Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Estética Código 771G01040
Titulación
Grao en Enxeñaría de Deseño Industrial e Desenvolvemento do Produto
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Grado 1º cuatrimestre
Cuarto Obligatoria 6
Idioma
Castellano
Gallego
Inglés
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinador/a
Correo electrónico
Profesorado
Blanco Lorenzo, Enrique Manuel
García Requejo, Zaida
Correo electrónico
enrique.blanco@udc.es
zaida.garcia@udc.es
Web http://http://estetica.materias.udc.gal/
Descripción general Importante para a aprendizaxe do futuro graduado será a súa formación nas asignaturas de carácter humanístico que tan escasas sempre son nos estudios de forte contido de carácter técnico. Aprender a ver e a pensar nos termos propios da disciplina, permitirán ó alumno afrontar as materias, e o que resulta fundamental, achegarse ó mundo profesional cós coñecementos propios fundamentados nas experiencias estéticas revisadas dun xeito histórico. Mirar cara ó futuro coa seguridade de levar connosco un retrovisor que nos permite recordar de onde vimos.

Competencias del título
Código Competencias del título
A1 Aplicar el conocimiento de las diferentes áreas involucradas en el Plan Formativo.
A2 Capacidad de comprensión de la dimensión social e histórica del Diseño Industrial, vehículo para la creatividad y la búsqueda de soluciones nuevas y efectivas.
A10 Comprensión de las responsabilidades éticas y sociales derivadas de su actividad profesional.
B1 Capacidad de comunicación oral y escrita de manera efectiva con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B2 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo para cuestionar la realidad, buscar, y proponer soluciones innovadoras a nivel formal, funcional y técnico.
B3 Aprender a aprender. Capacidad para comprender y detectar las dinámicas y los mecanismos que estructuran la aparición y la dinámica de nuevas tendencias.
B4 Trabajar de forma colaborativa. Conocer las dinámicas de grupo y el trabajo en equipo.
B6 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B11 Capacidad de análisis y síntesis.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Coñecer as nocións xerais sobre estética e as linguaxes plásticas no ámbito do deseño de obxectos industriais de deseño. A1
A10
B1
B2
B3
B11
C1
Relacion e análise dun coñecemento teórico e histórico xeral sobre o deseño industrial e a súa estética. A1
A2
B3
C1
Capacidades para adquirir recursos intelectuais, plásicos e visuais necesarios para entender e interpretar os obxectos industriais de deseño. A2
B2
Capacidade de producir autónomamente formulacións estéticas a partir dos coñecementos adquiridos, dentro do proceso de desenvolvemento dun criterio crítico propio. A1
A2
B1
B4
B6
C1
C3
C8

Contenidos
Tema Subtema
1. DESEÑO INDUSTRIAL E ESTETICA 1.1 PRESENTACION
1.2 DEFINICIONS
1.3 RELACIONS
2. ESTETICA E HISTORIA 2.1 ESTETICA E HISTORIA I
2.2 ESTETICA E HISTORIA II
2.3 ESTETICA E HISTORIA III
2.4 ESTETICA E HISTORIA IV
3. MAXISTERIO 3.1 MAXISTERIO. AUTORES I
3.2 MAXISTERIO. AUTORES II
3.3 MAXISTERIO. AUTORES III
4. PROXECTO 4.1 EXPRESION E SIGNIFICADO
4.2 PEQUENA ESCALA
4.3 PROXECTO

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Actividades iniciales A2 A10 1.5 0 1.5
Sesión magistral A1 B2 B11 C8 19.5 19.5 39
Discusión dirigida A1 B1 B4 C1 C3 11 22 33
Aprendizaje colaborativo B1 B2 B4 B11 C3 10 20 30
Trabajos tutelados A1 A2 B3 B6 C1 C3 C8 0 35 35
Prueba objetiva A1 B1 B6 B11 C1 1.5 9 10.5
 
Atención personalizada 1 0 1
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Actividades iniciales Actividades precisas ó inicio do proceso global, e en cada bloque temático, coa finalidade de coñecer as competencias, intereses e motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela, preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado.
Sesión magistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Discusión dirigida Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador.
Aprendizaje colaborativo Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo.
Trabajos tutelados Prácticas obrigatorias en relación ó temario desenvolvidas individual ou en grupo e de duración variable ó longo do cuatrimestre.
Prueba objetiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa. A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.

Atención personalizada
Metodologías
Actividades iniciales
Aprendizaje colaborativo
Prueba objetiva
Trabajos tutelados
Descripción
Procurarase a aprendizaxe do alumno, entendendo que a orientación personalizada do profesor haberá de buscar e provocar a consecución axeitada das diferentes accións ocorridas tanto na clase como fora desta para acadar, segundo os criterios indicados, os obxectivos da asignatura. Poderase producir tanto de xeito presencial como a través dos medios electrónicos vinculados á docencia.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Prueba objetiva A1 B1 B6 B11 C1 Varias cuestións teórico-prácticas consistentes en preguntas concretas a respostar na súa totalidade, que permitan verificar a asimilación dos contidos da materia. 30
Trabajos tutelados A1 A2 B3 B6 C1 C3 C8 Realización satisfactoria correspondente á axeitada progresión ó longo do curso das prácticas e traballos de curso. 70
 
Observaciones evaluación

Para a avaliación da materia considerarase a suma ponderada de traballo/s tutelados mais a proba obxectiva. Cada unha das partes valorarase de 0 a 10 puntos, sendo preciso acadar un mínimo de puntuación de 3 en todas elas para poder superar a materia.
A asistencia e participación nas clases presenciais será necesaria para ser avaliado, cun mínimo admisible dun 80%, sen admitirse xustificantes para diminuir esa porcentaxe.
As probas teórico-prácticas obxectivas consistirán en preguntas concretas que terán que ser respostadas na súa totalidade e nas que se valorará a aportación gráfica do alumnado.
O/s traballo/s tutelado/s serán exercicios prácticos de elaboración personal ou grupal nos que poderá ser utilizado soporte  TIC


Para poder presentarse a calquera das oportunidades o alumno terá que ter entregados os traballos individuais e grupais do curso en plazo, así como cumprida a asistencia mínima. Os traballos que sexan entregados fóra de prazo serán valorados ó 50%

Nos casos de avaliación de alumnado a tempo parcial, reducirase un 50% a asistencia mínima e manteranse as porcentaxes de cualificación de traballos tutelados e proba obxectiva.


Fuentes de información
Básica

-VALVERDE, J.M., BREVE HISTORIA Y ANTOLOGÍA DE LA ESTÉTICA, EDITORIAL ARIEL, 1978, Libro,

-VITRUVIO M. P., DE ARCHITECTURA, Libro,

-MOORE / ALLEN, DIMENSIONES DE LA ARQUITECTURA, GUSTAVO GILI, 1978, Libro,

-BENÉVOLO, L., DISEÑO DE LA CIUDAD, GUSTAVO GILI, 1979, Libro,

-DE FUSCO, R. HISTORIA DEL DISEÑO, SANTA Y COLE, 2005, Libro,

-DORFLES, G., EL DISEÑO INDUSTRIAL Y SU ESTÉTICA, EDITORIAL LABOR, 1977, Libro,

-GREGOTTI, V., EL TERRITORIO DE LA ARQUITECTURA, GUSTAVO GILI, 1972, Libro,

-WLADYSLAW TATARKIEWICZ, HISTORIA DE LA ESTÉTICA (T. II): LA ESTÉTICA MEDIEVAL, EDICIONES AKAL, S.A., 1991, Libro,

-WLADYSLAW TATARKIEWICZ, HISTORIA DE LA ESTÉTICA (T.I): LA ESTÉTICA ANTIGUA, EDICIONES AKAL, S.A., 1991, Libro,

-WLADYSLAW TATARKIEWICZ, HISTORIA DE LA ESTÉTICA (T.III): LA ESTÉTICA MODERNA: 1400-1700, EDICIONES AKAL, S.A., 1991, Libro,

-WLADYSLAW TATARKIEWICZ, HISTORIA DE SEIS IDEAS: ARTE, BELLEZA, FORMA, CREATIVIDAD, MÍMESIS, EXPERIENCIA ESTÉTICA, EDITORIAL TECNOS, 2002, Libro,

Complementária

-BÜRDEK, B., DISEÑO. HISTORIA, TEORÍA Y PRÁCTICA DEL DISEÑO INDUSTRIAL, GUSTAVO GILI, 1994, Libro,

-NEUHART, J. + NEUHART, M. + EAMES R., EAMES DESIGN, EDITORIAL ABRAHMS, NY, 1994, Libro,

-EHRENZWEIG, A., EL ORDEN OCULTO DEL ARTE, LABOR, 1973, Libro,

-EHRENZWEIG, A., EL SENTIDO DEL ORDEN, GUSTAVO GILI, 1980, Libro,

-MARCHÁN FIZ, S., EL UNIVERSO DEL ARTE, SALVAT, 1981, Libro,

-FIEDLER, K., ESCRITOS SOBRE ARTE, VISOR DISTRIBUCIONES, S.A., 1990, Libro,

-MORAWSKI, S., FUNDAMENTOS DE LA ESTÉTICA, EDICIÓNS 62 BARCELONA, 1977, Libro,

-JIMÉNEZ, J., IMÁGENES DEL HOMBRE. FUNDAMENTOS DE LA ESTÉTICA, TECNOS, 1986, Libro,

-CARRIT, E.F., INTRODUCCIÓN A LA ESTÉTICA, FONDO DE CULTURA ECONÓMICA, MÉJICO, 1951, Libro,

-ACKERMAN J.S., LA ARQUITECTURA DE MIGUEL ANGEL, CELESTE EDICIONES, 1997, Libro,

-RICARD, A., LA AVENTURA CREATIVA, EDITORIAL ARIEL, 2000, Libro,

-SCRUTON, R., LA EXPERIENCIA DE LA ESTÉTICA, F.C.E. MÉJICO, 1987, Libro,

-MAQUET, J., LA EXPERIENCIA ESTÉTICA, CELESTE/UNIVERSIDAD, 1999, Libro,

-ROCK, I., LA PERCEPCIÓN, LABOR, 1985, Libro,

-GIBSON, J.J., LA PERCEPCIÓN DEL MUNDO VISUAL, INFINITO, 1974, Libro,

-RUSKIN, J., LAS SIETE LÁMPARAS DE LA ARQUITECTURA, , , Libro,

-BERGER, J., MODOS DE VER, GUSTAVO GILI, 1980, Libro,

-LOOS, A., ORNAMENTO Y DELITO, GUSTAVO GILI, 1980, Libro,

-PEVSNER, N., PIONEROS DEL DISEÑO MODERNO, EDICIONES INFINITO, 1963, Libro,

-BARASCH, M., TEORÍAS DEL ARTE. DE PLATÓN A WINCKELMANN, ALIANZA, 1991, Libro,

-GREGORY, R.L., THE INTELLIGENT EYE, , 1970, Libro,

-AA.VV, THE WORK OR CHARLES AND RAY EAMES, EDITORIAL ABRAHMS, NY, 1997, Libro,

-FERRANT, A., TODO SE PARECE A ALGO. ESCRITOS Y TESTIMONIOS, EDITORIAL VISOR, 1997, Libro,

-ARGULLOL, R., TRES MIRADAS SOBRE EL ARTE, DESTINO, 1989, Libro,

-MUNARI, B., ¿COMO NACEN LOS OBJETOS?, EDITORIAL LABOR, 1983, Libro,


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
Diseño Industrial Actual/771G01028
Historia del Arte y del Diseño/771G01038
Historia del Diseño/771G01039

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías