Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Teoría de Máquinas Código 771G01009
Titulación
Grao en Enxeñaría de Deseño Industrial e Desenvolvemento do Produto
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Naval e Industrial
Coordinación
Perez Rodriguez, Jose Antonio
Correo electrónico
jose.antonio.perez@udc.es
Profesorado
Perez Rodriguez, Jose Antonio
Correo electrónico
jose.antonio.perez@udc.es
Web
Descrición xeral A materia de Teoría de Máquinas na Escola de Deseño Industrial da Universidade da Coruña está concebida como unha asignatura obligatoria de terceiro curso que ha de proporcionar ó alumno o coñecemento dos principios básicos que rixen o funcionamento das máquinas e mecanismos, fundamental para calquer Enxeñeiro, por cuanto lle permite adquirir unha visión completa da problemática específica do deseño de calquer producto ou proceso.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Aplicar o coñecemento das diferentes áreas involucradas no Plano Formativo.
A3 Necesidade dunha aprendizaxe permanente e continua (Life-long learning), e especialmente orientada cara os avances e os novos produtos do mercado.
A4 Traballar de forma efectiva como individuo e como membro de equipos diversos e multidisciplinares.
A5 Identificar, formular e resolver problemas de enxeñaría.
A6 Formación amplia que posibilite a comprensión do impacto das solucións de enxeñaría nos contextos económico, medioambiental, social e global.
A7 Capacidade para deseño, redacción e dirección de proxectos, en todas as súas diversidades e fases.
A10 Comprensión das responsabilidades éticas e sociais derivadas da súa actividade profesional.
B1 Capacidade de comunicación oral e escrita de maneira efectiva con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B2 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo para cuestionar a realidade, buscar e propoñer solucións innovadoras a nivel formal, funcional e técnico.
B5 Resolver problemas de forma efectiva.
B6 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B7 Capacidade de liderado e para a toma de decisións.
B9 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B10 Capacidade de organización e planificación.
B11 Capacidade de análise e síntese.
B12 Comprensión das responsabilidades éticas e sociales derivadas da súa actividade profesional
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Unha vez completado o curso o alumno será capaz de analizar e comprender o funcionamento de calquer mecanismo simple de propósito xeral, así como especifica-las necesidades e requerimentos constructivos básicos que ha de satisfacer un mecanismo. De un modo complementario, o alumno desenvolverá as súas habilidades de trabajo en equipo, búsqueda de información e manexo de bibliografía, redacción de documentos, exposición e defensa en público e análisis crítico, entre outros. A1
A3
A4
A5
A6
A7
A10
B1
B2
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
C3
C6
C7

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1: Introducción. Análise Topolóxica de Mecanismos 1.1. Introducción.
1.2. Definicións: mecanismo, elemento, par, graos de liberdade, cadea cinemática, movilidade, inversions.
1.3. Clasificación de elementos e pares.
1.4. Grao de liberdade dun mecanismo: Criterio de Grübler.
Tema 2: Análise Cinemática de Mecanismos 2.1. Cinemática do punto: posición, velocidade e aceleración.
2.2. Campo de velocidades e aceleracións do sólido indeformable. Parametrización do movemento.
2.3. Movemento de arrastre e relativo.
2.4. Particularización ó movemento plano. Método gráfico.
Tema 3: Síntesis Cinemática de Mecanismos
3.1. Definicións: concepto de síntesis, clases de síntesis.
3.2. Síntesis do mecanismo biela – manivela.
3.3. O cuadrilátero articulado: Leis de Grashof.
3.4. Síntesis do mecanismo biela – balancín.
3.5. Xeración de función co cuadrilátero articulado.
3.6. Guiado de sólido co cuadrilátero articulado.
3.7. Xeración de traxectoria co cuadrilátero articulado.
3.8. Defeitos cinemáticos.
Tema 4: Análise Dinámica de Mecanismos 4.1. Fundamentos. Forzas Notables. Teoremas.
4.2. Análise dinámica directa de mecanismos.
4.3. Análise dinámica inversa de mecanismos.
Tema 5: Mecanismos de Contacto Directo. Levas 5.1. Clasificación de levas e seguidores. Nomenclatura.
5.2. Diagrama de desprazamento.
5.3. Deseño de levas.
5.4. Limitacións das levas.
Tema 6: Engranes
6.1. Introducción. Tipos de engranaxes.
6.2. Ley xeral de engrane. Perfil de evolvente.
6.3. Engranaxes cilíndrico – rectos. Normalización. Correccións.
6.4. Engranaxes cilíndrico – helicoidais.
6.5. Esfozos en engranaxes. Cálculo.
6.6. Trens de engranaxes. Trens Simples. Trens Epicicloidales.
Tema 7: Modelado e Simulación de Sistemas Mecánicos 7.1 Introducción ó Modelado.
7.2 Introducción á Simulación.
7.3 Simulación de Sistemas Multicorpo.
7.3.1 Coordenadas Naturais.
7.3.2 Simulación Mediante Matlab – SimMechanics.
7.3.3 Simulación Mediante Elementos Finitos.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A3 B12 C7 0.5 0 0.5
Sesión maxistral A1 A3 A5 A10 A6 28 28 56
Solución de problemas A7 A4 B5 21 31 52
Traballos tutelados A1 A4 A5 B1 B2 B7 B9 B10 C3 C6 1.5 15 16.5
Proba obxectiva B5 B6 B11 3 20 23
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación da Materia.
Sesión maxistral Clases teóricas nas que se abordarán os contidos da asignatura.
Solución de problemas Resolverase en clase unha colección de exercicios de exámenes de anos anteriores representativos dos contidos tratados nas clases teóricas.
Traballos tutelados Os alumnos deberán preparar e expoñer en público un traballo de curso sobre calquer aplicación práctica dos contidos da asignatura. Tendo en conta que entre os obxetivos do curso está promove-lo traballo en equipo, necesariamente os trabajos serán realizados en grupos de duos ou tres alumnos como máximo.
Proba obxectiva Ademais do traballo de curso, os alumnos deberán realizar un examen final sobre os contidos da asignatura, constando de unha serie de cuestions teórico – prácticas, ademáis de dous ou tres problemas de aplicación, con unha duración total aproximada de dúas horas e media.

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Traballos tutelados
Descrición
Para a consulta de calquer aspecto que os alumnos consideren oportuno os alumnos terán a disposición as seis horas semanais que o profesor dedica con carácter xeral a titorías, así como os tempos de descanso entre clases.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A1 A3 A5 A10 A6 Nas clases maxistrais analizaránse os contidos teóricos básicos da asignatura. 3
Solución de problemas A7 A4 B5 Resolveráse unha colección de problemas tipo analizando os aspectos mais relevantes da asignatura. 2
Traballos tutelados A1 A4 A5 B1 B2 B7 B9 B10 C3 C6 Os alumnos deberán preparar e expoñer en público un traballo de curso sobre calquer aplicación práctica dos contidos da asignatura. Tendo en consideración que entre os obxetivos do curso está promove-lo traballo en equipo, necesariamente os trabajos serán realizados en grupos de dous ou tres alumnos como máximo. 20
Proba obxectiva B5 B6 B11 Os alumnos deberán realizar na data programada polo Centro un examen final sobre os contidos da asignatura, constando dunha serie de cuestións teórico – prácticas, ademáis de dous ou tres problemas de aplicación, cunha duración total aproximada de dúas horas e media. 75
 
Observacións avaliación
Notas - Valores en %. A asistencia e participación en clase valorase de forma conxunta (teoría + problemas), cunha puntuación máxima do 5%.

Para superar a asignatura, o alumno deberá alcanzar unha puntuación total superior a cinco puntos (50%), como suma de tódolos conceptos, sin que se teña establecido unha puntuación mínima necesaria en ningún dos conceptos.

Aqueles alumnos que conten con dispensa académica que os exima da asistencia a clase, deberán comunicalo ó profesor a principio de curso e para supera-la materia, ademáis de presentar o traballo tutelado nos días especificados, deberán realizar unha proba obxetiva específica na data establecida polo Centro, proba que terá unha ponderación do 75% e o traballo o 25% restante.

Fontes de información
Bibliografía básica R. L. Norton (2005). Diseño de Maquinaria. McGraw Hill
R. Calero y J. A. Carta (1999). Fundamentos de Mecanismos y Máquinas para Ingenieros. McGraw Hill
H. H. Mabie, C. F. Reinholtz (1990). Mecanismos y dinámica de maquinaria. Ed. Limusa
J. A. Pérez (). Moodle de la Asignatura. UDC
C. Castejón, J. C. García, H. Rubio (2014). Problemas resueltos de teoría de máquinas y mecanismos. Paraninfo
A. Avello (2014). Teoría de Máquinas. Tecnun. Universidad de Navarra
J. E. Shigley, J. J. Uicker (1999). Teoría de Máquinas y Mecanismos. McGraw Hill

Bibliografía complementaria J. L. Meriam (). Dinámica. Reverté
F. P. Beer, E. R. Johnston Jr. (). Mecánica Vectorial para Ingenieros. McGraw Hill


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
Tal e como está deseñado o programa da asignatura non se precisa ningún coñecemento previo específico sobre os temas tratados, ainda que se considera de utilidade os coñecementos básicos de cinemática e dinámica do punto, así como de cálculo diferencial e integral, adquiridos durante o primeiro curso da titulación.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías