintos tipos de liñas.
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
FUNDAMENTOS. REPRESENTACIÓN DO PUNTO E A RECTA
1. -Xeneralidades.
2. -Representación do punto
3. -Posicións particulares.
4. -Terceira proxección
5. -Representación da recta.
6. -Puntos notables da recta. Visibilidade.
7. -Posicións particulares das rectas
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
REPRESENTACIÓN DO PLANO
1. -Representación do plano
2. -Posicións particulares.
3. -Formas de definir un plano.
4. -Rectas notables.
5. -Pertenza de punto e recta.
6. -Situación dunha figura plana
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
INTERSECCIÓNS
1. -Intersección recta plano.
2. -Intersección de dous planos. Caso xeral
3. -Casos particulares de intersección de planos.
4. -Aplicacións.
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
PARALELISMO E PERPENDICULARIDADE
1. -Rectas paralelas. Caso xeral
2. -Rectas paralelas. Casos particulares.
3. -Planos paralelos. Caso xeral
4. -Planos paralelos. Casos particulares.
5. -Recta paralela a un plano.
6. -Plano paralelo a unha recta.
7. -Perpendicularidade entre rectas. Teorema das tres perpendiculares.
8. -Recta perpendicular a un plano.
9. -Plano perpendicular a unha recta.
10. -Perpendicular común a dúas rectas que se cruzan.
11.- Aplicacións.
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
DISTANCIAS
1. -Distancia entre dous puntos.
2. -Distancia dun punto a un plano.
3. -Distancia dun punto a unha recta.
4. -Distancia entre rectas paralelas.
5. -Distancia entre planos paralelos.
6. -Distancia entre dúas rectas que se cruzan.
7. -Aplicacións
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
ABATEMENTOS, ÁNGULOS E FIGURAS PLANAS
1. -Concepto e obxecto dos abatementos.
2. -Abatemento dun punto dun plano sobre os planos de proxección.
3. -Abatemento dunha recta dun plano.
4. -Abatemento dunha figura plana. Relación de afinidade.
5. -Problema inverso do abatemento.
6. -Aplicacións prácticas, -polígonos, circunferencias, etc. -
7. -Ángulo entre dúas rectas.
8. -Ángulo recta-plano.
9. -Ángulo entre dous planos.
10. -Casos particulares: recta e P.proy., Plano e PÁX. Proy.
11. -Diedros que forma un plano cos de proxección.
12. -Plano dado polos seus ángulos cos planos de proxección.
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
XIROS
1.- Concepto e obxecto dos xiros.
2.- Xiro dun punto ao redor dun eixe ortogonal aos Planos de Proxección.
3.- Xiro dunha recta ao redor dun eixe ortogonal aos Planos de Proxección.
4.- Xiro dun plano ao redor dun eixe ortogonal aos Planos de Proxección.
5.- Aplicacións dos xiros. -Desenvolvemento de superficies reguladas-.
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
CAMBIOS DE PLANO
1.- Concepto e obxecto dos cambios de plano.
2.- Novas proxeccións dun punto, tras o cambio dun plano de proy.
3.- Invariantes ao realizar un cambio de plano -horiz. Ou vert.-.
4.- Novas proxeccións dunha recta ao cambiar un plano de proy.
5.- Novas trazas do plano ao cambiar un plano de proy.
6.- Aplicacións dos cambios de planos. -Sección plana de superficies-.
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
REPRESENTACIÓN DE SUPERFICIES. POLIEDROS
1.- Superficies; definición, clasificación.
2.- Representación. Contorno aparente.
3.- Poliedros. Xeneralidades.
4.- Visibilidade, partes vistas e ocultas.
5.- Seccións planas.
6.- Intersección dunha recta cun poliedro.
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
SUPERFICIES RADIADAS
1.- Definición, xeración e representación.
2.- Planos tanxentes.
3.- Seccións planas. Homoloxías.
4.- Intersección con rectas.
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
SISTEMAS AXONOMÉTRICOS. PERSPECTIVA ISOMÉTRICA
1.- Fundamentos.
2.- Perspectiva normalizada.
3.- Representación da circunferencia.
4.- Perspectiva isométrica de corpos xeométricos e pezas industriais.
GEOMETRIA METRICA E DESCRIPTIVA.
PERSPECTIVA CABELEIRA
1.- Introdución. Axonometría oblicua. Características da representación.
2.- Escalas e coeficientes.
3.- Representación do punto, recta e plano.
4.- Perspectiva cabeleira normalizada.
5.- Representación da circunferencia.
6.- Perspectiva caballera de corpos xeométricos e pezas industriais.
DEBUXO ASISTIDO POR ORDENADOR.
INTRODUCCIÓN AO CAD
1.- Introdución ao programa.
2.- O editor de debuxo.
3.- Procedementos de entrada de datos e ordes.
4.- Xestión dos debuxos.
5.- Aplicacións.
DEBUXO ASISTIDO POR ORDENADOR.
COMANDOS BÁSICOS DE DEBUXO DE ENTIDADES
1.- Debuxo de liñas.
2.- Debuxo de circunferencias.
3.- Debuxo de arcos.
4.- Comandos básicos de edición.
5.- Aplicacións.
DEBUXO ASISTIDO POR ORDENADOR.
AXUDAS AO DEBUXO
1.- Visualización de entidades.
2.- Sistemas de coordenadas.
3.- Modos de referencia a entidades.
4.- Aplicacións.
DEBUXO ASISTIDO POR ORDENADOR.
COMANDOS BÁSICOS DE MODIFICACIÓN DE ENTIDADES I
1.- Alonga e recorta.
2.- Trazado de entidades equidistantes.
3.- Arquivos de tipos de liña.
4.- Cambio de propiedades de entidades. Cor, capa, tipo de liña.
5.- Aplicacións
DEBUXO ASISTIDO POR ORDENADOR.
COMANDOS BÁSICOS DE MODIFICACIÓN II
1-Xira
2-Despraza
3-Copia
4- Matriz rectangular e polar
5- Estira
6- Parte
7- Simetría
8- Lonxitude
9- Empalme e chafrán
10- Divide e gradúa
INTRODUCCION Á NORMALIZACION.
ANOTACIÓN ASISTIDA POR ORDENADOR
1.- Terminoloxía.
2.- Axustes para anotación segundo normas UNE.
3.- Creación de estilos de anotación.
4.- Anotación lineal, aliñada, raios, círculos e ángulos.
5.- Anotación continua e a liña base.
6.- Modificación de cotas. Actualización de estilo.
7.- Aplicacións
DEBUXO ASISTIDO POR ORDENADOR.
CAPAS, BLOQUES Y ATRIBUTOS
1.- Creación e xestión de capas.
2.- Creación e xestión de bloques.
3.- Modificación dun bloque. Redefinición.
4.- Atributos, modos e ordes.
5.- Aplicacións.
SISTEMAS DE REPRESENTACIÓN GRÁFICA.
REPRESENTACIÓN MEDIANTE O SISTEMA DE VISTAS
1.- Definicións.
2.- Elección da posición do obxecto.
3.- Elección das vistas e os planos de proxección.
4.- Vistas necesarias para representar unha peza.
5.- Representación por tres vistas.
6.- Representación por dúas vistas.
7.- Representación por unha vista.
8.- Lectura de vistas.
9.- Disposición e comparación de vistas normalizadas no sistema europeo e americano.
10.- Croquización
SISTEMAS DE REPRESENTACIÓN GRÁFICA.
PRINCIPIOS GENERALES DE ANOTACIÓN
1.- Obxecto da anotación. Definición.
2.- Elementos empregados na anotación.
3.- Símbolos empregados para acoutar.
4.- Regras e principios de anotación.
5.- Anotación de círculos, ángulos, cordas e ángulos.
SISTEMAS DE REPRESENTACIÓN GRÁFICA.
CORTES E SECCIÓNS
1.- Finalidade dos cortes. Definición.
2.- Mecánica de execución dun corte. Elección e indicación do plano.
3.- Representación do corte.
4.- Raiado da sección cortada.
5.- Clasificación de cortes, segundo planos de corte: Total, medio corte, parcial, múltiple, paralelo, angular ou quebrado.
6.- Representacións especiais: Roturas, penetracións e pezas simétricas.
7.- Aplicacións.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais B1 B4 0.25 0 0.25
Presentación oral B6 C3 21 31.5 52.5
Proba obxectiva A9 B1 B5 2 20 22
Seminario A9 B5 9 15.75 24.75
Prácticas de laboratorio B5 B6 9 13.5 22.5
Solución de problemas B5 C3 10 17.5 27.5
 
Atención personalizada 0.5 0 0.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Enquisa a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado.
Presentación oral A materia impartirase en módulos teórico-prácticos de 1.5 horas.
Con anterioridade ao día en que se imparta a materia, indicaranse a relación dos coñecementos previos necesarios e o resumo dos conceptos sobre os que se traballará, proporcionando a información bibliográfica correspondente.
Cada Tema iniciarase coa exposición do profesor, que axudará o estudante a extraer os conceptos máis relevantes, marcando os obxectivos perseguidos.
Introduciranse os aspectos teóricos imprescindibles para fundamentar os contidos prácticos, que deberán prevalecer. O alumnado e profesorado interactuaran dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, oprincipios de forma dinámica.
Proba obxectiva A proba terá carácter fundamentalmente práctico e consistirá na resolución dun número determinado de problemas.
Seminario Traballos, talleres dirixidos en grupos moi reducidos.
Prácticas de laboratorio Traballos realizados empregando técnicas de CAD
Solución de problemas - Aplicación de conceptos mediante unha serie de exercicios prácticos previamente resoltos.
- Exercicios sobre o tema, que os estudantes resolverán en clase, axudados polo profesor.
- Realización doutros exercicios fose da aula, propostos para a auto-avaliación dos alumnos, e a asimilación de contidos.


O profesor fará de guía para o traballo, eminentemente persoal do estudante, o que implica proporcionar información bibliográfica abondo e unha maior dedicación a titorías por parte do estudante.
Aplicarase a informática gráfica, nas partes correspondentes

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Prácticas de laboratorio
Seminario
Solución de problemas
Descrición
Se a acción educativa se produce nun contexto de relación entre persoas, na titoría esta relación humana recobra o seu sentido e é un dos seus compoñentes máis característicos.
Así a titoría se converte nunha acción de axuda, comprometida co estudante e que o profesor desenvolve, paralelamente á súa función de instrución.
Mediante a acción titorial preténdese:
- A adaptación e integración dos estudantes no grupo de clase, e no conxunto da dinámica universitaria.
- Favorecer a motivación.
- Individualizar o proceso de ensino - aprendizaxe, adaptándoo ás posibilidades e limitacións reais de cada estudante ou grupo de estudantes.
- Coordinar o proceso avaliador dos estudantes e valorar o rendemento académico.


O a acción educativa prodúcese nun contexto de relación entre persoas, na titoría esta relación humana recobra o seu sentido e é un dous os seus compoñentes máis característicos.
Así a titoría se converte nunha acción de axuda, comprometida co estudante e que o profesor desenvolve, paralelamente á súa función de instrución.
Mediante a acción titorial se pretende:- A adaptación e integración dos estudantes no grupo de clase, ou en conxunto da dinámica universitaria.
- Favorecer a motivación.
- Individualizar ou proceso de ensino - aprendizaxe, adaptándoo ás posibilidades e limitacións reais de cada estudante ou grupo de estudantes.
- Coordinar ou proceso avaliador dos estudantes e valorar o rendemento académico.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A9 B1 B5 A proba terá carácter práctico e consistirá na resolución dun número determinado de exercicios, que deberán cubrir un amplo abano de conceptos, tratando de eliminar a posibilidade de que a súa resolución se deba a unha "idea feliz. "

Aínda que a calidade da delineación non sexa o primeiro obxectivo das clases, xa que en ningún modo tratamos de formar delineantes, debe esixirse unha presentación coidada en cada exercicio. O que debe incluír; limpeza, claridade, correcta utilización dos diferentes tipos de liña, rotulación lexible, simulación de espesores co lapis, emprego de escalas normalizadas, etc.
70
Seminario A9 B5 Co fin de preparar aos alumnos nunha aprendizaxe autónoma, guiada sempre polo profesor, formúlase a realización de traballos, Los obxectivos perseguidos son, entre outros, que o alumno:
. Implíquese directamente na súa formación, asumindo o profesor o papel de "guía".
. Xestione, seleccione e sexa capaz de sintetizar a información que necesite.
. Coñeza a normativa vixente que haberá de ter en conta no traballo profesional de enxeñaría.
. Aplique os seus coñecementos teóricos á representación de pezas industriais ou elementos cotiáns.
. Desenvolver e potenciar nos estudantes habilidades de comunicación, busca de información, resolución de problemas e traballo en equipo.
30
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Félez, J., Matínez, M.L. ((2002)). Dibujo Industrial. Síntesis. Madrid
Aenor ((2009)). Dibujo Técnico (CD Rom). Madrid
González Monsalve, M., Palencia Cortés, J. ((1992)). Geometría Descriptiva. Utrera Grafitres. Sevilla
Izquierdo Asensi, F. ((2000)). Geometría Descriptiva. Paraninfo. Madrid.
Clérigo Pérez ((2001)). Geometría Descriptiva. Asociación de Investigación. León.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías