Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Automatización Código 770G02028
Titulación
Grao en Enxeñaría Eléctrica
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Industrial
Coordinación
Gonzalez Filgueira, Gerardo
Correo electrónico
gerardo.gonzalez@udc.es
Profesorado
Gonzalez Filgueira, Gerardo
Correo electrónico
gerardo.gonzalez@udc.es
Web http://moodle.udc.es/
Descrición xeral OBXECTIVOS DA MATERIA:
- Coñecer a estrutura e compoñentes básicos dun sistema automatizado. A parte operativa. Sensores,
actuadores, interfaces. A parte de control. Controladores.
- Manexo e instalación de autómatas programables. Metodoloxías de deseño. Grafcet e Gemma.
- Aplicar os coñecementos para abordar o deseño e desenvolvemento de sinxelos proxectos de automatización.
Descriptores: Principios de control e automatización. Sistemas de lóxica cableada. Sistemas de lóxica Programada. Robótica industrial.

Ademais preténdese:
- Empregar ferramentas software para o deseño e a simulación de automatismos.
- Expor a automatización cableada e programada de sistemas secuenciales.
- Desenvolver a automatización de diversas plantas dispoñibles nos laboratorios, empregando autómatas programables.

Ao acabar a materia os estudantes serán capaces de:
- Expor a estrutura xeral dun sistema automatizado coas diferentes tecnoloxías e equipos máis habituais.
- Escribir funcións lóxicas de control de sistemas combinacionales e secuenciales sinxelos.
- Analizar o funcionamento de esquemas de automatismos cableados eléctricos, pneumáticos e hidráulicos.
- Describir a estrutura e o funcionamento dos autómatas programables (PLCs).
- Deseñar e desenvolver programas de control con PLCs.
- Expor os conceptos elementais da análise temporal de sistemas continuos, das accións de control e do emprego de reguladores.

Obxectivos transversais:
- O estudante poderá mellorar a súa organización do tempo de traballo (pola imposición de tarefas con prazos e requisitos) e a súa aprendizaxe autónoma (polo manexo de diversas ferramentas e fontes de información).

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Capacidade para planificar, presupostar, organizar, dirixir e controlar tarefas, persoas e recursos.
A3 Capacidade para realizar medicións, cálculos, valoracións, taxacións, peritaxes, estudos e informes.
A4 Capacidade de xestión da información, manexo e aplicación das especificacións técnicas e da lexislación necesarias no exercicio da profesión.
A5 Capacidade para analizar e valorar o impacto social e medioambiental das solucións técnicas actuando con ética, responsabilidade profesional e compromiso social, e buscando sempre a calidade e mellora continua.
A6 Capacidade para a resolución dos problemas matemáticos que se poidan suscitar na enxeñaría. Aptitude para aplicar os coñecementos sobre: álxebra lineal; xeometría; xeometría diferencial; cálculo diferencial e integral; ecuacións diferenciais e en derivadas parciais; métodos numéricos; algorítmica numérica; estatística e optimización.
A15 Coñecer e utilizar os principios da teoría de circuítos e máquinas eléctricas.
A16 Coñecer os fundamentos da electrónica.
A17 Coñecer os fundamentos de automatismos e métodos de control.
A18 Coñecer os principios da teoría de máquinas e mecanismos.
A23 Coñecementos e capacidades para organizar e xestionar proxectos. Coñecer a estrutura organizativa e as funcións dunha oficina de proxectos.
A25 Coñecementos sobre control de máquinas e accionamientos eléctricos e as súas aplicacións.
A31 Coñecer os principios da regulación automática e a súa aplicación á automatización industrial.
A34 Capacidade para a elaboración, presentación e defensa, ante un tribunal universitario, dun exercicio orixinal consistente nun proxecto no ámbito da enxeñaría industrial de natureza profesional en que se sinteticen e integren as competencias adquiridas nas ensinanzas.
B1 Capacidade de resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade e razoamento crítico.
B2 Capacidade de comunicar e transmitir coñecementos, habilidades e destrezas no campo da enxeñaría industrial.
B3 Capacidade de traballar nun contorno multilingüe e multidisciplinar.
B4 Capacidade de traballar e aprender de forma autónoma e con iniciativa.
B5 Capacidade para empregar as técnicas, habilidades e ferramentas da enxeñaría necesarias para a práctica desta.
B6 Capacidade de usar adecuadamente os recursos de información e aplicar as tecnoloxías da información e as comunicacións na enxeñaría.
B7 Capacidade para traballar de forma colaborativa e de motivar un grupo de traballo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
O Obxectivo da materia é introducir ao alumno no deseño de sistemas de control secuencial aplicadas á Enxeñaría Eléctrica. Abórdanse conceptos como Principios de Control e Automatización, tipos de sistemas a controlar. Programación de Sistemas de lóxica cableada. Deseño de sistemas secuenciales. Síntese de sistemas secuenciales con Autómatas. Robótica Industrial. Por iso preténdese proporcionar unha base moi estimable para o desenvolvemento de aplicacións en diversos campos da Enxeñaría como poden ser: - Programación de sistemas de regulación e control. - Deseño de Sistemas de Lóxica Cableada. - Deseño de Sistemas de Lóxica Programada. - Programación de autómatas programables. - Automatismos avanzados. - Programación de máquinas ferramentas. - Uso de Redes Neuronais para aplicacións Robóticas. - Programación de aplicacións para Robótica. - Deseño de Sistemas Dixitais electrónicos. - Programación de autómatas finitos. - Deseño de Sistemas oleoneumáticos. - Análise e Simulación de Sistemas Eléctrico/Electrónicos e de Control. A1
A3
A4
A5
A6
A15
A16
A17
A18
A23
A25
A31
A34
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución á Automatización. 1.1. Introdución. Obxectivos.
1.2. Automatización. Palabras Crave.
1.3. Concepto de Automatización.
1.4. Modos funcionamento dunha planta.
1.5. Elementos dun Sistema de Automatización.
1.6. Obxectivos da Automatización.
1.7. Elementos dun sistema de control.
1.8. Tipos de sinais nun sistema de control.
1.9. Clasificación dos automatismos.
1.10. Fases no Deseño dun Sistema de Automatización
1.11. Implantación do sistema de control.
2. Automatismos combinacionales. Alxebra de Boole. 2.1. Introdución.
2.2. Alxebra de Boole.
2.3. Postulados (axiomas) de Huntington.
2.4. Definición operacións básicas. Táboas de verdade.
2.5. Puertas Lóxicas.
2.6. Variables e funcións lóxicas no mundo real.
2.7. Lóxica positiva.Lóxica negativa.
2.8. Propiedades útiles do Algebra de Boole.
2.9. Simplificación mediante o método de Karnaugh.
2.10. Funcións lóxicas e tempo.
2.11. Relés e contactos.
2.12. Pulsadores, interruptores e contactos.
2.13. Variables negadas con interruptores.
2.14. Deseño dun Sistema de Lóxica Cableada.
3. Introdución Sensores e actuadores 3.1. Introdución.
3.2. Tipos de sensores.
3.3. Clasificación actuadores/accionamientos.
4. Sistemas de codificación da información. 4.1. Introdución. Sistemas de codificación da información.
4.2. Mundo real vs. Mundo dixital.
4.3. Codificación en xeral.
4.4. Codificación e tamaños típicos nun sistema dixital.
4.5. Métodos para realizar a codificación en xeral.
4.6. Codificación números naturais en binario puro.
4.7. Codificación números enteiros en signo magnitude.
4.8. Codificación números enteiros en complemento a 2.
4.9. Sistemas de Codificación.
5. Arquitectura Autómatas Programables (PLC). 5.1. Norma IEC 61131.
5.2. Hardware do autómata.
5.3. Software do autómata.
5.4. Interacción entre Autómata e Mundo Real

6. Linguaxes e Programación de Automatas 6.1. Programación do PLC para controlar a planta.
6.2. Tipos básicos de datos (Variables) nun PLC.
6.3. Programación en Diagrama de Contactos.
6.4. Programación con Lista de instrucións.
6.5. Organización básica dun programa.
6.6. Exemplo simple de automatización con PLC.
6.7. Deseño dun Sistema de Automatización con lóxica Programada.
7. Instrucións Básicas Automatas
7.1. Acumulador.
7.2. Temporizadores.
7.3. Funcionamento dun temporizador. Modos de funcionamento.
7.4. Exemplos de aplicación.
7.5. Contadores.
7.6. Comparadores
8. Subrutinas e Interrupcións 8.1. Introdución. Subrutinas vs Rutinas de Interrupción
8.2. Subrutinas
8.3. Rutinas de interrupción.
8.4. Exemplos Rutinas de Interrupción.
9. Metodoloxía para o deseño de sistemas secuencias: GRAFCET 9.1. Introdución GRAFCET.
9.2. División do proceso en etapas ou fases.
9.3 Símbolos gráficos do Grafcet.
9.4. Regras de evolución do Grafcet.
9.5. Estruturas básicas do Grafcet.
9.6. Deseño e implantación.
9.7. Instrucións útiles para a implantación: Set/Reset.
9.8. Refinamiento: Asegurar a parada do sistema.
9.9. Relación entre Grafcet e implantación en PLC.
9.10. Equivalencia entre implantación digital e PLC.
9.11. Detección de flanco de sinal (FP/FN).
9.12. Operación de Reset ou inicialización.
9.13 Secuencia de funcionamento dun sistema.
10. Deseño estructurado de sistemas de control 10.1. Introdución.
10.2. Modos de Marcha.
10.3. Seguridade.
10.4. Deseño estructurado de sistemas de control.

11. Guía GEMMA 11.1. Introdución a Guía GEMMA.
11.2. Modos fundamentais segundo GEMMA.
11.3. Proceso en funcionamento (estados posibles).
11.4. Proceso en parada ou posta en marcha.
11.5. Proceso en defecto (estados posibles).
11.6. Guía para aplicar GEMMA a unha automatización.
11.7. Caso funcionamento semiautomático simple.
11.8. Aplicación a lavadora Industrial ou similar.
11.9. Significado das cores: Pulsadores.
11.10. Significado das cores: Pilotos.
11.11. Rótulo típicos.
11.12. Caso funcionamento automático simple.
11.13. Caso funcionamento con marcha de arranque.
11.14. Caso parada de urxencia.
11.15. Deseño estructurado: Macroetapas.
11.16. Deseño estructurado: Grafcet jerarquizados.
11.17. Grafcet de produción funcional.
11.18. Grafcet de produción tecnolóxico.
11.19. Defectos do grafcet de produción.
11.20. Estados de GEMMA necesarios.
11.21. Pupitre de control.
11.22. Urxencia e Manual.
12. O autómata e a súa contorna: Conexión a sistemas neumáticos, hidráulicos e
eléctricos.
12.1. Introdución
12.2 Clasificación.
12.3. Sensores en sistemas automáticos de control.
12.4. Actuadores en Sistemas automáticos de control.
12.5. Sistemas neumáticos.
12.6. Sistema hidráulicos.
12.7. Sistemas eléctricos.
12.7 Exemplos de conexión con sistemas automáticos de control.
13. Proxectos de Automatización 13.1. Especificaciones funcionales
13.2. Selección dos compoñentes da parte operativa
13.3. Arquitectura do sistema e selección do controlador
13.4. Direccionamiento de entradas e saídas
13.5. Organización do programa de control
13.6. Ferramentas de desenvolvemento
13.7. Programación, probas e depuración
13.8. Posta en marcha do sistema
13.9. Documentación
14. Sistemas de Supervisión de Procesos 4.1. Introdución.
14.2. sistemas de supervisión, control e adquisición de datos.
14.3. Sistemas SCADA e HMI.
14.4. Elementos dun SCADA.
14.5. Redes de comunicación.
14.6. Exemplos de aplicación.
15. Introdución á Robótica Industrial 15.1. Historia e evolución.
15.2. Clasificación de robots..
15.2. Estrutura dun robot Industrial.
15.4. Principais caracteristicas dun robot.
15.5. Motores paso a paso.
15.6. Linguaxes de Porgramación para Robótica.
15.7. Clasificación da programación de Robots.


Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A1 A4 A17 A18 A31 0.1 0 0.1
Sesión maxistral A5 A6 A15 A16 A23 A25 C2 C6 C8 21 21 42
Solución de problemas A1 A3 A5 B1 B2 B3 B4 B5 B7 C1 C5 C7 16 24 40
Traballos tutelados A1 A3 A4 A5 A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C7 C8 7 14 21
Presentación oral A34 C1 0.2 0.2 0.4
Eventos científicos e/ou divulgativos A5 A6 B2 B3 B4 C2 C3 C7 C8 4 4 8
Prácticas de laboratorio A6 A15 A16 A17 A18 A25 A31 B1 B2 B4 B7 C1 C3 7.5 11 18.5
Prácticas a través de TIC B6 C3 0 9 9
Proba mixta A5 A6 B1 B2 3 6 9
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Consiste na exposición por parte do profesor daquelas aplicacións máis relevantes no ámbito industrial que son obxecto de programación na materia.
Sesión maxistral Consiste na exposición oral complementada co uso de medios audiovisuales e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, co fin de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. As explicacións dadas nas clases teóricas na pizarra, apóianse co uso de transparencias, e aplicando os coñecementos obtidos a exemplos concretos. Todos os temas da asignatura teñen un conxunto de tarefas específicas que se desenvolven nas clases de práctica.
Secuencias de pequenos debates dirixidos.
Resolución de dúbidas comúns. Actividade presencial no aula que serve para establecer os conceptos fundamentais da materia.
Solución de problemas Consistirá na realización por parte do alumno de diversos exercicios de programación de Sistemas de Control en diversas linguaxes de programación. Farase especial fincapé na programación de automatismos de Control. Estes exercicios realizaranse ao longo do cuatrimestre e deberán ser entregados antes da data límite indicada no seu enunciado. Estas actividades serán evaluadas mediante a corrección do exercicio por parte do profesor e mediante unha revisión presencial das mesmas na cal realizaranse preguntas ao alumno.
Secuencias de pequenos debates dirixidos.
Resolución de dúbidas comúns. Actividade presencial no aula que serve para establecer os conceptos fundamentais da materia.
Traballos tutelados Ao longo do curso propóñense a realización de Traballos Tutorizados voluntarios por parte dos profesores. Ao final do periodo lectivo correspondente os alumnos que opten pola realización dos citados traballos obligatoriamente deberán expoñer o contido dos mesmos, formando dita exposición parte da proba de avaliación. Existen dúas alternativas para a realización de Traballos Tutorizados:

a) A medida que se desenvolve o curso lectivo e avánzase nos diferentes niveis de programación propoñeranse unha Lista de Traballos Tutorizados Básicos. Devanditos traballos consisten nun Conxunto de Cuestións e Exercicios teórico-prácticos para que o alumno valore a capacidade de comprensión dos coñecementos adquiridos. Dependendo da dificultade do tema escollido este traballo poderá ser realizado individualmente ou por parellas.

b) Alternativamente os alumnos poderán realizar Traballos Tutorizados en Aspectos Avanzados sobre un tema relacionado con Programación de Procesos de Control Industrial, a aplicación dos ordenadores na industria, control de procesos industriais, ou outras áreas de programación industrial. Estes traballos voluntarios poderá solicitalos calquera alumno, ben realizando unha proposta concreta ao profesor ou ben aceptando unha proposta deste. O contido deste traballo deberá ser consensuado previamente co profesorado da asignatura. A aceptación ou non dun alumno para a realización dun traballo voluntario é totalmente discrecional por parte do profesor. Con isto preténdese garantir un mínimo de calidade nos citados traballos. O alumno deberá entregar un plan de traballo que inclúa Obxectivos, Metodoloxía e prazo de realización.
Presentación oral Os alumnos que opten pola realización de traballos Tutelados propostos ao longo do curso obligatoriamente deberán expoñer o contido dos mesmos, formando dita exposición parte avaliación global da asignatura. Valoraranse calidade de contidos, dominio da materia, claridade de exposición e medios utilizados para as mesmas.
Eventos científicos e/ou divulgativos Como medio de iniciarse en actividades investigadoras se propondran pequenos traballos de realización voluntaria para aqueles alumnos que desexen completar a súa formación ou iniciarse nas técnicas de programación de sistemas de automatización avanzados.
Prácticas de laboratorio Desenvolvemento de prácticas no laboratorio de informática. Esta actividade consistirá no estudo de casos e exemplos ademais da realización, por parte do alumnos, de exercicios de deseño de sistemas de automatización en lóxica cableada e lóxica programada. Nas prácticas de Programación inténtase que cada estudante poida seguir o seu propio ritmo de aprendizaxe, para o que se lles proporciona manuais de programación coas explicacións necesarias, exemplos resoltos e enunciados de exercicios de dificultade crecente. Establécese un conxunto de prácticas semanales de duración igual ás clases presenciales de teoría. A asistencia ejecución de ditas prácticas é obligatoria.
A bibliografía recomendada é dun nivel adecuado á asignatura e pode ser utilizada para ampliar ou aclarar algunhas partes do programa.
Prácticas a través de TIC Proponse o uso da Plataforma Virtuai para a diposición de diversos materiais para o seguimiento da asignatura: Transparencias correspondentes ao temario, Enunciados de Exercicios, Manuais de Automatización, Material complementario como enlaces de interese, videos de Sistemas de Control Industrial, etc.
Ademais pódense descargar ficheros que conteñen exercicios de Deseño de Sistamas de Control Industrial para avanzar na fijación dos conceptos por parte do alumnado.
Proba mixta Proba de avaliación que se realizará ao final de curso nas correspondentes convocatorias oficiais. Consistirá nunha proba escrita na que haberá que responder a diferentes tipos de preguntas e resolver problemas de programación de Sistemas de Control e Sistemas de Automatización.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Prácticas de laboratorio
Traballos tutelados
Presentación oral
Actividades iniciais
Prácticas a través de TIC
Proba mixta
Solución de problemas
Descrición
Todas as metodoloxías encerran a atención tutorizada por parte do profesor no horario de tutorias que cada ano publícase na páxina web espazos da UDC. Ademais cóntase con tutorias a través da Plataforma Virtual dispoñibles para alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia. En aras de lograr unha atención óptima e personalizada o alumno deberá de concertar unha cita a través do e-mail do profesorado indicando o tema da consulta.
Sesión Magistral: Resolución de dúbidas conceptuais.
Prácticas laboratorio: Resolución de dúbidas conceptuais.
Traballos Tutelados: Resolución de dúbidas conceptuais. Seguimiento de ejecución de Traballos.
Investigación (Proxecto de investigación): Seguimiento de ejecución de proxectos Fin de carreira e Traballos.
Presentación oral: Axuda para guión de exposición.
Actividades iniciais: Presentar a asignatura e a súa utilidade dentor do panorama industrial e naval.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio A6 A15 A16 A17 A18 A25 A31 B1 B2 B4 B7 C1 C3 Asistencia Obligatoria. O 20% de inasistencias injustificadas conlleva a cualificación de NON PRESENTADO da asignatura. Deberanse entregar informe coa memoria da realización de practícalas no laboratorio conforme ás cuestións suscitadas nos enunciados propostos así como as experiencias das solucións aportadas polos alumnos. 10
Traballos tutelados A1 A3 A4 A5 A6 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C7 C8 Valorarase na realización dos Traballos Tutelados.
- Estrutura do tabajo.
- Originalidad.
- Calidade da documentación.
- Adecuacion a obxectivos propostos.
- Claridade en exposición do mesmo.
18
Presentación oral A34 C1 Concisión e claridade de presentación.
Dominio de contidos.
2
Proba mixta A5 A6 B1 B2 Realización da Proba final de avaliación nas datas que determine a Jefatura de Estudos do centro segundo o calendario académico aprobado polo Consello de Goberno da Universidade. A parte teórica, cuxo peso na nota total da asignatura é do 80%, cualificarase a través dun exame teórico. En cada convocatoria dita Proba será mixta, consistente nun exercicio escrito que poderá incluír un ou varios dos seguintes elementos:

- problemas,
- cuestións teóricas,
- cuestións e exercicios de tipo test,
- cuestións e exercicios de resposta curta ou de resposta numérica

A nota obtida no exame teórico só é válida para a convocatoria en que foi realizado.
70
 
Observacións avaliación

OBSERVACIÓNS:


Todos os contidos impartidos na materia estarán dispoñibles na
plataforma virtual Moodle. O alumno terá dereito a ser examinado mediante proba mixta/proba
obxectiva ao final do cuatrimestre por toda a parte teórico-práctica da
asignatura. Non obstante o alumno, dependendo do seu disponibilidad,
poderá aportar de forma voluntaria ao proceso de avaliación a
realización dun compendio de actividades voluntarias propostas na
asignatura que constitúen un proceso de avaliación continua e cuxos
porcentaxes na avaliación da mesma detállanse na presente guia docente. Ditas actividades serán tidas en conta para a avaliación final, unha vez
que o alumno áchase examinado da proba mixta/proba obxectiva ao final
do cuatrimestre.

En calquera dos dous casos, óptese por unha avaliación final ou un
sistema de avaliación continua, as prácticas son de asistencia
obligatoria e a súa superación é condición necesaria para aprobar a
asignatura.


No caso de que o alumno opte polo sistema de avaliación continua, débese
asistir ao 80 % das actividades presenciales da asignatura para
proceder á avaliación final do alumno. Así mesmo, a asistencia,
realización e superación das Prácticas de Laboratorio é un requisito
obligatorio para aprobar a asignatura. Aqueles alumnos que superen o 20%
de faltas de asistencia nas horas presenciales de Prácticas de
Laboratorio terán a cualificación de NON PRESENTADO na Asignatura.


Poderanse realizar traballos de fin de curso como parte do método de
avaliación. A realización de Traballos Tutorizados deberán expoñer o
contido dos mesmos ao final do periodo lectivo correspondente, formando
dita exposición parte da proba de avaliación. Existen dúas alternativas
para a realización de Traballos Tutorizados:


a) Propoñeranse unha Lista de Traballos Tutorizados Básicos con dúas modalidades básicas.


- Proposta I. Deseño de Sistemas de Control IndustrialSecuenciales (contabiliza o 7% da avaliación Global).


- Proposta II. Modelado de Sistemas de Control Secuencial. GRAFCET (contabiliza 10% da avaliación Global).


Devanditos traballos consisten nun Conxunto de Cuestións e Exercicios
teórico-prácticos para que o alumno valore a capacidade de comprensión
dos coñecementos adquiridos. Dependendo da dificultade do tema escollido
este traballo poderá ser realizado individualmente ou por parellas.


b) Alternativamente os alumnos poderán realizar Traballos Tutorizados orixinais en
Aspectos Avanzados sobre un tema relacionado con Programación de
Procesos de Control Industrial, a aplicación dos ordenadores na
industria, control de procesos industriais, ou outras áreas de
programación industrial. Estes traballos voluntarios poderá solicitalos
calquera alumno, ben realizando unha proposta concreta ao profesor ou
ben aceptando unha proposta deste. O contido deste traballo deberá ser
consensuado previamente co profesorado da asignatura. A aceptación ou
non dun alumno para a realización dun traballo voluntario é totalmente
discrecional por parte do profesor. Con isto preténdese garantir un
mínimo de calidade nos citados traballos. O alumno deberá entregar un
plan de traballo que inclúa Obxectivos, Metodoloxía e requisitos técnicos mínimos indicados na convocatoria do traballo. A modalidade se resume en unha terceira proposta:


- Proposta III. Deseño estructurado de sistemas de control. Tema de
Proxecto Proposta polo alumno/alumnos previa aprobación do profesor da
asignatura (contabiliza 20% da avaliación Global).


A ponderación dos traballos tutelados poderá sufrir unha modificación
mediante a aplicación dun parámetro S, parámetro de Satisfacción, que é
un parámetro de valor comprendido entre 0 e 3. O valor de devandito
parámetro determínase como segue e se actualizará ao principio de cada
curso. O primeiro ano en que se imparte unha titulación o parámetro S
ten o valor 1. Os anos seguintes o parámetro S calcúlase de forma
proporcional lineal ao grado de satisfacción por parte do alumno co
sistema de avaliación utilizado na asignatura. Devandito parámetro terá
un valor mínimo de 1 e máximo de 3 cando nas enquisas de avaliación que
realizan os alumnos, naqueles puntos que sexan relevantes para a
acreditación do profesorado (na actualidade o punto 24:?Globalmente
estou satisfeito co profesor desta materia?), obtéñase unha
cualificación entre 5 e 7 respectivamente. Valoracións comprendidas
entre 1 e 5 corresponderán con valores do parámetro entre 0 e 1. A
puntuación obtida polo profesor da asignatura nas últimas enquisas con
resultados dispoñibles serán os indicativos cos que se elabore o
parámetro S.


A preparación, tutorización, control e corrección de traballos
tutelados, así como o control individualizado de asistencias, das
respostas nas clases e do traballo do alumno en xeral, supón unha carga
adicional de traballo e dedicación para o profesor que cobra únicamente
sentido cando o alumnado recoñécea e valóraa. Por esta razón, utilízase o
parámetro S no sistema de cualificación. Desta forma introdúcese unha
realimentación no sistema de cualificación que fai que estes mecanismos
adicionais de avaliación adquiran un peso na cualificación final que
sexa función da satisfacción do alumno co sistema de avaliación
utilizado. Idealmente, este parámetro debería afectar aos alumnos que
evalúan o sistema en cada curso académico. Con todo o mecanismo de
realización e avaliación de enquisas que se utiliza nesta universidade
fai que isto sexa inviable, polos que son os alumnos dun curso os que
inflúen no sistema de cualificación dos alumnos do curso seguinte. Este
non é un procedemento ideal, pero é o único viable, e non xera unha gran
distorsión no sistema, si tense en conta que as diferenzas formativas e
os distintos condicionantes sociolóxicos que poden influír na
avaliación dada polos alumnos dun curso nas enquisas, non difieren
grandemente dos dos alumnos do curso seguinte. Convén ademais ter en
conta que, mentres que o profesorado evalúa aos alumnos de xeito
obxectivo, e estes gozan dun conxunto de dereitos de control e
reclamación das cualificacións, podendo en todo momento estar informado
de quen e como lles evalúa, o profesor nesta universidade, é evaluado
mediante unha pregunta nunha enquisa anónima, de forma completamente
subjetiva e sen que existan parámetros obxectivos de avaliación, así
como sen que poida saberse quen evalúa e como, de maneira que se
puidesen ejercitar por parte do profesorado os dereitos de control e
reclamación que debería ter nunha cuestión tan importante. Coa
utilización deste coeficiente de cualificación fáiselle consciente ao
alumno de que mediante a súa avaliación do desempeño do profesor inflúe
nun xeito directo e objetivable no traballo do mesmo.


Cualificación Global final:


As actividades detalladas son todas voluntarias excepto a Proba mixta/proba obxectiva e a asistencia a Prácticas de Laboratorio.


A cualificación, C.G., da asignatura componse das seguintes partes:


a) Unha parte teórica-práctica, EX (70-80%), correspondente á Proba mixta (Exame da asignatura)


b) Unha parte práctica de Actividades Practicas Individuais, API (10%),
correspondente ás Prácticas a través das TIC, Realización de exercicios
Teórico- Prácticos, Traballos de Análsis de Sistemas de Control
Secuencial e Prácticas de Laboratorio. As memorias das actividades practicas individuais poderán
presentarse como PRAZO LÍMITE nas datas que figuran co enunciado de cada actividade ao largo do curso na correspondente á convocatoria
ordinaria de Xuño da asignatura. De ningún modo admitiranse memorias en
convocatorias posteriores á de Xuño.


c) Unha parte práctica correspondente aos Traballos Tutelados, TT
(10-20%). A realización de devanditos traballos ten caracter voluntario.
As memorias e exposición dos traballos tutelados poderán presentarse
como PRAZO LÍMITE a data correspondente á convocatoria ordinaria de Xuño
da asignatura. De ningún modo admitiranse memorias en convocatorias
posteriores á de Xuño.


Non se considerasen no proceso de avaliación calquera das actvidades
voluntarias propostas non realizadas ou non superadas, é dicir,
consideradas "Non APTAS" (cualificación < 5), e polo tanto a súa
porcentaxe de peso correspondente na avaliación pasará a engrosar o peso
da proba mixta/proba obxectiva (Exame da asignatura).


Cada unha das citadas actividades individuais practicas evaluadas como
"APTAS" (cualificación > ó = 5) conservaranse ata a Convocatoria de
Xullo do curso actual. Xamais se conservarán para os cursos seguintes.


A cualificación final da asignatura, dependendo da modalidade de
Traballos tutelados escolleita polo alumno) será a suma ponderada das
cualificacións obtidas en todas as partes:

C.G.=(0,7-0,8)*EX 0.10*API (0,10-0,20)*TT


sempre que o alumno obteña unha nota mínima de 4 na correspondente ao
exámen da asignatura e un 5 na avaliación de Prácticas de Laboratorio.
En caso contrario, considerarase suspenso sexa cal for o valor desta
cantidade e a efectos de cualificación numérica nas actas outorgaráselle
a C.G. un valor máximo de 4.


Unha vez cumpridos os requisitos anteriores, a realización, por parte do
alumnado, de proxectos de investigación terá caracter voluntario e
poderá supoñer un aumento entre un 2 e un máximo dun 25% da
cualificación global final, co límite legal establecido de 10 puntos
máximo.Neste caso, a cualificación final será:


CUALIFICACIÓN FINAL=min (C.G, 10)


A cualificación da asignatura, de acordo co R.D. 1125/2003de 5 de
setembro (B.Ou.E. do 18.9.2003) vén expresada segundo unha escala
numérica de 0 a 10, con expresión dun decimal. A asignatura supérase
cunha cualificación global (C.G.) de 5 puntos sobre 10.


Nota:


1. As cualificacións provisionales de cada convocatoria publicaranse na
Plataforma virtual Moodle e enviaranse a través de SMS, si o alumno
previamente autorizou o seu envío. En calquera dos casos as
cualificacións definitivas que aparecen nas actas, as cales o alumno
pode consultar na secretaría do centro, son as legalmente válidas.


2. Non se cualificará aos alumnos que non figuren nas actas da
asignatura ata que regularicen a súa situación na administración do
centro.

3. O Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa
académica de exención de asistencia será avaliado do mismo xeito que o resto do
alumnado.


Fontes de información
Bibliografía básica Josep BALCELLS, José Luis ROMERAL, (1997). Autómatas Programables. Marcombo. Barcelona.
Enrique Mandado (2005). Autómatas Programables. Entorno y Aplicaciones.. Thomson-Paraninfo.
Alejandro PORRAS CRIADO, Antonio Placido MONTANERO MOLINA (1990). Autómatas Programables. Fundamento, Manejo, Instalación y Prácticas. McGraw-Hill
Gerardo González Filgueira. César A. Vidal Feal. (2005). Autómatas Programables. Programación y Entorno.. Ramón Cabanillas 8, 1F. 15071. Santiago de Compostela (A Coruña). España. Reprografía Noroeste, S.L
Nicolás M. García Aracil et Al. (2000). Autómatas Programables. Teoría y Prácticas.. Universidad Miguel Hernández
Juan Pedro Romera (1999). Autómatización. ITP-Paraninfo
Dante Jorge Dorantes (2004). Automatización y Control. Prácticas de Laboratorio.. Mac Graw-Hill
Ramón Piedrafita Moreno (2003). Ingeniería de la automatización industrial. RA-MA
Juan Millán Esteller (2001). Técnicas y procesos en las instalaciones Automatizadas en los edificios. Paraninfo

Bibliografía complementaria José Martínez Torres, José Manuel Díez Aznar (2011). Aprenda WinCC. Universitat Politècnica de València
Antonio Rodríguez Mata. Julián Cócera Rueda (2000). Desarrollo de Sistemas Secuenciales. Paraninfo
Florencio Jesús Cembranos Nistal. (1998). Sistemas de control Secuencial.. Thomson-Paraninfo


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Informática/770G02002
Fundamentos de Electricidade/770G02013
Fundamentos de Automática/770G02017
Fundamentos de Electrónica/770G02018

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Instrumentación Industrial/770G02042
Comunicacións Industriais/770G02043
Sistemas de Supervisión/770G02044

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías