Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Fundamentos de Automática Código 770G02017
Titulación
Grao en Enxeñaría Eléctrica
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Industrial
Coordinación
Velo Sabin, Jose Maria
Correo electrónico
jose.velo@udc.es
Profesorado
Vega Vega, Rafael Alejandro
Velo Sabin, Jose Maria
Correo electrónico
rafael.alejandro.vega.vega@udc.es
jose.velo@udc.es
Web http://https://moodle.udc.es/
Descrición xeral Introducir os conceptos básicos do control automático

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Capacidade para realizar medicións, cálculos, valoracións, taxacións, peritaxes, estudos e informes.
A4 Capacidade de xestión da información, manexo e aplicación das especificacións técnicas e da lexislación necesarias no exercicio da profesión.
A17 Coñecer os fundamentos de automatismos e métodos de control.
A31 Coñecer os principios da regulación automática e a súa aplicación á automatización industrial.
B1 Capacidade de resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade e razoamento crítico.
B2 Capacidade de comunicar e transmitir coñecementos, habilidades e destrezas no campo da enxeñaría industrial.
B3 Capacidade de traballar nun contorno multilingüe e multidisciplinar.
B4 Capacidade de traballar e aprender de forma autónoma e con iniciativa.
B5 Capacidade para empregar as técnicas, habilidades e ferramentas da enxeñaría necesarias para a práctica desta.
B6 Capacidade de usar adecuadamente os recursos de información e aplicar as tecnoloxías da información e as comunicacións na enxeñaría.
B7 Capacidade para traballar de forma colaborativa e de motivar un grupo de traballo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Sabe modelizar os sistemas de control automático A4
A31
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C3
C6
C7
Coñece as propiedades da realimentación de sistemas de control automático A4
A17
A31
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C3
C5
C7
Sabe analizalos no dominio temporal e frecuencial A4
A17
A31
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C3
C5
C7
É capaz de estudar a súa estabilidade mediante diferentes criterios tanto en réxime temporal como frecuencial A3
A4
A17
A31
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C3
C5
C7
Sabe analizar a súa precisión A3
A4
A17
A31
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C3
C5
C7
Coñece as accións básicas de control e é capaz de aplicar técnicas de axuste de reguladores A3
A4
A17
A31
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C3
C5
C7

Contidos
Temas Subtemas
Introdución aos sistemas de Automatización Arquitectura e compoñentes.
Etapas da Automatización.
Modelización de sistemas de control, realimentación Modelos matemáticos de sistemas.
Linealización
Función de transferencia e diagramas de bloques
Sistemas de retroalimentación
Análise temporal de sistemas, estabilidade e precisión
Resposta transitoria e estacionaria.
Criterio de estabilidade de Routh.
Erros en estado estacionario.
Lugar das raíces Gráficos do lugar das raíces
Deseño de sistemas de control a través do lugar das raíces
Análise frecuencial de sistemas, estabilidade Diagrama polar.
Diagramas de Bode
Estabilidade relativa e criterio de Nyquist.
Compensación por demora-adianto.
Accións básicas de control e técnicas de axuste de reguladores Tipos de reguladores
Método de Ziegler-Nichols

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A3 A4 A17 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C3 C5 C7 30 20 50
Solución de problemas A3 A4 A17 A31 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C5 20 40 60
Prácticas de laboratorio A3 A17 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B7 C1 C5 10 5 15
Proba obxectiva A3 A4 A17 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C5 C6 4 18 22
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Nela desenvolveranse os conceptos e fórmulas necesarias para a comprensión e análise dos sistemas de control lineal, a partir dos conceptos de diagramas de bloques, estabilidade, precisión, etc., pasando por análises temporais e de frecuencia, cos métodos empregados para o seu estudo, ata o deseño dun regulador.
Solución de problemas Realizaranse exercicios e problemas complementarios aos conceptos desenvolvidos nas sesións maxistrais, que servirán para asimilalos, comprender o tema e avaliar continuamente ao alumno.
Prácticas de laboratorio Haberá unha serie de prácticas de asistencia obrigatoria para o Estudante.
Proba obxectiva Consistirá en facer un exame tipo test e / ou resolver cuestións teóricas, prácticas, exercicios e / ou problemas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Solución de problemas
Prácticas de laboratorio
Descrición
Asociadas ás leccións maxistrais e de solución de problemas, cada Alumno dispón para a resolución das súas dúbidas, das correspondente sesións de tutoría personalizada.
A realización das prácticas de laboratorio será levada persoalmente por un dos profesores designados.
O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, recibirá instruccións precisas de forma personalizada.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Solución de problemas A3 A4 A17 A31 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C5 Proporanse exercicios ou problemas, cuxa resolución pode ser presencial ou como tarefa proposta a través da secretaria virtual. Esta metodoloxía representa o 20% da nota final do curso 20
Proba obxectiva A3 A4 A17 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C5 C6 Consistirá na resolución de cuestións teórico-prácticas, exercicios e problemas. Esta proba representa o 70% da nota final do curso. 70
Prácticas de laboratorio A3 A17 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B7 C1 C5 Avaliarase a adquisición de habilidades desenvolvidas durante as mesmas. Representan o 10% da materia. 10
 
Observacións avaliación
  • As prácticas de laboratorio son obrigatorias e a súa nota será válida para dous cursos: o actual e o seguinte.
  • A cualificación final do curso será a suma das cualificacións das distintas metodoloxías e será necesario obter polo menos unha puntuación de 28 puntos sobre 70 na proba obxectiva. Para aprobar o curso requirirase un mínimo de 50 puntos.
  • No exame correspondente á segunda oportunidade só se realizará a proba obxectiva e manteranse as cualificacións obtidas nas restantes metodoloxías.
  • Os estudantes con exención de asistencia á clase deberán demostrar a adquisición de habilidades e coñecementos mediante probas adicionais.

Fontes de información
Bibliografía básica Katsuhiko Ogata (2003). Ingeniería de Control moderna. Prentice Hall
Jesús Fraile Mora y Otros (2018). Ingeniería de Control y Otros. Garceta
DORF/BISHOP (2005). Sistemas de control moderno. Prentice Hall
Francisco Oliver Charlon (2000). Teoría abreviada y problemas resueltos de Sistemas Lineales de Control. UDC

A principal fonte de información son os apuntamentos de clase. A bibliografía adxunta serve para completalos e profundar na materia

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Cálculo/770G01001
Física I/770G01003
Fisíca II/770G01007
Ecuacións Diferenciais/770G01011

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Fundamentos de Electrónica/770G02018

Materias que continúan o temario
Sistemas de Control Intelixente/770G01043
Automatización/770G02028

Observacións
  • Recoméndase a asistencia á clase para un mellor uso das prácticas da materia.
  • Para axudar a conseguir un entorno inmediato sostenido e cumplir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol":

            A entrega dos traballos documentales que se realicen nesta materia:

              •  Se solicitarán en formato virtual y/o soporte informático

             •  Se realizará a través de Moodle, en formato dixital sin necesidad de imprimirlos

             •  En caso de ser necesario realizalos en papel:

                  -     Non se emplearán plásticos

                 -      Se realizarán impresiones a doble cara.

                 -      Se empleará papel reciclado.

                 -      Se evitará a impresión de borradores.

     • Débese facer un uso sostenible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías