Identifying Data 2020/21
Subject (*) Mechanical Systems Code 771G01008
Study programme
Grao en Enxeñaría de Deseño Industrial e Desenvolvemento do Produto
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Naval e Industrial
Coordinador
Gonzalez Varela, Francisco Javier
E-mail
f.gonzalez@udc.es
Lecturers
Gonzalez Varela, Francisco Javier
Perez Rodriguez, Jose Antonio
E-mail
f.gonzalez@udc.es
jose.antonio.perez@udc.es
Web
General description A materia de Sistemas Mecánicos na Escola de Deseño Industrial da Universidade da Coruña está concibida coma un curso obrigatorio de 2º ano no que se analizan en detalle tódolos aspectos de interese para un adecuado dimensionado dos distintos elementos presentes nas máquinas e mecanismos mais comúns, cubrindo tanto os aspectos teóricos fundamentais coma a problemática específica da súa montaxe e funcionamento en condicións reais. A materia está dividida en dúas partes fundamentais: unha primeira parte na que se estudan os principios básicos de Resistencia de Materiais e unha segunda parte na que se estudan os elementos e compoñentes mais comúns presentes nas máquinas e mecanismos.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
- Non haberá modificacións nos contidos da materia; completarase o temario previsto na guía docente. Puntualmente, podería limitarse a extensión e profundidade dalgún tema para axeitalo aos tempos de clase non presencial establecidos pola Universidade no correspondente plan de continxencia.

- As clases, entrega e presentación do traballo de grupo, e o exame final mantense na forma prevista, aínda que terán lugar de forma telemática. Se fora preciso, o contido previsto do traballo en grupo poderá ser modificado.

2. Metodoloxías
- A docencia maxistral será impartida de xeito telemático a través da ferramenta Teams. As titorías terán lugar dentro do horario previsto utilizando Teams ou ben o correo electrónico ou o chat de Teams cando teñan lugar de forma asíncrona.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
- Os profesores da materia estarán dispoñibles para responder de xeito personalizado ás necesidades do alumno, a través dos medios telemáticos da UDC.

4. Modificacións na avaliación
- Os criterios de avaliación permanecen sen modificación. Os exames serán realizados de xeito telemático cando non sexa posible facelos presencialmente.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
- Os profesores da materia manifestan a súa dispoñibilidade para proporcionar a bibliografía e o material de traballo complementario que requiran os alumnos durante o período de docencia telemática, sempre dentro das posibilidades que permita a Universidade.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Aplicar o coñecemento das diferentes áreas involucradas no Plano Formativo.
A3 Necesidade dunha aprendizaxe permanente e continua (Life-long learning), e especialmente orientada cara os avances e os novos produtos do mercado.
A4 Traballar de forma efectiva como individuo e como membro de equipos diversos e multidisciplinares.
A5 Identificar, formular e resolver problemas de enxeñaría.
A6 Formación amplia que posibilite a comprensión do impacto das solucións de enxeñaría nos contextos económico, medioambiental, social e global.
A7 Capacidade para deseño, redacción e dirección de proxectos, en todas as súas diversidades e fases.
A8 Capacidade de usar as técnicas, habilidades e ferramentas modernas para a práctica da enxeñaría.
A10 Comprensión das responsabilidades éticas e sociais derivadas da súa actividade profesional.
B1 Capacidade de comunicación oral e escrita de maneira efectiva con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B2 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo para cuestionar a realidade, buscar e propoñer solucións innovadoras a nivel formal, funcional e técnico.
B4 Traballar de forma colaborativa. Coñecer as dinámicas de grupo e o traballo en equipo.
B5 Resolver problemas de forma efectiva.
B6 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B7 Capacidade de liderado e para a toma de decisións.
B9 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B10 Capacidade de organización e planificación.
B11 Capacidade de análise e síntese.
B12 Comprensión das responsabilidades éticas e sociales derivadas da súa actividade profesional
C3 Using ICT in working contexts and lifelong learning.
C6 Acquiring skills for healthy lifestyles, and healthy habits and routines.
C7 Developing the ability to work in interdisciplinary or transdisciplinary teams in order to offer proposals that can contribute to a sustainable environmental, economic, political and social development.
C8 Valuing the importance of research, innovation and technological development for the socioeconomic and cultural progress of society.
C9 Ability to manage times and resources: developing plans, prioritizing activities, identifying critical points, establishing goals and accomplishing them.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Unha vez completado o curso, o alumno será capaz de especificar as necesidades e esixencias construtivas básicas que debe satisfacer un mecanismo de propósito xeral, así coma analizar e comprender o seu funcionamento e dimensionar correctamente os seus compoñentes. A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A10
B1
B2
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
C3
C6
C7
C8
C9

Contents
Topic Sub-topic
PARTE I - RESISTENCIA DE MATERIALES
TEMA 1: INTRODUCIÓN Á RESISTENCIA DE MATERIAIS 1.1. Introdución. Equilibrio Elástico.
1.2. Solicitacións sobre unha sección dun prisma mecánico.
1.3. Principio de Saint - Venant.
1.4. Tipos de apoios e enlaces.
1.5. Sistemas isostáticos e hiperestáticos.
1.6. Hipóteses xerais en Resistencia de Materiais.


TEMA 2: TRACCIÓN E COMPRESIÓN 2.1. Introdución. Ensaio de tracción unidireccional.
2.2. Tensión admisible. Coeficiente de seguridade.
2.3. Deformacións transversais.
2.4. Enerxía de deformación.
2.5. Teorema de Castigliano.
2.6. Tracción e compresión en sistemas hiperestáticos.
2.7. Tensions orixinadas por variacións térmicas ou defectos de montaxe.

TEMA 3: CORTADURA 3.1. Introdución. Deformacións producidas por cortadura.
3.2. Enerxía de deformación.

TEMA 4: FLEXIÓN 4.1. Introdución. Flexión pura. Lei de Navier.
4.2. Flexión simple.
4.3. Rendemento xeométrico. Perfil en dobre T.
4.4. Enerxía de deformación.
4.5. Relación entre o esforzo cortante, o momento flector e a densidade de carga.
4.6. Esforzo cortante en flexión simple. Fórmula de Zhuravskii.
4.7. Enerxía de deformación producida pola tensión cortante en flexión simple.
TEMA 5: VIGAS 5.1. Introdución. Grao de hiperestaticidade.
5.2. Diagrama de solicitacións.
5.3. Ecuación diferencial da liña elástica.
5.4. Teoremas de Mohr.
5.5. Deformación debida ao esforzo cortante en vigas.
5.6. Perfís normalizados.

TEMA 6: COLUMNAS E PIARES. PANDEO 6.1. Introdución. Pandeo en barras rectas sometidas a compresión. Teoría de Euler.
6.2. Compresión excéntrica de barras esveltas.
6.3. Límites de aplicación da Teoría de Euler.
6.4. Coeficientes de pandeo.
TEMA 7: TORSIÓN 7.1. Torsión en prismas de sección circular.
7.2. Enerxía de deformación.
7.3. Torsión en prismas de sección non circular.
7.4. Torsión en perfís delgados.

TEMA 8: FALLO ESTÁTICO 8.1. Fallo estático. Tipos de rotura. Principais factores a considerar.
8.2. Criterios clásicos de fallo dúctil.
8.2.1. Criterio da máxima tensión cortante de Tresca.
8.2.2. Criterio de von Mises.
8.3. Criterios clásicos de fallo fráxil.
8.3.1. Criterio da máxima tensión normal de Rankine.
8.3.2. Criterio de Mohr e Mohr modificado.

TEMA 9: CÁLCULO A FATIGA. TEORÍA CLÁSICA 9.1. Fallo por fatiga. Fases.
9.2. Ensaios de fatiga.
9.3. Factores que inflúen no límite de fatiga.
9.4. Tensións alternadas.
PARTE II - ELEMENTOS DE MÁQUINAS
TEMA 1: EIXES 1.1. Solicitacións.
1.2. Cálculo ante cargas estáticas.
1.3. Cálculo a fatiga.
1.4. Velocidades críticas en eixes.

TEMA 2: CHUMACEIRAS E RODAMENTOS 2.1. Chumaceiras de fricción.
2.2. Rodamentos.
2.3. Lubricación.

TEMA 3: VOLANTES DE INERCIA 3.1. Ecuación de permanencia de ciclo.
3.2. Dimensionamento do volante de inercia.
3.3. Esforzos no volante de inercia.

TEMA 4: CORREAS E CADEAS 4.1. Equilibrio estático da correa.
4.2. Dimensionamento xeométrico da correa.
4.3. Correas trapezoidais.
4.4. Cadeas.
TEMA 5: EMBRAGUES 5.1. Embragues de disco.
5.2. Embragues cónicos.
TEMA 6: FREOS 6.1. Freos de zapata.
6.2. Freos de cinta.
6.3. Freos de tambor.
6.4. Freos de disco.
TEMA 7: PARAFUSOS 7.1. Nomenclatura.
7.2. Cálculo de unións aparafusadas.
7.3. Parafusos de potencia.

TEMA 8: RESORTES 8.1. Tipos de resortes. Aplicacións.
8.2. Resortes de flexión rectos. Béstas.
8.3. Resortes helicoidais.
8.4. Outros tipos de resortes. Arandelas de Belleville.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A3 B12 C8 0.5 0 0.5
Guest lecture / keynote speech A1 A3 A5 A10 A6 C8 29 23 52
Problem solving A1 A4 A5 A6 A7 A8 B5 B11 C3 C8 C9 21 25 46
Workbook A1 A3 A5 A6 0 5 5
Objective test B1 B2 B5 B6 B7 B9 B10 2.5 25 27.5
Supervised projects A1 A4 A5 A8 B4 B5 C6 C7 C9 2 15 17
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Presentación da materia.
Guest lecture / keynote speech Clases teóricas nas que se abordarán os contidos da asignatura.
Problem solving Resolverase en clase unha colección de exercicios tipo, incluíndo exames de anos anteriores, representativos dos contidos tratados nas clases teóricas.
Workbook Manexo de documentación técnica diversa, incluindo catálogos comerciais e manuais proporcionados polos fabricantes de equipos.
Objective test Ademais do traballo de curso, os alumnos deberán realizar un exame final sobre os contidos da materia, que consta dunha serie de cuestións teórico – prácticas, ademais de varios problemas de aplicación, cunha duración total aproximada de dúas horas e media.
Supervised projects Os alumnos deberán preparar e expoñer en público un traballo de curso sobre calquera aplicación práctica dos contidos da materia, de acordo cos criterios e indicacións establecidos, que se atoparán na plataforma Moodle da materia. Tendo en conta que entre os obxectivos do curso se atopa a promoción do traballo en equipo, necesariamente os traballos serán realizados en grupo. Tanto a memoria do traballo coma unha copia da presentación deberán ser subidos en formato dixital á plataforma Moodle da materia para a súa custodia e arquivo, respectando as datas e indicacións establecidas.

Personalized attention
Methodologies
Workbook
Objective test
Supervised projects
Problem solving
Description
Para a consulta de calquera aspecto que os alumnos consideren oportuno, os alumnos terán á súa disposición as seis horas semanais que o profesor dedica con carácter xeral a titorías, así coma os tempos de descanso entre clases.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech A1 A3 A5 A10 A6 C8 Valorarase a asistencia e a participación activa nas clases.
5
Objective test B1 B2 B5 B6 B7 B9 B10 Ademais das distintas actividades programadas os alumnos deberán realizar un exame final sobre os contidos da materia na data prevista, que constará dunha serie de cuestións teórico – prácticas, ademais de varios problemas de aplicación, cunha duración total aproximada de dúas horas e media. 40
Supervised projects A1 A4 A5 A8 B4 B5 C6 C7 C9 No traballo de curso os alumnos deberán desenvolver de xeito colectivo un proxecto sobre calquera aplicación práctica relacionada cos contidos da materia, de acordo coas directrices establecidas na plataforma Moodle da materia. 20
Problem solving A1 A4 A5 A6 A7 A8 B5 B11 C3 C8 C9 Os alumnos achegarán unha serie de entregas durante o curso, definidas na plataforma Moodle da materia, que permitirán a avaliación continua do curso. 35
 
Assessment comments

Notas - Valores en %. A asistencia e participación en clase valóranse de forma conxunta co traballo de curso nun só bloque, que representa o 25% da nota final. Para superar a materia, o alumno deberá alcanzar unha puntuación total superior a cinco puntos (50%), como suma de tódolos conceptos, sen que se teña establecida unha puntuación mínima necesaria en ningún dos conceptos.
Aqueles alumnos que conten con dispensa académica que os exima da asistencia a clase, deberán comunicalo ao profesor a principio de curso e para superar a materia, ademais de presentar o traballo tutelado nos días especificados, deberán realizar unha proba obxectiva específica na data establecida polo Centro, proba que terá unha ponderación do 75% e o traballo o 25% restante.

Na segunda oportunidade, a cualificación correspondente á solución de problemas pasa ao exame final, incrementando a súa ponderación ata o 75 %, posibilitando aprobar a materia unicamente co exame final.

A entrega dos traballos documentais que se realizarán nesta materia solicitarase en soporte informático.


Sources of information
Basic R. Budynas, K. Nisbett (2019). Diseño en Ingeniería Mecánica de Shigley. 10ª ed. . McGraw Hill
F. González, J. A. Pérez (). Páxina Moodle da Materia. UDC
L. Ortiz Berrocal (2006). Resistencia de Materiales. 3ª ed. McGraw Hill
J. M. Gere (2002). Timoshenko - Resistencia de Materiales. 5ª ed. . Paraninfo

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Theory of Machines/771G01009

Other comments

Polo xeito en que está deseñado o programa da materia, non se require ningún coñecemento previo específico sobre os temas tratados, en canto que estes abórdanse coa profundidade necesaria. Con todo, considéranse de utilidade os coñecementos básicos de cinemática e dinámica do punto, así coma de cálculo diferencial e integral, adquiridos durante os primeiros cursos da titulación.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.