Teaching GuideTerm Faculty of Educational Studies |
Grao en Educación Social |
Subjects |
Environmental Education and Sustainability |
Sources of information |
Identifying Data | 2017/18 | |||||||||||||
Subject | Environmental Education and Sustainability | Code | 652G03010 | |||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||
Descriptors | Cycle | Period | Year | Type | Credits | |||||||||
Graduate | 2nd four-month period |
First | Obligatoria | 6 | ||||||||||
|
Basic |
BENAYAS, Javier, José GUTIÉRREZ e Norma HERNANDEZ (2003). La investigación en educación ambiental en España. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente BHARAT CORNELL, Joseph (1982). Vivir la naturaleza con los niños. Barcelona: Ediciones 29 Comisión Temática de Educación Ambiental (1999). Libro Blanco de la educación ambiental en España. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente CALVO, Susana y José GUTIÉRREZ (2006). El espejismo de la educación ambiental. Madrid: Morata CAMPILLO, Margarita (2002). El papel de la educación ambiental en la pedagogía social. Diego MarínLibrero CARIDE, José A. e Pablo A. MEIRA (2001). Educación ambiental y desarrollo humano. Barcelona: Ariel CASTRO, Ricardo de (coord..) (2005). Más que palabras. Comunicación ambiental para una sociedad sostenible.. Valladolid: Monociclos CMIDE (1990). Catálogo de criterios para la evaluación de programas de Educación Ambiental,. Ayuntamiento de Sevilla COMISION MUNDIAL DEL MEDIO AMBIENTE Y DEL DESARROLLO (1998). Nuestro futuro en común. Madrid: Alianza COMISION ESPAÑOLA DE EDUCACION AMBIENTAL (1995). Manual para comprender "Cuidar la Tierra". Madrid: MOPTMA GARCÍA FERNÁNDEZ, Javier e Yolanda SAMPEDRO ORTEGA (2006). Un viaje por la educación ambiental en España. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente GOMEZ GARCIA, J. e MANSERGAS LOPEZ, J. (2000). Recursos para la educación ambiental,. Madrid: CSS LEFF, Enrique (coord..) (2002). La complejidad ambiental.. México: Siglo XXI MOGENSEN, Finn, Michela MAYER, Soren BREITING e Atitila VARGA (2009). Educación para el desarrollo sostenible. Tendencias, divergencias y criterios de calidad. Barcelona: GRAÓ PEACOCK, Alan (2006). Alfabetización ecológica en educación primaria. Madrid: Morata PEREIRA, JM, GUTIERREZ, X y RODRIGUEZ; A (Coord.) (2000). Estratexia Galega de Educación Ambiental,. Santiago: Xunta de Galicia PRATS, Fernando, Yayo HERRERO e Alicia TORREGO (2016). La gran encrucijada. Sobre la crisis ecosocial y el cambio de ciclo histórico. Madrid: Icaria RIECHMANN, Jorege (2000). Un mundo vulnerable. Ensayos sobre ecología, ética y tecnociencia,. Madrid: La catarata SATO, Michelle, Isabel CARVALHO e colaboradores (2005). Educação ambiental. Pesquisa e desafíos. São Paulo: Artmed SEMINARIO SOBRE EDUCACIÓN AMBIENTAL Y PARTICIPACIÓN (2005). Once historia sobre participación ambiental,. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente SERANTES, Araceli (2005). Guía dos Equipamentos para a educación ambiental na Galiza. A Coruña: CEIDA WEISSMANN, Hilda y Antonia LLABRÁS (2004). Guía para hacer la Agenda 21 Escolar,. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente CARVALHO, Isabel Cristina de Moura (2004). Educação ambiental: a formação so sujeito ecológico. São Paulo: Cortez Martínez Huerta, Joseba (2010). Viaje a la sostenibilidad. Una guía para la escuela. Madrid: La Catarata MEIRA, Pablo A. e Miguel PARDELLAS (Coord.) (2010). O Proxecto Fénix. Proxecto de Diagnóstico e Actualización da Estratexia Galega de Educación Ambiental. Documento de Síntese. Santiago: Xunta de Galicia HERAS, Francisco, María SINTES, Araceli SERANTES, Carlos Vales e Verónica CAMPOS (Coord.) (2010). Educación ambiental y cambio climático. Respuestas desde la comunicación, educación y participación ambiental. A Coruña: CEIDA LASSALLE, Matthieu e Paz GRESA VICENTE (2017). Programas de educación ambiental. Madrid: Síntesis GALLARDO IZQUIERDO, Antonio (2009). Educacion ambiental: Investigando sobre la practica. MADRID: Ministerio de Medio Ambiente MELENDRO, Miguel, Antonio CANO PÉREZ, María Angeles MURGA MENOYO (2011). IDEAS: Iniciativas de Educación Ambiental para la Sostenibilidad . Madrid: UNED |
Complementary |
AA.VV. (2002). Plan de acción para los espacios naturales protegidos.. Madrid: Fundación Fernando González Bernáldez. ALONSO, Luis e Isabel GARCIA (1999). Diseño de exposiciones. Concepto, instalación y montaje. Madrid: Alianza CAMPOS, Santiago, Xavier CARBONELL, Javier LÓPEZ-LIMÓN, Francisco HERAS e María SINTES (2007). enREDando. Herramientas para la comunicación y la participación social en la gestión de la red Natura 2000. Madrid: Fundación Fernando González Bernaldez COLECTIVO DE DIFUSIÓN DE LA DEUDA ECOLÓGICA (2003). Deuda ecológica ¿quien debe a quien?. Barcelona: Icaria ENRIQUEZ, Fernando e outros (2004). Educación ambiental. Propuestas para trabajar en la escuela. Barcelona: Graó EQUIPO HUERTO ALEGRE (1994). Fichero de actividades de Educación Ambiental,. Sevilla: Junta de Andalucía FERNÁNDEZ BUEY, Francisco (2004). Guía para una globalización alternativa. Otro mundo es posible. Barcelona: Ediciones B FRANQUESA, Teresa (1999). Hábitat. Guía d'activitats per a Educació ambiental. Barcelona: Institut d’educació, Ajuntament de Barcelona GUTIERREZ, José (1995). Evaluación de la calidad educativa de los Equipamientos Ambientales. Madrid:MOPTMA HAM, Sam (1992). Interpretación Ambiental. Una guia práctica para gente con grandes ideas y presupuestos pequeños. Colorada: North American Press HEWITT, Nicola (1998). Guía Europea para la Planificación de las Agendas 21 Locales. Bilbao: ICLEI, Bakeaz LECUMBERRI, Guadalupe e Javier ARBUIBES (2001). Guía para la elaboración de programas de Educación Ambiental. Navarra: Centro UNESCO de Navarra MORALES MIRANDA, Jorge (1998). Guía práctica para la interpretación del patrimonio. El arte de acercarel legado natural y cultural al público visitante. Madrid: Junta de Andalucía NOVO, María (2007). Mujer y medio ambiente: los caminos de la visibilidad, . Madrid: La Catarata VILCHES, Amparo e Daniel GIL (2003). Construyamos un futuro sostenible, . Cambridge University Press ZIEGLER, Jean (2012). Destrucción masiva. Geopolítica del hambre. Barcelona: Península DUARTE, Carlos M. (2009). Cambio global. Impacto de la actividad humana sobre el sistema Tierra. Madrid: La catarata ÁLVAREZ CANTALAPIEDRA, Santiago (2011). Convivir para perdurar. Conflictos ecosociales y sabidurias ecológicas. Barcelona: Icaria SANTAMARINA CAMPOS, Beatriz (2006). Ecología y poder. El discurso medioambiental como mercancia. Madrid: LA Catarata FUNDACIÓN ECOLOGÍA Y DESARROLLO (2002). Por una nueva educación ambiental . Para lectores de 12 a 20 años. Madrid: Biblioteca Nueva ECOLOGISTAS EN ACCIÓN (2007). Educación y ecología. El curriculum oculto antiecológico de los libros de texto. . Barcelona: Popular DEL RÍO, Juan (2015). Guía del movimiento de transición. Como transformar tu vida en la ciudad. Madrid: La Catarata ESCUDERO, Clotilde, Miquel F. Óliver e Araceli SERANTES (Coord.) (2013). Los equipamientos de Educación Ambiental en España: calidad y profesionalización. Madrid: MAAMA KRAMER, Fernando (2002). Manual práctico de educación ambiental. Técnicas de simulación, juegos y otros métodos educativos. Madrid: La catarata SANTIAGO MUIÑO, Emilio (2016). Rutas sin mapa. Horizontes de transición ecosocial. Madrid: La catarata OLTRA, Mónica e Yayo HERRERO (2014). Conversación entre Mónica Oltra y Yayo Herrero. Las personas primero. . Barcelona: Icaria. ACOSTA, Alberto (2011). Colonialismos del siglo XXI. Negocios extractivos y defensa del territorio en América Latina.. Barcelona: Icaria TAIBO, Carlos (2009). En defensa del decrecimiento. Sobre capitalismo, crisis y barbarie. Madrid: LA catarata LATOUCHE, Serge (2005). Pequeño tratado de decrecimiento sereno. . Barcelona: Icaria MANZINI, Ezio e Jordi BIGUES (2000). Ecología y democracia. De la justicia ecológica a la democracia ambiental. Barcelona: Icaria KING, Jane e Malcom SLESSER (2005). No sólo de dinero. La economía que precisa la Naturaleza. Barcelona: Icaria KHOR, Martin (2003). El saqueo del conocimiento. Propiedad intelectual, biodiversidad, tecnología y desarrollo sostenible. Barcelona: Icaria BALLARD, Melissa e Mamata PANDYA (2003). Conocimientos básicos de Educación AMbiental. Base de datos para la elaboración de actividades y programas. Barcelona: GRaó DELANTY, Gerard (2006). Community: comunidad, educación ambiental y ciudadanía. Barcelona: Graó MARCHESE, Graciela S. (20o5). Educación ambiental en las plazas: propuestas para trabajar en un entorno cercano. Madrid: Homo Spiens |
|
|