Guía DocenteCurso Facultade de Ciencias da Educación |
Máster Universitario en Dirección, Xestión e Innovación de Institucións Escolares |
Asignaturas |
Investigación Cualitativa en Educación |
Fontes de información |
Datos Identificativos | 2020/21 | |||||||||||||
Asignatura | Investigación Cualitativa en Educación | Código | 652536004 | |||||||||||
Titulación |
|
|||||||||||||
Descriptores | Ciclo | Período | Curso | Tipo | Créditos | |||||||||
Mestrado Oficial | 1º cuadrimestre |
Primeiro | Obrigatoria | 3 | ||||||||||
|
Bibliografía básica | |
Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Morata. Banks, M. (2010). Los datos visuales en investigación cualitativa. Morata Denzin, N.K. y Lincoln, Y. (2012) (Comp.). Manual de investigación cualitativa. Gedisa. Flick, U. (2004): Introducción a la investigación cualitativa. Morata. Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata. Goetz, J.P. y LeCompte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata. González Sanmamed, M. (1995): Aprender a enseñar: mitos y realidades. Publicaciones de la Universidad de A Coruña. Kvale, S. (2011). Las entrevistas en Investigación Cualitativa. Morata. Rapley, T. (2014). Los análisis de la conversación, del discurso y de los documentos en investigación cualitativa. Morata. Simons, H. (2009). El estudio de caso. Teoría y práctica. Morata. Stake, R. (1998): Investigación con estudio de casos. Morata. Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe. Zabalza, M.A. (2004). Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Narcea. |
|
Bibliografía complementaria | |
Angrosino, M. (2007). Doing Ethnographic and Observational Research. Sage Publications. Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfica-narrativa en educación. Enfoque y metodología. La Muralla. Borda, P., Dabenigno, V., Freidin, B, & Güelman, M. (2017). Estrategias para el análisis de datos cualitativos. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Recuperado de http://209.177.156.169/libreria_cm/archivos/pdf_1605.pdf Coffey, A., & Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos: estrategias complementarias de investigación. Universidad de Antioquia. Creswell, J. W. (1994). Research design: Qualitative and quantitative approaches. Sage Publications. Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Sage. Creswell, J.W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage. https://doi.org/10.5539/elt.v12n5p40 Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions (5th Ed.). Sage Publications. Creswell, J.W., & Creswell, J.D. (2018). Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage. https://bit.ly/2Tk0nYP Creswell, J.W., & Plano Clark, V. (2018). Designing and conducting mixed methods research. Sage. Christ, T.W. (2010). Teaching mixed methods and action research: Pedagogical, practical, and evaluative considerations. In Tashakkori, A., & Teddie, C. (Eds.), SAGE handbook of mixed methods in social and behavioural research. Sage. https://doi.org/10.4135/9781506335193.n25 DeCuir-Gunby, J. & P. Schutz, P. (2017) (Eds.), Developing a mixed methods proposal: A practical guide for beginning researchers. Sage. Denzin, N. K. (2015). Triangulation. The Blackwell Encyclopedia of Sociology. https://doi.org/10.1002/9781405165518.wbeost050.pub2 Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). The Sage handbook of qualitative research. Sage Publications. Edmonds, W. & Kennedy, T. (2017) (Eds.), An applied guide to research designs. Sage. Fielding, N.G. (2012). Triangulation and mixed methods designs: Data integration with new research technologies. Journal of Mixed Methods Research, 6(2), 124-136. https://doi.org/10.1177/1558689812437101 Goetz, J., & Lecompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación cualitativa. Morata. Greene, J. C. (2007). Mixed methods in social inquiry. Jossey-Bass. Greene, J. C., Caracelli, V. J., & Graham, W. F. (1989). Toward a conceptual framework for mixed-method evaluation designs. Educational Evaluation and Policy Analysis, 11(3), 255-274. https://doi.org/10.3102/01623737011003255 Guba, E., & Lincoln, Y. S. (2005). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. En N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (3rd Ed., pp. 191-215). Sage Publications. Hai-Jew, S. (2015). Enhancing qualitative and mixed methods research with technology. Hershey, PA: Information Science reference. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-6493-7 Harwell, R. (2014). Research design in qualitative/quantitative/mixed methods. In F.C. Clifton, & C.S. Ronald (Eds.), The Sage handbook for research in education: pursuing ideas as the keystone of exemplary inquiry (pp. 147-164). Sage. https://doi.org/10.4135/9781483351377 Hesse-Biber, S. N. (2010). Mixed methods research: Merging theory with practice. Guilford Press. Hesse-Biber, S., & Griffin, A.J. (2013). Internet-mediated technologies and mixed methods research: Problems and prospects. Journal of Mixed Methods Research, 7(1), 43-61. https://doi.org/10.1177/1558689812451791 Litchman, M. (2011). Qualitative Research in Education: A User's Guide. Sage Publications. Maxwell. J. A. (2008). Designing a qualitative study. En L. Bickman, & D. J. Rog (Eds.), Handbook of applied social science research methods (pp.214-253). Sage. Maxwell, J. A. (2015). Expanding the history and range of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 10(1), 12-27. https://doi.org/10.1177/1558689815571132 Merriam, S. B. (2002). Introduction to qualitative research. Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis, 1(1), 1-17. Recuperado de https://cutt.ly/7rdibvB Mertens, D. M. (2010). Philosophy in mixed methods teaching: The transformative paradigm as illustration. International Journal of Multiple Research Approaches, 4(1), 9-18. https://doi.org/10.5172/mra.2010.4.1.009 Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook and the coding manual for qualitative researchers (3rd Ed.). Sage Publications. https://doi.org/10.1080/10572252.2015.975966 Ravitch S. M., & Riggan, M. (2016). Reason and rigor: How conceptual frameworks guide research (2nd Ed.). SAGE Publications. Stake, R. F. (1995). The art of Case Study Research. Sage Publications. Stake, R. F. (1998). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata Stake, R. E. (2005). Qualitative case studies. En N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (3rd Ed.) (pp. 443-466). Sage. Stake, R. E. (2010). Qualitative Research: Studying How things work. The Guilford Press. Strauss, A., & Corbin, J. (2002) Bases de la Investigación Cualitativa. Técnicas y Procedimientos para Desarrollar la Teoría Fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia. Recuperado de https://cutt.ly/VrdbFQJ Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for information, 22(2), 63-75. https://doi.org/10.3233/EFI-2004-22201 Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2010). Sage handbook of mixed methods in social& behavioral research. Sage. https://doi.org/10.4135/9781506335193 Walsh, D., & Downe, S. (2006). Appraising the quality of qualitative research. Midwifery, 22(2), 108-119. https://doi.org/10.1016/j.midw.2005.05.004 Yazan, B. (2016). Three approaches to case study methods in education: Yin, Merriam, and Stake. The Qualitative Report, 20(2), 134-152. Recuperado de https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol20/iss2/12 Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. Guilford Press. |
|