Teaching GuideTerm Faculty of Humanities |
Grao en Xestión Dixital de Información e Documentación |
Subjects |
Knowledge System: Philosophy, Science and Technology |
Contents |
|
|
Identifying Data | 2023/24 | |||||||||||||
Subject | Knowledge System: Philosophy, Science and Technology | Code | 710G04041 | |||||||||||
Study programme |
|
|||||||||||||
Descriptors | Cycle | Period | Year | Type | Credits | |||||||||
Graduate | 2nd four-month period |
First | Basic training | 6 | ||||||||||
|
Topic | Sub-topic |
I: ESTUDO HISTÓRICO DA CONFIGURACIÓN DO SABER COMO SISTEMA | TEMA 1: A posición clásica do sistema de coñecemento e o problema da complexidade 1.1) Articulación da posición clásica: primacía do coñecemento como estrutura 1.1.1) Sabedoría 1.1.2) Ciencia 1.1.3) Técnica 1.2) Papel da Lóxica na articulación do coñecemento como sistema 1.3) Racionalidade dos medios e racionalidade dos fins 1.4) O concepto de "sistema" 1.5) O sistema de coñecemento como estrutura e como dinámica 1.6) Teoría do coñecemento e epistemoloxía: relación coa complexidade 1.7) Complexidade estrutural: epistémica e ontolóxica 1.7.1) Modos de complexidade epistémica 1.7.2) Modos de complexidade ontolóxica 1.7) Enfoques para o avance do coñecemento como sistema 1.7.1) Coñecemento no aspecto dinámico: caracterizacións como cambio, desenvolvemento e progreso 1.7.2) O contido do coñecemento antes do futuro: desde o enfoque de profundización ata a creatividade científica e a innovación tecnolóxica TEMA 2: O enfoque moderno do sistema de coñecemento 2.1) Relacións entre filosofía e ciencia no período moderno 2.1.1) Trazos característicos da ciencia desde a perspectiva do método 2.1.2) Contribucións de F. Bacon e G. Galilei 2.1.3) Contribuído por I. Newton 2.2) Momentos no proceso de aumento do coñecemento científico 2.2.1) Contexto de descubrimento e contexto de xustificación 2.2.2) Problemas, modelos e contrastes 2.3) Da Filosofía e a Ciencia á Tecnoloxía 2.3.1) O papel da ciencia no coñecemento tecnolóxico 2.3.2) Diferenza entre actividade científica e traballo tecnolóxico TEMA 3: O enfoque contemporáneo do sistema de coñecemento 3.1) O enfoque contemporáneo do sistema de coñecemento de 1920 a 1960 3.1.1) Neopositivismo lóxico, empirismo lóxico e concepción herdada 3.1.2) Racionalismo crítico 3.2) Do "xiro histórico" ao momento actual: expansión dos elementos da ciencia 3.2.1) Concepcións no período 1960-1980 3.2.2) Enfoques desde 1980 3.3) Papel da filosofía no momento actual 3.3.1) Perspectiva contemporánea sobre a relación Ciencia-Filosofía 3.3.2) Relacións entre Filosofía e Tecnoloxía |
II. CIENCIA E TECNOLOXÍA: CONFIGURACIÓN A PARTIR DO COÑECEMENTO | TEMA 4: A Ciencia como sistema de coñecemento 4.1) A noción actual de "Ciencia": elementos característicos 4.2) Distinción e relacións entre ciencia básica e ciencia aplicada 4.3) Ciencias Formais e Ciencias Empíricas: características constitutivas e diferenzas 4.4) Tipos de Ciencias Empíricas: Ciencias da Natureza, Ciencias Sociais e Ciencias Artificiais 4.5) Caracterización das "Ciencias do Deseño" 4.6) La Information Science: Características actuais e lugar no sistema científico TEMA 5: A Tecnoloxía como sistema de coñecemento 5.1) Caracterización da tecnoloxía como coñecemento 5.2) Interacción Ciencia-Tecnoloxía: factores internos e externos 5.3) Límites da Ciencia 5.3.1) Os límites como fronteiras ou barreiras 5.3.2) Límites como límites ou teito 5.4) Límites da Tecnoloxía 5.4.1) Os límites como fronteiras ou barreiras 5.4.2) Límites como límites ou teito 5.5) Tecnoloxías da Información e a Comunicación e o seu impacto nas Ciencias da Documentación TEMA 6: A dimensión social de Internet: Análise filosófico-metodolóxica dende a complexidade 6.1) Internet como sistema poliédrico complexo e dimensión social 6.2) Tres compoñentes principais na súa configuración filosófico-metodolóxica 6.3) A perspectiva científica de Internet e das Ciencias Sociais 6.4) A faceta tecnolóxica da Rede e a dimensión social da infraestrutura 6.5) A dimensión social da actividade relacionada con Internet 6.6) A dimensión social da Rede: Redes sociais e tipos de actividade social 6.7) Tipos de métodos na dimensión social da Rede e relevancia da presenza do investigador 6.8) A relevancia dos problemas sociais na Rede como a ciberseguridade TEMA 7: Presentacións institucionais do Sistema de Coñecemento 7.1) O Código da UNESCO: estudo filosófico-metodolóxico 7.2) O Código NABS: análise filosófico-metodolóxico 7.3) Clasificación decimal universal (CDU) 7.4) Clasificación LC (Library of Congress) 7.5) A concepción de S. Rangananthan 7.6) A estrutura do saber nos deseños curriculares actuais 7.7) A articulación do coñecemento en Política Científica e Tecnolóxica: Ciencia e Tecnoloxía nos programas de I + D + i |
III. O SISTEMA DE COÑECEMENTO DESDE UNHA PERSPECTIVA DINÁMICA: PROGRESO CIENTÍFICO E INNOVACIÓN TECNOLÓXICA |
TEMA 8: O desenvolvemento do coñecemento na perspectiva falsionista: epistemoloxía evolutiva 8.1) Reconstrución da traxectoria filosófico-metodolóxica de K. Popper 8.1.1) Etapa de formación 8.1.2) Período das obras máis influentes 8.1.3) Fase de innovación epistemolóxica 8.1.4) Momento de maduración ontolóxica 8.2) Articulación da Filosofía e Metodoloxía da Ciencia por K. Popper 8.2.1) Planos de análise popperiana da Ciencia: a primacía da perspectiva interna 8.2.2) Áreas temáticas dentro da Filosofía e Metodoloxía da Ciencia Popperiana 8.2.3) Valoración desde o punto de vista do legado popperiano TEMA 9: Falsacionismo en Ciencias Sociais: interpretacións en clave histórica 9.1) Metodoloxía historicista 9.1.1) Historismo e historicismo: marco conceptual e orixe 9.1.2) A dualidade "Ciencias da natureza" - "Ciencias do espírito" e a socioloxía de K. Mannheim 9.2) Análise popperiana de doutrinas historicistas 9.2.1) Historicismo dualista 9.2.2) Historicismo monista 9.3) Crítica de Popper ao historicismo TEMA 10: O avance do coñecemento sobre a base de "paradigmas" 10.1) Carreira académica e intelectual de Th. S. Kuhn 10.2) As "revolucións científicas" nas diferentes etapas filosófico-metodolóxicas 10.2.1) A dualidade "Ciencia normal" - "Ciencia revolucionaria" 10.2.2) Dos "paradigmas" a un novo marco conceptual 10.2.3) A énfase na linguaxe 10.3) A existencia e caracterización de "revolucións científicas" 10.3.1) Opcións ante problemas 10.3.2) Revolucións conceptuais TEMA 11: Progreso do coñecemento e "programas de investigación" 11.1) O problema das dúas etapas da Filosofía de I. Lakatos 11.1.1) Tres interpretacións posibles 11.1.2) Interpretación da historicidade 11.2) Desenvolvementos filosófico-metodolóxicos de Imre Lakatos 11.2.1) De "método" a "meta-método" 11.2.2) Caracterización filosófico-metodolóxica da predición 11.2.3) A noción de "novos feitos" na concepción lakatosiana TEMA 12: Ciencia Tecnoloxía e Sociedade 12.1) Interdependencia práctica na vida social entre Ciencia e Tecnoloxía 12.2) Valores económicos na configuración de Ciencia e Tecnoloxía 12.3) Criterios para a avaliación social da Tecnoloxía 12.4) A normativa legal vixente en materia de investigación científica e tecnolóxica |
Os contidos correspóndense cos bloques temáticos e os temas específicos do programa |
|