Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Historia do Deseño Código 771G01039
Titulación
Grao en Enxeñaría de Deseño Industrial e Desenvolvemento do Produto
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
Abelleira Doldán, Miguel A.
Correo electrónico
miguel.abelleira@udc.es
Profesorado
Abelleira Doldán, Miguel A.
Correo electrónico
miguel.abelleira@udc.es
Web
Descrición xeral Fundamental na formación da/o Enxeñeira/o en Deseño Industrial e Desnvolvemento de Produto é o coñecemento das orixes da súa disciplina. Partindo do entendemento da Historia do Deseño como un proceso continuo e non como un conxunto de respostas xa dadas, interesa por riba de todo o coñecemento dos plantexamentos que outros deseñadores tiveron no momento de abordar o proxeto. Este enténdese como un proceso inteletual de natureza reflexiva, no que as compoñeentes racionaiss e intuitivas confluyen na resposta que da o deseñador ante un problema plantexado, e cuxa solución é o obxeto de deseño industrial, que se materializa en cada época cos seus propios condicionantes culturaias e as súas posibilidades técnicas.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Aplicar o coñecemento das diferentes áreas involucradas no Plano Formativo.
A2 Capacidade de comprensión da dimensión social e histórica do Deseño Industrial, vehículo para a creatividade e a búsqueda de solucións novas e efectivas.
A6 Formación amplia que posibilite a comprensión do impacto das solucións de enxeñaría nos contextos económico, medioambiental, social e global.
A10 Comprensión das responsabilidades éticas e sociais derivadas da súa actividade profesional.
B1 Capacidade de comunicación oral e escrita de maneira efectiva con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B2 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo para cuestionar a realidade, buscar e propoñer solucións innovadoras a nivel formal, funcional e técnico.
B3 Aprender a aprender. Capacidade para comprender e detectar as dinámicas e os mecanismos que estruturan a aparición e a dinámica de novas tendencias.
B6 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B11 Capacidade de análise e síntese.
B12 Comprensión das responsabilidades éticas e sociales derivadas da súa actividade profesional
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocer los orígenes del diseño industrial como disciplina autónoma A1
A2
A6
A10
B1
B2
B3
B11
C1
C4
C6
C7
Conocer el contexto social que demanda la creación de objetos de uso con valor estético añadido. A1
A2
A6
A10
B1
B2
B3
B11
C1
C5
C6
Conocer los principios artísticos de cada época y su influencia en el diseño A1
A2
A6
A10
B1
B2
B3
B6
B11
C1
C4
C6
Capacidad para el análisis y comprensión de las cualidades de un objeto a partir del entendimiento de sus condicionantes de proyecto. A1
A2
A6
A10
B1
B2
B6
B11
C1
C4
C6
C7
Fomentar la crítica regurosa como medio de adquisición de conocimiento. A1
A2
A6
A10
B1
B2
B3
B6
B11
B12
C1
C4
C5
C6
C8

Contidos
Temas Subtemas
0. INTRODUCION 0.1 DISEÑO INDUSTRIAL. ¿OBXETIVOS?
0.2 DISEÑO INDUSTRIAL. ¿ETAPAS?
0.3 DISEÑO INDUSTRIAL. ¿VALORES NO SÉCULO XXI?
0.4 DISEÑO INDUSTRIAL. ¿DEFINICION?
1. REVOLUCION INDUSTRIAL E ILUSTRACION 1.1 A CIDADE INDUSTRIAL
1.2 O IDEARIO ILUSTRADO E A IRRUCIÓN DA MÁQUINA
1.3 A HISTORIA COMO REFERENCIA FORMAL. HISTORICISMOS E ECLECTICISMO
1.4 OS NOVOS MATERIAIS. DICOTOMIA EXPRESION - CONSTRUCION
1.5 O PROBLEMA DA FORMA DO OBXECTO INDUSTRIAL
2. ARTS & CRAFTS 2.1 ANTECEDENTES: A. W. N. PUGIN, JOHN RUSKIN E A COFRADIA PRERRAFAELITA
2.2 O PROBLEMA DA INDUSTRIA E DA ARTE: A RESPOSTA DE WILLIAM MORRIS E OS ARTS & CRAFTS
3. DISEÑO EN ESTADOS UNIDOS 3.1 ESPEFICIDADES DE ESTADOS UNIDOS
3.2 INFLUENCIA DO IDEARIO SHAKER
3.3 FANK LLOYD WRIGHT E A OBRA DE ARTE TOTAL
4. MODERNISMOS 4.1 O IDEARIO MODERNISTA
4.2 VICTOR HORTA
4.3 HENRY VAN DE VELDE
4.4 CHARLES RENNIE MACKINTOSH
4.5 OTTO WAGNER
4.6 JOSEPH MARIA OLBRICH. A MATILDENHOHE DE DARMSTADT
4.7 JOSEF HOFFMANN. LOS WIENER WERKSTÄTTE

5. ORIXES DA MODERNIDADE 5.1 O PENSAMINTO E A OBRA DE ADOLF LOOS
5.2 O COMPROMISO ENTRE ARTE E INDUSTRIA: DEUTSCHER WERKBUND
5.3 AS BASES DO DESEÑO MODERNO. PETER BEHRENS E A AEG
6. VANGUARDAS 6.1 CARACTERÍSTICAS (ARTE - DESEÑO)
6.2 DADAISMO
6.3 SURREALISMO
6.4 CUBISMO
6.5 FUTURISMO
6.6 SUPREMATISMO
6.7 CONSTRUCTIVISMO
6.8 NEOPLASTICISMO
7. BAUHAUS 7.1 ETAPAS
7.2 ORGANIZACION
7.3 SEDES E REALIZACIÓNS
8. ART DECO 8.1 FASES
8.2 CARACTERÍSTICAS
8.3 REALIZACIÓNS
9. MODERNIDADE 9.1 CONCETO
9.2 REALIZACIÓNS

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A1 A2 A10 A6 1.5 0 1.5
Discusión dirixida B1 B2 B3 B11 B12 C1 C4 C5 C6 C7 15 9 24
Sesión maxistral B1 B2 B3 B11 B12 C1 C4 C5 C6 C7 21 42 63
Traballos tutelados B1 B2 B3 B6 B11 B12 C1 C4 C6 C7 C8 1 27 28
Proba obxectiva A1 A2 B1 B2 B3 B6 B11 B12 C1 4.5 27 31.5
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Encuadramiento da asignatura no Plano de Estudos. Plantexamento do curso e obxetivos pretendidos.
Discusión dirixida Fomento da participación do alumnado na exposición e defensa das súas teses sobre o asunto tratado. Búsqueda de debate e polémica. Importancia da formulación de preguntas (inda que as veces queden sin respostar) como paso previo á obtención de respostas.
Sesión maxistral Exposición dun tema concreto de modo oral e apoyada na proxección de imaxes.
Traballos tutelados Práctica de elaboración personal de comentario e análise escrito e gráfico dun obxeto, con gallo de potenciar a crítica rigurosa como medio de reflexión e coñecemento. Nallgúns casos, a análise será comparativo entre dous obxetos do mesmo uso.
Proba obxectiva Proba escrita na que se busca o valor engadido que o aluno pode aportar a partir do seu coñecemento e capacidade de análise e reflexión.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Búsqueda permanente do fomento da ansia de aprendizaxe por parte do aluno e o seu consecuente espíritu crítico.
Durante o curso realizaránse dúas correccións individuai das prácticas realizadas, despois das tres primeiras e despois das tres segundas. É obrigatoira a asistenza alomenos a unha das correccións.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados B1 B2 B3 B6 B11 B12 C1 C4 C6 C7 C8 Práctica de elaboración persoal de comentario e análise escrito e gráfico dun obxeto, co gallo de potenciar a crítica rigurosa como medio de reflexión e coñecemento. Nalgúns casos, a análise será comparativa entre dous obxetos de uso idéntico.
Na súa cualificación valorarase especialemtne a ideación gráfica e a capacidade analítica do alumnado.
Realizaranse no tempo non presencial, utilizando a plataforma Moodle.
Faranse 9 durante o curso, cun peso do 30% na nota final, coa seguiente distribución:
1-3: 6 % (20% da nota de prácticas)
4-6: 9 % (30% da nota de prácticas)
7-9: 15 % (50% da nota de prácticas)
30
Proba obxectiva A1 A2 B1 B2 B3 B6 B11 B12 C1 A prueba obxetiva consta de tres partes:
1. 5 preguntas cortas de resposta breve.(20%)
2. 1 tema a desenvolver. (20%)
3. 3 análises críticos: 2 de un obxeto y 1 comparativo de parellas de obxetos do mesmo uso. (30%)
70
 
Observacións avaliación

A
avaliación da asignatura configúrase como unha suma ponderada dos traballos
tutelados e das probas obxectivas. Cada unha das partes que conformarn a
calificación (traballos tutelados e proba obxectiva) son
valorados de 0 a 10 puntos, sendo preciso acadar unha calificación mínima de 3
puntos en cada unha delas para poder superar a asignatura.

A asistencia e participación nas
clases presenciais é precisa para ser avaliado. O traballo non presencial é
valorado a través dos traballos tutelados segundo as porcentaxes descritas
anteriormente.

Para
poder ser evaluado na primeira oportunidade (xaneiro) o estudante debe cumprir a
totalidade dos siguientes requisitos:

1. Asistir polo menos ó 80% das clases presenciais.

2. Entregar como mínimo o 80% dos traballos individuais nas datas sinaladas.

3. Asisitir alomenos a unha das dúas correccións persoais de prácticas.

4. Realizar a proba objectiva, no pudindo deixar sin contestar o tema a desenvolver nin os análisis críticos.

 Si o estudange nos se presenta á proba obxectyiva, obterá un “No presentado” na oportunidade de xaneiro.

No caso de non cumprir algún dos dous primeiros puntos o estudante obterá un “No
presentado” na convocatoria anual (oportunidades de xaneiro e xullo).

Na segunda oportunidade (xulio) repetirase únicamente a proba obxectiva, coas mismas condicións que na primeira oportunidade. A ela só se poderán presentar aqueles estudantes que:

1. Ou ben cumpriron todos os puntos citados anteriormente e non alcanzaran a suficiente puntuación parra aprobar.

2. Ou ben cumpriron os tres primeiros pero non se presentaron á proba obxectiva na primeira oportunidade.

Aqueles estudantes que se incorporen co curso xa comenzado:

1. Terán que asistir a un mínimo dun 90% das clases presenciais restantes dende a súa incorporación

2. Terán que entregar en tempo as prácticas que se realicen a partires da súa incorporación

3. As prácticas con data previa á súa incorporación terán que ser entregadas no momento que lles indique.

O resto de normas que non entren en contradición coas anteriores seranlles de aplicación igual que ó resto de estudantes.

A aqueles estudantes que participen en programas de mobilidade saínte ou entrante se lles aplicarán as mesmas normas que ó resto do estudantado.

Os estudantes repetidores que nun curso anterior teñan cumprido o requisito de presencialidade quedan exentos de cumplilo nos cursos seguintes.

Os estudantes repetidores que nun curso anterior teñan as précticas aprobadas quedan exentos de voltar a facelas nos cursos seguintes.


Fontes de información
Bibliografía básica DROSTE, Magdalena (2002). Bauhaus. 1919 - 1933. Colonia. Taschen
BÜRDEK, Bernhard E. (1994). diseño. Historia, teoría y práctica del diseño industrial. Barcelona. Gustavo Gili
FAHR-BECKER, Gabriele (1996). El Modernismo. Colonia. Könemann
BAYLEY, Stephen (1992). Guía Conran del diseño. Madrid. Alianza Editorial
FUSCO, Renato de (2005). Historia del diseño. Barcelona. Santa cole Publicaciones S. L.
TORRENT, Rosalía / MARIN, Joan M. (2005). Historia del diseño industrial. Madrid. Ediciones Cátedra
RAMIREZ, Juan Antonio (2003). Las vanguardias históricas: del Cubismo al Surrealismo. Madrid. Alianza Editorial S.A.
SEMBACH, Klaus-Jürgen (2002). Modernismo. Colonia. Taschen

Bibliografía complementaria CALAVERA, Ana (2003). Arte ¿Diseño?. Barcelona. Gustavo Gili
TUSQUETS, Oscar (2000). Dios lo ve. Barcelona. Anagrama
FIELL, Charlotte & Peter (2006). El diseño industrial de la A a la Z. Coloni. Taschen
BARR, Alfred, H. (1989). La definición del arte moderno. MAdrid. Alianza Editorial S. A.
TUSQUETS, Oscar (1994). Más que discutible. Barcelona. Anagrama
FIELL, Charlotte & Peter (2002). Modern Chairs. Colonia. Taschen
TUSQUETS, Oscar (1998). Todo es comparable. Barcelona. Anagrama


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Historia da Arte e do Deseño/771011106
Deseño Básico/771G01021
Metodoloxía do Deseño/771G01022
Proxectos de Deseño I/771G01024
Expresión Artística/771G01041
Técnicas da Expresión Artística Aplicada/771G01042

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Enxeñería de Materiais/771G01004
Sistemas Mecánicos/771G01008
Deseño Asistido por Ordenador/771G01017
Proxectos de Deseño II/771G01025

Materias que continúan o temario
Deseño Industrial Actual/771G01028
Estética/771G01040

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías