Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Semiótica e Psicoloxía da Percepción Código 771G01031
Titulación
Grao en Enxeñaría de Deseño Industrial e Desenvolvemento do Produto
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Galego
Italiano
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Fernández Holgado, José Ángel
Correo electrónico
j.holgado@udc.es
Profesorado
Fernández Holgado, José Ángel
Correo electrónico
j.holgado@udc.es
Web http://http://www.eudi.udc.es
Descrición xeral Aplicación da semiótica e da psicoloxía da percepción aos procesos do diseño industrial.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Aplicar o coñecemento das diferentes áreas involucradas no Plano Formativo.
A2 Capacidade de comprensión da dimensión social e histórica do Deseño Industrial, vehículo para a creatividade e a búsqueda de solucións novas e efectivas.
A3 Necesidade dunha aprendizaxe permanente e continua (Life-long learning), e especialmente orientada cara os avances e os novos produtos do mercado.
A4 Traballar de forma efectiva como individuo e como membro de equipos diversos e multidisciplinares.
A5 Identificar, formular e resolver problemas de enxeñaría.
A6 Formación amplia que posibilite a comprensión do impacto das solucións de enxeñaría nos contextos económico, medioambiental, social e global.
A7 Capacidade para deseño, redacción e dirección de proxectos, en todas as súas diversidades e fases.
A8 Capacidade de usar as técnicas, habilidades e ferramentas modernas para a práctica da enxeñaría.
A9 Capacidade para efectuar decisións técnicas tendo en conta as súas repercusións ou costes económicos, de contratación, de organización ou xestión de proxectos.
A10 Comprensión das responsabilidades éticas e sociais derivadas da súa actividade profesional.
B1 Capacidade de comunicación oral e escrita de maneira efectiva con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B2 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo para cuestionar a realidade, buscar e propoñer solucións innovadoras a nivel formal, funcional e técnico.
B3 Aprender a aprender. Capacidade para comprender e detectar as dinámicas e os mecanismos que estruturan a aparición e a dinámica de novas tendencias.
B4 Traballar de forma colaborativa. Coñecer as dinámicas de grupo e o traballo en equipo.
B5 Resolver problemas de forma efectiva.
B6 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B7 Capacidade de liderado e para a toma de decisións.
B8 Traballar nun entorno internacional con respeto das diferencias culturais, lingüísticas, sociais e económicas.
B9 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B10 Capacidade de organización e planificación.
B11 Capacidade de análise e síntese.
B12 Comprensión das responsabilidades éticas e sociales derivadas da súa actividade profesional
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecementos da análise semiótica e emprego da terminoloxía básica A2
A6
B2
B3
B9
B11
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
Capacitamento no manexo das ferramentas da análise dun obxecto A1
A5
A7
A8
B3
B4
B5
B6
B7
B8
C3
Coñecemento e emprego da terminoloxía básica da psicoloxía da percepción A3
A4
A9
A10
B1
B2
B10
B12
C7

Contidos
Temas Subtemas
I. APROXIMACIÓN Á SEMIÓTICA · Conceptos introdutorios.
· Signo lingüístico vs. singo visual.
· Semiótica simbólica, icónica e indicial.
II. SEMIÓTICA ICÓNICA. ANÁLISE DE IMAXES VISUAIS. · A imaxe. Definición. Natureza e orixe.
· Semiótica das mensaxes visuais.
· O signo icónico: referente, significante e tipo.
· O problema da iconicidade.
· O signo plástico: textura. forma e color.
III. INTRODUCIÓN A PSICOLOXÍA DA PERCEPCIÓN. · Conceptos introdutorios.
· A percepción visual: sensación e percepción.
· A experiencia perceptiva.
· Teorías clásicas da percepción humana.
IV. CONDICIONANTES DA PERCEPCIÓN HUMANA. · Paradigmas perceptivos.
· Luz e imaxes.
· Percepción da cor.
· Percepción da forma e textura.
· Percepción do espazo.
· Percepción do movemento.
· Percepción non visual.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A10 A6 B2 B3 C5 C6 C7 11 25 36
Obradoiro A4 A7 A8 A9 B1 B4 15 20 35
Proba de resposta breve A1 A2 A5 1 30 31
Traballos tutelados B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 15 30 45
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Explicación oral dos contidos teóricos do temario apoiada e complementada co uso de medios audiovisuais.
En ocasións utilizaranse preguntas para desenvolver unha discusión dirixida en torno a un tema concreto.
Obradoiro No obradoiro levaranse a cabo exercicios individuais e/ou en grupo, que se entregarán ao remate da clase ou (de non ser o caso) na forma estimada pola profesora.
Estes exercicios poñerán en práctica algúns dos aspectos tratados nas sesións maxistrais e aulas teóricas.
Proba de resposta breve A avaliación dos contidos teóricos farase mediante unha proba de preguntas cortas.
Traballos tutelados Ao longo da materia os alumnos desenvolverán un traballo proposto polo profesor.


Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Traballos tutelados
Descrición
O desenvolvemento das actividades prácticas, ao igual que durante o traballo tutelado, estará permanentemente tutorizado polo profesor.
Ademais da resolución de dúbidas o profesor interverá no proceso de execución dos exercicios prácticos e/ou traballo para incorporar novas perspectivas que poidan mellorar o proceso.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta breve A1 A2 A5 A avaliación dos contidos teóricos farase mediante unha proba de preguntas cortas e tipo test. 50
Obradoiro A4 A7 A8 A9 B1 B4 No obradoiro levaranse a cabo pequenos exercicios individuais e en grupo, que se entregarán ao remate da clase ou (de non ser o caso) na forma estimada polo profesor.
20
Traballos tutelados B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 Ao longo da materia os alumnos desenvolverán un traballo proposto polo profesor.

30
 
Observacións avaliación

- Para aprobar a materia é preciso ter aprobado a parte da teoría (examen) e da práctica (obradoiros e traballo tutelado).

- Cada traballo ou exercicio práctico non entregado no tempo e forma estipulados supón a súa anulación.

- Ortografía: as posibles faltas de ortografía nos exámenes e traballos suporán a non valoración destes.


Fontes de información
Bibliografía básica Braudrillard, J (1997). El sistema de los objetos. Siglo XXI
Barthes, R (1990). La aventura semiológica. Paidós
Eco, U (1999). La estuctura ausente. Lumen
Dember, W. (1990). Psicología de la percepción. Alianza Psicología
Norman, Donald (1998). Psicología de los objetos cotidianos. Hondarribia
Cobley, Paul y Jansz, Litza (2004). Semiótica para principiantes. Era Naciente

Luna, M. D, Tudela, P., Percepción visual. Madrid: Trotta, 2006.

Arnheim, R., Arte y percepción visual. Madrid: Alianza, 2002.

Lillo, J., Psicología de la percepción. Madrid: Debate, 1993.

Dember, W., Psicología de la percepción. Madrid: Alianza, 1990.

Sebeok,  T., Signos, una introducción a la semiótica. Barcelona: Paidós, 1996.

Sudjic, D., Il Linguaggio delle cose. Edizione Laterza, 2009.

Deni, M. y Proni, G., La semiotica e il progetto. Milán. FrancoAngeli, 2008.

Polidoro, P., Che cos'è la semiotica visiva. Roma, Carocci, 2008

Costa, J., Diseñar para los ojos. Barcelona, Costa Punto Com, 2008.

 

 

Bibliografía complementaria Rodríguez, R. y Mora, K. (2002). Frankenstein y el cirujano plástico. Una guía multimedia de semiótica de la publicidad. Alicante: Universidad de Alicante


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Marketing/771G01032
Historia da Arte e do Deseño/771G01038
Estética/771G01040

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Marketing/771G01032
Historia da Arte e do Deseño/771G01038

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías